Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

Morning after pil: wie heeft ervaring?

Omdat ik geen idee had bij welke rubriek ik dit moet plaatsen -sexualiteit, gezondheid, zwangerschapswensen- doe ik het hier maar.
Gisteravond waren we enthousiast aan het vrijen, een beetje té; ik zat in de gevaarlijke periode (gebruik geen pil) maar desondanks was het al te laat voor mijn man. Ik druk me ongelukkig uit zie ik, ik ben ook wat in de war.
We hebben 2 kinders van 10 en 13 en willen beslist niet nog eentje. Hoe lief ik kleintjes ook vind, ik ben 42 en de kans op een kind wat iets mankeert, is groter nu natuurlijk. En zelfs een gezond kindje trekt ene zware wissel op het gezin: ons huwelijk begint beter te worden, waar ik erg blij mee ben, terwijl het in de eerste jaren na de geboortes van de kinderen juist heel beroerd was. Dat wil ik niet nog eens zien gebeuren. En ik verheug me op meer vrijheid met mijn man samen te zijn, zonder kinderen. Een kleintje zou weer roet in het eten gooien. Bovendien, ik vind het voor de kleine ook niet leuk als hij goed 8 jaar zou zijn en zijn broer en zus gaan de deur al uit, om maar iets te noemen.
Enfin, het is toch gebeurd, mijn man zong ín de kerk, zullen we maar zeggen, en nu is het lastig! Ik heb even onderzocht of de morning after pil een vorm van abortus was en dat blijkt het niet te zijn (dat wil ik niet) en een pil gekocht bij de drogist. Er kunnen hevige bijwerkingen optreden zag ik.
Enig voordeel: ook mijn man ziet nu wel in hoe vervelend het is om niets te gebruiken en altijd maar weer voorzichtig moeten zijn, (we gebruiken soms ene condoom maar liever niet, ik hou mijn cyclus in de gaten en weet op welke dagen het wel en niet kan), dus hij heeft het nu over 'er een knoop in laten leggen'. Eindelijk. En nu maar hopen dat ik nu niet in verwachting ben!

Nu is mijn vraag: wie heeft dit ook eens gebruikt? Zijn er vrouwen die desondanks toch zwanger bleken? Heb je bijwerkingen ervaren?
Graag jullie ervaringen!
Hartelijke groeten!


als puber

als puber

26-10-2013 om 15:18

toen ik 16 was

en condoom knapte bij vriendje toen wel, daarna niet meer. Bijwerkingen? Kan me niet herinneren eigenlijk.

Even zo

Even zo

26-10-2013 om 16:21

Toen ik 18 was...

Geen bijwerkingen. Maar een vriendin werd van het ene op het andere moment hondsberoerd. Tja, volgens mij maakt het niet uit hoe eerg de bijwerkingen zijn, je wilt geen kind dus is er geen andere oplossing (behalve wachten of je wel/niet zwanger bent en dan een abortus, maar dat lijkt me helemaal geen optie voor je).
Ik weet niet helemaal zeker of het in NL was, volgens mij wel, maar volgens mij zag ik ze bij Kruitvat in het schap liggen.

Dalarna

Dalarna

26-10-2013 om 16:31

maar

Dan gaat eindelijk je huwelijk de goede kant op en dan krijg je dit, waarom neem je niet een mirena ofzo?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

26-10-2013 om 16:36

Peenvogel

Als ik jouw verhaal lees zeg ik: niet aarzelen, morning afterpil er in. De bijwerkingen zie je dan wel. Het krijgen van een ongewenst kind heeft veel meer en veel langer gevolgen dan eventuele bijwerkingen van de morning afterpil.

Verder val ik van m'n stoel door de naïviteit van jouw kijk op anticonceptie met daarbij de aantekening dat je zo stellig geen kind meer wilt. Je cyclus in de gaten houden is niet veilig. Al was het maar dat je nooit kunt uitsluiten dat je lichamelijke signalen kunnen afwijken van wat gewoon is en dat je verkeerd kunt interpreteren zonder dat je dat in de gaten hebt. Daarnaast kunnen zaadcellen ook wel eens per ongeluk langer leven dan waar 'men' gemiddeld van uit gaat. Condoomgebruik is een prima vorm van anticonceptie, maar alleen als je het altijd gebruikt en niet de ene keer wel en de andere niet.
Maar als jullie zo duidelijk geen kind meer willen en jullie condooms geen optie vinden, dan zou ik als de donder een ander echt anticonceptivum kiezen. Deze spanning wil je toch niet steeds?

