Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Ramadan

Wat weten jullie over ramadan ...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ahrend1

Ahrend1

23-08-2011 om 22:43 Topicstarter

Kaaskopje

Wat is je vraag precies...

Kaaskopje

Kaaskopje,
In de Islaam heb je daden die "voor" God zijn en daden die voor jezelf zijn of voor de medemens.
Voor jezelf is bijvoorbeeld dat je je lichaam goed moet "behandelen" dus alles wat je lichaam verminkt is verboden, drugs en alcohol zijn verboden.

een voorbeeld van de daden voor de medemens is dat God zegt dat Hij ons alles kan vergeven behalve wat we een medemens hebben aangedaan, dat is niet aan Hem maar aan de medemens. Als je medemens je vergeeft voor iets dat je hem hebt aangedaan dan vergeeft God je ook.

Wat betreft het vasten en de vastenmaand,dat is een daad voor God, zoals ook het lezen van de Koran. Het is als het ware dat je hiermee aantoont naar God toe dat je het "voor Hem overhebt om je te onthouden van de menselijke daden gedurende de dag". Wat hierbij komt kijken (je kan het zien als bijwerking) is dat je je dan bewuster wordt van alles wat je hebt en dat je gaat inzien hoe mensen die armer zijn. Omdat het vasten een "geheel is" is het heel goed als je iemand helpt om zijn/ haar vasten te breken (dat is een goede daad naar je medemens tijdens de maand Ramadan). Zo ook na de Ramadan, dan is er feest waar eerst in de ochtend wordt gebeden. Dan is het de bedoeling dat je aalmoes geeft aan armen. Dit moet voor het gebed gebeuren zodat deze mensen nog de kans hebben om eten en nieuwe kleren te kopen en wat ze nog meer nodig hebben om ook mee te kunnen feesten zeg maar.

pff het is weer een heel verhaal geworden, ik hoop maar dat het een beetje duidelijk is.

groetjes,
zabkze

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2011 om 00:02

Zabke

Ik vind je uitleg heel duidelijk. Dank je wel

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2011 om 00:09

Ahrend1

Hoezo voel je mee met de armen als je meer geld uitgeeft aan eten en het je in de avonduren extra goed laat smaken, meer dus dan tijdens normale dagen?
Met deze vraag sloot ik eerder af. En daarna maakte ik nog de opmerking dat ik in verwarring was gebracht. En dat is ook echt zo. Ik was altijd in de veronderstelling dat de Ramadan zwaar afzien was, maar eigenlijk is het net als kerst een gelegenheid waar culinair grootser wordt uitgepakt dan tijdens normale dagen.

Ahrend1

Ahrend1

25-08-2011 om 23:22 Topicstarter

Kaaskopje

Mijn kinderen weten wat echt honger en dorst betekent door het vasten. Het groots uitpakken met het avondeten valt hier ontzettend mee. Ik kook niet anders of meer als normaal tenzij ik gasten heb. Ik houd alleen wel rekening met wat de kinderen willen eten ik vind dat ze wel mogen eten wat ZIJ lekker vinden.
Momenteel wordt er een geldinzamelings actie gehouden voor somalie daar gaan onze aalmoezen naar toe. Maar men kan natuurlijk zelf beslissen aan wie je je aalmoes wil geven.
Dat moet wel nog voor het suikerfeest gebeuren natuurlijk.
Kaaskopje wij ervaren het vasten idd ook niet als een periode van afzien maar als een periode van bewust worden van de luxe die wij hebben.
Wij komen niets te kort geen dorst en honger. Zo leren we dankbaar zijn voor het geen we hebben. Mijn zoon van 12 zegt ook te voelen wat de kinderen in afrika voelen.
Wij mogen ook geen eten verspillen tenminste dat is de bedoeling.
Zoals jij het ook beschrijft kan je het ook wel vergelijken met kerst het samenzijn en delen met je familie en naasten.

Draaien alle godsdiensten eigenlijk niet om het zelfde... Niet moorden, niet stelen, geloven in een god goed zijn voor je familie en vrienden etc.
Zoveel verschil is er niet. Kijk eens naar het christendom zoals hij echt is, er zijn zoveel overeenkomsten zelfs het vasten.
Wij geloven ook in de profeet jezus gezonden door god. Alleen mohammed is de laatste profeet ..voor ons de redder

Ik hoop dat ik enige verheldering heb kunnen brengen.

Fijne avond kaaskopje slaap lekker.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-08-2011 om 01:00

Dank je ahrend

Ja ik denk ook dat de meeste geloven in de basis hetzelfde willen. Ik leer elk jaar een stukje bij. Meer inzicht is alleen maar prettig

Christientje

Christientje

27-08-2011 om 22:45

Vraag

Tijdens de Ramadan leer je je bewust worden wat het betekend om arm te zijn. Zo heb ik het begrepen. Er wordt overdag niet gegeten / gedronken na zonsopgang en tot zonsondergang.

