Vakantie en uitjes

Guinevere
18-01-2012 om 11:30
Avontuurlijke tropische reis, low-budget?
Aangezien ik een verbouwing gepland heb, vrees ik dat mijn geweldige avontuurlijke vakantieplannen (een keer iets anders dan met de caravan naar Frankrijk dus) er iets anders uit komen te zien. Ik had nu eindelijk eens die verre reis naar oerwouden en verborgen junglesteden in gedachten, maar dan georganiseerd en met vervoer etc. omdat ik het toch allemaal wat pittig vind voor jongste (dan net 5).
Voordat ik de caravan alweer in ga laden, zouden we toch voor ongeveer dezelfde kosten als 3 weken trekken door Frankrijk iets Geweldigs kunnen doen in een warm land ver weg? Zonder dat het slopend is en zonder overnachtingen onder bruggen?

ijsvogeltje
18-01-2012 om 14:39
Leuk!
Wat een leuke wensen. Ik zou zeggen: gewoon doen!
Je schrijft dat het net zoveel mag kosten als 3 weken Frankrijk. Nu ga ik nooit naar Frankrijk - en al helemaal niet met de caravan - dus eh... wat kost zoiets? Wat voor vakantiebudget heb je? En wil je voor dat geld dan 3 weken naar een exotisch land, of mag dat ook korter zijn?
En moet het perse georganiseerd zijn? Dat maakt het wel duurder natuurlijk. In sommige landen kun je echt heel eenvoudig zelf rondreizen.

Guinevere
18-01-2012 om 14:50
Geen onderwerp
Eh, geen idee wat onze vakanties altijd kosten, dat moet ik dan opzoeken in deze rubriek, daar was volgens mij een draad over vorig jaar. Gokje: 1000,- per week incl. benzine, verblijf en al het eten.
En georganiseerd hoeft niet perse, maar het leek me makkelijk met een jonger kind. Maar misschien kan je een junglehut huren in ehhh.. Laos voor een laag bedrag met een goedkope vlucht, en dan in 2 weken tijd 2 simpele accomodaties? Bestaat dat?
Mijn avontuurlijkste reis met een klein kind was op de bonnefooi door Turkije... Alleen nu moeten we helaas in het hoogseizoen dus dat maakt bonnefooi accomodaties onzekerder lijkt mij.

Chippie
18-01-2012 om 16:17
Niet georganiseerd...
Ik zou never nooit niet georganiseerd gaan. Een klein voorbeeld. Wij verbleven 4 dagen op Koh Phangan, daar hadden we een familiekamer gehuurd voor 50 euro per nacht, drie stappen van het strand, superschoon, etc. We betaalden 25 euro voor de boot er naar toe en 10 euro voor de taxi naar het hotelletje. Naast ons zaten tig Nederlanders in een hotel die graag met ons hadden geruild want wij hadden een fantastisch zeezicht (zij hadden een zwembadje). Zij hadden het als bouwsteen geboekt bij Riksjakids, uit mijn hoofd waren wij dan circa 1000 euro kwijt geweest voor die 3 nachtjes ipv de 150 euro die het ons kostte. Een land als Thailand is echt heel makkelijk te bereizen, makkelijker dan Zuid-Frankrijk. Bovendien kom je dan op de echt leuke plekjes. Wij hebben ergens in een 'hutje' (wel met alle comfort, lekkere bedden, superschoon, etc) geslapen voor 30 euro per nacht, we hebben nergens zo lekker gegeten dan de BBQ daar voor nog geen 10 euro pp.
Je kunt een vakantie Frankrijk niet vergelijken met een vakantie naar bv Thailand. Je verblijft er langer, je eet meer buiten de deur, je doet meer dingen omdat je er nu toch bent, je reist meer rond, etc. Wij kamperen drie weken in een huurtent en dan ben ik inclusief reis, hotel onderweg en huurtent al snel ongeveer 3000 euro kwijt. Geen idee hoeveel ik uitgeef aan etentjes, excursies, etc.
Vakantie in Thailand kostte ons (2 volwassenen, 2 kinderen, 1 baby) iets van 5 - 6000 euro. We hebben veel binnenlandse vluchten gedaan, goede accommodaties geboekt (hutje in Laos lijkt me leuk maar niet met drie kinderen), iedere dag buiten de deur ontbijten, lunchen en eten, niet bezuinigd op excursies.
Laos, tja ik weet niet of dat zo leuk is voor je kinderen (gezien je jongste 6 jaar is). Er heerst malaria, vervoer is minder goed geregeld, weinig hotelletjes met zwembad, etc. Ik stippel even een korte route voor je uit: ticket plus eerste nacht in Bangkok, 750- 800 per persoon, kinderen iets goedkoper (333 travel). Vlucht of trein naar Chiang Mai (25 euro pp), hotelletje Chiang Mai (Chang House, kostte ons 15 euro per nacht per kamer, superleuk hotelletje met plonszwembadje, tempels bekijken, boomslingeren, door naar Chiang Dao (uurtje in bus voor paar euro) naar olifantenpark Chiang Dao, platteland bezoeken, heerlijk eten, relaxen bij leuk zwembadje. Vanuit Chiang Mai vlucht naar Ko Samui (of vliegveld aan de kust, naam vergeten = 50 euro pp. Boot naar Ko Phangan (zie Riksjakids -> maanvormige baai (volgens mij waren wij 25 euor voor 5 personen kwijt). Hotel aan het rustige, prachtige strand = 50 euro per nacht. Als jij bij bv Riksja kijkt waar je naar toe wilt dan kun je met Tripadvisor precies zo'n tripje uitstippelen.

