Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Roosje

Roosje

04-05-2013 om 22:03

Jodendom, wie kan mij dit uitleggen?

Ik ben zelf niet gelovig. Maar heb niets tegen welke religie dan ook, voor zover de aanhangers geen schade berokkenen aan wie dan ook onder het mom van religie. Ik heb een vraag over het Jodendom. Ik begrijp niet waarom Joods zijn in het bloed zou zitten. Een religie is toch geen aangeboren en erfelijk iets? Ja, dat is er wel van gemaakt, maar dat slaat toch eigenlijk nergens op? Ik bedoel dan bijvoorbeeld van die verhalen dat je half Joods kunt zijn of Joodse voorouders hebt. Wie kan mij dit fenomeen uitleggen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Theoloog

Theoloog

05-05-2013 om 00:45

Kort door de bocht

vziw kun je zeggen dat Joods-zijn twee kanten heeft. Er is het Joodse Volk, waartoe je behoort door je afstamming, zoals je ook Nederlander bent zeg maar. Daarnaast is er het Joodse geloof. Je kunt tot het Volk horen en toch niet (of niet meer) gelovig zijn. Andersom is trouwens veel moeilijker: Joods worden terwijl je niet tot het Volk behoort.
Lastig is dat de scheiding die ik net aanbracht in de praktijk vaak niet bestaat: de meeste mensen die tot het Volk horen praktiseren op de een of andere manier ook wel het geloof, alleen niet allemaal op dezelfde manier: orthodox, liberaal en alles ertussen in.
Het Jodendom wordt volgens de eigen wetten overigens doorgegeven via de vrouwen: je bent Joods als je moeder Joods is/was. Volgens mij geldt dat voor zowel het horen tot het Volk, als voor het horen tot het religieuze Jodendom, maar helemaal zeker ben ik daar niet van.
Maar nogmaals: dit is kort door de bocht, ik denk dat Liora of Biene het beter kunnen uitleggen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.