Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Achterblijvers

Volgende week een weekje weg. Kinderen, 19 en 21 blijven thuis. Ik heb er al eerder over gepost omdat het tussen hun niet zo makkelijk gaat, maar dat is nu niet het onderwerp. In het kader van een goede voorbereiding is het halve werk hoor ik graag wat tips. De koelkast wordt gevuld, wat laat ik achter aan contact geld, of werk ik beter met Tikkies? Nog andere willekeurige tips waar ik mijn voordeel mee kan doen?

- concrete afspraken over schoonmaken voor jullie terugkomen
- concrete afspraken over het geven van feestjes
- wat te doen bij lekkage, stroomstoring, gaslucht etc

En eventueel als dat speelt in jullie buurt: nooit ingaan op huis-aan-huis oplichterij van het type ‘we komen de kozijnen/dakpannen/dakgoten controleren”

Mijn minderjarige tieners beginnen moeilijk te kijken als ik met contanten aan kom zetten. Ik zou met Tikkies werken. Mijn kinderen betalen bij voorkeur met pas, ook al omdat je dan langs de zelfscan kan in plaats van in de rij voor de kassa aan te sluiten. 

Wij hebben een bedrag aan ze overgemaakt waar ze het mee moesten doen. Zo voorkom je dat de rekeningen oplopen van iedere dag iets laten bezorgen. Nu wisten ze van tevoren wat het budget was en hebben ze ook gewoon de hamsters van de blauwe super in de gaten gehouden 😜.
Een noodnummer (je ouders/buren) is handig.
Het schema van de vuilophaaldienst.
Wensen tav planten binnen en buiten.
Verder hoef je voor een week niet zoveel te regelen lijkt me.

Wij hebben met de kinderen elk een lijstje bij wie betaalt wat (app), daar wordt alles wat nog verrekend met worden ingezet. 

Ik zou steeds een bepaald afgesproken bedrag storten en daar moeten ze het maar mee doen.

Ik geef de kinderen een budget van 10 eu per persoon per dag, of zij nou weggaan of dat ik weg ga. Daar kunnen ze prima van leven, maar als ze perse iets willen bestellen moeten ze er zelf geld bij leggen. Het nadeel van tikkies vind ik dat het zo’n open eind regeling is, dan stel ik liever een budget.

Oh, en ik kijk zelf wanneer welke container aan de straat moet en dat app ik dan de avond van tevoren. Ik heb er belang bij dat ze dat niet vergeten dus dat bewaak ik zoveel mogelijk. Huisdieren verzorgen ze wel dus dat hoef ik hier niet aan te sturen, hooguit of ze de vissen voeren en de planten water geven want dat doen ze normaal niet.

Ik zou een budget geven (per kind) wat genoeg is voor de boodschappen en dan daar nog x bedrag bovenop geven zodat als ze zin hebben ze ook een keer eten kunnen bestellen of naar de bioscoop kunnen gaan. 
Ik zou het overmaken en eventueel nog wat contant geld in huis laten liggen voor noodgevallen (maar daar mogen ze dan alleen in noodgevallen aankomen.)
Als de koelkast al gevuld is kan je gewoon wat geven voor verse producten (melk en zo) en eventueel wat extra's voor een keer bestellen/ergens eten.
Dit alles als de kinderen nog op school zitten/studeren. Mochten ze al een baan hebben dan zou ik ze zelf voor hun eten laten zorgen. 

Schema ophangen van wanneer het vuil wordt opgehaald en welke container. Eventueel andere belangrijke dingen ook duidelijk ophangen in de keuken. 

Met 19 en 21 zou ik verder niet zo veel voorbereiden. Op die leeftijd kunnen ze zelf wel improviseren als er iets aan de hand is.

Ik weet niet of ze vaker schoonmaken. Maar ik heb toen we weg gingen (voor het geval dat ze flink aan de poets moest)  nog even benadrukt dat er geen schoonmaakmiddelen gemengd mochten worden. En dat de combinatie amoniak en bleek , azijn echt levensgevaarlijk is .

Hier geen thuiswonende kinderen meer maar mijn voorkeur gaat uit naar tikkies. Eventueel afspraken maken wat wel of niet voor hun eigen rekening is. 

In principe is er voldoende eten. Hooguit iets wat vers is moet nog gehaald worden. 
Op die leeftijd moesten wij dit soort dingen zelf voorschieten en dan betaalden mijn ouders het achteraf terug. Maar dan wilden ze wel de bonnetjes zien en als er luxe dingen of overbodige dingen waren gekocht was dat eigen rekening. Dat zorgde ervoor dat we ook zelf moesten incalculeren of we het terug kregen en zo nee, of we het dan nog de moeite waard vonden. Elke dag eten bestellen terwijl de koelkast vol ligt of drank inslaan voor een chillavond met vrienden is prima, maar niet op rekening van de ouders.

Qua verwachtingen aangaande huishoudelijke taken zou ik die gewoon mededelen;
als ik terugkom verwacht ik dat dit en dit gedaan is en dat het huis er op deze manier bij ligt.

Zo weinig mogelijk, vind ik. 
In principe niets, tenzij je het echt nodig vindt en het speelt bij je kinderen of je verwacht dat het kan spelen. Dus verwacht je het huis vies terug te zien dan zou ik eventueel daar wel wat voor afspreken. Hier nooit gedaan en het huis zag er altijd verrassend goed uit.
Boodschappen hier meestal verrekend met tikkies. Een budget was hier nooit nodig, ze zijn zuinig genoeg. (Ze gaven niet meer uit dan wij normaal doen) 
Laatste x heeft dochter een feestje gegeven en uit eigen beweging een groot deel van kosten op zich genomen, dat hoefde voor mij helemaal niet. (Ze studeert, heeft het niet zo breed) 

Wij maakten ook geen afspraken met ze toen ze jonger waren. Dat is natuurlijk ook kind afhankelijk. Nogmaals, zou ik bepaald ongewenst gedrag verwachten zou ik er mogelijk wel op voorsorteren. 
Maar op deze, volwassen, leeftijd vind ik zeker dat je zo min mogelijk zou moeten sturen. 
Een gevulde koelkast vind ik zelfs al wat zonde, het is toch zeker leerzaam voor hen om dat zelf te regelen. 
Maar dat moet ik mezelf ook wat meer gaan vertellen weer, ik vul die koelkast ook veel te goed hier. 

Ik heb er tegenwoordig eerder last van dat die goedgevulde koelkast dan niet leeg komt, omdat ze zelf eten kopen en daarnaast ook wel wat avonden bij vrienden eten, en dan komen wij terug en moet ik maar zien hoe we alles opkrijgen voor het bederft… dus expres eten achter laten, zoals een grote pan stamppot of zo, dat doe ik niet meer. En als iets perse nog op moet dan app ik daarover of ze dat alsjeblieft niet vergeten… maar hier zijn ze inmiddels wel redelijk doorgewinterd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.