Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Vic

Vic

24-11-2010 om 20:06

Jehova bijeenkomst

Mijn dochter (11) gaat komend weekend bij een vriendin logeren. Ze vertelde dat ze zaterdagavond ook nog mee gaat naar een bijeenkomst van de geloofsgemeenschap van het gezin (Jehova's getuigen). Dochter is heel erg geïnteresseerd in dat soort zaken (wij zijn zelf niet gelovig/kerkelijk), maar ik wil graag weten wat er op die bijeenkomst precies gebeurt. Ik ken Jehova's getuigen voornamelijk van de (in mijn ogen nogal opdringerige) manier om hun geloof aan de man te brengen, op zondagochtend langs de deuren.
Weet er hier iemand iets meer over hoe het eraan toe gaat bij die kerk? Kan mijn dochter 'veilig' mee gaan, of wordt er dan getracht haar te bekeren? Ik durf het niet zo goed aan de moeder te vragen, bang dat ze het als kritiek opvat.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
anoniem

anoniem

24-11-2010 om 21:04

Je moet het zelf weten maar

Een naast familielid van mij werd ooit eenmaal meegevraagd naar een dienst, en is daardoor Jehova getuige geworden.
Ik zou mijn kind, echt nooit en dan ook nooit er heen laten gaan. Eerlijk gezegd zou ik mijn kind daar ook niet laten logeren. Wel zou dat meisje bij mij mogen spelen/logeren.Het zijn in de regel best vriendelijke mensen, maar veel te fanatiek.

Pneumi

Pneumi

24-11-2010 om 23:46

Op zaterdagavond

Even gewoon de info zoals het echt gaat. Er wordt begonnen met een lied en een gebed, daarna is er een openbare lezing over een Bijbels onderwerp, daarna een lied, daarna wordt een studieartikel uit de Wachttoren behandeld met zaaldeelname (voorlezen van een stukje studiemateriaal met daarna vraag en antwoord) daarna weer een lied en er wordt geëindigd met gebed. Kinderen zitten gewoon bij iedereen, daar is geen apart programma of opvang voor. Ze krijgen dus als het ware hetzelfde onderwijs Overleg even met de ouders wat je wilt, ze staan daar vast open voor. Je kan bijvoorbeeld even vragen waar de lezing over gaat en wat het onderwerp is in het studieartikel.

Liefs

Pneumi

Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

25-11-2010 om 10:15

Houd je kind daar weg!

Jehova's getuigen zijn niet een gewone geloofsgemeenschap, het is een sekte. Sekten zijn altijd gevaarlijk, altijd op zoek naar nieuwe mensen om in te lijven en mensen die uit willen stappen laten ze niet gaan.
Bij de Jehova's getuigen wordt grote druk op de mensen uitgeoefend. Mensen moeten zich in het openbaar vernederen als ze een zonde hebben begaan in de ogen van de leiding, mannen moeten hun vrouw verstoten als die vrouw aangeeft niet meer Jehova's getuige te willen zijn (of andersom natuurlijk), kinderen kan gevraagd worden zelfs hun ouders te verstoten.

Zoek maar even op internet, er is genoeg bekend daarover.

http://ex-getuige.eigenstart.nl/

of http://www.exjehovah.mysites.nl/mypages/exjehovah/417232.html

krin

krin

25-11-2010 om 11:05

Vertrouwen

Die ouders laten hun kind ook spelen bij een goddeloze familie, zonder bang te zijn dat het kind van God los wordt gepraat. Beantwoord dat vertrouwen, zou ik zeggen. Eén keer lijkt me bovendien niet genoeg om haar te hersenspoelen.

Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

25-11-2010 om 11:38

"Die ouders laten hun kind ook spelen bij een goddeloze familie, zonder bang te zijn dat het kind van God los wordt gepraat. Beantwoord dat vertrouwen, zou ik zeggen. Eén keer lijkt me bovendien niet genoeg om haar te hersenspoelen. "

Waar staat dat dat zo is? Ik heb dat nl. niet gelezen. Over het algemeen mogen kinderen van Jehova's zo min mogelijk omgaan met niet Jehova's, in ieder geval niet daar logeren. Ik zou het niet doen, Jehova's zullen altijd proberen om iemand te bekeren en een jong meisje kan daar heel gevoelig voor zijn. Iedereen die daar ooit toe bekeerd is en later weer uitgestapt vertelt hetzelfde verhaal, in eht begin lijtk het wel een warm bad, iedereen doet aardig tegen je, geeft je veel aandacht, je voelt je bijzonder, tot je er ingetrokken bent, dan meot je je altijd houden aan hun regels. Bij Jehova's geldt: zit je er eenmaal in, dan kom je er niet zonder schade meer uit, het is geen gewone kerk, vergis je niet.
Ik zou zeggen, lees eerst eens even wat over hoe het er toe gaat bij de Jehova's voor je daar een oordeel over hebt.