Maar... wanneer de zon onder is, dan mag je eten. En 'smorgens voor zonsopkomst mag je nogmaals eten. Dan heb je toch niet het hongergevoel dat een arme heeft ? Jij kunt immers na zonsondergang de schade ruimschoots inhalen ?

Hier hik ik nu al een paar weken tegenaan. Wat is dan het effect van de Ramadan ?

Christientje

Maylise

Maylise

28-08-2011 om 01:28

Kaaskopje

Ik heb wel eens mee gedaan aan ramadan. Het is niet echt af zien. De eerste dagen is het zwaarst. Daarna went je lichaam er min of meer aan. Alleen dat laatste uurtje voor je mag eten blijft vervelend. Zeker in de winter valt het reuze mee. In de zomer is het vervelender maar ook best te doen.

Ik doe nu eigenlijk nooit meer mee. Mijn man wel maar hij kan er eigenlijk niet goed tegen. Ik weet niet of het medisch gezien kan maar ik heb bij hem altijd het idee dat zijn bloedsuiker spiegel heel heftig reageert op onregelmatig eten. Hij wordt er heel chagrijnig van. Vooral vorig jaar was het leuk toen we tijdens de ramadan bezig waren met verhuizen. Aan het eind van de ramadan hadden we nauwelijks servies meer over om te inpakken Zoveel was er gesneuveld tijdens allerlei ruzies Toen vond ik ramadan best afzien al vastte ik dan zelf niet mee.

Dit jaar gaat het een stuk beter. Geen stress volle dingen gepland dus meer rust.

Fiorucci

Fiorucci

28-08-2011 om 08:31

Maylise

Ja, dat kan heel goed. Ik merk het aan mijn jongste zoon, die wordt echt bloedchagrijnig als hij niet op tijd eet.

Fiorucci

Fiorucci

28-08-2011 om 18:22

Trouwens nog een vraag

Ik krijg altijd, heel lief, van mijn marokkaanse buren ergens tijdens ramadan een schaal zalige koekjes. Wat is nu eigenlijk de verwachting, is uitgebreid bedanken voldoende of wordt het gewaardeerd als ik ook iets langsbreng in de avond? Of is dat juist not done?

Ahrend1

Ahrend1

28-08-2011 om 19:38 Topicstarter

Fiorucci

Ik breng ook regelmatig een bordje/ schaaltje of fruit uit mijn tuin naar de buren, maar ik verwacht er nooit iets voor terug. Ik denk dat je buren al heel blij zijn met een welgemeende bedankje.
En als je toch iets zou willen doen kun je mischien een bosje bloemen afgeven met het suikerfeest

Nu ik erover nadenk heb ik nog nooit iets gehad van mijn buren... Ach ik heb ook geen verwachtingen gelukkig

Ahrend1

Ahrend1

28-08-2011 om 19:44 Topicstarter

Christientje

Wanneer je een hele dag niet eet en drinkt heb je toch honger en dorst. Is het niet logisch dat je je kan inbeelden en voelen wat de armere mensen voelen. Of je doet de kast open zie je zoveel lekkers binnen handbereik maar mag het niet pakken.
Wat ook zo is dat als je een hele dag niets hebt gegeten je met het avondeten al heel snel vol zit. Ook al zou je het willen je kan niet meer eten of snoepen.

Christientje

Christientje

28-08-2011 om 21:22

Ik begrijp het!

Dankjewel voor je reactie. Ik dacht echt 'nou, dan haal je 'savonds de schade toch gewoon dubbel en dwars in ?!' maar ik heb nog nooit meegedaan met de Ramadan en misschien is het daardoor wel te simpel gedacht van mij
Ik begrijp het nu beter, dankjewel,
Christientje

Kaaskopje

Kaaskopje

28-08-2011 om 23:26

Vandaag in het ramadan journaal

Ik zag nog net het staartje van het Ramadanjournaal vandaag. Ik had het al een keer eerder gezien en vond het leuk om naar te kijken. Vandaag waren ze in een gevangenis in Zwaag. Gedetineerden die aan de Ramadan doen krijgen een magnetron en het eten in een zak geleverd, zodat ze als ze mogen eten hun bord in de magnetron kunnen zetten. Dat vind ik wel sympathiek opgelost. Ik kon me overigens in die siuatie beter voorstellen dat vasten afzien is. Je krijgt een bepaalde portie en daar heb je het maar mee te doen.

Fiorucci

Fiorucci

29-08-2011 om 07:06

Ahrend

Gedurende het jaar gaat er wel vaker een bordje over en weer..dus hier komt het wel van twee kanten inderdaad.

Ahrend1

Ahrend1

29-08-2011 om 08:20 Topicstarter

Fiorucci

Dan heeft jouw buurman het beter als ik.
Vandaag is het trouwens de laatste dag voor ons. Gelukkig weer een jaartje in goede gezondheid geleefd en gevast. Ik hoop da ik/wij volgend jaar ook mee kunnen doen.
Fijn suikerfeest voor iedereen die heeft mogen vasten.

