Seksualiteit Seksualiteit

Seksualiteit

Hilde

Hilde

16-07-2009 om 11:25

Verband tussen 1e menstruatie en menopauze?

Ik vroeg me af of er een verband is tussen de leeftijd waarop je voor het eerst ongesteld wordt en de leeftijd waarop je in de menopauze komt. Is het vb zo dat je, als je vroeg (stel rond je 10de) voor het eerst menstrueert, dat je dan ook vroeg, of net laat, in de menopauze komt?
Of omgekeerd: als je laat (zo rond je 15de of 16de) voor het eerst menstrueert, kom je dan laat, of net vroeg, in de menopauze?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

16-07-2009 om 13:30

Ik heb juist

wel eens het omgekeerde gehoord: late eerste keer, vroege menopauze. Ik was 15 bij de eerste keer en vorige jaar (47 jaar) begon ik de eerste tekenen te merken van de overgang. Dit jaar heb ik al een keer overgeslagen. Het is dus begonnen, maar ik heb verder nog niet opvallende bijbehorende klachten. Ik vind het niet vroeg, vrij normaal volgens mij.

Hilde

Hilde

16-07-2009 om 14:43

Kaaskopje

Wat versta je onder "de eerste tekenen"?
Ik vind 47 toch behoorlijk vroeg.
Was ook 15 de eerste keer en nu 46 ....

Kaaskopje

Kaaskopje

16-07-2009 om 15:12

Eerste tekenen

Ik was altijd vrij regelmatig ongesteld en sinds een tijdje schuift dat nog wel eens. Daarnaast is de week anders dan voorheen. De tweede dag is het nogal zwaar, dan moet ik echt aan een superdikke tampon en daarna is het zo weinig dat ik het met mini tampons afkan. Ik lijk ook meer last te hebben van PMS, flinke hoofdpijn, echt niet prettig voelen. Hoe ouder hoe meer last ik hiervan heb. En zoals gezegd heb ik het inmiddels een keer overgeslagen, maar dat was dit jaar, 48 jaar dus. Ik heb geen last van opvliegers of iets dergelijks. Dat ik deze dingen merk wil niet zeggen dat ik al echt in de overgang ben. Ik heb het er maar weer eens op nageslagen, maar pas als je een jaar niet meer ongesteld bent geweest kun je spreken van de overgang.
Ik heb hier een link met duidelijke uitleg: http://books.google.nl/books?id=GFggbkKUs9sC&pg=PA16&lpg=PA16&dq=start+overgang&source=bl&ots=iI02ceY0ea&sig=8nVSofO_zBJWRnZKx1UdUY5fV4k&hl=nl&ei=KiZfSqH5Isfx-QaInYG1Cw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=5

Hilde

Hilde

16-07-2009 om 15:21

Bedankt en verder

Bedankt voor de link, Kaaskopje! Ik wist niet dat er ook hierover "Dummies"-boeken bestonden!
Ik herken wel een en ander van wat je schrijft. Was altijd erg onregelmatig, maar de laatste jaren net weer wel regelmatig, sinds gestopt met de pil. Maar er is wel een heel lange "aanloop", zeg maar, die ik wel aankan met inlegkruisjes.
Geen hoofdpijn e.d., maar wel wat prikkelbaarder.
Ik ga dat boek eens opsnorren, denk ik, en graag hoor ik nog andere verhalen!

Schoonfamilie

Bij mijn schoonfamilie worden alle dames (schoonzusjes, schoonmama+zussen) erg vroeg ongesteld, rond hun 11de/12/de en komen ze ook erg vroeg in de overgang. Schoonmama zette de overgang al in toen ze 35 was (!!!!) en schoonzus was al 2 jaar niet meer ongesteld toen ze op d'r 39ste tóch nog onverwachts een zoon kreeg (ahum, verrássing! toch nog vruchtbaar dus...misschien het laatste eitje?). Nog 1 schoonzus is nu begin 40 en ook al jaren niet meer aan het menstrueren, maar neemt alsnog d'r voorzorgsmaatregelen ook na aanleiding van haar zus d'r verassing (die zoon dus). In ieder geval is het daar al algemeen aanvaardbaar iets dat ze zo vroeg in de overgang komen. Schoonzus 2 is dan ook onder behandeling om gedoe te voorkomen (krijgt bepaalde hormomen en iets voor de botten dacht ik??) als ze écht oud wordt.
In ieder geval is de tendens in de familie dat de dames niet té lang moeten wachten met een kinderwens...want voordat je het weet is je vruchtbare periode over en kán het niet meer. (eeh, daar bedoel ik geen 18 mee ofzo hoor, maar in ieder geval niet wachten tot je 38ste.)
Of er verband is tussen vroeg menstrueren en vroeg in de overgang komen weet ik niet. In ieder geval is e.a. erfelijk. Want ook de dochters van schoonmoeders zussen (nichtjes van man dus)hebben precies hetzelfde.
groeten albana

Vic

Vic

17-07-2009 om 13:28

Juist andersom

Bij mij in de familie worden de vrouwen vroeg ongesteld, ruim voor hun 12e, en komen heel laat in de overgang (ruim na hun 50e). Een heerlijk vooruitzicht, nog een jaar of 15 ongesteld

tonny

tonny

17-07-2009 om 21:08

Ben zeer benieuwd!

Ik was de dag na mijn dertiende verjaardag ongesteld. En nu op mijn vijftigste nog steeds.

Pfff.

Van mij mag het stoppen.

tonny

Tonny

Dit wil je vast niet horen, maar ik ben ongesteld vanaf 1 maand na mijn dertiende en nu op mijn 53ste nog steeds.....
En nog geen 1 maand overgeslagen, ik ben het ook spuugzat.
Mijn (vr) huisarts "beurde" me onlangs op en zei dat de de langste tijd er nu toch echt wel op zat, die schat !

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.