Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Gale Zwankezwaan

Gale Zwankezwaan

01-06-2011 om 16:04

één ouder zonder auto-vakantie?

Zijn er hier meer alleenstaande ouders aanwezig zonder auto, die toch op vakantie gaan met de kinderen? Ik zou best eens ergens heen willen, maar ik kan geen manier bedenken om 'ergens' te komen zonder auto. Terschelling gaat inmiddels prima, goed te bereiken met OV, en aldaar bagagevervoer door de fietsenverhuurder. Maar we zouden zo graag eens naar het buitenland gaan. Ik kan natuurlijk best Frankrijk of Italie bereiken, de kinderen dragen hun eigen bagage etc, maar als je daar bent zit je toch zonder vervoer. Ik zou dan van tevoren moeten weten hoe goed winkels etc bereikbaar zijn vanaf de camping, of de camping zelf sowieso bereikbaar is vanaf station/vliegveld oid.
Ik heb zelf geen auto, wel een rijbewijs, maar rij imiddels zo weinig dat ik er niets voor voel in het buitenland te gaan rijden. Gaat er nog wel eens iemand alleen met de kinderen op vakantie zonder auto?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja hiero!

Toen ik nog geen auto had ben ik een paar keer met de kids naar Argeles sur mer geweest. We zaten daar in een stacaravan op een camping waar een soort treintje langskomt.
Naar Argeles sur mer zijn we met een reisbus gegaan.

Gr. Poezie.

Vic

Vic

01-06-2011 om 16:37

Natuurlijk

Ik ben een fervent aanhanger van eenoudervakanties via Cirkel en (dit jaar voor het eerst) Estivant. Naar de meeste locaties verzorgen ze gewoon bus- of vliegvervoer. In het verleden heb ik ook wel 'gewone' pakketvakanties (vliegen) geboekt. In het vakantieland is dan ook vervoer naar de camping of appartement geregeld. Ter plaatse kom je dan meestal een heel eind met het openbaar vervoer.

Jujube

Jujube

02-06-2011 om 00:39

Interbus

Een vriendin van me gaat al jaren alleen met haar (4) kinderen op vakantie. Soms met de trein of goedkope vlucht, maar ook wel met interbus. Deze bus brengt je direct naar campings e.d.
Groet,
Jujube

sjalot

sjalot

02-06-2011 om 09:29

Met of zonder fiets

Als tweeoudergezin zonder auto zou ik toch best wat tips moeten hebben... maar wij zijn enthousiaste fietsers. Je schrijft dat je kinderen zelf hun bagage kunnen dragen (niet zo heel klein dus) maar 1 van de kinderen kan niet fietsen. En je hebt geen auto. Ik vraag me af hoe je dat thuis doet, heb je een aangepaste fiets, of een tandem of aanhangfiets?
Wij gaan de laatste paar jaar met Cycletours op een groepsreis voor gezinnen - ja ik noem het toch maar even; je kunt namelijk in de fietsbus je eigen fiets meenemen. Heel veel aanhangfietsen en fietskarren gaan daar mee. Wel even met Cycletours overleggen als je fiets echt afwijkende maten heeft.
Nog wat ideeën:
- Een stedentrip: grote steden zijn goed te bereiken met de trein en eenmaal in de stad doe je alles met ov.
- In de bergen zijn er wel plaatsjes waar je niet met de auto kunt komen, je hebt daar dan ook geen auto nodig. Ik denk aan Bettmeralp en Riederalp in Zwitserland. (Niet goedkoop trouwens, Zwitserland.)
- In Oostenrijk is er een project met een busnetwerk dat ook in de vakantieperiode vaak genoeg rijdt, zodat vakantiegangers geen auto nodig hebben: http://www.taelerbus.at/ Wij zijn 4 jaar geleden in de streek Lungau geweest en hebben van deze bussen gebruik gemaakt.
- In Zwitserland is nu ook een dergelijk initiatief: http://www.wwf.ch/de/tun/tipps_fur_den_alltag/unterwegs/ferien_ohne_auto/
- Google eens op "Ferien ohne Auto" of voor Frankrijk "vacances sans voiture"
Succes! Ik denk dat je prima een leuke vakantie in het buitenland kunt hebben zonder auto, maar het vergt wel wat meer uitzoekwerk...