Aagje

Er kunnen hevige bijwerkingen optreden zag ik.

De bijwerkingen van een baby zijn heel wat heftiger, dan van een morningafterpil.

Ik heb er geen ervaring ermee, altijd pilgebruiker geweest en op 42 jarige leeftijd de gynocoloog opdracht gegeven om de eileiders af te binden, door te knippen, stuk er tussenuit te halen, kortom, volledig onherstelbaar te maken voor een zwangerschap.

vlinder72

vlinder72

26-10-2013 om 16:58

Ik heb een keer de morning after pil gebruikt. Na de geboorte van onze oudste. Kapot condoom. Het veroorzaakte bij zo'n paniek reactie dat ik wist dat dit niet het moment was om opnieuw zwanger te worden. Dus toen maar de morning after pil gehaald.

Geen bijwerking gehad. Misschien wel een iets zwaardere menstruatie dan normaal en later heb ik nog drie kinderen gekregen.

mirreke

mirreke

26-10-2013 om 17:01

Morning afterpill

In antwoord op jouw vraag: ik heb zelf 1 x de morning-afterpil gebruikt en ik ken een redelijk aantal jonge meiden die de morning-afterpil ook hebben gebruikt. Allemaal zonder bijwerkingen, en ook zonder latere zwangerschap.

Je kunt de morning-afterpil ook gewoon zo bij het kruidvat kopen trouwens.

Verder: ik verbaas me over de moraliserende praatjes die ongevraagd plus advies worden meegeleverd (oeps, nu doe ik het ook...)

Volgens mij ging de vraag toch echt over het gebruik van de morning-afterpil, en bijwerkingen en zo.

Joh...

...je weet wat je niet wilt, dus gewoon innemen en voor de eventuele bijwerkingen jezelf lekker laten verzorgen door je man.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

26-10-2013 om 17:17

Mwah Mirreke

Ik vind het moraliserende wel meevallen. Moraliseren zou geweest zijn als ik gezegd had: foei foei foei, wat ongelofelijk slecht dat dit je is overkomen. Maar da's mijn persoonlijke opvatting over moraliseren natuurlijk.
Peenvogel vraagt niet alleen iets, maar vertelt er en passant een aantal dingen bij, nl 1 dat ze en haar man absoluut geen kind meer willen en 2 de wijze waarop ze omgaan met anticonceptie. Die twee lijken niet erg met elkaar in overeenstemming in haar geval. Toch niet gek om daar dan ook op te reageren?

Aagje

Fransien

Fransien

26-10-2013 om 17:21

Overigens

Mocht je echt heel zeker weten geen kinderen meer willen, sterilisatie bij de vrouw is op dit moment net zo irreversibel als bij een man en een minder heftige ingreep. De procedure doet even zeer (gewoon pijnstillers nemen) maar is zelfs zonder plaatselijke verdoving. De middag en de dag daarna had ik nog redelijk wat buikpijn, daarna nooit meer last gehad.

Overigens heb ik ook ooit een morningafterpil gehad, enige bijwerking was een heftigere menstruatie.

Layana

Layana

26-10-2013 om 17:28

Ze is nu 4

geen

Ook een keer genomen en geen bijwerkingen gehad

Hombre

Hombre

26-10-2013 om 21:04

Aagje

"Verder val ik van m'n stoel door de naïviteit van jouw kijk op anticonceptie met daarbij de aantekening dat je zo stellig geen kind meer wilt. Je cyclus in de gaten houden is niet veilig. Al was het maar dat je nooit kunt uitsluiten dat je lichamelijke signalen kunnen afwijken van wat gewoon is en dat je verkeerd kunt interpreteren zonder dat je dat in de gaten hebt."

