Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Guinevere

Guinevere

10-02-2009 om 11:22

Hoe uitschrijven uit rk-kerk?

Vanwege mijn RK-jeugd sta ik nog steeds ingeschreven als lid van de RK-kerk. Daar had ik verder weinig last van. Maar het gaat steeds meer kriebelen, zeker nu met die achterlijke pauselijke acties van de laatste paar dagen (Eluana en die Holocaust-ontkenner). In combi met alle schandalige acties van de laatste 2000 jaar overigens.
Dus ik wil niet meer geregistreerd staan als katholiek. Waar en hoe kan ik me uitschrijven?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

10-02-2009 om 11:30

Je gelooft het niet

maar dat schijn je bij de gemeente te moeten doen? Ik las er laatst nog een column of blog over, ik zal straks eens zoeken.

Stelle

Stelle

10-02-2009 om 11:34

Volgens mij...

... moet je je uitschrijven bij de kerk waar je ooit gedoopt geweest bent (schrappen uit doopregister). Ben het jaaaren geleden van plan geweest, vond het toen teveel gedoe en heb het maar laten zitten. Laks he. Maar idd, nu begint het weer te kriebelen. Nogal misleidend voor de statistieken, dit...

Stelle

Stelle

10-02-2009 om 11:36

Toch anders:

Vond dit via gaykrant Andere motieven, zeflde einddoel:

Uitschrijven rk

Voor wie wil weten hoe dat moet, hieronder een leidraad:

1. Men kan zijn godsdienst laten verwijderen uit de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA). Daarvoor is een bezoek aan het Gemeentehuis noodzakelijk; neem je paspoort mee.

2. Men kan zich laten uitschrijven uit de R.K. Ledenadministratie:

Schrijf een briefje dat je bezwaar maakt tegen de bestaande registratie en dat je je uitschrijft. Vraag ook om een bewijs van uitschrijving. Adres:

R.K. Bureau Ledenadministratie
Amersfoortseweg 10
3705 GJ Zeist

Om te voorkomen dat men je later weer inschrijft, kun je bij de Gemeentelijke Basisadministratie het formulier geheimhouding invullen; dan geeft de GBA geen gegevens meer door aan kerken en andere derden.

Dusssss.

Guinevere

Guinevere

10-02-2009 om 11:38

Oei

Oei, waar ik gedoopt ben? Geen idee zeg, ik was toen nog niet toerekeningsvatbaar! Dan liever bij de gemeente, da's makkelijker...
Ik was ook jaren laks, maar dat geen begrip op kunnen brengen voor de ouders van iemand die al 17 jaar KO ligt, daar zakt mijn broek echt van af...

Sancy

Sancy

10-02-2009 om 12:21

Hier

een blog erover (niet die ik zocht, maar goed)
http://www.volkskrantblog.nl/bericht/152848
googlen op "uitschrijven RK" geeft redelijk wat recente artikelen....

Sancy

Sancy

10-02-2009 om 12:23

volgens mij is het niet nodig je uit het doopregister te laten verwijderen, tenzij je ook alle sporen wil uitwissen.

Guinevere

Guinevere

10-02-2009 om 12:38

Adres

Aha, ik heb een adres gevonden. En ik ga het ook bij de gemeente controleren.
Adres is (voor mede-uitschrijvers):
Rooms-Katholieke Kerk
R.-K. Bureau Ledenadministratie Amersfoortseweg 10 3705 GJ Zeist tel.: (030) 693 13 91

Stelle

Stelle

10-02-2009 om 13:34

Zag t ook

Ja, zag het, en had mezelf al gecorrigeerd
En nu ga ik ook meteen daad bij ehm.. langgekoesterde gedachte voegen en ook dat briefje schrijven. 't Moet maar eens afgelopen zijn met die rk gekkigheid.

Guinevere

Guinevere

10-02-2009 om 13:39

Yep

Yep, Stelle. Alleen jammer dat die Sinterklaas in Vaticaanstad onze signalen niet zal oppakken.

Stelle

Stelle

10-02-2009 om 14:11

Principe

Ha, das helaas meestal het probleem met principieel zijn/ doen: het levert jezelf een hoop gedonder (/tijd/ geld/ ergernis/ moeite.. vul maar in) op en degene om wie het begonnen is merkt het niet of haalt in het beste geval zijn schouders erover op. Ach, alles voor het eigen reine geweten dan maar he

Doop

Je kunt je volgens mij nooit helemaal uitschrijven uit de kerk, omdat het doopsel voor het leven is. Ergens op een bepaald niveau (en voor een bepaald soort mensen) blijf je dus altijd katholiek. Net zoals je, al lang en breed gescheiden, altijd getrouwd blijft wanneer je dit door de kerk hebt laten inzegenen. Omdat de kerk nu eenmaal geen wettelijke scheidingen accepteert.
Wel kun je het op praktisch niveau regelen. Door een briefje te sturen aan de parochie of gemeente wordt je zogenaamde SILA-stip verwijderd. De SILA is de kerkelijke ledenadministratie. Je registratie staat daarmee op nonactief en je gegevens worden niet meer doorgegeven aan kerkgenootschappen. Ook "tel" je niet meer mee in de kerktellingen.
Maar stiekem is het dus ergens zo: eens katholiek, altijd katholiek.
n@nny

Aanvulling op n@nny

Als je heel principieel bent, is er eigenlijk maar 1 optie: zorgen dat je geëxcommuniceerd wordt

Maar cameron... (ot)

Schat je me heus zó bloeddorstig in?

Guinevere

Guinevere

11-02-2009 om 13:37

Genista

Wat moet ik doen om geëxcommuniceerd te worden? Misschien wel zo handig!
Zal ik deze draad naar Vaticaanstad sturen?

Guinevere

Vraag het die jongens van de orde van Pius-X

Nog een vraag

Hoe kom je er achter of je ingeschreven bent bij de RK-kerk? Ik ben gedoopt in een oecumenische kerk, mijn ouders waren er van overtuigd dat ik niet officieel RK ingeschreven was. Maar een paar jaar geleden, al jaren het ouderlijk huis verlaten en een heel aantal verhuizingen verder, kreeg ik na een verhuizing ineens een welkomstbericht van de plaatselijke parochie. Ik heb een brief teruggestuurd dat ik graag uitgeschreven wilde worden bij de RK-kerk en graag daarvan een bevestiging kreeg, maar die heb ik nooit gehad. Ook geen andere post van de kerk overigens. Ik woon ook alweer ergens anders. Weet iemand of ik dat nog kan controleren?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.