Thursday Next

Thursday Next

02-06-2011 om 22:46

Fietsbus

Je kunt ook een fietsbus proberen, fietsen worden in een aanhanger meegenomen. Ze rijden 's zomers naar allerlei bestemmingen en je hebt daar lekker je eigen fiets.

Sawo

Sawo

03-06-2011 om 10:59

Eceat

Hoi Gale

Ik zal eens kijken op de site van eceat. Daar staat beschreven hoe je op hun campings kan komen met openbaar vervoer. Waarom is je zoon te groot voor een tandem of bedoel je een aanhangfiets?

succes

Saar

Ardennen

De Ardennen zijn prima in een dag te bereiken met het OV, ofwel via Brussel, ofwel via Luik.

Estivant

Hoi,
Ik ben misschien hartstikke mosterd maar ik ga nu voor de derde keer met www.estivant.nl op vakantie. 1ste keer kon ik met mijn eigen auto op vakantie. 2de jaar heeft mijn vader ons heel lief naar België gebracht (ook bereikbaar per trein en dit jaar gaan we met de bus naar Frankrijk.
Voordeel van Estivant is dat ze ook vervoer op locatie hebben. Ze halen en brengen je naar dichtsbijzijnde station of vliegveld. Estivant heeft ook busvervoer. Halen je op op diverse locaties binnen Nederland en zetten je af op de locatie zelf.
Nou ja, lang verhaal kort te maken. Ik zweer bij de vakanties van Estivant.

Poezie & vic

Nu pas alle reacties gelezen en gezien dat ik lichtelijk mosterd was.
@ Poezie: Ik ga dit jaar voor het eerst, met Estivant, naar Argeles-sur-Mer. Heb je nog leuke tips?
@ Vic: Weet je al waar je dit jaar naar toe gaat? Vorig jaar ben ik naar La Roche in de Ardenne geweest. Was een super vakantie.

Vic

Vic

05-06-2011 om 12:27

Pisa

Ik ga naar Niederau, Oostenrijk. Ik ben trouwens ook al eens in Argeles-sur-Mer geweest. Dat was mijn eerste vakantie met Cirkel, in 2005. We zaten in een stacaravan en ik vond het geweldig. Mijn oudste was toen 6 en heeft de hele week op de camping gespeeld en met de activiteiten meegedaan. Ik heb voornamelijk met mijn baby van 5 maanden onder een parasol gezeten Wat dat betreft ben ik wel van de relaxte vakanties. In Niederau is ook nog eens het eten verzorgd, dus ik verwacht dat ik niet veel hoef te doen. Ga natuurlijk wel wandelen en een beetje rondkijken in de omgeving.

Jeee, leuke tips...

In die omgeving is zo ontzettend veel te zien en te doen! Zelf heb ik erg genoten van het strand, en het stadje. 's avonds is het heel gezellig in de winkelstraat. (Maar wel heel erg druk) Maar verderop zijn er ook ge-wel-dige dingen te zien en te doen. Bijvoorbeeld met het mini-treintje een rondrit maken, of een stuk wandelen in de bergen. Er zit ergens ook een kasteel in de buurt waar valkenieren zitten. Maar als ik jou was zou ik eens neuzen op google of via de vvv van argeles informatie op laten sturen.

Gr. Poezie.

