Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

Helena

Helena

08-07-2020 om 08:56

M'n dochter van 5

Mijn dochter van 5 zit echt vaak aan haar vagina te friemelen te strelen als ze op de bank tv kijkt of op haar tablet een filmpje kijkt.
Bij m'n andere dochter die wat ouder is heb ik dat echt nog nooit gezien .
Moet ik er wat van zeggen of toch een gesprekje aangaan met haar?
Welke ouder herkent dit bij hun eigen kids van rond die leeftijd of heeft dat meegemaakt?


Bah

Gelijk wat van zeggen. Is echt niet de bedoeling. En handen wassen. Bij mijn zoon in de klas deed vroeger een jongen dat ook. Andere ouders vonden dat vies en kind kreeg echt een stempel.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-07-2020 om 10:46

Helena

Het is normaal en gezond gedrag. Je dochter heeft wel de leeftijd dat ze kan begrijpen dat dit iets voor jezelf is en dat je dit dus op je eigen kamer doet.
Verder geen punt van maken.

Hans

Hans

08-07-2020 om 10:51

Handen wassen?

Waarom?
Uiteraard is het totaal niet vies.
Maar uiteraard vindt men het niet gepast om het en plein public te doen, dus een kind dat dat doet moet je idd liefdevol aangeven dat dat privé op slaapkamer gebeurd.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-07-2020 om 10:55

M40+

Want zelfbevrediging is vies??

Kind

Wel bij een kind van 5. Kinderen zijn kinderen.

Hans

Hans

08-07-2020 om 10:59

Nee

Het is niet vies, en ik vind het erg ongezond kinderen te leren dat het vies is.

Dat dit meisje dit in haar eigen huis doet wil ook helemaal niet zeggen dat ze het buitenshuis ook doet.
Maar idd ook in huis kun je het beter privé houden.
Maar wel even manoeuvreren om dat goed te brengen lijkt me.

Bah

T is wel vies. Sex is iets voor volwassenen
Als t mijn dochter zou zijn zou ik haar heel duidelijk maken dat dit zeer onsmakelijk is en dat ik echt hoop dat anderen zoals haar vader vriendjes etc t niet gezien hebben.

Ik zou me echt doodschamen voor andere mensen en mijn dochter na laten kijken.

Tine Winkel

Tine Winkel

08-07-2020 om 11:38

#16

Waarom niet in de klas? Omdat je je kind leert dat je dat soort dingen niet doet waar anderen bij zijn (Of zoiets, dat t privé is, dus). Je mag dat op je slaapkamer doen, maar andere mensen hoeven dat niet te zien. M.i. is dat beter dan zeggen dat t vies is. En na afloop plakken je vingers, dus even handen wassen, logisch.

Pennestreek

Pennestreek

08-07-2020 om 11:43

Mvp

En vanaf welke leeftijd (graag met precieze jaar, maand, dag, uur) is seks/zelfbevrediging dan wel 'toegestaan' volgens jou? Heb je dat al besproken met je zoon? Hij is 12, toch? Dan kan het ieder moment zover zijn! Misschien ben je zelfs al te laat...

Jezelf ontdekken doe je al vanaf dat je geboren bent. Je ontdekt fysiek prettige dingen. Dat kan ook bijvoorbeeld duimen zijn. Dat is alles wat het is, als een kind 5 is. Wrijven over de piemel of klitoris heeft dan nog helemaal geen seksuele lading. Dat ontstaat langzamerhand.
Wat je wel kunt doen is je kind vertellen dat aan je intieme delen zitten iets is dat je in afzondering doet, omdat niemand daar wat mee te maken heeft. Tegelijkertijd met het verhaal over dat niemand anders dan je kind zelf daaraan mag zitten. Dat dat privé is. Groter hoef je het niet te maken. En ik schat in dat de dochter van TS gewoon door haar (onder)broekje heen wrijft, dat is natuurlijk al helemaal niet vies, dan hoeft ze ook haar handen niet te wassen.

Gene

Kinderen zullen dat zeker doen maar daar hoef je als ouders echt niet zo mee om te gaan.

Mijn zoon van 12 gaat echt never op de bank met zn hand in zn broek. Wat hij doet als hij savinds in bed ligt weet ik uiteraard niet.

