Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

aleid

aleid

02-07-2020 om 14:40

5 uur doorbrengen in Parijs

Zoon, 15, gaat voor het eerst alleen met de trein naar Frankrijk, de Bourgogne. Hij reist natiurlijk via Parijs, en heeft daar 5 uur voordat zijn volgende trein vanaf station Bercy vertrekt. Hij maakt zich een beetje zorgen dat hij zich er gaat vervelen. Mij zelf zou dat niet zo snel gebeuren maar voor een 15jarige weet ik het niet zo goed. Hebben jullie ideeën?

Poms

Poms

02-07-2020 om 14:45

Wisselen?

Moet hij van station wisselen? Welk station komt hij aan?

Ria

Ria

02-07-2020 om 15:20

Eiffeltoren of museum of zo (van te voren plannen)

Ik was in de zomervakantie op reis met mijn 12-jarige zoon en toen hebben we expres een lange tussenstop in Parijs genomen om naar de Eiffeltoren te gaan, dat wilde hij al een tijd heel graag. In 5 uur zou dat net kunnen, afhankelijk van het tijdstip, al is het wel wat krap door de lange wachttijden.

Mijn advies is: kies één bestemming (dit kan bijvoorbeeld ook een museum zijn), bereid dit goed voor online (daar is ook vaak informatie over wachttijden, kaartjes enzo), koop zo mogelijk online alvast een kaartje, bekijk in detail hoe je daar kan komen en hoe je vervolgens op het station komt en hoe lang dat gaat duren, en reken ruim de tijd voor reistijd in de stad en vroege aanwezigheid op het station, en plan het goed van te voren. En dan is het echt leuk om zo tussendoor iets speciaals gedaan te hebben!

Ria

Ria

02-07-2020 om 15:29

Stations

Hij moet waarschijnlijk sowieso van Gard dus Nord naar Bercy. Je kunt een bestemming zoeken die met beide stations goed verbonden is via de metro. Maar dan moet hij zijn bagage bij zich blijven dragen.

Wij hebben het op de terugweg gedaan en zijn eerst van Bercy naar Nord gegaan om in Gard du Nord onze bagage in een kluis te doen en vanuit daar naar de Eiffeltoren te gaan. Dat vond ik het handigst en zekerst. Maar wij hadden wat langer dan 5 uur de tijd.

In Bercy was weinig, werd ook verbouwd.

Ria

Ria

02-07-2020 om 15:33

Herstel: Austerlitz ipv Bercy

Sorry, wij reisden niet via Bercy maar via Austerlitz.

Gare du Nord is trouwens een mooi station met veel voorzieningen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-07-2020 om 15:37

5 uur

5 uur zou ik krap vinden in een grote stad waar je niet bekend bent. Ik zou iets te doen zoeken op korte afstand van het station, en dan maar uitgebreid gaan lunchen o.i.d. Je bent anders al minimaal een half uur bezig met metrokaartjes kopen, uitvinden hoe de metro werkt, loopt met je bagage te zeulen, etc.

Ria

Ria

02-07-2020 om 17:07

Sacre coeur

Doe op Gare du Nord de bagage in een kluis, loop naar de Sacre coeur, wandel daar twee uurtjes rond of bezoek daar ev. ook Musee de Montmartre, loop terug naar Gard du Nord, haal je bagage, pak daar de metro, en zorg dat je ongeveer een uur van te voren op Bercy bent.
Koop eten en drinken ergens onderweg, in de buurt van de Sacre coeur of op Gare du Nord. Bij de Sacre coeur is een park waar je kan zitten om te eten en te drinken.

Lijkt me goed te doen en leuk.

ElenaH

ElenaH

02-07-2020 om 17:24

Ik zou

Eerst naar het tweede station reizen en dáár iets leuks zoeken.

Ria

Ria

02-07-2020 om 17:57

Bij Bercy

Musee des Arts Forains
of
Parc Zoologique

Ria

Ria

02-07-2020 om 18:01

Cinematheque Française

Ria

Ria

02-07-2020 om 18:04

Chateau de Vincennes

Gare du Nord

Waarschuwing voor Gare du Nord: daar lopen veel zogenaamd behulpzame types rond. Koop je metrokaartjes in de grote hal en niet in de zijhal waar je aankomt. Ze staan.klaar om je te bespringen met " advies" maar hebben daarvoor wel je geld nodig. Niet op ingaan, als 15--jarige buitenlander ben je een makkelijk doelwit.

aleid

aleid

02-07-2020 om 21:43

Dank

Voor alle tips! Zoon heeft alles bekeken en toch voor iets anders gekozen namelijk Tour Montparnasse. Ticket is al gekocht. Tour is lager dan de Eiffeltoren maar wel spectaculair. Gelukkig reist hij met alleen een rugzakje. Rest Bagage gaat mee in een auto. Alhoewel hij zich bewust is van de 'gevaren' zal ik hem nog extra wijzen op de goedbedoelende helpers. Hij heeft de reis in omgekeerde volgorde al eens met een oude tante gemaakt. Helemal bleu is hij dus niet.

Een 15 jarige knul.

Als ik de tips lees en vooral die van Ria #7, dan lees ik die met verwondering. Gaat een 15 jarige dit werkelijk allemaal in zijn eentje ondernemen in een stad als Parijs om een paar uurtjes te overbruggen?
Ik ken Parijs redelijk en ben er ook als gezin geweest. Maar een verkeerde metro pakken of te lang slenteren in het museum en zijn aansluiting op de trein heeft hij maar zo gemist. Of verdwalen...

Dus de tip van Phryne #6 is ook meer mijn idee. In de buurt van het station blijven. Met opgeladen mobiel, oortjes en extra accu, beetje benen strekken, uitgebreid lunchen, met zijn moeder appen en op tijd weer bij het station zijn. En een beetje vervelen lijkt me ook geen ramp.
Puzzelen, reisdagboek gaan schrijven, muziek luisteren, spelletje op zijn mobiel en vervelen.

Montparnasse.

Gebouw is niet mooi, een wolkenkrabber, maar het uitzicht is inderdaad prachtig bij helder weer. Ook mooi uitzicht juist óp de Eiffeltoren.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-07-2020 om 22:41

Oh prachtig !

Goeie keus om voor Tour Montparnasse te gaan.

Ria

Ria

03-07-2020 om 04:25

wil40 #14

In #9, 10, 11 heb ik tips gegeven voor uitstapjes meteen naast of in de buurt van Gare Bercy, omdat ik het er mee eens ben dat het rustiger is om eerst naar het station te gaan.

Maar hoe dan ook moet hij met de metro van Gard du Nord naar Bercy.

Montmartre/Sacre Coeur ligt op 20 min lopen van Gare du Nord. Dat is dus "even rondslenteren" maar dan met een doel.

Een (niet te moeilijk) doel maakt het juist minder zwaar dan maar wat rondhangen, dat kan juist vervelend zijn. 5 uur is best lang.

En ik wil benadrukken dat het belangrijk is om het goed voor te bereiden, dat kan m.b.v. Google maps.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.