Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Thomas

Thomas

07-07-2018 om 12:58

bijzonder verlof voor een studiereis

Volgend jaar begin juli (een paar dagen voor het begin van de schoolvakantie) vindt er in Zuid-Amerika een totale zonsverduistering plaats. Wij willen onze dochter (die dan 7 jaar is) graag dit zeldzame en unieke verschijnsel laten meemaken. We willen de leerervaring goed borgen op basis van een lespakket.
Het hoofd van de school is bevoegd te beslissen over dit verlof, omdat we minder dan 10 dagen nodig hebben. In 2012 is er een beleidslijn van de minister gekomen om richtlijnen te geven aan de gronden voor bijzonder verlof vanwege gewichtige omstandigheden (artikel 11 lid G LPW). Duidelijk is dat er vooral heel veel niet mag. Een verre reis an sich is volgens die beleidslijn geen gewichtige reden.
Echter over een verre reis met een specifiek afgesproken educatief doel lees ik niets.
Mijn interpretatie is dat het schoolhoofd dus ja mag zeggen als die van oordeel is dat dit een gewichtige reden is (of nee als de school deze reden niet gewichtig vindt).
Ik heb het nog niet gevraagd, maar sluit niet uit dat het schoolhoofd positief reageert als die zich gesteund voelt door een uitspraak van een deskundige over mijn interpretatie.
Heeft iemand tips?

Heel simpel

Netjes om toestemming vragen, en als je die onverhoopt niet krijgt...sorry zeggen tegen de schooldirecteur & gewoon gaan. Als jullie dat zo belangrijk vinden om een keer mee te maken ( kan me er iets bij voorstellen) en om die reden zo’n spectaculaire trip willen maken, dan ga je toch gewoon! Je dochter is 7, ze mist niks zinnigs op school die laatste week, en de evt boete die je krijgt valt volledig in het niet bij de kosten van de vakantie.

Niet zo moeilijk doen!

Ingrid

Aagje Helderder

Aagje Helderder

07-07-2018 om 13:31

Ingrid

Die boete zou het probleem niet zijn, dat ging ooit om €50,- per dag.

De richtlijnen zijn aangescherpt. Het kan een zaak van het OM worden als de schooldirecteur het afkeurt en als je dan toch gast het meldt bij de leerplichtambtenaar. Dan kan het gebeuren dat je moet voorkomen.

Maar het kan natuurlijk ook dat de directeur het gewoon goed vindt, er verlof komt en er helemaal geen gedoe zal zijn.

Overigens vind ik dat je het erg opklopt door het een studiereis te noemen voor een zevenjarige.
Het is bijzonder, ik kan me voorstellen dat je het zelf mee wilt maken en daarom er naar toe wilt. Maar “de ervaring borgen in een lespaket”; ik vind het lachwekkend eerlijk gezegd. Als ik schooldirecteur was, zou ik daarop afhaken en meer gevoelig zijn voor het feit dat Pa en Ma dit dolgraag willen zien en natuurlijk dochter niet willen thuis laten.

Aagje

eens met Ingrid

Verof vragen. En bij weigering gewoon gaan. Dit is echt een fantastische ervaring om mee te maken. Heb ik (helaas slechts) van horen zeggen.

Voorkomen

"De richtlijnen zijn aangescherpt. Het kan een zaak van het OM worden als de schooldirecteur het afkeurt en als je dan toch gast het meldt bij de leerplichtambtenaar. Dan kan het gebeuren dat je moet voorkomen."
Wat een land zijn we toch geworden
Regels, protocollen en iedere redelijkheid verdwijnt.

