Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Samara Palti

Samara Palti

02-01-2014 om 21:40

Is er een hiernamaals?


Aninde

Aninde

01-03-2014 om 23:03

Geen hiernamaals

Het hiernamaals is volgens mij door mensen bedacht omdat ze het onverteerbaar vinden dat ze geboren worden, leven en dan doodgaan. Mensen vinden zichzelf zo belangrijk, dat ze de godsdiensten hebben verzonnen, zodat ze het idee hebben dat ze na dit leven, waarvan ze zeker weten dat het eindig is, nog een (beter) leven krijgen.

Tigress

Tigress

02-03-2014 om 12:36

Ik denk...

Hoewel ik op een christelijke school heb gezeten (was makkelijk, overkant van de straat) heb ik van huis uit geen godsdienstige achtergrond meegekregen. Eerder een sceptische t.a.v. religie. Maar ik heb genoeg van school meegekregen om te begrijpen hoe mensen hun religie beleven en wat het voor ze betekent.
Wat een hiernamaals betreft denk ik dat de dood het einde is. Dat het leven ophoud en ook ons denken. Daarna niets. Wie troost put uit een leven na de dood, dat er een plek zal zijn waar eerder gestorven geliefden op ze wachten. Waar geen verdriet en pijn is. Dat is prima toch?

Pedro

Pedro

01-04-2014 om 23:54

Ik geloof

Ik geloof zeker in een hiernamaals en (dus) ook in een God.
Ik heb op veel punten mijn wereld en godsbeeld al moeten bijstellen, maar ik heb wel het gevoel dat het allemaal steeds beter past en klopt. Ik heb natuurlijk nog zeker wel de nodige vragen en lastigheden, maar dat zal altijd wel zo blijven, verwacht ik.

Tonny

Tonny

02-04-2014 om 21:28

...dat het allemaal steeds beter past en klopt...

Misschien wil je daar wat meer over vertellen?

Pedro

Pedro

03-04-2014 om 23:48

Ik kan er van alles over vertellen

Maar het onderwerp is erg breed, dus als je specifieke vragen hebt, moet je die vooral stellen.

Ik bedoelde specifiek dat ik eerder toch wel wat lastige vragen had en niet wist hoe ik bepaalde zaken moest zien. Zoals bijvoorbeeld de ellende in de wereld. En het is allemaal nog steeds niet super eenvoudig, maar ik merk dat er toch wel goede antwoorden te vinden zijn.

tonny

tonny

04-04-2014 om 12:09

pedro - o.t.

Misschien aardig om in deze tijd voor Pasen deze rubriek wat nieuw leven in te blazen. Bij het forum nieuwe stijl komen nieuwe discussies sowieso in beeld, ook voor iedereen die deze rubriek (mede wegens geen nieuws) overslaan.

Dus als je een aardige voorzet hebt? Mooi!

Pedro

Pedro

05-04-2014 om 00:01

Tsja

Zoals gezegd denk ik dat God bestaat. En ik denk dat Hij zielsveel van ons allemaal houdt. Voor veel mensen is alle ellende in de wereld een reden te twijfelen aan Zijn bestaan of aan Zijn intenties. Eén van de redenen hiervoor is, denk ik, de misvatting dat het leven draait om een zo goed en leuk mogelijke leven te hebben in de 60-80 jaar die wij hier op aarde krijgen.
Het gaat er namelijk om wat er ons na dit leven te wachten staat. En dat is in Gods ogen ook veel belangrijker. Echter gaat Hij ons dat niet opdringen, maar geeft een ieder de gelegenheid om zelf te onderzoeken en te kiezen. En als je God niet wil, dan respecteert Hij die keuze.

Anno

Anno

12-04-2014 om 16:09

pedro

wat heb je dat mooi onder woorden gebracht, iets om weer eens over na te denken. Dank je wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.