Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

krin

krin

09-12-2010 om 12:23

Hoe zou je de heilige geest uitleggen

Aan een jongen van bijna zes? Hij wilde laatst ivm Kerst weten waarom God dood was gemaakt, zodat ik van het verschil tussen Jezus en God terechtkwam bij dood en opstaan, Pasen en Pinksteren. Ging allemaal redelijk, geloof ik, voor iemand die zonder zondagsschool groot is geworden, maar wat ik moest zeggen om ook maar een beetje in de buurt van de Heilige Geest te komen, wist ik niet.
Of is dat gewoon te hoog gegrepen? Ik ben benieuwd wat jullie zouden hebben gezegd.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

09-12-2010 om 23:53

Moeilijk

Grote mensen vinden de Heilige Geest ook al lastig uit te leggen. Ga maar eens rondvragen wat er met Pinksteren gevierd wordt.

De heilige Geest wordt in de bijbel verbeeld met de wind (die je niet ziet, maar die maakt dat je veel lekkerder fietst als je 'm in je rug hebt - dat zal dat jochie vast kunnen meevoelen) en met vuur.
Of met bronwater - levend water.

De heilige Geest is God-in-je-hart. Hij maakt je enthousiast. Hij zorgt ervoor dat de verhalen die opgeschreven zijn voor je gaan leven. Zodat je er iets aan hebt in het dagelijks leven. Hij helpt. Hij troost. Hij geeft wijsheid als je daarom zit te springen.

Hoe heb je trouwens uitleg gegeven over 'God die werd doodgemaakt?' Jezus stierf. Jezus, de zoon van God.
God niet.

Tja, de christenen hebben het ingewikkeld gemaakt met het dogma van de Drieeenheid.

krin

krin

10-12-2010 om 09:15

Nou

Twee jaar geleden waren we in Italië en hebben we daar over een heilige berg gelopen waar de hele bijbel was uitgebeeld in een kapellenroute, met in elke kapel een beeldengroep van een bijbelepisode, uit OT en NT. Daar zag hij natuurlijk ook regelmatig kruisbeelden, en toen hebben we verteld wie daaraan hing en hoe dat zo gekomen was. Blijkbaar heeft hij dat verbonden met God in het algemeen, en nu krijgen we dat er niet meer uit, dat 'ze' God hebben doodgemaakt. We hadden het verhaal niet afgemaakt, vrees ik.
Vandaar ook dat ik nu het verhaal heb voortgezet met de opstanding, en het Zoonverhaal. Voor Nietzsche vind ik het nog iets te vroeg
Dank je voor je heldere voorbeelden. Ik wist wel dat ik het in de richting van bezieling moest zoeken, maar hoe vind je daar zo snel een theologisch correcte metafoor voor, nietwaar? Ik kwam niet verder dan electriciteit, die van een gewone doffe lamp iets stralends maakt.
En ja, die Drieeenheid heeft heel wat ónenigheid op haar geweten

mijk

mijk

10-12-2010 om 10:38

Ik vind de heilige geest eigenlijk de makkelijkste

omdat dat, voor mij, het stuk God is dat ik echt ervaar. Ik heb het bij mijn kinderen uitgelegd als inspiratie en ze haalden er zelf ook verwondering en ontroering bij.

"Als je iets heel mooi vind en denkt wat heeft God alles mooi gemaakt dan doet de Heilige geest dat..."

Kobalt

Kobalt

11-12-2010 om 14:12

Hier

Ik leg aan mijn kinderen de Heilige Geest altijd uit als: de gedachten van God die bij ons zijn. Dus, dat God aan ons denkt, ons niet vergeten is en dat voelen we in ons hart. Dus alles wat goed is, wat liefde is, mededogen in je gevoel, wordt hierdoor geinspireerd. Je kunt het niet zien, je kunt het niet pakken, maar je voelt het wel als je er open voor stelt. Net als de wind dus.
Het is een onlosmakelijk deel van wie wij als mensen zijn. Op deze manier zorgt God ervoor dat mensen voor elkaar zorgen en naar elkaar omzien.
Zonder de Heilige Geest zou iedereen alleen maar egoistisch zijn.
Wij als mensen hebben de keuze om er wel of niet naar te luisteren. Sommige mensen zijn heel erg veel in contact met de Heilige Geest. Zij zijn die inspirerende mensen die zoveel goede dingen doen.

krin

krin

11-12-2010 om 20:45

Dank

volgende keer heb ik tenminste een antwoord paraat voor meneer! Diverse zelfs : )

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.