Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Half a twin

Half a twin

24-07-2017 om 09:31

Als de kinderen niet meer meegaan dan...............


Tijgeroog

Tijgeroog

26-07-2017 om 14:26

Amsterdamse

Eens kijken... thuis alles voorbereiden: een goede middag werk. Kleding moet je ook inpakken als je naar een huisje ofzo gaat. Een beetje eten, spelletjes enzo ook. Dus extra zijn de kampeerspullen. Die liggen allemaal bij elkaar, dus heb ik zo gepakt. Ook de kookspullen voor het kamperen zitten al bij elkaar in een tas. Spullen in de auto stoppen is wel altijd spannend, maar er gaan bij ons ook veel wandel-en klimspullen mee, dat is veel volume.
Tent opzetten kost een uur, en dan nog een half uur om alles op z'n plek te leggen. We hebben wel een hele ouderwetse tent, vind ik erg fijn om te gebruiken maar kost wat meer tijd met opzetten. Vrienden waar we mee kamperen hebben hun tent altijd in een minuut of 20 staan. In een appartement ben ik ook altijd wat tijd kwijt met spullen op hun plek zetten, keuken handiger inrichten, dus dat scheelt ook niet zo veel tijd.
Bedden opmaken? Je bedoelt de slaapzak uit het zakje halen en op de matrasjes leggen? Of elke ochtend opnieuw recht leggen? Dat laatste doe ik nooit.
Tent vegen kost eens in de drie dagen drie minuten. Kleding en handdoeken neem ik ruim mee, dus wassen kan ik op die manier vaak voorkomen. Afgelopen jaren met vrienden hebben we wel vaak gewassen, omdat zij dan wassen en er dan altijd wel wat plek in de wasmachine over is. Regelen van een muntje heb ik dan dus uitbesteed en verder zal het in tijd toch niet zo veel schelen met wanneer je dat in een appartement doet?
Schoonmaken? Een doekje over de eettafel ofzo? En soms even de koelbox. Veel minder dat ik thuis schoon te maken heb.
Inpakken kost twee a drie uur, maar daarbij hangt het er ook sterk vanaf hoe erg we ons best doen om snel in te pakken.
We gaan ook regelmatig een weekend naar de Ardennen. Dan hebben we natuurlijk minder spullen, en vervangen we de grote tent door een klein opgooitentje, en dan staat de boel in een kwartier, en is in 20 minuten weer ingepakt.

Tijgeroog

Tijgeroog

26-07-2017 om 14:32

Oh, en buiten

Kamperen voelt voor mij echt veel meer buiten dan wanneer ik een huisje of appartement zit. (Want daar heb ik ook heus wel ervaring mee) Het gaat daarbij niet om het stuk van wat je overdag doet, aan activiteiten, maar juist de rest van de tijd. Dat je buiten kookt, buiten eet, buiten leeft. De tent is alleen maar een slaapplek, opslagplaats en eventueel schuilplek bij regen. Zelfs van 's nachts naar de wc lopen (wat ik gelukkig niet elke nacht doe kan ik genieten, omdat er dan vaak zo veel sterren te zien zijn,

kaplablokje

kaplablokje

26-07-2017 om 14:54

verandert er niet zo veel

zelfs de tijden niet, omdat mijn man voor zijn werk aan de universiteit afhankelijk is van de zomervakantie. Een huisje op een vertrouwde plek of een appartementje in een stad. Ik zou me voor kunnen stellen dat we minder naar steden gaan, omdat we de kinderen niet meer van alles hoeven te laten zien en dat we vooral lekker naar buiten gaan om te wandelen, te fietsen en te lezen. Maar ik kan me ook voorstellen dat we meer naar steden gaan, omdat het met zijn tweeën goedkoper is. We gaan niet kamperen, omdat we geen auto hebben. Bovendien kan ik niet zo goed tegen warmte en vind ik het wel fijn echt naar binnen te kunnen als het me te heet wordt. En om goede stoelen en een goed bed te hebben, want die meenemen wordt toch lastig als je zou gaan kamperen zonder auto. Mijn man houdt er niet van om binnen één vakantie naar verschillende plaatsen te gaan en opnieuw te moeten in- en uitpakken, dus voor de vrijheid om je spullen te pakken en ergens anders heen te gaan hoeven we ook niet te gaan kamperen. Ik wil wel graag over mijn eigen badkamer beschikken als we een keer naar een hotel of bed en breakfast zouden gaan, maar we vinden het fijner als we zelf kunnen koken, zodat je niet iedere keer uit eten móet gaan. Voor de privacy gaan we het liefst naar een huisje of appartmentje dat geen deel uitmaakt van een complex.