Tinus_p

Tinus_p

05-06-2011 om 18:46

Tegenstrijdig

Gale:
De instanties die hierboven genoemd worden zien er leuk uit, alleen vind ik de campings niet helemaal wat ik zoek. Ik zoek eigenlijk gewoon een natuurcamping met weinig vertier en amusement, geen zesbaanszwembaden, disco's en droppings. Het zijn eigenlijk misschien gewoon iets teveel eisen ."
Nou, niet zozeer teveel, maar enigszins tegenstrijdig. Je wil rust etc, maar rustige campings vind je op rustige plaatsen, en die zijn vaak slecht bereikbaar met OV en hebben weinig voorzieningen in de buurt

Overigens zou je eens kunnen kijken bij 1-oudervakanties in Midden-Frankrijk (Dordogne, Creuse etc). Zie naast de genoemde grote 3 (Cirkel, Estivant, Labyrinth) ook het aanbod van ouderalleen.nl (deels doorverkoper van de grote 3, deels eigen aanbod).

mar

mar

06-06-2011 om 09:09

Misschien

Missschien is dit wat? www.ecolonie.org

amk

amk

06-06-2011 om 13:08

Creuse

is idd heel erg rustig en mooi qua natuur.
De reactie van mijn Franse collega op mijn vakantie bestemming zegt genoeg: Why?!! There are only 1.2 persons per square km.

Ik ben er 2 jaar geweest en toen was het mij zelfs te rustig en was ik dat 1 ouder gedoe ook wel wat zat aan het worden.

De Estivant reis Creuse is wel een echte aanrader want zowel de kinderen als de ouders worden in de watten gelegd. Het is geen heel grote groep waar je zit, en je hebt alle vrijheid om wel of niet mee te doen met activiteiten. Eten is alleen gezamelijk. Maar dat is zo lekker dat je dat ook niet wilt missen.

Vic

Vic

06-06-2011 om 13:30

Creuse is tot 13 jaar

Creuse is inderdaad geweldig. Ik heb dit jaar nog even zitten dubben of ik dat zou doen. Uiteindelijk heb ik het niet gedaan omdat ik wel eens iets anders wilde. Het was wel het laatste jaar dat we nog konden, want het is voor kinderen tot 13 jaar en mijn oudste is net 12 geworden. Mijn jongste gaat er overigens wel heen met haar vader. Die ziet het ook wel zitten, zo'n weekje rust.

amk

amk

06-06-2011 om 16:21

Vic (ot)

hij is er toch ook al eerder geweest?

amk

amk

06-06-2011 om 21:03

Gale

wat houdt je precies tegen om met de auto te gaan?
Want dan kun je gericht oplossingen zoeken.

Ik vond het bijvoorbeeld erg eng om de perifirique te mogen doen met een dreinende (want-ik-ben-bijna-2-en-doe-echt-geen-dutje-meer) peuter op de achterbank. Oplossing: een tomtom en een dvdspeler voor de achterbank.

Afstand naar Creuse vond ik ook veel te ver om in 1x te rijden. Ik nam een hotel onderweg. Dan maar wat langer onderweg.

Maar dat stoere gevoel als je het toch geflikt heb zou ik niet hebben willen missen. Daarna kun je alles aan.

Je kunt natuurlijk ook dichter bij huis beginnen met bv de Ardennen.

Vic

Vic

06-06-2011 om 22:36

Amk (o.t.)

Jazeker, toen waren jullie er toch ook. Dit jaar natuurlijk geen benjaminweek meer, want ze is al 6,5.

Vic

Vic

06-06-2011 om 23:10

Auto

Tijdens mijn eenoudervakanties was de verdeling eigen vervoer/busreizigers ongeveer 50/50. Heel veel mensen (m.n. vrouwen) zien het niet zitten om in hun eentje zo'n eind te rijden.

amk

amk

06-06-2011 om 23:25

Vic (ot)

dan heb ik het goed op mijn netvlies zitten.

Thursday Next

Thursday Next

08-06-2011 om 13:24

Luxemburg

Je kunt eens kijken om naar Luxemburg (het land) te gaan. Goed bereikbaar met de trein, in Luxemburg zelf is het busvervoer erg goed. Het is buitenland maar toch nog tamelijk Nederlands, vooral in een toeristische plaats als Vianden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.