Guinevere
18-01-2012 om 16:33
Klinkt al goed chippie
Ah, dus Thailand is goed te doen met OV etc? Laos was zomaar een gooi van mij trouwens. Indonesië zou ook kunnen natuurlijk?
Had je alle accomodatie vooraf geboekt?
Jongste is dan net 5, oudste net 10 en vooral oudste wil graag dingen zien en beleven. Jongste zal vooral moeten meesloffen, die zit helaas het liefst achter de tv oid. Gelukkig wordt hij wel aangestoken door het enthousiasme van oudste, dus het zal wel meevallen, maar het moet natuurlijk allemaal wel relaxed gaan.

Chippie
18-01-2012 om 16:55
Guinevere
Ja, Thailand is zo ontzettend makkelijk te bereizen. Wil je morgen naar de andere kant van het land met de trein, dan ga je naar de receptie van je hotelletje en 's middags heb je je ticket. Iedereen is heel kindvriendelijk, wij reisden met drie kinderen (lft 2 - 8) en overal werden we zo warm ontvangen. Google eens op 'flight of the gibbon' en 'chiang dao elephant camp' welk kind wil dat niet, ook je jongste zal het geweldig vinden. Ik vind het echt geweldig leuk om een reis uit te stippelen, als jij aangeeft waar je naar toe wilt dan weet ik waarschijnlijk wel een heel leuk resort. Op het forum verrereizenmetkinderen.nl vind je heel veel goede info.
Ik had wel vooraf de meeste accommodatie geboekt, zo wisten we zeker dat we bij een leuk hotelletje, bungalowtje zaten (wij hadden ook een familiekamer nodig of twee kamers naast elkaar).
Indonesie kan ook maar is moeilijker te bereizen. Alleen Bali zou kunnen maar dat is echt wel een stuk duurder en langer vliegen dan Thailand. Bali is wat minder gezinsvriendelijk.

