Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

Mijn zoontje van 8 heeft sex met 8 jarige vriendje.

Mijn zoontje van 8,5 heeft mij gisteren in al zijn onschuld een geheim verteld. Het begon met vertellen dat hij en zijn vriendje wel eens samen plassen. Prima, lijkt me passen bij de normale ontwikkeling van jongetjes van 8.
Hij ging echter verder vertellen, dat ze ook wel eens een spelletje deden wat "piemel poepgat" heet. Ik heb voorzichtig en zo normaal mogelijk verder gevraagd wat ze dan precies deden. Ze penetreren elkaar dus. Beiden vinden ze het fijn en doen het vrijwillig.
Ik heb een heel goede vertrouwensband met hem en ik ga relaxed om met zijn sexuele ontwikkeling. Hij masturbeert ook al regelmatig, had zelfs als baby al regelmatig een schattig klein erectietje. Ik maak me daar niet druk om, maar heb hem wel verteld dat het iets voor zichzelf is wat hij beter maar in zijn eigen bed doet als hij alleen is.
Maar wat hij nu met zijn vriendje doet vind ik wel ver gaan. Ik maak me geen grote zorgen, ik heb ook wel met mijn broertje "gespeeld" op die leeftijd, en ik weet dat dat normaal gedrag is en past bij een gezonde ontwikkeling.
Maar toch... Het is iig tijd voor wat sexuele voorlichting.
En even voor de duidelijkheid, ik maak geen deel uit van zijn "activiteiten".


Stunnie Bun

Stunnie Bun

01-09-2015 om 23:13

inderdaad

Tijd voor sexuele voorlichting. Misschien raar om op deze leeftijd over te beginnen, maar het is natuurlijk niet veilig wat ze doen.
Ook heel belangrijk vind ik om in de gaten te houden of het inderdaad echt door beiden gewenst is.
Ik vind het ook behoorlijk verbazingwekkend voor kinderen van die leeftijd... Overweeg je om het te verbieden of om voorzorgsmaatregelen te nemen?

Katniss

Katniss

01-09-2015 om 23:13

Stunnie Bun

Niet op ingaan. Het is weer zo'n gekkie.

Effies

Effies

02-09-2015 om 00:17 Topicstarter

Stunnie Bun

Dank je voor je reactie. Ik heb vandaag een gesprekje met hem gehad, een begin van sexuele voorlichting. Ik begon met de vraag of hij wist wat sex is. Nee dus. En eigenlijk wist ik dat ook wel want hij is daar nog helemaal niet mee bezig.
Hij ziet het gedoe met zijn vriendje S echt als een spelletje. Of zijn vriendje dat ook zo ziet betwijfel ik, afgaande op wat voor woorden hij gebruikt en op het feit dat het zijn idee was.
Ik heb mijn zoontje verteld dat het niet goed is wat ze doen, dat je geen dingen en ook geen piemels in elkaar moet stoppen omdat dat soms gevaarlijk kan zijn en ook omdat het eigenlijk wel een beetje vies is.
Hij reageerde er heel open en laconiek op en zei oke, als S het weer wil doen zeg ik gewoon dat ik het niet wil.
Mijn ervaring met hem is is dat hij mijn adviezen altijd serieus neemt en vertrouwt dat mama wel weet wat goed en niet goed voor hem is.
Moge dat nog een tijdje zo blijven aub
Ik heb hem ook meteen voorzichtig verteld hoe hij in mijn buik is gekomen en met verbazing luisterde hij naar mijn verhaal. Dus die zaadjes moeten helemaal niet in de grond.
Het was duidelijk dat hij nog niet toe is aan echte sex.voorlichting.
Ik ga ook nog even met de moeder van S praten. Ik had van mijn zoon begrepen dat zij al eerder met S had gepraat, dus het zal geen verrassing voor haar zijn.

Effies

Effies

02-09-2015 om 00:20 Topicstarter

Katniss

Ik ben geen gekkie, maar gewoon een moeder die niet meteen hysterisch wordt als haar kind een grens over gaat. Ik wil gewoon mijn verhaal even kwijt en krijg graag feedback.
Meteen naar een hulpverlener stappen vind ik weer een stap te ver. Dus dan maar een forum.