Half a twin

Half a twin

26-07-2017 om 15:24

Tijd die we aan inpakken en opzetten/afbreken besteden

Thuis duren de voorbereidingen meestal 2 dagen. Vouwwagen halen, water doorspoelen. Laatste wasjes drasien om zoveel mogelijk kleding schoon mee te nemen. Wagen open klappen en ijpakken meestal een dik uur.
Ik ben nu, een ruime week voor vertrek, al bezig met dingen bij elkaar leggen en opzoeken. Ik neem was wasmiddel mee in een klein flesje dat vul ik nu al, net als een busje met wat bindmiddel. Die voorbereidingen zijn moeilijk in exacte tijd uit te drukken.
Aangekomen op de camping staat de boel in een uur, opbreken om te verhuizen of naar huis te gaan kost meestal 2 uur maar dat geeft niet. Het is vakantie.
Vorig jaar zijn we zelfs op ern camping naar een andere plek gegaan. De eerste plek waar we stonden was zo klein dat de kindertent er niet meer op kon. Dat is nog sneller gebeurd, omdat we niet helemaal dicht hoefden te vouwen. De stoelen hebben we in de hand over de camping gedragen

Zomer

Zomer

26-07-2017 om 15:41

Amsterdamse OT

Komende maandag begint er weer een nieuwe reeks van 'We zijn er bijna'.

Amsterdamse

Amsterdamse

26-07-2017 om 17:25

OT Zomer

Ja, dat was 'm, Zomer! 'We zijn er bijna' van omroep Max. Als je gestresst bent, dit kijken en je bent weer volledig zen.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

26-07-2017 om 19:26

Kamperen voelt meer buiten

Dan een huisje of zoiets. Dat lijkt me logisch, alleen al vanwege het feit dat je een deel van de dag in je voortent zit. Dat buitengebied lijkt me prettig. Maar ja, ik heb een wederhelft die absoluut niks heeft met kamperen. We proeven weleens wat sfeer bij familie die wel jaar in jaar uit kampeert, ervaren kampeerders dus, en daar blijft het bij. Wij besteden onze vakantie elk jaar anders sinds er geen gezin meer in huis is.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-07-2017 om 20:08

Je vergeet nog iets Amsterdamse....

Dat eeuwige zand dat altijd binnenwaait.

Wij hadden twee jaar geleden het voorrecht om tussen twee weken in een luxe stacaravan één nachtje in een (volledig ingerichte) tent te moeten overnachten. En ik wist binnen 5 minuten weer waarom dat zo niet mijn ding was. Wat een ellende.

En dan hadden we een koelkast, echte bedden en echte stroom.

Nee niet zo mijn ding dat kamperen. Doe mij maar airco, en een fatsoenlijke privébadkamer met toilet binnen handbereik. Als ik dan 's ochtends op mijn ligbed lig te genieten van een versgezet kopje espresso zit ik net zo buiten als voor de tent.

Half a twin

Half a twin

27-07-2017 om 08:29

eeuwige zand?

