Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

Overtuigd ongelovige

Overtuigd ongelovige

13-01-2011 om 10:19

Waarom willen zoveel mensen mij bekeren?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2011 om 20:32

Herken het wel een beetje

Mijn schoonmoeder vindt dat wij onze kinderen ernstig te kort doen door ze niet gelovig op te voeden. Ik vind dat nogal een verwijt. Bij meer onderwerpen kan ze zo lekker laten voelen hoe ze er over denkt, om dan af te sluiten met 'Ja, iedereen doet het op zijn manier hè.' Niets aan het handje dus, maar wel na een nare opmerking gedaan te hebben.
Ik denk eigenlijk, en dan heb ik het puur over mijn schoonmoeder, dat wij onze kinderen beter hebben laten nadenken over het leven, het ontstaan van de wereld, de mensen om ons heen, dan mijn schoonmoeder met haar verkokerde blik had gekund als ze kinderen had gehad. (ze heeft een tijdlang pleegkinderen gehad en om eerlijk te zijn vind ik het sneu dat deze kinderen uitgerekend bij mijn schoonmoeder zijn gekomen. Ze kan dat niet.) Ze is erg kortzichtig. Daarom raakt het mij niet heel erg als ze kritiek heeft op onze manier van opvoeden, maar leuk is het niet natuurlijk.
Wat jouw situatie betreft zou ik maar gewoon de repeteerknop aanzetten 'ik respecteer jullie opvattingen, doe dat ook met de mijne.' Wat kun je er meer van zeggen? De kloof tussen wel geloven en niet geloven is nog wel eens moeilijk overbrugbaar.
Ik heb zelf net als jij op christelijke lagere scholen gezeten en ik kan me niet herinneren dat er naar werd gedaan over het feit dat wij niet naar de kerk gingen. Het waren volgens mij best moderne ruimdenkende scholen waar ik op gezeten heb.
Mijn kinderen hebben ook op een katholieke school gezeten. Als mijn man niet katholiek was geweest had ik denk ik voor de christelijke school gekozen. Het ging tussen die 2. Ik vond in die tijd dat mijn kinderen wel iets van het geloof mee moesten krijgen, omdat dat nu eenmaal in onze maatschappij thuishoort. Maar de school deed zo weinig aan 'christelijke informatie' dat het me haast wat tegenviel. Achteraf vind ik het prima zo. Als een school eigenlijk alleen vanuit een katholieke achtergrond dat signatuur aanhoudt en vanuit die achtergrond kinderen bijbrengt respect te hebben voor elkaar en andere geloven heb ik er totaal geen moeite mee. Als mijn kind verplicht had moeten bidden en dergelijke had ik me daar niet lekker mee gevoeld.

tonny

tonny

18-01-2011 om 16:27

Sja, dat verleden

de basisschool herinner ik me ook als vervelend als het om geloven gaat. Ik was weliswaar niet buitenkerkelijk, maar ging wel naar een andere kerk dan 'iedereen' en ook dat leverde een buitenbeentjesgevoel op en stomme opmerkingen van klasgenoten.

Kwam nog bij dat mijn moeder nu en dan naar de meester ging als er iets werd betoogd wat tegen haar geloofsbeleving in ging. Manman wat voelde ik me dan opgelaten. Niet dat ik erbij zat of dat de meester ooit iets liet merken, maar dat mijn moeder dat dééd!

En inderdaad, dat ben ik nooit vergeten en het heeft invloed op hoe ik er nu tegenaan kijk.

atheist

atheist

22-01-2011 om 18:11

Ik kan er ook slecht tegen

En je mag ook je eigen overtuiging niet verdedigen omdat je dan geen respect toont, terwijl dat omgekeerd niet geldt. Ik vind het ook erg lastig respect te tonen voor denkbeelden die ik volstrekt belachelijk en vaak verwerpelijk vind, dus ik ga liever niet in discussie.
Ik sta heel bewust in het leven en ik ben ook erg met milieu bezig. Mensen denken dan al snel dat je ook in bovennatuurlijke dingen en kwakzalverij gelooft, waarom eigenlijk?

Fiorucci

Fiorucci

22-01-2011 om 18:33

Omdat

In sommige kringen is alles wat maar neigt naar wereldse,of 'zweverige' zaken zowiezo fout. (Ook Dolfje weerwolfje)
En daar heb ik geen waardeoordeel over, maar dat verklaart wel die gedachtengang. Mijn buurvrouw krijgt van mij weleens de Margriet, en verstopt 'm dan snel als de ouderlingen van haar kerk op de koffie komen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.