Nou ja, dat valt best mee hoor. Als je een paar dagen extra speling houdt en je hebt een regelmatige cyclus ben je toch echt wel redelijk veilig bezig. Voor het zingen de kerk uit is echt niet zo onveilig als men wel suggereert, nee, het helpt niet tegen SOA's, da's waar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Coitus_interruptus

"Like many methods of birth control, reliable effect is achieved only by correct and consistent use. Observed failure rates of withdrawal vary depending on the population being studied: studies have found actual failure rates of 15–28% per year.[6] In comparison, the pill has an actual use failure rate of 2–8%,[7] while the intrauterine device (IUD) has an actual use failure rate of 0.8%.[8] The condom has an actual use failure rate of 10–18%.[6] However some authors suggest that actual effectiveness of withdrawal could be similar to effectiveness of condoms, and this area needs further research.[9] (see Comparison of birth control methods)

For couples that use coitus interruptus correctly at every act of intercourse, the failure rate is 4% per year. In comparison the pill has a perfect-use failure rate of 0.3%, and the I.U.D. has a perfect-use failure rate of 0.6%. The condom has a perfect-use failure rate of 2%.[8]"

Dus het valt blijkbaar nog wel mee, de topic starter heeft er blijkbaar 12 jaar goeie ervaringen mee...

Voor een vrouw van 42 komt er ook nog wel aardig wat geluk of volharding bij kijken om toch zwanger te worden, je vruchtbaarheid begint dan al zeer stevig af te nemen. Helemaal uitgesloten is het niet, getuige dat ventje dat ik net ingestopt heb, maar daar moesten we wel heel wat keertjes onbeschermde sex voor hebben

Aagje Helderder

Aagje Helderder

26-10-2013 om 22:50

Mwah Hombre

Hier op het forum lopen of liepen dames rond die zwanger werden door onveilig te vrijen op het moment dat het volgens de cyclus kon waarbij ruime marges van veiligheid werden aangehouden. Als een zwangerschap niet direct de bedoeling is, maar ook niet een ramp kun je die gok mss wel nemen, maar no way dat ik het daarop zou laten aankomen als ik echt geen kind meer zou willen.
Enne, al die keren onbeschermde seks waren toch vooral voor de leuk? Het aantal keer onbeschermd vrijen is in die fase volgens mij een minder doorslaggevende factor dan dat ene juiste moment. Maar oké, vaak vrijen vergroot natuurlijk wel de kans dat je er op het goede moment bij bent, za'k maar zeggen .

Aagje

Hombre

Hombre

27-10-2013 om 07:56

Aagje

"Hier op het forum lopen of liepen dames rond die zwanger werden door onveilig te vrijen"

En er lopen er ook ongetwijfeld rond die dachten veilig te vrijen met een condoom...

"Enne, al die keren onbeschermde seks waren toch vooral voor de leuk?"

Uitsluitend voor de leuk zelfs.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

27-10-2013 om 11:07

Ja natuurlijk

en ook dames die door de pil heen zwanger werden, of tijdens spiraalgebruik. Zelfs dames die na sterilisatie zwanger werden. en ook dames die door de pil heen zwanger werden, of tijdens spiraalgebruik. Zelfs dames die na sterilisatie zwanger raakten. Natuurlijk is dus een condoom niet volledig betrouwbaar, maar in ieder geval bij correct gebruik wel een stuk betrouwbaarder dan niets te gebruiken. Onder correct gebruik versta ik: op tijd om, goed om, niet te vroeg maar ook niet te laat weer af. En zeker niet rommelen zonder omdat 'er nu nog niets kan gebeuren'. Je hebt er dus wel discipline bij nodig, misschien dat het daarom voor veel mensen toch misgaat met die condooms.
Er is tenslotte maar 1 100% betrouwbare methode om niet in verwachting te raken, maar de meeste van ons kiezen daar toch niet voor .

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

27-10-2013 om 11:09

Sorry

Beetje fout geknipt en geplakt, zit er nog een zin dubbel in mijn vorige post!

Aagje Helderder

Aagje Helderder

27-10-2013 om 11:46

En

we gaan nu wel helemaal off topic... Peenvogel, ben je er al uit? Heb je al besloten of je de morning afterpil neemt, of niet?

Sterkte iig!