Tot nu toe, ruim 40 jaar kampeerervaring pas een keer een camping gehad met zand in pla as ts van gras. Na een dag de boel ingeklapt en naar een andere camping gegaan. We reserveren nooit dus dat kan.
Voorbereidingen hier inmiddels in volle gang, we zijn aan het aftellen. Nog even en dan gaan we.

margaretha

margaretha

27-07-2017 om 09:52

paar keer gehad

op een camping met heel dennenbomen (en daarom ook veel schaduw) en ruime plekken, maar door de dennenbomen veel zwart zand dat makkelijk je tent binnengelopen werd. Prima vakanties gehad met idd wat vaker vegen dan op andere vakanties

Half a twin

Half a twin

27-07-2017 om 10:05

Leven op het gras

Tijdens onze zomervakantie staat het slaapdeel van de vouwwagen met daaraan de luifel. Betreden van het slaapdeel zonder schoenen dus weinig zand naar binnen.
We leven onder de luifel, eventueel vergrootmet een tarp om meer schaduw/droge ruimte te hebben. Daar leven we op het gras. Alleen bij echt slecht weer met veel wind gaat de voorwand erin om meer droge ruimte te hebben. Bij extreem slecht weer of tijdens voorseizoen met koude avonden gaat het kuipgrondzeil in de voortent.
Mijn sanitair wordt gepoetst, stoffen en zuigen hoef ik niet, de enige huishoudelijke taken die gedaan moeten worden zijn koken en afwassen en meestal 4 wassen tijdens de vakantie.
Kan niet wachten tot we gaan.

Amsterdamse

Amsterdamse

28-07-2017 om 16:03

Aanvulling vorig bericht

Schrijfster koestert warme herinneringen aan kamperen! Zie ook haar twitter.

Teuntje

Teuntje

29-07-2017 om 11:15

Uh...

Dat heeft vooral te maken met -geen hotel- en weinig met kamperen. Ook met een gehuurd huis(je) ligt het net als bij een kampeervakantie helemaal aan jezelf of je te maken hebt met een volle auto, piepers die meemoeten, fileleed, stokbrood halen, stranddrukte etc. Regen op het dak is tijdens de vakantie altijd wat minder waar je ook zit. En ik zet liever mijn eigen tent op met al mijn eigen spulletjes erin dan een door vele anderen bewoond (uitgewoond?) onderkomen te betrekken waarbij je maar moet afwachten wat voor matrassen en pannen je aantreft.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-07-2017 om 11:31

Ja dat laatste

Dat is ook het enige voordeel , maar dan toch echt liever een camper of caravan dan slapen op een matje en koken op een pitje.
En regen is inderdaad nooit leuk, maar regen op de tent is verschrikkelijk.
Ik heb het jaren geprobeerd en echt niemand gaat mij nog overtuigen dat de tent (of vouwwagen) leuk is....

Gelukkig maar dat we niet allemaal hetzelfde willen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

29-07-2017 om 11:43

Wij

Ik denk dat als onze kinderen niet meer meegaan wij nog steeds ergens een huisje/appartement zullen huren. En dan niet meer op een groot park met zwembad. Zal er ook vanaf hangen of we dan nog honden hebben.
Toevallig gaan we volgende week met kinderen en honden naar een huisje op Texel. Niet op een groot park, wel met zwembad in de buurt voor als de kinderen perse willen of het heel slecht weer is.
Mijn ervaring met grote campings/parken is dat je ondanks goede voornemens er nauwelijks vanaf komt door het mooie zwembad en alle andere faciliteiten. En dan weinig van de omgeving ziet.
Dit jaar probeer ik dus wat anders

Buiten het hoogseizoen kunnen boeken lijkt me ook heerlijk. Prijzen in hoogseizoen zijn op sommige plaatsen echt belachelijk hoog.

Kamperen in tent hebben we nooit gedaan en trekt ook helemaal niet.

Zonnebloem

Zonnebloem

29-07-2017 om 12:30

Groter

Mijn zussen, veel ouder dan ik en al jaren op vakantie zonder kinderen, hebben beiden voortgezet wat ze al deden. Alleen heeft zus 1 een nog grotere caravan gekocht (met een vast bed) en zus 2 een camper.. Dus allemaal wel een beetje comfortabeler.