Ahrend1

hoe weet jij dat het vandaag de laatste dag is? ik dacht dat we dat pas vanavond zouden horen?

Jij ook alvast eid mubarak!
groetjes, zabkze

Yura

Yura

29-08-2011 om 13:21

Ooit gedaan

Ik heb ooit een paar dagen mee gedaan. De ramadan viel toen in februari, dus niet zo lange dagen. Ik verbleef toen in een Islamitisch land wat het vermoedelijk wel makkelijker maakte om mee te doen. Ik kan me niet herinneren dat ik enige moeite heb gehad, we moesten alleen vroeg op 's ochtends om te eten, dat vond ik lastig. Wat ik ook een crime vond was een taxi nemen, het schijnt dat door het hongergevoel er een stuk roekelozer wordt gereden. In ieder geval vond ik het doodeng, maar wie weet rijden ze daar altijd wel zo, dat kan natuurlijk ook.

sassie

sassie

29-08-2011 om 13:38

Uitnodiging voor suikerfeest

mijn ouders (niet moslim) zijn uitgenodigd voor het suikerfeest bij de buren. Mijn moeder vraagt zich af of ze überhaupt iets mee moet nemen en zo ja, wat dat dan kan zijn. Ze wil natuurlijk niet voor gek staan of mensen beledigend.

Dus, help…is het als buitenstaander (niet-moslim) attent om een cadeautje mee te nemen of juist niet?

Een vraag aan de kenners dus.

Yura

hahaha nee hoor zo rijden ze altijd in het midden oosten in sommige landen is het nog erger dan in andere landen.

Grappig

Zit ik net vol interesse dit draadje te lezen, komt zoon thuis van een Turks vriendje met een bak vol lekkere dingen, iets Baklavas achtigs
Zal morgen een bloemetje gaan brengen.

Ahrend1

Ahrend1

29-08-2011 om 19:31 Topicstarter

Zabkze

Wij volgen het turkse islamitische stichting vandaar. Zij berekenen de dagen en wij volgen. Ik hoor je al roepen over de maanstand .. doen wij persoonlijk niet aan,wij volgen de stichting, er zijn natuurlijk ook andere turkse die wel volgens de maanstand vasten en feesten

Mubarek suikerfeest.

Ahrend1

Ahrend1

29-08-2011 om 19:33 Topicstarter

Sassie

Een doosje merci (wel zonder alcohol dus de kleine lettertjes goed lezen).

Valkyre

Valkyre

30-08-2011 om 00:33

Traditioneel

wordt het vasten toch gebroken met dadels? Dat heb ik ooit ergens gelezen. Maar misschien geldt dat ook alleen maar voor moslims uit bepaalde streken? (Typisch gevalletje van de klok en de klepel, sorry...)

In ieder geval heb ik een vriend met het Suikerfeest weleens een doosje dadels gegeven. Hij vond het heel attent - was echt een beetje overdonderd dat ik juist dadels had gekozen (kan ook aan de setting hebben gelegen, waar ik liever niet over uitweid).

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ahrend1

Ahrend1

30-08-2011 om 01:12 Topicstarter

Valkyre

Idd het vasten wordt officieel met dadels verbroken dit omdat onze profeet Mohammed zijn vasten ook met dadels verbrak. Heb je geen dadels of lust je ze niet dan met olijven of water. Overigens is het geen must.. Eigenlijk net wat er voorhanden is.
Wij verbreken het vasten met dadels alleen mijn jongste dochter lust ze (nog) niet. Zij krijgt olijven of water.

Ik hoop dat het duidelijk is.

Fijne suikerfeest voor degene die hebben gevast!!!!!!!!

Rembrand

Rembrand

30-08-2011 om 19:55

Vanuit mijn vakgebied

Ik weet dat je de Ramadan niet mee hoeft te doen als je borstvoeding geeft. Het is echter wel zo dat je het dan later in moet halen. Leuk als je langvoedster bent ;-(
M.

Borstvoeding

je hoeft het pas in te halen als je dat kan. Dus als jij 4 jaar bv heb gegeven en je kan weer vasten dan zou je 4 maanden moeten inhalen wat dus bijna onmogelijk is. Je kan het natuurlijk proberen, wat sommige mensen doen is elke maandag en donderdag vasten, of elke maand drie dagen vasten.
Als dat niet kan dan zou je ervoor moeten zorgen dat een arme te eten krijgt voor elke dag dat je niet hebt gevast.
Als je dat financieel niet aankunt moet je doen wat je wel aankunt.

Dus als je niet vast om een 'legitieme' reden (op reis, ongesteld, ziek, zwanger, bv,) dan moet je dat later inhalen. Kan je dat niet dan moet je mensen te eten geven.

dus zo erg is het niet hoor!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.