Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Uit-tips Uit-tips

Uit-tips

fietsbel

fietsbel

30-03-2013 om 11:21

Fietsendiefstal

Hoe is jullie ervaring met gestolen fietsen? Sloten, kettingen, en vooral: de plaats waar hij gestald staat.

Ik volg tegenwoordig de redenering dat je fiets niet snel wordt meegenomen als je hem op een plek zet waar geen busjes kunnen stoppen om je fiets (op slot) in te laden en elders de vergrendeling door te zagen. Dus op een stoep vlak na een stoplicht, waar al het verkeer steeds optrekt en langsrijdt. Of ergens waar geen busjes kunnen komen.

Verder heeft mijn fiets een vrij lelijke verkleurde fietstas, ik denk dat dat ook wel diefstalvermijdend werkt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

30-03-2013 om 12:35

Niet waterdicht

Enkele jaren geleden had ik een mooie Batavusfiets. Niet nieuw, wel mooi. Er zaten oude fietstassen op, van die canvas die niet kapot te knuppelen zijn maar wel hevig verschoten waren door weer en wind.

Ik parkeerde mijn fiets onder een spoorwegviaduct bij een station, waar niets op 4 wielen kon komen. Fiets op (goedgekeurd) slot plus een (goedgekeurd) kettingslot waarmee ik hem aan het fietsenrek ketende. Lokatie: middenin een rij fietsen, hij viel echt niet op.

Toch werd mijn fiets gestolen. En ze waren gericht te werk gegaan, want ze hebben het fietsenrek doorgezaagd bij het kettingslot zodat de fiets zo kon worden opgetild en weggevoerd. Met mijn fiets waren er nog een paar soortgelijke fietsen gejat, redelijk nieuwe damesfietsen van merken als Gazelle, Batavus...

Vast met een busje, ja. Maar het vermoeden is ook dat men in groepen opereert (een paar doen het werk, een paar staan op de uitkijk), in razend tempo enkele fietsen uitzoekt, het fietsenrek openzaagt (schijnt een fluitje van een cent te zijn), de fietsen met slot en al optilt en over de schouder meeneemt naar een busje dat ergens om de hoek staat, en wegwezen.

Het zal het ongetwijfeld vertragen, de manier waarop je je fiets stalt! Maar een garantie is het, helaas, niet.

Fietstas

Fietstas

30-03-2013 om 13:58

Mijn redenering

is dat "mooie" fietsen eerder gejat worden dan dure. Ik denk dat een glimmende Batavus, om maar een merk te noemen, veel eerder gejat wordt dan een geelgeverfde Batavus. Ze moeten de fietsen zo kunnen doorverkopen, zonder verdere actie. Dus, als helemaal geel verven je teveel werk kost: een gele jasbeschermers, of een geel stuur. Dat soort dingen schrikt fietsendieven af, want een dergelijke fiets is niet zonder verdere actie weer door te verkopen. En verder denk ik dat wat betreft locatie het volgende ook uitmaakt: bij een winkel worden niet zosnel fietsen gejat, want de eigenaar kan zo weer naar buiten komen. Bij een station, een bushalte is het een transportmiddel, en kom je (na school/werk) weer met de bus naar huis voor het laatste stukje fietsen. En zo'n fiets staat er de hele dag, is dus makkelijk te herkennen na een aantal dagen op de uitkijk staan.
Ben benieuwd of er nog meer visies zijn!

Fiorucci

Fiorucci

30-03-2013 om 14:20

Fietstas

Oh zo redeneerde ik ook, dus mijn kinderen rijden nooit op dure nieuwe fietsen. Toch werd het ouwe barrel van mijn zoon gejat...gewoon, door iemand die kennelijk even vervoer nodig had, want zoon vond de fiets een paar honderd meter verderop terug, bij het winkelcentrum...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.