Vakantie en uitjes

mijntje'80
10-04-2010 om 21:41
Bassin d'arcachon - frankrijk
Hallo,
Wij willen graag kamperen bij de Franse kust ter hoogte van Bordeaux. Omdat de zee er nogal gevaarlijk blijkt te zijn, ben ik wel geinteresseerd in het Bassin d' Arcachon. (Camping die ik in gedachten heb: Fontaine Vieille)
Is er iemand die dit Bassin kent? Ik ben erg benieuwd naar ervaringen, zo begrijp ik dat het geregeld droog valt, maar hoe vaak is dat? Is het er veilig voor kinderen? Iemand nog andere tips daar in de buurt? Ik dacht aan het meer van Lacanau, alleen daar kan ik geen leuke camping vinden. Datzelfde geldt voor het meer van Hourtin, net daarboven... Tips, anyone?!
Groetjes,
Mijntje.

rozenstruikje
11-04-2010 om 13:31
Badmeesters aan zee
Ik heb jaren met mijn ouders gekampeerd vlakbij Bordeaux, aan de kust. De zee is inderdaad wild en ruig. Maar, toen tenminste, waren er bij de campings en dorpjes altijd badmeesters op echte hoge stoelen en reddingsboot aanwezig. Er was een stuk afgezet met vlaggen waartussen je dan 'veilig' kon zwemmen. En er hing altijd een vlag ter indicatie van de ruigte van de zee:
rood - niet zwemmen
geel - wild
groen - kalm
Ik vond het als kind geweldig die hoge golven en dan meesjeezen op een piepschuim plankje. Ik weet dus niets van die meren die je noemt maar kan je wel aanraden de zee nog eens te overwegen. Aan het strand is voor mij in elk geval ook echt een ander gevoel dan aan een meer(tje).
Rozenstruikje

vlinder72
11-04-2010 om 14:35
Arcachon
Wij zijn daar ooit wel eens geweest. En het was de enige keer dat wij snel weer weg zijn gegaan. Nu kan het ook een verkeerd jaar zijn geweest maar wij hadden heel veel last van algen in het water. Het water van het bassin was zo ontzettend smerig. Zwemmen was niet te doen. Het water was bijna slijmerig. Hourtin is mooi. Prachtig strand maar inderdaad de zee is erg wild. Je kan met kleine kinderen beter naar de Vendée gaan. Of verder naar het zuiden in de buurt van Noja in Spanje. Of natuurlijk naar de Dordogne. Genoeg campings aan de rivier en de Dordogne is ook erg mooi. Wij vinden de Dordogne tot nu toe het mooiste deel van Frankrijk.

Damajo@
12-04-2010 om 09:12
Vlinder72
De Vendee kan net zo ruig zijn hoor. Ik ben daar ooit met mijn 3 jarige geweest en aan de vloedlijn spelen was er vaak niet bij.Vooral niet met oostenwind (en dat was het constant)
Veel te link.Metershoge golven die gewoon op het strand neerploffen en een zeer sterke stroming als het water de zee weer instroomt.Een kind wordt zo meegetrokken.Niet te vergelijken met de Nederlandse stranden.
Damajo

Margriet*
14-04-2010 om 20:36
Ach valt wel mee
Wij waren er twee jaar geleden. Zaten op een camping in Ares, links van Bordeaux. De camping was klein en Frans maar dat vonden we voor 1,5 week geen probleem. We konden fietsen huren en zaten met de auto op een kwartiertje van het strand. Ik zou de camping niet perse aanraden, maar een alternatief is een megagrote camping direct aan het strand aan de kust (geen idee hoe die heette). Wij hebben redelijk wat gezien, zijn naar de hoogste duinen van van Europa geweest Pyla sur Mer, wel indrukwekkend en in Arcachon hebben we heerlijke fruits de Mer gegegeten. Ook Cap Ferret, helemaal op het einde van het schiereiland vonden we de moeite waard. Prachtig uitzicht op de hoge duinen.
Wat betreft de zee, er is een super goede controle, als je halve meter buiten de vlaggen in zee gaat, wordt er direct gevloten, en er is een zeer goede controle hierop. Onze kinderen waren toen 3, 5 en 8 en ze konden prima in zee als het eb was (vooral de oudste twee) wel altijd met ons. Verder was er voor de jongste tussen de zandbakken genoeg poedelplezier. Wij hebben het erg naar onze zin gehad. Vergis je trouwens niet rond het bassin rijden kost erg veel tijd, allemaal binnendoor weggetjes en door dorpen.

mijntje'80
15-04-2010 om 14:18
Margriet
Hoi Margriet,
Ik zie dat Ares ook aan het bassin van Arcachon is. Zijn jullie daar ook gaan zwemmen of alleen aan de kust? Hoe was dat Bassin? Kon je daar wel een beetje leuk zwemmen of ligt het vaak droog?
Groetjes,
Mijntje