ijsvogeltje
18-01-2012 om 17:00
Afrika
Ik ga een pleidooi houden voor Afrika. Geen Noord-Afrika, daar is het in de zomer veel te warm, maar zuidelijk Afrika. Afstand valt mee (10 uur vliegen), en je blijft in dezelfde tijdzone. Geen jetlags dus.
Afrika heeft wilde dieren, en dat is voor kinderen echt geweldig. Het is fantastisch om met je kids op de achterbank door een wildpark te rijden, turend door je verrekijker. Of met een bootje te varen langs de nijlpaarden, buffels en krokodillen.
In landen als Namibië en Zuid-Afrika kun je heel goed op eigen gelegenheid reizen, bijvoorbeeld met een huurauto. Een auto huren is in Zuid-Afrika wat voordeliger dan in Namibië trouwens. Ik vind Namibië echt een fantastisch land. De woestijn, de uitgestrekte vlaktes, de enorme zandduinen aan de kust, zeeleeuwenkolonies, je kunt er prachtige boottocht maken, wildparken, Sossusvlei, de dorpjes in Caprivi etc. etc.
Onze jongste was 6 toen we daar waren, en dat ging erg goed. We kwamen geregeld Nederlandse gezinnen tegen, vaak ook met jonge kinderen. Gewoon met eigen huurauto. Afrika voor beginners, zeg maar. Nauwelijks verkeer, dus zelf rijden is ook niet spannend. Om de kosten te drukken kun je een gewone auto huren (en geen dure 4WD) en daar je route op aanpassen. Groot deel van land is te bereizen met een gewone auto. OV heb je er nauwelijks, daarvoor is het land veel te leeg.
Maar met kinderen is er ook wel wat voor te zeggen om juist naar een dichtbevolkter land te gaan. Oeganda bijvoorbeeld. Ik zou daar niet zo snel zelf met een auto gaan rijden (en al helemaal niet in de Kampala), maar voor 30-40 euro per dag heb je een auto + mannetje dat 'm bestuurt. Of je doet alles met OV, ook stoer. Oeganda vraagt wel wat meer aanpassingsvermogen vind ik. Je wordt er veel meer met armoede geconfronteerd, en ik heb gemerkt dat niet iedereen daar goed mee kan omgaan. Maar: supervriendelijke bevolking, veel overnachtingsmogelijkheden (die je echt niet hoeft te reserveren, want er komen niet zoveel mensen), mooie wildparken etc. Een heel groen land, met tropisch regenwoud, dat soort dingen. Veel dorpjes, overal mensen. In Oeganda zijn ook veel 'projecten', zoals kindertehuizen, scholen etc., waar je als toerist kan overnachten. Erg leuk.
Oh ja, Kenia of Tanzania: ook al zo mooi. Zucht... voor ons dit jaar geen verre reis, maar als het aan mij lag zaten wij iedere zomer minstens een maand in Afrika.

Lis@
18-01-2012 om 18:12
Nooit georganiseerd
Wij gaan echt nooit georganiseerd! Brrrrr als ik de de reisleider op tv zie gaan mijn haren al overeind staan.
Wij gaan in juni ruim 3 weken naar Thailand. Dit is onze 4e keer. Wij gaan met 6 personen en heb nu de tickets, op 1 nacht na alle accommodatie, vaak goede guesthouses met zwembad, 1 binnenlandse vlucht en 3 keer de nachttrein en we zijn incl ontbijt 1020 euro pp kwijt. Echt veel lager kan het niet hoor Eten ben je gemiddeld 10 euro pp kwijt per dag. Lunch en diner.

Lis@
18-01-2012 om 18:15
Nog even
6 volwassenen he dus geen kinderen en altijd 3 kamers nodig. Met kinderen heb je ook wel familiekamers die dan 1.5 keer de prijs zijn ongeveer.

Brasso
19-01-2012 om 10:04
Curaçao
Wij huurden vorig jaar huisjes op Curaçao voor 270 euro per week in een park. Ruim schoon en zwembad in de buurt. Niet heel avontuurlijk maar wel goed te doen met kinderen en lekker warm. Je moet er nog wel naar toe
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mariola
19-01-2012 om 10:52
Vraag aan brasso
Hoi Brasso,
Dat klinkt goed, die huisjes in Curaçao! Mag ik jou vragen waar je die huisjes hebt gehuurd?
Bedankt alvast!
Mariola

Petr@
19-01-2012 om 14:12
Brasso
Wij gaan in juli naar Curacao. Heb je het adres voor mij van dit park?

Mach
19-01-2012 om 18:05
Suriname
Is met kinderen ook geweldig leuk! En ze kunne zich verstaanbaar maken.