Aagje

Puinhoop

Puinhoop

27-10-2013 om 15:36 Topicstarter

Achter de kiezen

Hoi,
Allemaal hartelijk bedankt voor het reageren. Het was echt niet de vraag óf ik 'm wel nemen zou hoor, daar had ik al toe besloten. Ik zou niet terugdeinzen voor een paar dagen hevige bijwerkingen, dat had ik er graag voor over als dat een zwangerschap voorkwam.
Uiteindelijk heb ik er een beetje buikpijn van gehad, mijn buik leek zich wel op te blazen, met een flinke zak darmgas en boeren tot gevolg Maar het viel verder erg mee. Eigenlijk hoopte ik bijna op fikse symptomen in de hoop dat die de kans op effect verhoogden, beetje dom wel
En ik vind het heel aardig dat sommigen het voor me opnamen dat ik min of meer voor oen werd uitgemaakt wegens deze vorm van anticonceptie, maar jullie hebben natuurlijk vierkant gelijk, dat weet ik zelf ook.
Het is dat ik vond dat ik al die jaren de lasten van het krijgen van kinderen had gedragen, de zwangerschappen, bevallingen (lange!), jaren borstvoeding, luiers wassen, alle andere kinderzorgen, dat ik vond dat mijn man u wel eens wat mocht gaan doen om te voorkomen dat we er nog meer kregen. Zal ik wéér onder het mes moeten?
Een mannensterilisatie is zo gepiept, hoorde ik. Bovendien was ik bang dat we na zo'n operatie vrolijk het bed in zouden duiken en bam, ben ik toch nog zwanger. Maar mijn man schrok er toch ook van gisteren en we praatten er een beetje over, en hij vond het nu ook wel tijd om eens betrouwbare maatregelen te nemen. Kijk, we zorgen er altijd voor dat hij buiten mij klaarkomt, ik maak het met de hand af zeg maar. Maar ook dat is niet betrouwbaar, er kan best eens wat naar binnen zijn gezwommen vóór die tijd.Rond mijn ovulatie vrijen we helemaal niet, in de regel, dus dit was een ongebruikelijke.

Maar om een lang verhaal kort te maken: Mijn man gaat er nu 'een knoop in laten leggen', zoals hij dat zelf formuleert. Ik ben er blij mee, maar kan pas echt opgelucht zijn als mijn menstruatie is geweest. Nog een week of twee wachten dus.
Nogmaals dank voor jullie reacties!

Vrouwensterilisatie ook zo gepiept

Deze zomer ben ik door middel van Essure gesteriliseerd. Het ging heel moeilijk bij mij volgens de gyneacologe, mijn eileiders verkrampten, maar eerlijk gezegd vind ik een flinke vulling laten zetten bij de tandarts vervelender. Een middag wat kramp en later in de week wat zachte krampjes, maar lichter dan menstruatiepijn. Een paar weken wachten om de eileiders te laten dichtgroeien en dan kan er geen bevruchting meer plaatsvinden.
En als het bij de meeste vrouwen veel gemakkelijker gaat dan bij mij kan ik het aanbevelen. Ik had het 5 jaar eerder moeten doen, achteraf gezien. Maar ja, als je alles van tevoren zou weten zou er op dit forum niet veel te beleven zijn.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

27-10-2013 om 20:33

Gelukkig!

Fijn dat het zo goed te doen was, hoop dat je straks gewoon weer ongesteld wordt.

Enne, mijn man vond de sterilisatie ook goed te doen, hoor. Ingreep zelf stelde niets voor en een paar dagen gevoelig.

Succes met alles!