+ Brunette +

+ Brunette +

02-09-2015 om 04:03

Groot gelijk.

Een hulpverlener erbij maakt het gebeurde meteen weer zo beladen.

Even anoniem

Even anoniem

02-09-2015 om 07:39

Waar komt het idee vandaan?

Laten we zo stellen een van de twee komt op het idee, en dat idee moet ergens vandaan komen. Ik zou in ieder geval er niet op prat gaan dat dit een onschuldig spelletje van 2 jongens is, wellicht heeft de bedenker van het spelletje zoiets wel al eerder meegemaakt in een andere setting.

Juline

Juline

02-09-2015 om 16:31

Effies

Je schrijft: het was duidelijk dat hij niet toe is aan echte sexuele voorlichting.

Ook al reageert hij wat verbaasd, het lijkt me dat hij juist wel toe is aan helderheid. Hij is zijn lichaam aan het ontdekken en gaat het een en ander uitproberen. Ik vind 8,5 redelijk laat om hem te vertellen dat er een zaadje nodig is om een kindje te maken, maar ik ben me er ook van bewust dat elk kind er op een andere leeftijd aan toe is.
Het lijkt me wel goed voor hem om meer te weten over sexualiteit en het respecteren van eigen en andermands grenzen. Ik heb voor mijn kinderen boekjes gekocht, toen ze kleuter waren en schoolkind en nu als puber; om samen te lezen of zelf in te kijken.

Waar het idee vandaan KAN komen.

Wij hadden een buurjongen die ook al veel wist van sex en ook graag wilde experimenteren. Na een gesprekje mét glaasje fris vertelde hij dat mama met haar nieuwe vriend sexfilms keek, ook als hij er bij zat. Mama haalde haar vriendjes van internet.

Taalpurist

Taalpurist

02-09-2015 om 16:44

Sex

In het Nederlands is het geen sex, maar seks.

antitaalpurist

antitaalpurist

02-09-2015 om 16:55

seks

https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/seks-sex

schrijvers van artikelen in tijdschriften doen het ook.

Taalpurist

Taalpurist

02-09-2015 om 19:49

Schrijvers van artikelen

Dat schrijvers van artikelen in tijdschriften sex schrijven wil nog niet zeggen dat dat de juiste spelling is. De juiste spelling is seks. Een heleboel mensen gebuiken hun als onderwerp. Is fout. Het juiste woord is zij. Dus dan kan je wel als antitaalpurist zeggen dat veel mensen sex gebruiken, het blijft fout.

rode krullenbol

rode krullenbol

02-09-2015 om 20:27

Kinky hoor, Taalpurist ...

dat straffen om het straffen. Of heb je liever dat ik het woord 'pervers' gebruik?

Moni

Moni

02-09-2015 om 20:57

Ik vind het ook laat

Hier zijn de kinderen als kleuter al voorgelicht over hoe kindjes gemaakt worden maar ook over lichamelijke verschillen, etc.
En als ze ouder worden, doe je dat opnieuw op een ander niveau. Zo wordt het een normaal gespreksonderwerp met boekjes die ze ook zelf nog kunnen inkijken.

Taalpurist

Taalpurist

02-09-2015 om 21:08

Rode Krullenbol

Ik begrijp je niet.
Straffen?

Spellingchecker

Spellingchecker

02-09-2015 om 21:58

Taalpurist: (nog steeds off topic, sorry Effies)

Ook ik hou van goed geschreven taal en liefst geen spelfouten.
Inderdaad: 'hun hebben', 'continuerooster' (telkens weer op OO, maar het is dus continurooster!), allerlei verkeerde werkwoordsvervoegingen.
Ik heb er ook wel eens op gereageerd, maar dat wordt door sommigen heel flauw of vervelend gevonden. En dat kan ik me ook wel voorstellen. Het gaat om de inhoud en sommigen zijn niet zo sterk in de spelling terwijl ze toch graag iets op het forum vragen, of willen reageren. Het komt ook regelmatig voor dat mensen de spelling niet zo belangrijk vinden (en daar is eigenlijk ook niet zoveel mee mis) of gewoon moe zijn en even snel wat typen.