Maar nergens heb ik ooit van de situ gehoord dat t jezelf aaien als zodanig normaal wordt gezien zo van papa ik ga mezelf even aaien op mn vagina dus ik ga naar boven. En dat vader dan doodnormaal zegt prima hoor Sophietje. Dan zie ik je wel weer verschijnen.

Sommige zaken hou je echt prive van je ouders.

Sorry maar ik zit hier echt te lachen.

Of op latere leeftijd dat je jezelf dan bevredigt met de douchekop en moeder komt binnen en vindt dat doodnormaal. Niks gene of schaamte.

Pennestreek

Pennestreek

08-07-2020 om 12:11

Mvp, je hebt wel een heel levendige fantasie zeg!

Nee, kinderen zullen niet gauw zeggen dat ze even naar hun kamer gaan om te friemelen. Dat zegt ook niemand hier. Dat maak jij ervan.
Het is wel heel normaal om als je op je kamer zit te spelen, een boekje zit te lezen of een filmpje kijkt op de tablet een beetje te friemelen. En dat mag dan ook, want dan ben je alleen.
Maar wat echt niet gezond is, is zeggen dat het niet gezond is en vies. Daar kweek je heel (seksueel) gefrustreerde kinderen mee. Dus voor je zoon hoop ik intens dat je deze bewoordingen tegen hem niet gebruikt (hebt). Maar ik vrees het ergste. Als je ook al bespreekt dat je na zijn 18e naar het buitenland wil verhuizen en dat hij dan mag kiezen of hij mee gaat, tja, ik weet niet, dat lijkt me voor een kind een nogal afschrikwekkend vooruitzicht wat ook voor nogal psychische schade kan zorgen. Kiezen voor alleen achterblijven, of met je moeder mee en alles hier achterlaten, je zou van minder stress krijgen. En als je die dan ook nog eens niet mag verlichten met zelfbevrediging, want je moeder vindt dat vies en niet normaal...

Ik hoop eigenlijk stiekem dat je toch een troll bent!

Helena

Helena

08-07-2020 om 14:47

Over mijn dochter van 5 (inhakend)

Bedankt voor jullie reacties .

Ik vind het woord vies raar dat slaat totaal nergens op dat ga ik mijn kind niet zeggen want dan word het een gefrustreerd kind.
Wat ik al aangaf dat ze het thuis doet of op haar kamer maar nooooit met anderen erbij daar is ze zich wel van bewust namelijk

Halve reactie

Degene die er het meest op antwoordt heeft tijd teveel bedoel ik.

Niets medisch?

Blaasontsteking, schimmeltje of schrale huid eerst op gecontroleerd?

Huisarts

Ja als t n ontsteking oid is kan t zijn dat ze onbewust eraan krabt. Dat is een ander verhaal. Even naar de huisarts dan en evt een zalfje.

Bij babies doen ze vaak sokken om de hamden als ze bv eczeem hebben zodat niks onvewust kan worden opengekrabt.

Dat zou je met de huisarts kunnen overleggen.

Helena

Helena

08-07-2020 om 16:06

Vies?

Dus stel je bent 15 en je masturbeert dan is dat vies?
De reden dat ze het niet bij anderen doet op school bij vriendinnen thuis is gênant en daar moet ik haar voor waarschuwen dan toch niet omdat het vies is dat is belachelijk Mamaveertigplus

Helena

Helena

08-07-2020 om 16:07

Gezond kind

Ze is kerngezond ze heeft geen infecties of schimmels te ze vind het fijn om daaraan te zitten niks meer niks minder en niks sexistisch want daar heeft ze helemaal geen weet van

Forumbeheer Ouders Online

Forumbeheer Ouders Online

08-07-2020 om 16:20

Verwijdering berichten

Beste forumdeelnemers,

ik heb een aantal berichten verwijderd die niet of niet genoeg met het bericht van de draadstarter te maken hebben.
Mocht het nodig zijn verwijder ik nog meer berichten zonder verdere kennisgeving.
Met vriendelijke groet,

Heidi Sour
Forumbeheer Ouders Online

Katoen is beter

Ja of een ander materiaal onderbroek. Synthetisch kan ook jeuk veroorzaken

40er

40er

08-07-2020 om 17:46

Tine

Geeft een top advies! Gewoon even op je slaapkamer.