Pneumi

Pneumi

25-11-2010 om 16:12

Vraag het gewoon

Aan die mensen zelf. En bepaal dan wat je wil. Ik weet zeker dat ze zullen uitleggen hoe het er aan toegaat.

Liefs
Pneumi

Primavera

Primavera

25-11-2010 om 18:05

Niet respectvol

Ik weet dat Jehova's een sterke bekeringsdrang hebben om iedereen het licht te laten zien, maar ik vind het niet respectvol. Als mijn dochter een moslimvriendinnetje te spelen vraagt ga ik die zondagochtend ook niet meeslepen naar communieleer en daaropvolgende kerkdienst met het excuus dat daar allemaal vredelievende onderwerpen zijn die besproken worden en het wel gezellig is. Ik zorg gewoon dat ze later komt of spreek af op een andere dag.
Kinderen zijn bijzonder beïnvloedbaar en kunnen zich vervolgens tot een geloof aangetrokken voelen, niet om dat geloof zelf, maar om bij die groep gezellige mensen te horen en ook mee te mogen doen. Ik vind het niet respectvol om een kind uit een gezin met een andere overtuiging daaraan bloot te stellen.
Groeten Primavera

Maylise

Maylise

25-11-2010 om 20:18

Geen bezwaar

Ik zou er niet zo'n bezwaar tegen hebben. Getuigen evangeliseren dan wel veel maar heus niet alle getuigen proberen gelijk iedereen te bekeren. Ik ken wel een paar getuigen en die hebben het met mij eigenlijk nooit over hun religie gehad behalve af en toe in het voorbij gaan. Mijn kind zou best naar zo'n bijeenkomst een keer mee mogen. ik ben niet bang dat ze dan gelijk bekeerd zijn of zo.

Hier is het ook wel eens voorgekomen dat ik een logerend kind op zondag mee naar de kerk heb genomen. Normaal is mijn man wel thuis maar als hij er niet is dan vraag ik aan betreffende ouders of ze er geen bezwaar tegen hebben dat hun kind meegaat. Als ze wel bezwaar hebben dan stellen we de logeerpartij uit of verzinnen we een andere oplossing. In mijn beleving hebben de meeste ouders niet zo'n bezwaar.

Mijn dochter is meerdere malen mee geweest naar de LDS/Mormonen op zondag omdat ze het weekend logeerde bij een vriendin waarvan de familie daarbij zit. Nou is dat misschien weer anders dan de getuigen maar ik heb er daar nooit problemen mee gehad. Er is heus geen stiekem programma om jonge kinderen te bekeren. Ik heb er in elk geval geen bezwaar tegen als mijn kinderen een keer mee willen naar de kerk/synagoge/tempel/moskee met een vriendje.

Maylise

ex-JG

ex-JG

25-11-2010 om 23:58

Wel bezwaar

Ik ben deels als Jehova's Getuige opgevoed, mijn moeder zwalkte nogal. Het feit dat jouw dochter meegenomen wordt maakt dat ze haar als mogelijke bekeerling zien. Je wordt als JG keihard afgerekend op de mensen die je inbrengt. Je dochter zal in een warm bad terecht komen met allemaal vriendelijke mensen die haar steeds verder naar binnen trekken. Het is een sekte, absoluut niet te vergelijken met "een moslim-vriendje".

Vic

Vic

26-11-2010 om 11:49

Hmmm

Met dit soort zaken is het altijd handig dat ik nog een co-ouder heb We hebben besloten dat dochter toch bij het vriendinnetje mag logeren en mee mag naar de bijeenkomst. Wel heeft haar vader nog even een gesprekje met haar gehad over dat mensen hun geloof op verschillende manieren kunnen beleven. Ik ga ook nog aan de moeder vragen of de bijeenkomst een kerkdienst is, of een soort van lezing. Ik denk inderdaad niet dat dochter na een avond gehersenspoeld kan worden, en het is ook niet de bedoeling dat ze vaker mee gaat. Wel ben ik er een beetje huiverig voor dat er een preek wordt gehouden over hel en verdoemenis voor de ongelovigen. Daar ga ik dus wel even naar vragen, want dan lijkt het me een slecht plan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.