Maar over seks/sex. Ja, ik weet dat het officieel seks is - de tijd dat je mocht kiezen tussen twee spellingsvormen is voorbij, toen had je een voorkeursspelling en was de andere vorm dus niet fout.
Maar seks is suf. Het is totaal niet sexy. Seks is uitgebluste sex. Klinische seks. Bah. Het is pas leuk als het sex is.
Dus bij dit woord vind ik dat we best ongehoorzaam mogen wezen (het woord 'wezen' bedoel ik gewoon bij wijze van grappig schrijven) en lekker toch sex mogen schrijven. Allemaal.

Een strenge meesteres + ot

Wat ontzettend grappig, iemand die in zo'n beladen draad gortdroog spelling gaat zitten corrigeren.

Geweldige reac/ktie van Spellingchecker. . Ik moet bij seks direc/k aan de NVSH denken, daar zijn mijn ouders in de jaren 60 lid van geworden omdat je toen nergens anders in het Roomsche Zuiden aan condooms kon komen. Ook geen seksie associatie. Hun seks diende alleen om mij op de wereld te zetten. Ineens zie ik de letter x ook in een haal ander daglicht..dat middenstuk, de totale samensmelting, extase.

Effies, ik zou de jongens even in de gaten houden,en ze voorlopig niet zonder toezicht boven laten spelen. Als je eenmaal van sex geproefd hebt, is het lastig om daarmee te stoppen. Of jouw zoontje moet het verteld hebben in de hoop dat jij het zou verbieden. Ik vind acht jaar ook aan de late kant om nog onbevangen doktertje te spelen.

rode krullenbol

rode krullenbol

04-09-2015 om 15:57

tijd voor wat sexuele voorlichting

Effies, wil jij misschien het verhaal van de bloemetjes en de bijtjes nog even aan Kenfan vertellen?

Effies

Effies

05-09-2015 om 00:25 Topicstarter

taalpurist

Ik vind het van weinig stijl betuigen, zo niet onbeschoft, om het bloedserieuze topic wat ik heb geopend te vervuilen met gejank over een (1!) verkeerd geschreven woord.
Heb je niks beters te doen??

Voor de wel serieuze forummers:
Het is aan zijn reacties duidelijk dat hij het voorval absoluut niet in verband brengt met sex maar benoemt als gewoon een grappig spelletje.
Hij is gewoon echt nog niet bezig met sex dingen.
Als hij dingen vraagt geef ik hem antwoord en probeer ik het zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Zo heeft hij wel eens gevraagd hoe hij uit mijn buik is gekomen. Dat heb ik hem verteld. De logische vraag hoe hij er dan in kwam was tot voor kort nog niet in hem opgekomen.
Ik geef hem voorlichting in zijn eigen tempo, zodat hij daar rustig over na kan denken. Het is een slim mannetje, een van de besten van de klas, maar qua dit soort dingen is hij toch nog wel nog behoorlijk onbevangen. Prima.

Inmiddels ook met de moeder van S gesproken. Zij wist hier niet van, maar gaf wel aan dat S hier 2 jaar geleden ook al mee bezig was, met een ander klasgenootje.
S was hier vannmiddag ook, om te spelen, en ik heb met beiden toen nog even opnieuw een luchtig gesprekje gehad om nog maar eens te zeggen dat het niet goed is. Zoon haalde zijn schouders op, en zei dat hij het niet erg vond. Hij vond er toch niet zoveel meer aan. S vond het wel jammer.

Bedankt voor jullie reacties!

Ad Hombre

Ad Hombre

05-09-2015 om 12:38

Katniss

Gek he, maar deze post zie ik dan weer niet als 'van een gekkie' (trol). Dit lijkt mij serieus.

Paar losse opmerkingen:

Twee achtjarigen die aan anale sex (ik ben zelf een purist, maar sex met een x vind ik dan weer prima) doen lijkt mij zo veilig als het maar kan (als ze verder geen sexuele contacten hebben). (als je geen hiv/hpv/herpes etc. hebt kun je ook niemand besmetten)

Het feit dat ze allebei even oud zijn lijkt 'misbruik' minder waarschijnlijk te maken.

