Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Roosje

Roosje

27-08-2010 om 10:03

Reiki

Ik hoor in mijn omgeving dat sommige gelovigen reiki niet goed of duivels vinden. Waarom is dat? Ik ben zelf niet gelovig. Waarom kan je reiki niet zo zien als acupunctuur of magnetiseren enzo? Of is dat ook fout volgens mensen die geloven?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

04-09-2010 om 09:23

Tonny

nee,er stroomt niet vast alleen maar goeds.Maar er bij voorbaat van uitgaan dat het slecht zal zijn,klopt ook niet.
bastet

tonny

tonny

04-09-2010 om 11:42

Wat er stroomt...

Nee, klopt Bastet, er van tevoren van uitgaan 'dat het slecht zal zijn' is beperkend.

Ik vind het prettig te weten uit welke bron een bepaalde handelwijze voortkomt - voor zover dat uit te zoeken is natuurlijk.
Van Oosterse religies weet ik veel te weinig af; ik ben er niet in opgegroeid, kom uit een Westerse cultuur, het is gewoon vreemd voor mij en ik verbeeld me niet dat ik door een paar reizen en het lezen van wat boeken die achterstand zal inhalen. Dat is nu eenmaal onmogelijk. Je hebt beperkingen en moet je niet verbeelden dat je alle religies en denkrichtingen kunt invoelen en begrijpen. Als je alles op één hoop gooit, neem je naar mijn idee niets meer serieus.

Daarom kies ik ervoor me te beperken tot de (geloofs)cultuur die ik wel veel beter ken en de taal die ik versta.

Daarmee geef ik mezelf grenzen aan. Voor mij valt reiki buiten die grens. Ik zoek naar iets binnen mijn eigen leefwereld.

Bastet

Bastet

04-09-2010 om 13:33

Tonny

En er zijn heel veel mensen die helemaal niks vinden in hun eigen geloofscultuur,en dat wel vinden in een andere religie.En dat veel beter invoelen en begrijpen.
Het kan heel goed zijn dat dat voor jou niet zo is,maar dat maakt iets "anders" niet gelijk dubieus,vind ik.
Bastet

Marieke

Marieke

04-09-2010 om 16:08

Verschil reiki en ouijabord

Het verschil tussen reiki en het Ouijabord laat zich ongeveer omschrijven als de voordeur opendoen voor een bekende ten opzichte van de deur wagenwijd openzetten en ernaast gaan staan roepen "wie wil er binnen komen". In het laatste geval heb je grote kans op ongenode gasten.

Marieke

Marieke

04-09-2010 om 16:16

Net als tonny (al zal zij dit anders zien

Net als Tonny beperk ook ik mij tot mijn eigen culturele wortels. In mijn geval is dit de westerse mysterietraditie.
Het meeste dat in het oosten leeft is ook hier te vinden. Het is alleen minder bekend. Reiki heet hier gewoon magnetiseren, al willen allerlei new age types graag doen geloven dat het iets heel anders is. Je moet iets natuurlijk ook wel weten te verkopen als je mensen honderden tot duizenden euro's voor "inwijdingen" wil laten betalen in zaken die gewoon om je heen zijn.
Marieke

tonny

tonny

04-09-2010 om 16:42

Wortels

Nee hoor Marieke, ik snap best wat je bedoelt.

En ik had ook al het idee dat reiki 'gewoon' magnetiseren is. Ik vind het vreemd dat er zoveel geld aan besteed wordt, aan die inwijdingen enzo. Mensen verdienen dan dus eigenlijk aan iets Groots wat er Is - niet aan iets wat van hen persoonlijk is en waar ze handel mee mogen drijven. Maar goed, ik weet er te weinig van af.

Wat me wel eens verbaast is dat als bv Libelle een katern besteedt aan spiritualiteit de redacteuren volkomen voorbijgaan aan zaken die in ons deel van de wereld bestaan. Het moet meteen Oosters, da's kennelijk sfeervoller, aantrekkelijker of zo?

Bastet

Bastet

04-09-2010 om 17:33

Magnetiseren

Ja,ho,alsof "gewoon" magnetiseren wel mag?Er zijn heel veel gelovigen die zich ook daar hevig tegen af zetten.
Bastet

Marieke

Marieke

06-09-2010 om 22:29

Bastet

Bastet, er zijn heel uiteenlopende stromingingen die allemaal onder de vlag van het christendom varen. En voor de meeste standpunten zijn er onder christenen zowel een voor als tegenstanders te vinden.
De eerste keer dat ik met magnetiseren in aanraking kwam was door een katholieke geestelijke die pelgrims op de Camino de Santiago onderdak verleende. Maar er zijn ook massa's christenen die het als het werk van de duivel zien of in meer genuanceerde termen afkeuren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.