Aagje

Puinhoop

Puinhoop

31-10-2013 om 13:23 Topicstarter

Jankerig

Hè, dat klinkt ook weer zo negatief kattig, jankerig. Maar dat is wel hoe het nu gaat. Ik heb nog steeds last van bijwerkingen. Ik heb last van mijn buik, diarree, zweetaanvallen en ben huilerig. Vanmorgen dacht ik een beetje misselijkheid te voelen en ik was direct bang dat ik dan inderdaad zwanger zou zijn.
Ik hou mezelf steeds voor dat ik maar rustig de volgende week moet afwachten, want stel dat mijn menstruatie komt, ik doe nog een test en er is niets aan de hand! En als ik wel in verwachting ben, is het dan vroeg genoeg om me zorgen te maken. Maar verstand en gevoel zijn twee dingen die in deze dagen elkaar vijandig gezind zijn, lijkt het.
Ik schreef al dat abortus geen optie is, maar ik was zo wanhopig dat ik dacht: "Ik doe het wel!" En zojuist zat ik op een pagina te lezen wat een overtijd-behandeling inhield en ik werd misselijk van ellende toen ik las over het een pil die het kindje doodt en daarna een pil die ervoor zorgt dat je het afstoot. En hoe het ging als je een zuigcurettage kreeg. En toen wist ik weer zeker dat ik hier ook niet over piekerde! Stel je voor, ik weet hoe onze kindjes eruit zagen na de geboorte, en zoiets liefs, teers en onschuldigs zou ik laten afsterven, in stukken knippen en eruit laten zuigen!
Kortom, ik zit met tranen achter de PC.
Nog een week.
Ondertussen hoop ik natuurlijk dat ik inderdaad sterk verminderd vruchtbaar ben op mijn leeftijd. Ik heb de laatste tijd vaak zweetaanvallen, waarvan ik me afvroeg of dat soms opvliegers waren. Van mij mag de overgang komen. Maar ik menstrueer nog regelmatig.
Ik ben blij dat ik hier mijn ei kwijt kan, wat een beeldspraak. Behalve met mijn man wil ik er met niemand over spreken, maar ik vlieg soms tegen de muren op.
Dank jullie wel voor het luisteren.

Puinhoop

Puinhoop

31-10-2013 om 13:38 Topicstarter

Sannie

Ik las elders op het forum over Sannie, die ook voor deze keuze heeft gestaan. Ik was benieuwd wat jij besloten hebt en hoe het nu met jou en je gezin gaat?

Peenvogel

Om twee vliegen in één klap te vangen, ik ben in de overgang, had last van zweetaanvallen, kribberigheid enz.
The useall wanneer hormonen zichzelf de vrijheid geven.
Ben gesteriliseerd maar gebruik de pil nu nonstop.
Ik vind het een superoplossing, geen menstruatie meer, geen zweetaanvallen meer, kribberigheid is verdwenen en in jou geval zou je ook geen morning-after-pil-stress meer hebben.
Eens in de 8-9 maanden check ik even met een pauze of de menstruatie helemaal wegblijft en de zweetaanvallen achterwegen blijven. Heb net mijn 5e checkpunt gehad en maar weer begonnen met de pil.

pil en toch zwanger

ruim 14 jaar geleden waren we 's ochtends wat 'actief' geweest, en ik was nog niet in de veilige tijd van pilslikken. dus naar een huisarts en de m.a. pil gehaald. Hij vertelde me dat ik die avond een pil moest nemen en de volgende dag nog een. Tja, ik had dus 's ochtends sex gehad en niet 's avonds en daardoor bleek de ma pil niet te werken. Lees dus goed de gebruiksaanwijzing!
Had er geen bijverschijnselen van, behalve mijn oudste zoon die nu naast me op de andere pc zit!
Belangrijk om het op tijd te slikken, dus! Sterkte!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-11-2013 om 13:07

Huh Jons

Ik weet niet beter dan dat de MA pil slechts werkt binnen een bepaalde tijd na de daad. Dan zou het toch niet uit moeten maken of die daad 's morgens of 's avonds was?

Ginny

wat ik toen (achteraf) begreep, is dat je die pil minimaal 24 uur NA de daad moet nemen, dat het anders toch niet goed werkt. Hoe dan ook, ik heb er een zoon aan over gehouden

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-11-2013 om 20:51

En Peenvogel

Ben je al weer gewoon ongesteld geworden? Hoop het voor je!

Aagje

Met vakantie,

In het buitenland altijd een m.a.pil mee, scheelt zoeken naar een farmacie en is beter voor de vakantie-rust.

vlinder72

vlinder72

19-06-2014 om 10:32

Flanagan

Serieus?

Jij neemt op vakantie altijd de morning after pil mee? Ik neem gewoon de pil mee. Ik ga ervan uit dat ik die op tijd slik. Ik heb nog nooit van iemand gehoord die tussen de reistabletjes, ORS, after sun, paracetamol, EHBO doos ook een morning after pil meeneemt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.