Wij gaan zelf sinds vorig jaar zomer weer kinderloos weg. Waar we voorheen een stacaravan huurde op een pubervriendelijke camping waar we dan 2 weken bleven, gaan we nu naar hotels. En lekker rondtrekken. Geen last meer van 'vrienden maken' waardoor we op dezelfde camping/plek moesten blijven. En het liefst minstens halfpension, dan heeft mama ook vakantie... Ik hou er van! Het enige dat ik nog een beetje mis is de aanspraak cq gezelligheid op de camping. Heb je in een hotel toch wat minder snel.

Half a twin

Half a twin

29-07-2017 om 13:00

nauwelijks van de camping af?

Bij ons is kamperen het middel om veel te zien van en te ondernemen in de regio waar we verblijven. Gaan zeker om de dag iets doen, de ene keer pubetproof en ook af en toe iets voor ons. De andere dagen blijven we op de camping, doen boodschappen en plannen het volgend uitstapje of verhuizen naar de volgende camping. 4 of 5 campings in 3 weken doen we wel.

Eerder al genoemd mijn eigen bed, en pannen hoef niet af te wachten wat er is in de gehuurde accommodatie. Helemaal fijn.

Mijn lijf

Mijn lijf bepaakt mijn manier van vakantie houden inmiddels meer dan mijn kinderen. Met mijn rug lukt kamperen echt niet meer en met mijn tennisarm zit een fietsvakantie dit jaar er ook al niet meer in.
En dat ondanks dat ik mijn best doe met sporten om mijn lijf in vorm te houden moet ik toegeven dat vakantie houden zoals ik zou willen niet meer gaat.

zebra

zebra

30-07-2017 om 13:49

geen idee

wat we gaan doen als onze zoon niet meer meegaat op vakantie. Kan zijn dat we dan iets vaker een weekend of midweek erop uit trekken buiten de schoolvakanties om. Wel in een omgeving waarin veel te zien is, kan dus best in eigen provincie zijn. Misschien de ene keer een hotel en de andere keer een huisje op een park of particulier. Zeker niet kamperen want dat spreekt ons beiden niet aan.

De vakanties met onze zoon hebben we vooral doorgebracht op bungalowparken, liefst de parken met redelijk wat faciliteiten. Zeker toen hij ouder werd en hij een vriend mocht meenemen op vakantie. We gingen dan ook wel dagjes weg met ons vieren maar naar het zwembad gaan en andere activiteiten deden ze dan met z'n tweeën.

We hadden eerst het plan om volgend jaar weer op vakantie te gaan, de Ardennen, en dat onze zoon dan weer een vriend mag meenemen. Maar hij wil graag zelf met vrienden een eigen huisje boeken. Heb daar alle begrip voor want dat is vorig jaar ook prima bevallen. Ik had hierover een draadje geopend. Nu is het voor onszelf echter niet echt nodig om dan weer een park te nemen met allerlei faciliteiten waarvan we zelf toch geen gebruik maken, ook de periode waarin we dan weg gaan kan eventueel wijzigen.

Tango

Tango

02-08-2017 om 15:23

Wij stoppen nu al.

Wij hebben besloten om nu al te stoppen met kamperen met eigen caravan. We twijfelden al een paar jaar en eigenlijk was het na deze vakantie gewoon klaar. Niet dat het een slechte vakantie was, viel best mee eigenlijk. Maar gewoon geen zin meer in urenlang bezig zijn met voortent opzetten (zeker als je dan ook nog een keer van camping wisselt, eerst afbreken en dan weer opzetten). En voor zoon, die w.s. volgend jaar alleen mee gaat, hoeft een camping ook niet. Want contact maken doet hij niet. Al jaren niet. Gaat vast ook niet meer veranderen. Bovendien heeft hij de hele vakantie lopen klagen over zijn bed in de caravan dat te hard was. Pfff. En man verrekte nog een spier bij het uitdraaien van de caravanpootjes. Nee, we zijn blijkbaar toch geen kampeerders, terwijl we beide wel zo zijn opgevoed.
Wat we nu gaan doen? Geen idee nog. In ieder geval iets huren. Kan een trekkershut zijn, tent, caravan, chalet of appartement. We zien wel wat we tegen komen.
Mede doorslaggevend was volgens mij ook onze meivakantie op Mallorca. Heerlijk zo'n appartement! Alles wordt er schoongemaakt dus je hebt er zelf geen werk aan. Je leeft net zoveel buiten als op de camping en geen eindeloos gedoe met stokken, tentdoek etc. Je dropt je bagage en je kan wat gaan doen. Dat vind ik vakantie. Maar anderen zullen daar anders over denken. Ieder zijn ding toch?

