Religie en Spiritualiteit Religie en Spiritualiteit

Religie en Spiritualiteit

mama2

mama2

29-01-2015 om 12:16

Wat is het verschil tussen een NTK en HSK

Ik kan het niet goed vinden...wie weet het verschil tussen een Nieuwe tijd kind en een hoog sensitief kind? Dus wanneer spreek je van een NTK en wanneer van een HSK?

Kan iemand het mij uitleggen?

Hadewich

Hadewich

29-01-2015 om 12:48

verschil

Een NTK is een benaming van zweverige mensen, die geloven in reincarnatie, geesten etc. De Jomandatypjes zeg maar. Sorry als dit negatief klinkt, ik heb daar namelijk helemaal niks mee.

HSP is een term die iedereen kan gebruiken, of je nu zweverig bent of down to earth.

HSP is dat je veel gevoeliger bent dan de gemiddelde mens, op het gebied van emoties en zintuigen. Geluid komt bijvoorbeeld veel harder binnen, je wordt gek van kriebelende labeltjes in je kleren etc. Bij NTK komt daar volgens mij ook nog wat bovennatuurlijks bij kijken. Dat is echt iets voor gelovers in dat soort dingen.

Katniss

Katniss

29-01-2015 om 12:52

HSP

Is HSP wel een echte diagnose? De vrouw van mijn collega is dat, en als ik zijn verhalen zo hoor lijkt het net of het over mijn kind met ASS gaat. Exact dezelfde eigenaardigheden

Hadewich

Hadewich

29-01-2015 om 13:03

Volgens mij niet

Volgens mij is HSP geen echte diagnose, NTK ook niet. Ik kan me wel voorstellen dat mensen met ASS HSP-dingen hebben, dat past er wel bij denk ik. Maar mensen met ASS hebben vast nog meer dingen waardoor ze de diagnose ASS hebben gekregen.

HSP en NTK zijn denk ik meer 'zelf-doe-diagnoses'. Ik ben zelf al heel mijn leven gevoelig voor naadjes en kriebels in kleding, voor harde muziek etc. Ook met betrekking tot emoties. Vroeger werd ik al gevoeliger dan gemiddeld genoemd door mijn omgdving, en een aantal jaren geleden was daar ineens de term hoog-sensitief. Feest van herkenning, maar niet een diagnose, het is geen stoornis ofzo. De psycholoog van mijn kind heeft hem ook wel zo genoemd, niet als diagnose, maar als beschrijving van hoe hij is: sportief, hoog-sensitief, intelligent. In zo'n soort rijtje moet je het zien denk ik.

Barvaux

Barvaux

29-01-2015 om 13:23

indigo

Heb je ook niet de benaming indigo?

Ff zo

Ff zo

29-01-2015 om 13:25

Katniss

"Is HSP wel een echte diagnose? De vrouw van mijn collega is dat, en als ik zijn verhalen zo hoor lijkt het net of het over mijn kind met ASS gaat. Exact dezelfde eigenaardigheden "

Grappig om dit te lezen.

Ik heb jaren geleden eens een beschrijving van HSP gelezen en dacht meteen aan mijn zoon. Mijn man herkende dat ook.

Inmiddels (jaren later) vermoed ik (zeer) dat mijn man ASS (asperger) heeft en ben ik er ook alert op bij mijn zoon (maar nog niet genoeg duidelijke kenmerken, noch problemen die maken dat ik het wil onderzoeken).

Dus ik herken jouw gedachte wel.

Hadewich

Hadewich

29-01-2015 om 14:17

ff zo

Ik herken het ook hoor, zoon die HSP genoemd, is onlangs getest of hij geen ASS heeft. Maar daar is geen sprake van. Het is m.i. gewoon een eigenschap van hem (en van mij), net zoals graag lezen dat kan zijn, of grote voeten hebben, of sportief zijn.

Katniss

Katniss

29-01-2015 om 14:20

Het was ook maar 1 kenmerk

We hadden het toevallig over vakanties, en collega vertelde dat zijn vrouw al 20 jaar naar hetzelfde hotel in dezelfde kamer wil, en in paniek raakt als hij ook maar durft te opperen dat hij wel eens iets anders zou willen. Zo erg is mijn dochter overigens niet

Hadewich

Hadewich

29-01-2015 om 14:22

link

Dit gaat over mijn zoon, zonder ASS:

http://www.plexus-solaris.nl/hsp-begeleiding/hsp-kenmerken/

Marea

Marea

01-02-2015 om 08:48

Leuke link

Leuke link Hadewich. De lijst bevat 49 punten en bij sommige punten worden meerdere kenmerken genoemd. Zo is het van toepassing op iedereen

Hadewich

Hadewich

01-02-2015 om 09:58

mwaaa

Ik herken mijn zoon erin, deels mezelf, maar niet mijn andere gezinsleden...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.