Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

liora

liora

25-01-2010 om 22:29

Berlijn

Hoi,

Over enkele maanden ga ik heerlijk een lang weekend naar Berlijn. Wie heeft leuke tips? Ik houd van winkelen, musea en gezellige cafe's en restaurantjes.

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

26-01-2010 om 09:51

Alleen of met kinderen?

Zie titel!

liora

liora

26-01-2010 om 10:59

Alleen

Hoi Guinevere,

Ik ga met een vriendin, zonder kinderen!!!

Groetjes,

Liora

Guinevere

Guinevere

26-01-2010 om 11:13

Dan

Dan kun je je hart ophalen. Wij zijn naar het natuurhistorisch museum geweest vorig jaar. En verder het museumeiland, daar zitten 4 mooie vlak bij elkaar. Verder is Potsdam heel dichtbij (trein) en erg mooi en leuk om te eten en te winkelen.

liora

liora

26-01-2010 om 11:23

Guinevere

Dank voor de tip! Museumeiland klinkt leuk. Denk je dat het ook een leuke stad is met kinderen?

Guinevere

Guinevere

26-01-2010 om 14:28

Kinderen en berlijn

Berlijn is zo ongeveer gemaakt voor kinderen! Er is ook een dierentuin, er is veel ruimte om rond te rennen, ook veel groen voor picknicks. En ook nog educatief verantwoord vanwege de historie.

liora

liora

26-01-2010 om 15:57

Oh wat leuk

Ik ga in het voorjaar dus met vriendin voor het eerst naar Berlijn, en als het leuk is ga ik ook nog een keertje met mijn kinderen. Om de prijs hoef je het niet te laten, hotels in ieder geval zeer betaalbaar.

Ervaring

Ik ben er nu een paar keer geweest... maar nog lang niet vaak genoeg.

Must is voor mij altijd het KadeWe, omdat ik vroeger als kind bij familiebezoek altijd zo genoot van die giga warenhuizen, de Bijenkorf is er niets bij.

Verder gewoon de stad zelf, zo ruim opgezet, zo groot (reis maar eens van de ene naar de andere kant), zo veel nieuwe en oude monumentale gebouwen. Neem een keer buslijn 100, dan kan je op een goedkope en snelle manier een goede eerste indruk krijgen. Ook de grote wijken met statige huizen van rond de eeuwwisseling vind ik heel indrukwekkend, de ornamenten, de sfeer die de architectuur uitstraalt, en weer de grootte van het geheel.

Wat ik wel heftig vind (mijn moeder is van '38 en de oorlog was altijd aanwezig bij ons thuis) zijn het Holocaust Mahnmal en de tentoonstelling bij de ruines van het Gestapo-hoofdkwartier (Topografie des Terrors). Ik noem ze maar even, ook als je er niet heen wilt, zeker dat Mahnmal is zo groot dat je er ook per ongeluk in verzeild kunt raken. Joods museum in de oude synagoge vind ik stom doordat het alleen met audiotour is te bezoeken. Je loopt dan rond en hoort geluid dat hoort bij het object in je nabijheid. Het gebouw zelf is wel heel indrukwekkend. Gewoon dat je ziet hoe mooi en statig het is, en dat daar vroeger een grote levendige gemeente moet zijn terwijl ze nu in veel wijken met moeite minje maken.

Je komt toch al ontzettend veel geschiedenis tegen, en zeker als je je er zoals ik een beetje in verdiept hebt zijn er heel veel plekken in de stad met een verleden. Zo lag ons hotel laatst naast de plek (in een woonwijk) waar Rathenau is vermoord.

Ik vind dat soms lastig, juist omdat die oorlog er altijd al was thuis. Je zit toch in een stad waar de vernietiging van je eigen familieleden is gepland. Maar de laatste jaren heb ik me meer verdiept in de Europese en Duitse geschiedenis en het rare is dat ik het daardoor beter los kan laten. Nou ja, voor jou kan dat totaal anders zijn natuurlijk. Dus als het voor jou niet van toepassing is, lees er dan overheen...

Oh ja, voor het gemak is mijn broer met een Duitse getrouwd en woont hij met vrouw en kinderen in Berlijn... dus ik moet wel.

Paar dingetjes

Ik vond het Checkpoint Charlie Museum erg indrukwekkend ! Reichstag is ook bijzonder.Mooi om door de koepel te wandelen.Verder: the Sony Building( potzdamer Platz), de Berliner Dom, de Nieuwe Synagoge.
Verder hebben wij een boottocht met gids gemaakt.
Potsdam is een erg mooi stadje. In de Hollandse wijk daar heb je net het idee dat je in een oud stadje in NL loopt, heel apart!
Voor de lunch aten wij meestal een döner o.i.d. Er zijn genoeg leuke restaurantjes waar je niet al te duur en lekker kunt eten.

Damajo

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.