Ik zou me wel zorgen maken over wat ze er later zelf over denken. De kans is groot dat ze niet homosexueel zijn en zich later in hun puberteit vreselijk gaan schamen voor wat ze nu hebben gedaan. Dus daarom is het goed dat je je zoon hebt gezegd dat hij dat niet moet doen. Hij realiseert zich niet wat dat later voor hem kan betekenen. Aan de andere kant overdrijf ik dat misschien en zit hij er later helemaal niet mee. Dat zou mooi zijn.

Toen ik zelf 8 was had ik echt geen idee dat een piemel bedoeld was om ergens in et steken als hij stijf was, dus wij kwamen niet eens op het idee. Tegenwoordig, dankzij het internet en de veranderde sexuele moraal horen ze dat soort dingen al jong en gaan ze zich ook afvragen hoe dat dan voelt en in alle onschuld maar eens proberen dan...!

Misschien zijn wij ouwe lullen en trutten gewoon niet meer in staat ons te verplaatsen in een kind dat nu opgroeit. Ons idee over sexuele ontwikkeling is misschien aan een update toe.

Effies

Effies

06-09-2015 om 23:17 Topicstarter

Ad Hombre

Technisch gezien is het wel veilig ja, maar toch best heel erg niet passend bij 2 jongetjes van 8. En het is idd geen misbruik. Ze vinden het beiden leuk.

Ik denk niet dat hij er later last van zal krijgen. Ik kan gelukkig heel erg open met hem praten, ben zelf ook heel vrij. Geen preutsigheid hier, en we gaan ook wel eens naar de sauna.

Qua media krijgt hij het hier nog niet mee. De TV wordt alleen gebruikt voor dvd's en op YouTube zit een filter. Als hij er aan toe is om meer te weten dan vraagt hij dat wel. Hij weet dat hij alles aan mij kan vragen, en dat doet hij ook.
Bovendien heb ik altijd geweigerd om me helemaal volgens de volwassen normen en waarden te gedragen, en kan me nog steeds verplaatsen in een kind.

Ad Hombre

Ad Hombre

07-09-2015 om 09:13

Effies

"Qua media krijgt hij het hier nog niet mee. De TV wordt alleen gebruikt voor dvd's en op YouTube zit een filter."

Als hij acht is hoort hij waarchijnlijk dingen van vriendjes en van ouder kinderen (broers van vriendjes?). Zo gaat het bij die van mij in ieder geval.

"Ik denk niet dat hij er later last van zal krijgen. Ik kan gelukkig heel erg open met hem praten, ben zelf ook heel vrij. Geen preutsigheid hier, en we gaan ook wel eens naar de sauna. "

Same here, maar het is toch maar afwachten hoe dat uitpakt.

"Bovendien heb ik altijd geweigerd om me helemaal volgens de volwassen normen en waarden te gedragen, en kan me nog steeds verplaatsen in een kind."

Denk je...

Pardoel!

Pardoel!

01-11-2015 om 14:02

Terug naar het punt

Ik kan natuurlijk geen oordeel geven waar dit vandaan komt. Als we er vanuit gaan dat het een impuls was van de jongens dan kun je door de open en eerlijke band met je zoon aangeven dat een piemel in de billen van een andere jongen doen niet zo`n goed idee is. Uit jouw verhaal haal ik dat ze het allebei oké vinden, maar toch moet er een einde aan komen. Waarom? Kinderen kunnen ineens tabak ervan hebben, omdat het niet meer nieuw is, of omdat ze ergens gehoord hebben dat dat toch wel gek is. Stel dat er ruzie komt tussen jouw zoon en het vriendje en vriendje flapt er iets uit over jouw zoon, dan staat jouw zoon te boek als `vies jongetje` terwijl het eerst vrijwillig en leuk was, maar door te manipuleren kan het kind ineens denken `ik moest van hem` en dan heb je de poppen aan het dansen.