Het mag

" Het kan een zaak van het OM worden als de schooldirecteur het afkeurt en als je dan toch gast het meldt bij de leerplichtambtenaar. Dan kan het gebeuren dat je moet voorkomen.'
Ja. En?
Dan zeg je tegen de rechter wat je hebt gedaan. Die zegt dan foei en dan krijg je een boete.
Thomas, je hebt gelijk. Het schoolhoofd mag vrij geven.
Sterker nog: ik ben met mijn kinderen in 1998 naar de verduistering in Guadeloupe geweest. Vrij voor gekregen.
Een goed schoolhoofd zal niet moeilijk doen, maar scholen zijn nog wel eens gevangen in onderlinge afspraken en ze laten zich bovendien makkelijk hun bevoegdheden ontnemen door de leerplichtambtenaar. (nou dat weet ik niet hoor, dat vraag ik eerst aan de lpa)
Maar Ingrid heeft ook gelijk. Je moet gewoon gaan als je het belangrijk vindt.

vlinder72

vlinder72

07-07-2018 om 13:50

Lespakket

Het verhaal over het lespakket zou ik ook weglaten. Ik krijg daar ook jeuk van.

Jullie willen graag in de zomer naar Zuid Amerika. Toevallig is rond die tijd ook een volledige zonsverduistering en die willen jullie, omdat dat een unieke ervaring is, niet missen.

Dat klinkt een stuk beter dan gewauwel over een lespakket voor een 7 jarige.

Misschien krijgen jullie vrij. Misschien ook niet.

Aagje,

De kans dat dat gebeurt lijkt me echt minimaal. En als t wel voorkomt lijkt me de kans op echt dramatische sancties ook minimaal. Ik zou er niet wakker van liggen.

Overigens ben ik het wel eens met wat een paar anderen schrijven..,dat hoogdravende gedoe over een lespakket en zo...niet doen. Je wilt gewoon graag een zonsverduistering zien. Klaar.

Ingrid

Aagje Helderder

Aagje Helderder

07-07-2018 om 14:18

Dat zeg ik toch

dat het kan dat het schoolhoofd gewoon verlof geeft.
Maar ook dat het kan dat het een OM zaak wordt als ze dat niet doet en je toch gaat.

Kan, dat betekent dat het niet hoeft. Als het schoolhoofd verlof geeft is er niets aan de hand. Als ze dat niet doet en je gaat gewoon dan is er ook nog de kans dat ze niet naar de lpa gaat en dan is er nog niets aan de hand. Maar dat zou ze wel kunnen doen en uiteindelijk moet iedereen voor zichzelf uitmaken of ‘ie het daar op wil laten aankomen of niet. Dan moet je alleen wel weten wat de regels zijn, anders weet je niet waar je wel of niet mee te maken zou krijgen.

Zelf zou ik natuurlijk proberen om verlof te krijgen als ik dit erg graag zou willen. Maar dan zou ik het ook daar op gooien: het is een mooie en bijzondere reis en dat willen we er graag bij doen. En als ik schoolhoofd zou zijn, zou ik denk ik best gevoelig zijn daarvoor zijn en niet moeilijk doen. Maar ik zou echt jeuk krijgen (mooi gezegd Vlinder) van de wijze waarop ts spreekt.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

07-07-2018 om 14:24

Ingrid

Ik geloof direct dat de kans dat het voorkomt minimaal is, maar als je een goede afweging wilt maken over wat de risico’s zijn, is het toch handig om te weten hoe het in elkaar zit.

Verder zou ik er gerust voor zijn dat er in Nl wat makkelijker omgegaan wordt met bijzonder verlof. De bs van onze kinderen ging er lang geleden al dramatisch moeizaam mee om. En die zou ik in staat zien om er met de regels van nu het wel te melden en de lpa te bewerken tot melden bij het OM.

Aagje

Dees

Dees

07-07-2018 om 14:29

Niet gekoppeld

De kans dat je toestemming krijgt is minimaal helemaal als je het zo vaag omschrijft als een lespakket enzo. Kom op zeg je wilt gewoon goedkoop op vakantie en buiten de zomer en daar komt nog bij dat je een zonsverduistering ziet.