Brasso
19-01-2012 om 18:28
Huisjes curaçao
Het is op het flamingopark ze hebben wel een website het is ongeveer een half uurtje vanaf Punda. Strand in de buurt. Je hebt wel een auto nodig. Huisjes met airco in de slaapkamer, leguanen op je veranda, tussen de cactussen. Vriendelijke eigenaren met elke morgen gratis koffie bij de receptie. Om de vier dagen schoonmaak en schone handdoeken. Voorheen zaten we altijd in hotels, dit was even wennen maar uiteindelijk beviel het ons uitstekend. We gaan vast nog een keer! Wij hadden al heel vroeg geboekt ik kan met herinneren dat de prijs later iets omhoog ging maar veel zal het niet zijn!!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Guinevere
19-01-2012 om 19:13
Suriname
Suriname staat ook heel hoog op mijn lijst! Alleen had ik dat voor een ander jaar in gedachten. Ipv Curacao denk ik dat Dominicaanse Republiek me eerder aanspreekt, want groter. Verder heb ik al veel denkvoer gekregen, misschien moet ik de bestemming laten afhangen van de ticketprijzen? Hoe vind je trouwens accomodatie in Namibie? En waar moet je dan naartoe vliegen?
Thailand lijkt me geweldig, ik zie alleen erg op tegen het gedoe om papieren te regelen rondom medicatie (ritalin).

ijsvogeltje
19-01-2012 om 19:46
Guinevere
"Thailand lijkt me geweldig, ik zie alleen erg op tegen het gedoe om papieren te regelen rondom medicatie (ritalin)."
In principe maakt het niet uit naar welke land je gaat, je moet hoe dan ook en ander regelen. Voor Schengen-landen is een apart formulier, voor niet-Schengenlanden moet je iets meer organiseren. De arts stelt een Engelstalige verklaring op, deze stuur je naar ministerie van VWS en krijg je met een stempel terug. Dan stuur je 'm naar Buitenlandse Zaken voor de volgende stempel (als je toevallig in Den Haag bent kun je ook even langs gaan). Kost geloof ik een tientje. Afhankelijk van het land moet je daarna nog naar de ambassade. Dat viel afgelopen jaar bij ons wat tegen. We hadden 'm per post opgestuurd, maar een paar weken later bleek dat ze de verklaring niet per post konden/mochten/wilden terugsturen en we hem persoonlijk moesten ophalen. De betreffende ambassade zat echter in Brussel, dus dat werd een verplicht dagje uit
Natuurlijk is er de hele reis niets gevraagd en gecontroleerd, dus achteraf hadden we best zonder gekund. Maar ja, dat risico wilden we ook niet lopen... Het jaar ervoor zijn wij wel zonder specifieke verklaring naar Egypte geweest. Zoon had de medicatie nog maar kort en we hadden onvoldoende tijd de formaliteiten te regelen. We hadden wel een Engelstalige brief van de arts bij ons, meer niet.

Pien
21-01-2012 om 14:33
Thailand
thailand ja, inderdaad super makkelijk zelf te regelen
Wij hadden vrijwel alles van te voren via internet geboekt
(excursies, binnenl vluchten, trein, accommodatie)
en alles klopte bij aankomst.
En als er eens iets niet in orde was (airco kapot bv)
dan zonder prolemen andere kamer.
echt heel service gericht,
een verademing na frankrijk....
En als OV niet lukt:
taxis en tuktuk zijn goed te betalen.
Ik vond het een heel relaxte vakantie!
(luxer dan 3 weken kamperen in een tent in frankrijk)
Pien

Beertje37
22-01-2012 om 11:57
Zeker naar thailand
Wij gaan van de zomer ook weer naar Thailand met onze 4-jarige dochter. Je kan het zo duur/goedkoop maken als je zelf wilt. Ik plan het wel altijd zo dat we maximaal 4 uur in bus of trein zitten. Hoewel we dit keer waarschijnlijk ook wel een keer een nachttrein nemen.
Het wordt voor onze dochter de 2e keer Thailand. Vorige zomer zijn we in Maleisië geweest, dat is wel een stuk duurder.
Thailand is erg kindvriendelijk, openbaar vervoer is op de meeste plekken erg goed en binnenlandse vluchten zijn ook niet duur. Overal heerlijk eten. Zelf organiseren en eventueel ter plekke wat toertjes boeken is erg goed te doen.
Ik zou niet te lang wachten met tickets boeken. Die worden per dag duurder lijkt het.
beertje