Min

Min

02-08-2017 om 15:46

bergen

Ik denk dat er bij ons niet veel zal veranderen. Wij huren al jaren bergchaletjes op Oostenrijkste bergen. Zorgvuldig vooraf gescreende huisjes die volledig ingericht zijn met goede bedden. In de bergen, heerlijk rustig als we willen en zoniet dan gaan we rondkijken. Leven ook veelal buiten. De kinderen vinden deze vakanties ook fijn, zijn absoluut geen campingmensen.

Later zal zich dit wel voortzetten denk ik.

Andere vakanties

Zonder de kinderen zou ik graag meer wandelvakanties maken. En dan niet een paar dagen zoals we nu wel eens doen maar enkele weken, echt van die lange afstand wandelingen maken. Ik zou graag trektochten te paard gaan maken, door mooie landschappen en dan de hele dag fijn buiten zijn. Mijn man zou graag zeilvakanties hebben. Van die zeilzwerftochten. Ik hou niet echt van varen dus het zullen wel deels gescheiden vakanties worden maar dat is ook niet erg. Daarnaast zullen we vaker weekendjes weg gaan, dat is een stuk goedkoper met 2 mensen dan met een heel gezin en ook minder georganiseer.

Echt kamperen op een camping doen we nu ook niet. Ik hou niet van grote volle campings en alles meeslepen. Sanitair delen vind ik juist met kleine kinderen ook niet erg fijn. Voor mezelf maakt het me minder uit. Juist met kinderen vind een beetje luxe wel aangenaam. Vroeger heb ik wel een kampeerbusje gehad en dat vond ik wel leuk. Dan kon je ook makkelijk zwerven en hoefde je niet steeds alles in te pakken. Soms denk ik er over om er weer een te kopen en dan wel te gaan kamperen, kinderen in de tent er naast. Dat overwegen we dus nog. Ik zou dan niet weken op 1 camping willen staan maar juist rondtrekken en steeds weer ergens anders heen, liefst zonder vooropgezet plan.

Op dit moment huren we meestal ergens een huis en dat bevalt ook heel goed. De oudste kinderen zijn op de leeftijd dat ze graag (deels) hun eigen gang gaan. Dus we huren dan bijvoorbeeld een huis in de buurt van de zee zodat de oudste kinderen kunnen gaan surfen/zeilen/zwemmen als ze geen zin hebben om een dagje mee te gaan. Dat werkt prima. Het is ook fijn om eigen sanitair te hebben. We zijn dan wel wat meer gebonden en wisselen niet maar blijven echt enkele weken op één plek. De logistiek is met een groter gezin en groter wordende kinderen maakt dit een handige oplossing.

We maken ook nog wel eens een verre reis en dan trekken we wel rond. Echter we zitten nu in een seizoen van ons leven dat dit financieel gewoon zwaarder is met meer en groter wordende kinderen. Dus dat doen we niet elk jaar.

Zonnebloem

Zonnebloem

03-08-2017 om 14:23

Rondtrekken met Max

Ik schreef al dat wij niet van die kampeerders zijn en dat we nu de kinders niet meer mee gaan kiezen voor hotels, liefst met minstens half pension.