Op veel scholen is er een aanvullende regel dat de extra vakantie niet gekoppeld mag zijn aan een schoolvakantie.

Ziekte met ziekte bestrijden

Toch kan dat hoogdravende gedoe over lespakketten wel precies het verschil maken tussen voorkomen of niet. De enige ervaring die we er hier op het forum mee hebben is dat de leerplichtambtenaar vlak voor de zitting alsnog heeft afgehaakt en er dus geen zitting kwam.
De ouders moesten plechtig beloven het nooit meer te doen. Dat is alles.
De rechter houdt in leerplichtzaken van hoogdravend doen over lespakketten, want dat is nu juist precies het betoog van de leerplichtambtenaren: je kunt geen seconde onderwijs missen. Het is ook het doel van leerplicht: ouders dwingen hun kinderen naar school te sturen en ze onderwijs te gunnen.
En ja, dat is een hoogdravend betoog in de context van ons onderwijs dat 200 uren per schooljaar meer kent dat het Europeese gemiddelde en waar dus soms best wat af kan.
Dus Thomas, hou braaf je hoogdravende pakket achter de hand.
Doe alsof je al die uren onderwijs, elke dag en elke minuut, bloedserieus neemt.

Sinds ik op het vo werk

En dingen ook van de andere kant zie neem ik de LPA echt niet meer serieus. Je moet het wel echt heel erg bont maken om echt in de problemen te komen.

Ingrid

Tihama

Tihama

07-07-2018 om 15:08

Redenering

Ik zou de redenering van Ingrid gewoon volgen.

Klaar. Desnoods krijg je een stevige boete. Dat calculeer je dan maar als extra vakantiekosten, mocht een LPA zin hebben om er een zaak van te maken.

nog 1 tip: http://xjubier.free.fr/en/site_pages/solar_eclipses/TSE_2019_GoogleMapFull.html

Hier kun je precies zien waar de zonsverduistering goed te zien is.

Angela67

Angela67

07-07-2018 om 15:34

laat vragen

ik zou het zo laat mogelijk vragen. Want als je nee krijgt weten ze dat je al geboekt hebt en heb je daar het hele jaar mogelijk 'last' van.
Gewoon precies op tijd vragen, niets over lesmateriaal enzo zeggen en dan hopen dat het goed komt.

Want echt, de kans is groot dat het totaal niet bekeken wordt maar dat er meteen nee wordt gezegd. Hoe goed je de directeur misschien ook denkt te kennen en/of een goede verstandhouding hebt op school, dit zijn dingen die directeuren vaak heel eng vinden en daar worden alle redelijke verzoeken aan opgeofferd. Denk niet dat als je het maar netjes genoeg uitlegt en onderbouwt dat het een verschil maakt . .

gr Angela

Dees

Is het voor jou voorstelbaar dat mensen echt heel graag een zonsverduistering willen zien? Gewoon omdat het een prachtig natuurverschijnsel is?
Of gaat het bij jou alleen om “buiten seizoen goedkoop op vakantie gaan”. Ik moet dan wel denken aan de waard en zijn gasten.

Overigens zijn bestemmingen waar een zonsverduistering te zien is op dat moment vaak niet goedkoop. De schoolvakanties in NL zijn niet echt bepalend voor Zuid-Amerikaanse hotelprijzen

Dees

Dees

07-07-2018 om 21:58

Alkes

Natuurlijk willen ze dat graag zien dat hebben ze in 1999 ook al gezien. En hun dochter krijgt dat vast ook wel te zien als ze dat graag wilt en beseft hoe weinig het voorkomt.