Tine Winkel

Tine Winkel

08-07-2020 om 19:25

mijn ervaring is

dat ze dan vaak niet naar hun kamer gaan, maar wel stoppen met wrijven. Ook goed, toch?
En een kind van 5 denkt niet in termen van 'zichzelf eens verwennen', het gaat gewoon gedachteloos. Maar ik wil niet dat mijn kind eraan gaat denken als 'dat is vies, het hoort niet etc.'. Het hoort niet op die plek op dat moment, maar voor de rest is het heel normaal.
En ook, je dochter gaat niet zeggen 'ik ga naar boven, even lekker mijn vagina aaien', net zo min als jij dat zegt (hoop ik). Als je kinderen lekker voor de TV zitten en jij en je partner hebben zin in seks... Nee, dat ZEG je dan allemaal niet (maar je doet t misschien wel). En dan is ook dat prima - als je het dus maar niet op die bank doet waar andere mensen bij zijn - ga gewoon even naar je slaapkamer en ZEG t vooral ook niet, want dat is echt too embarassing to hear van je ouders (of van je kinderen).

Heel normaal

En neus peuteren doe je ook niet waar andere mensen bij zijn, dus met je hand in je broek zitten ook niet

Niet te vergelijken

Klopt. Maar als ik vroeger in mn neus peuterde waar mn moeder bij was zei ze niet doen dat is niet fris.

Als ik op mn kamer zat en ik peuterde in mn neus en ze zag dat dan zei ze wel bah ofzo. Maar t was in geen miljard jaar zo genant als dat ze binnen was gekomen en ik zou met mn hand inmn broek op bed liggen. Dat zo echt vreselijk zijn.

Tine Winkel

Tine Winkel

08-07-2020 om 20:05

ik moet er ook niet aan denken

dat er iemand binnen komt als ik mezelf bevredig of als mijn man en ik samen bezig zijn... dat zijn dingen die prive zijn en waar ik geen pottenkijkers bij hoef. Klopt, dat is vreselijk als je moeder dan binnen komt. Daarom heb ik mijn kinderen al jong geleerd dat je altijd even aanklopt voor je een slaapkamer binnen stapt. Dat doe ik bij hen, al sinds ze een jaar of 5 zijn, dat doen zij bij ons.

en als er niemand kijkt, vind ik het ook heel fijn om even in mijn neus te peuteren.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-07-2020 om 20:23

Bah M40+

Eerlijk gezegd vind ik jou een viespeuk dat jij zulke associaties hebt bij dit normale kleutergedrag. Heel erg BAH!

Ik weet het, ik weet het.... don’t feed the trolls.
Mijn reactie zal vast ook verwijdert worden, maar ik vind dit echt tenenkrommende reacties op een heel normale vraag.

ElenaH

ElenaH

08-07-2020 om 20:23

Mvp

'Ben iig heel blij dat mijn zoon dat soort dingen niet doet'

Voor zover jij weet ...
https://www.seksuelevorming.nl/onderwijssoort/seksuele-ontwikkeling-9-12-jaar

Tine Winkel

Tine Winkel

08-07-2020 om 20:24

even goed lezen

Volgens mij zegt die moeder helemaal niet dat dat prima is, zij wil graag advies over wat ze hiermee aan moet. IK heb geadviseerd, dat zij dat zou kunnen zeggen. En ik zeg niet dat je dat VERDER maar op je kamertje moet doen. Nee, ik zeg dat je dat niet op de bank moet doen. ALS je dat doet, doe je dat op je eigen kamer/prive. En wat ik al eerder zei, ervaring leert dat als je zegt dat je niet wil dat ze dat op de bank doen - dat ze dan gewoon stoppen. En dat ze dus niet naar boven gaan om daar verder te gaan.

Netjes

Mijn zoon doet zoiets nooit als hij op de bank zit ook niet toen hij vijf was. Ik zou t direct stoppen.

Wat hij doet als ik er niet bij ben weet ik niet en wil ik niet weten. Net zomin als dat mijn ouders dat van mij wisten vroeger. Wel zo netjes.

Medisch?

Heeft t geholpen onze tips? Is dochter gestopt? Was er n medische oorzaak?

Helena

Helena

09-07-2020 om 15:58

Niks medisch

Ik heb met haar gesproken en heb aangegeven dat het niet erg is als ze het maar niet doet in bijzijn van anderen .
Dus ik haar kamer privé
Verbieden is niet verstandig.
Ze bedoelt er niks sexueels mee tis gewoon voelen etc en daar voelt ze zich prettig bij .
Ik heb haar juf gesproken en op school of bij gym doet ze het niet echt alleen thuis .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.