Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
18-03-2012 om 13:30
wij hebben 4 grote kids en een baby van net 1 jaar en voornemens naar dalmatie te rijden deze zomer( ruim 1550 km) ik denk dat de jongste dat nog niet trekt, zo´n lange rit, ook als het in stukjes is Wie heeft ervaring/tips
18-03-2012 om 17:52
Niet
Ik zou het niet doen. Wat wel kan is twee dagen reizen, overdag, en dan de reisdagen niet te lang maken.
Wij hadden ooit bedacht om met onze 1-jarige naar de Dordonge te reizen. We dachten dat 's nachts rijden handig zou zijn maar dat was een ramp. Kind uit d'r ritme en vervolgens urenlang huilen. Sinds die tijd reizen we overdag en dan in max. 2 dagen. Prettig voor iedereen.
18-03-2012 om 19:34
Niet in één rit
maar als je met stukjes bedoelt dat je de rit verdeeld over twee dagen, dan kan het best.
Onze voorkeur (met of zonder dreumes) is altijd om dag 1 een flink stuk te rijden (iets tussen 500-900 km, afhankelijk van doel en weerbericht), daar een paar dagen te blijven en dan het volgende stuk te doen. Zo verkennen we ook wat stukken Duitsland, midden Frankrijk, e.d. zonder dat we daar de hele vakantie willen zitten.
Vorig jaar was het weer zo slecht dat we in twee dagen doorgereden zijn naar Spanje. Het weer was het waard maar als het even kan herhalen we dit niet (Spanje herhalen we wel, maar dan eerst een paar dagen Frankrijk voordat we doorrijden.)
18-03-2012 om 20:46
Onvoorspelbaar
Het nadeel van lange einden rijden met een baby/dreumes is dat ze zo onvoorspelbaar kunnen zijn. Mijn kinderen waren altijd zoete slapers in de auto, maar ik heb ook een keer vanaf de Ardennen met een jengelend kind gezeten. En dan duurt 3 uur lang. Ik zou in ieder geval geen hotel voor onderweg bespreken. Dan kun je op ieder moment besluiten om te stoppen, en als het mee zit kun je juist wat verder door rijden.
23-03-2012 om 08:51
Hangt van het kind af
Mijn kinderen zijn altijd dol op reizen geweest van kleins af aan en dus heb ik altijd prima met een baby, dreumessen, kleuters lange stukken kunnen rijden, zowel 's nachts als overdag.
Gelukkig maar, want we wonen zo'n 1400-1500km van mijn ouders vandaan en zo'n 1000km de andere kant op van mijn schoonouders. 1000km doen we zeker in 1 dag, de 1500km soms in één dag, soms in twee dagen.
Het gaat erom dat je flexiebel bent en geen al te strak reisschema uit wil voeren. Als het dan nodig is stop je gewoon ook al is de vorige stop nog maar een uurtje geleden. We hebben juist nooit iets gereserveerd voor onderweg omdat we juist vrij wilden zijn om te kunnen kiezen of en waar we dan zouden stoppen en tot nu toe hebben we altijd wel wat gevonden als dat nodig was.
Wat mijn kinderen niet zouden trekken is juist iedere twee uur stoppen en pauzeren. Voor ons is het handiger dat als ze dan in slaap vielen gelijk een flink stuk door te rijden. Moeten stoppen 5 min. nadat een baby/peuter in slaap gevallen is en dus weer wakker wordt geeft namelijk wel problemen. Juist om die reden reden we de tank nooit al te leeg. Nu ze ouder zijn doet het er niet meer zoveel toe.
Groeten Primavera