Maar soms.. als ik dat TV programma van omroep Max zie ('zijn we er al' of zo) met een stel senioren die samen rondtrekken van camping naar camping.. dan lijkt me dat ook zooo geweldig.. Dat heerlijke gekneuter op die camping.. zo zalig herkenbaar (wat waarschijnlijk ook de kracht van het programma is en het zo populair maakt). Zoiets lijkt me ook geweldig.. over een jaar of 10, als we senior genoeg zijn om in de groep te passen..

Pirata

Pirata

03-08-2017 om 15:53

Tango

Ik snap dat je een appartement ook fijn vindt, maar ik zie geen onoplosbare problemen in de zaken die je opnoemt met de caravan.
Koop een uitdraailuifel ipv voortent, draai de poten uit met een accuboor. En koop een ander matras of een zacht dekmatras.

Fransien

Fransien

03-08-2017 om 17:59

lange afstands tochten

Die zou ik zonder kinderen zo weer maken, dat deden we altijd en ik vond het heerlijk. Het tentje hadden we (zeker omdat we het dagelijks deden) in 10-15 minuten opgezet/afgebroken. Iedere dag wandel je een eind verder en zie je wel hoe ver je komt, soms heb je een saai stuk en maak je zo'n 30 km of meer op een dag, soms een mooi stuk en dan kwamen we niet verder dan zo'n 10-15 km.
Misschien is het weer te doen als de kinderen ook een volle rugzak mee kunnen nemen, maar voorlopig ben ik bang dat dat er met oudste (puber) en jongste (te klein) nog niet in zit.

Beetje luxe nu

Wij hebben ook altijd gekampeerd maar nu de kids groter zijn en niet meer met ons mee gaan hebben we de appartementen en hotels herontdekt.
Een nieuw soort vakanties nu zoals stedentrips en/of strandvakanties. Ook wel weer lekker na 25 jaar kamperen --

Amsterdamse

Amsterdamse

04-08-2017 om 10:07

Heet

Phoe, ik hou van warmte, maar waar we nu zitten is het al de hele week 41 graden. We zijn erg blij met het koele huis (middeleeuws, lekker dikke muren), de ventilator en de mogelijkheid om even af te koelen binnen.

Teuntje

Teuntje

06-08-2017 om 09:07

Amsterdamse

Da's wel warm ja .
Dan ben ik juist altijd zo blij met mijn kampeer vakantie, omdat
het op de ruime campings die wij uitzoeken onder hoge bomen eigenlijk altijd prima vertoeven is voor een onverwachts erg hete dag, en de nachten onder katoen prima slapen
en als de hitte langer aanhoudt wij gewoon verhuizen naar een plek met een aangenamere temperatuur, zodat je ook nog iets kunt ondernemen.
De vraag bij terugkomst, en hebben jullie goed weer gehad? beantwoorden we ook altijd met ja, prima, want dat zoeken we zelf op. Dat geldt voor extreme hitte en ook voor langdurige nattigheid.

Tango

Tango

06-08-2017 om 13:01

Pirata

Ja, zal best dat daar oplossingen voor zijn. Maar ik vind een luifel toch wat anders dan een voortent. Zeker als je in Nederland zit, wil je toch wel een voortent, omdat het niet altijd lekker warm is. En bovendien, wat kost zo'n uitschuifluifel? Zal niet goedkoop zijn. Pootjes uitdraaien met een accuboor? Naar mijn idee paste dat niet. Maar moet zeggen dat we dat nooit geprobeerd hebben. Maar gebeurt ook niet, want we hebben de caravan verkocht. En eigenlijk zijn we daar best blij mee. Het is niet gezegd dat we nu alleen in appartementen gaan zitten. Kan ook een huurtent of huurcaravan zijn of een trekkershut. Maar in ieder geval iets met veel minder gedoe, zodat we ook eens van locatie kunnen wisselen. Was nu met caravan en voortent eigenlijk geen doen. En dan bleven we nog gewoon in Nederland.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.