Afhankelijk van waar jouw grens ligt en hoe de jongens met elkaar omgaan kun je de keuze maken om de `piemelerij` niet toe te staan. Mocht er ergens in de bolletjes toch de behoefte zijn om elkaar bloot te zien dan is samen plassen of samen in bad een onschuldig dingetje wat voor de mannen ook spannend kan zijn, zonder dat het echt lichamelijk er aan te pas komt. Dit gaat dan vanzelf over. Maar ik denk dat we niet helemaal blind moeten zijn op `spannende` dingen bij onze kinderen, maar biedt hem wel een alternatief.

En toch

Lichamelijke nieuwsgierigheid en uitproberen daargelaten, ik zou toch wel graag van zoon willen weten hoe ze op het penentreren zijn gekomen. Ik kan me voorstellen dat ze met hun eigen en elkaars plassertjes willen spelen zonder seksuele gedachten, maar hoe komen ze op het idee die ergens in te steken en dan nog wel elkaars billen?

Ad Hombre

Ad Hombre

12-11-2015 om 13:35

Fely

Ik denk gewoon van goedwillende ouders die verantwoorde boekjes zoals van Sanderijn aanschaffen. Daarvan leer je dat dat ding ergens in kan. Daar was ik persoonlijk destijds zelf niet opgekomen. Een beetje creatief kind bedenkt dan dat het misschien ook wel in andere gaatjes kan.

Dan zijn er daarnaast nog de oudere kinderen als informatiebron. Op hun 12e weten ze dat echt wel. En natuurlijk het onvolprezen internet. Doen ze in GTA5 trouwens al aan anale penetratie?

Ad Hombre (o.t.)

Je bedoelt GayTA5?

Ton

Ton

21-02-2016 om 19:43

Ik heb daar tevergeefs voor gewaarschuwd.

Even anoniem en Fely reageerde met deze vraag;
Waar komt het idee vandaan?
Laten we zo stellen een van de twee komt op het idee, en dat idee moet ergens vandaan komen. Ik zou in ieder geval er niet op prat gaan dat dit een onschuldig spelletje van 2 jongens is, wellicht heeft de bedenker van het spelletje zoiets wel al eerder meegemaakt in een andere setting.
-------------------------------------------------------------------
Een juiste conclusie van jullie;
Dat idee wordt o.a op het "Scholieren- forum seksualiteit" tot in de kleinste details aanbevolen. in een item dat door ene 12-jarige jongen is geopend. Niet alleen pubers laten zich daartoe verleiden ieder- een kan deze valse voorlichting volgen. Ik heb daar voor in het item "Fatale foute voorlichting scholieren forum Seksualiteit" gewaarschuwd. Maar werd niet serieus genomen en zelfs uitgescholden. Dus beaam ik dat kinderen dit niet uit zichzelf doen, maar daartoe worden gemanipuleerd. Ik heb getracht daarvoor te waarschuwen, maar dat bleek niet in goede aarde te vallen. Ben blij dat ik gezegd heb, waarvan nu blijkt dat het niet verzwegen mag worden. Groetjes Ton

Voor nu even Pipo

Voor nu even Pipo

21-02-2016 om 20:30

Misschien word ik wat voorspelbaar

Met mijn opmerkingen over waarom het technisch mogelijk is telkens van nickname te veranderen en je dus nooit weet welke nick nu precies post. Maar ja, dat is dit topic ook. Zooooooooo voorspelbaar!

Hoewel ik dit forum vrij hoog heb zitten, vind ik dit toch echt wel een behoorlijk minpunt. Deze mogelijkheid werkt trollen in de hand en sterker; stimuleert het zelfs.

#Charliefox

ik vind  het dood normaal  dat  het  met elkaar gaan ondervinden  alleen  zaul  ik wel  zegen als  een meisje  is gebruik  een codoom  en een pil  bij jongen zaul  ik zegen   gebruik een cd  dat stuk veliger    voor rest  vind ik doornormaal  dat zelf  gaan uit vinden   dat  is  mijn meenig hier  over  groetje  bert

Dit is een topic van 5 jaar geleden Bert

Toen ik nog een klein meisje was gingen we op logeerpartijtjes/verjaardagsfeestjes weleens 's avonds laat naar "vieze programma's" kijken en toen riepen we dat we moeten plassen... Maar no way dat we elkaar gingen betasten of zo. Ik vind het niet gepast om als 8-jarige jongetjes elkaar te penetreren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.