Angela67

Angela67

07-07-2018 om 22:03

7 jaar

Ik moet zeggen ik een zevenjarige niet als reden zou hebben om een zonsverduistering te gaan zien, zo'n eind weg. voor volwassenen is het wel echt speciaal en spectaculair. In de jaren dat jullie als gezin op vakantie 'kunnen' (laten we zeggen tot ze een jaar of 16 /17 is) zijn er misschien plekken dichterbij met een zonsverduistering? Spanje over een paar jaar meen ik?
Gr Angela

Tihama

Tihama

07-07-2018 om 22:21

Goedkoop

Dees: "Kom op zeg je wilt gewoon goedkoop op vakantie en buiten de zomer en daar komt nog bij dat je een zonsverduistering ziet."

Ik voorspel dat de prijzen in 2019 voor deze zonsverduistering skyhigh zullen worden. In 2017 hadden veel mensen pas laat door wat het inhield. Dus de prijsstijgingen kwamen pas later. In de totaliteitszone was er geen hotel meer onder de 1000 euro te vinden. Vliegtickets rezen de pan uit en auto's waren niet meer te huren. Vlakbij waar wij zaten was een oud vliegveldje heropend en iedereen met een brevet verdiende bij door extra vluchten te doen.

Sinds vorig jaar hebben veel meer mensen door dat er in 2019 een nieuwe totale verduistering is. Dus ik verwacht hier een grotere run.

Dus je moet het echt niet doen om een goedkope vakantie te hebben.

Tihama

Tihama

07-07-2018 om 22:26

Herinneringen

Een zonsverduistering op je 7e onthou je wel. Het is zo'n wereldvreemd effect. Zeker als je ouders je ook bewust maken van wat er gebeurt en van te voren erover vertellen.

@ Thomas: ik zou met je dochter ook naar het planetarium in Franeker gaan. Dat is heel leerzaam voor kinderen om te snappen wat er precies gebeurt.

Ook zou je van te voren sterrenwachten kunnen bezoeken. Dat maakt de ervaring voor je dochter nog mooier en tegelijkertijd heb je goed materiaal om de LPA ooit uit te leggen dat het echt een verantwoorde keuze was.

Dees

"Natuurlijk willen ze dat graag zien dat hebben ze in 1999 ook al gezien." Ik heb daar overheen gelezen. Of bedoel je dat iedereen de zonsverduistering al in 1999 had kunnen zien? Dat is dan een misvatting. In grote delen van Duitsland en Frankrijk - waar de zonsverduistering te zien was - was het te bewolkt om het te zien. Ik ken meerdere mensen die daarna nog een (verre) reis hebben gemaakt in een nieuwe poging de zonsverduistering te zien.

Tihama

Tihama

08-07-2018 om 15:11

Yep

Wij zijn met de kaart op schoot wanhopig en gestressed door het Franse land getoerd op zoek naar een plek zonder wolken. Uiteindelijk is dat gelukt, maar het was niet te vergelijken met de zonsverduistering in Wyoming vorig jaar. Wolkenloze hemel, uren van te voren helemaal klaar in spannende afwachting. De langzame verduistering die we minutenlang zagen groeien. Toen het moment dat de verduistering volledig was en rondom ons een groter schemering voltrokken was. De stilte.

Maar die van 99 was voor ons wel de reden om die van 2017 al 10 jaar geleden op de agenda te zetten.

Die van 2024 staat er nu trouwens ook op. De enige reden dat die van 2019 er nog niet op staat is geld.

Thomas

Thomas

08-07-2018 om 21:47

dank voor de reacties

Dank allemaal voor reacties en behulpzame tips. We gaan er mee aan de slag. Ik zal op dit forum laten weten hoe het verder gaat.

Angela67

Angela67

08-07-2018 om 22:19

2026

Noord-Spanje!
gr Angela
ps of 40 km onder Reykjavik geloof ik

Leuk en leerzaam

Ik zou het scharen onder de categorie leuk en leerzaam, vooral om dat samen te doen. Borgen en studiemateriaal lijkt me een overdreven opmerking bedoeld en zo wordt het ook ervaren om de toestemming af te dwingen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.