Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Binky

Binky

21-12-2009 om 23:34

"je komt in de hel"


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Peenvogel

Ik ben moslim. En ja, er zijn heel wat moslims die aan christelijke/Nederlandse feesten meedoen. 't Zijn net christenen zeg maar, je hebt ze in alle soorten en maten, van zeer liberaal (alleen in naam moslim) tot zeer orthodox (of fundamentalitisch).
Wij vieren zelf geen niet-islamitische feestdagen. Mijn kinderen komen daar echter op school (openbaar) natuurlijk wel veel mee in aanraking. Ik verbied hen niet aan schoolactiviteiten deel te nemen, maar zal zelf geen actieve bijdrage leveren. Dus wel een surprise maken, maar geen hand en spandiensten voor een kerstdiner/kerstboom optuigen.
Diep van binnen voelt ook dit niet goed - liever zou ik ook dit soort schoolactiviteiten volledig ontlopen. Maar aangezien er hier in de omgeving nauwelijks praktiserende moslims wonen, wil ik mijn kinderen niet teveel in een uitzonderingspositie plaatsen.
Wat betreft taart op het werk: ik trakteer zelf met ied-oel-fitr (suikerfeest) en ied-oel-adha (offerfeest). Bij verjaardagen van anderen neem ik liever niets. Als er erg wordt aangedrongen soms wel omdat ik een discussie over mijn beweegredenen niet op de werkvloer vind passen.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-01-2010 om 12:07

Blonde vraag

Doen moslims ook niet aan verjaardagen dan?

Kaaskopje

Hangt er vanaf welke moslim je bedoelt
Volgens de stricte/orthodoxe/fundamentalistische (dat laatste woord heeft een nare bijklank gekregen, maar betekent slechts dat iemand probeert de leven volgens de fundamenten van de islam) zijn er slechts 3 "feesten". De vrijdag (onze zondag zeg maar), het suikerfeest en het offerfeest. Daarnaast zijn er nog wel andere bijzondere dagen, maar dat zijn meer gedenkdagen (er wordt dan bv gevast) dan feestdagen. De profeet Mohammed vierde zijn verjaardag niet (hij vastte meestal op die weekdag, dus 1x per week), en aangezien hij ons voorbeeld is...
Veel moslims gaan echter minder strict met de regels om en nemen gebruiken van andere culturen/landen over. In bv Egypte waren de afgelopen weken heel wat kerstbomen te bewonderen.

Maylise

Maylise

02-01-2010 om 17:14

Feestdagen

Wereldwijd gezien zijn er enorm veel feestdagen. Niemand viert natuurlijk al die feestdagen. Ook binnen Nederland heb je al een verscheidenheid van feestdagen. Sommigen krijg je een vrije dag voor, andere niet. Bijna niemand in Nederland zal alle feestdagen vieren. Sommige feestdagen zullen een individu nou eenmaal niks zeggen.

Zo noemde hier iemand Koninginnedag. Ik vier geen Koninginnedag. Dat is niet zo zeer uit overtuiging. Ik ben weliswaar republikein maar ook wel hypocriet genoeg om het te vieren als ik het leuk zouden. Ik vier het niet omdat het me gewoon niks zegt. Ik vind het niet leuk en vind mezelf dus ook niet zielig omdat ik het niet vier. Ik weet wel wanneer het Koninginnedag is. Immers we zijn vrij die dag, de kinderen willen soms naar de vrijmarkt en ik lees het in de krant...
Twee jaar geleden was ik toevallig rond die tijd een paar dagen weg en pas na terugkomst bij de verhalen van de kinderen over de vrijmarkt realiseerde ik me dat het Koninginnedag was geweest. De hele dag niet aan gedacht. Helemaal niet zielig dus om dat niet te vieren.

Dat zelfde kan je doortrekken naar een Jehova die zijn verjaardag niet viert. Dat is niet zielig. Voor die persoon heeft het waarschijnlijk helemaal geen interesse om zijn verjaardag te vieren.

Hetzelfde geldt voor religieuze dagen. Ik ben katholiek en ga op 15 augustus naar de kerk voor Maria Hemelvaart. De gemiddelde protestant zal er die dag helemaal niet bij stil staan dat het voor sommigen een feestdag is. Net zoals de gemiddelde katholiek volkomen zal vergeten wanneer het dankdag voor gewas en arbeid is.

Je kan een feest alleen vieren als je het zelf leuk vind denk ik. Nu ben ik wel makkelijk. Ik vind heel veel feesten leuk. Toch beperken we ons thuis bij het vieren tot bepaalde seculiere feestdagen die ons aanspreken (zoals verjaardagen) en religieuze feestdagen van religies die we zelf aanhangen (bij ons thuis de katholieke/christelijke dagen via mij en islamitische feestdagen via man).

Overigens is het helemaal niet zo dat ik principieel niet aan andere dagen mee wil doen. Als hindoeïstische vrienden ons uitnodigen voor Divali gaan we er heen en doen gezellig aan alles mee en als Joodse vrienden ons uitnodigen voor Pesach gaan we daar ook heen. Ik vind het juist heel mooi en bijzonder om vieringen en feesten mee te maken van andere mensen. Dat geldt overigens ook voor seculiere feesten. Ik ben geen Amerikaan maar heb de afgelopen zomer op uitnodiging voor Amerikaanse vrienden hier in Nederland Independence Day meegevierd bij hun.

Dat zijn echter geen feesten die ik geïnternaliseerd heb. Hoe mooi en bijzonder ik het ook vind om Pesach te vieren ik zou dit nooit zelf gaan doen als onze vrienden ons een jaartje niet uitnodigen. Dat zou heel vaag en nep aanvoelen.

Ik vier dus ook maar een beperkt aantal feestdagen. Echter ik ben er niet principieel op tegen om met andere feestdagen ook mee te gaan. Zoals het voorbeeld wat Emel noemt van niet willen helpen met de kerstboom versieren uit overtuiging dat gaat mij persoonlijk te ver. Ik heb er geen probleem mee om met Divali te helpen overal lichtjes neer te zetten of zo.

Het voelt ook niet fout om iets te vieren van een ander geloof als mijn eigen geloof. Ik heb er wel minder gevoel bij. Dat heb ik bijvoorbeeld ook als bij suikerfeest. Dat vieren we thuis omdat mijn man moslim is. Ik ben er echter niet mee opgegroeid dus cultureel zegt het me niks. Daarnaast ben ik zelf geen moslim dus religieus zegt het me ook niet zo veel. Toch kan ik het prima vieren en er ook mooie en waardevolle dingen uithalen. Gevoelsmatig is het voor mij alleen heel anders dan Kerst.

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.