Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

debbie

debbie

16-06-2018 om 21:27

Cash of pinpas meenemen?

Wij gaan voor het eerst naar Spanje dit jaar met ons gezin.

Wat is wijsheid cash meenemen zodat je niet hoeft te pinnen of gewoon alles pinnen?

Ik weet niet of er bedragen in rekening gebracht worden in Spanje als je pin?

@Emma

@Emma

16-06-2018 om 21:54

Euro

Ik zou een paar honderd euro in je portemonnee doen en de rest pinnen, tenzij je echt heel erg buiten de bewoonde wereld gaat?
Je kunt echt op heel veel plaatsen pinnen en er zijn ook overal geldautomaten.

Tine Winkel

Tine Winkel

16-06-2018 om 22:02

of pinnen geld kost

dat kun je toch gewoon vinden op de website van je bank? Volgens mij hebben NL passen een Maestrologo, als de pinautomaat (ATM) in het buitenland die ook heeft kun je gratis geld tappen of pinnen. Als de automaat die niet heeft, moet je betalen.
Uit veiligheidsoogpunt zou ik niet voor een aantal weken cash meenemen.

Guera

Guera

16-06-2018 om 22:40

Nee

In Spanje kost in principe niks. Let wel op dat je pas aanstaat voor buitenland.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-06-2018 om 23:49

Nooit

Ik neem binnen Europa eigenlijk nooit meer contant geld mee dan normaal in Nederland. Je kunt in Spanje ook gewoon in winkels betalen met pin of creditcard.

Triva

Triva

17-06-2018 om 05:27

Pinnen

in winkels kost geen geld, uit pinautomaten vaak wel. Kijk op de site van je bank. Ga niet met veel geld op stap.

bicyclette

bicyclette

17-06-2018 om 12:17

gewoon pinnen

Natuurlijk gewoon pinnen. Het zou eerlijk gezegd niet in mij opkomen in voor een vakantie in Spanje contant geld mee te nemen.

Pien

Pien

17-06-2018 om 12:37

Soms

Ik weet niet hoe het in Spanje is, want daar kom ik nooit. Maar in Duitsland viel het ons op dat er op heel gewone plekken (een camping, een terras, een binnenspeeltuin) soms geen pinautomaat is.

elke bank

in Spanje waar maestro-logo bij staat, kun je gratis pinnen (tot bepaald bedrag per dag, ik dacht 500 euro). Binnen Europa hoeft je pas niet extra geregistreerd te worden voor buitenland (iemand beweert dat hierboven, buiten Europa geldt dit wel). In elke supermarkt hoe klein dan ook kun je betalen met pin en zelfs met creditcard, zonder extra kosten.

Pien

In Duitsland is het echt heel slecht gesteld inderdaad. Onbegrijpelijk. Ik reis best veel in Europa het is overal best goed geregeld (dorpjes kunnen een uitzondering zijn) behalve in Duitsland.

Tijgeroog

Tijgeroog

17-06-2018 om 19:46

Klopt niet Triva

Binnen de euro-landen kost geld opnemen ook (al langere tijd) geen geld meer. Dus grote bedragen opnemen om te besparen op extra kosten per opname hoeft niet meer.
https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/betalen-in-het-buitenland#no1

Ik zorg in een onbekend buitenland meestal voor een startbedrag van 50 tot 100 euro en kijk dan hoe hard contant geld nodig is. In IJsland hebben we op de laatste dagen moeite moeten doen om het opgenomen geld van de eerste dag (€50 ongeveer) uit te geven. Daar ging alles met pasjes. In Londen heb ik überhaupt niets gepind. Maar wat betreft Spanje heb ik geen idee.

Triva

Triva

17-06-2018 om 22:34

Tijgeroog

Ik heb toch iets te vaak moeten betalen voor geld opnemen uit de muur in euro- en niet eurolanden...

Tine Winkel

Tine Winkel

17-06-2018 om 22:53

@Triva

maar hadden die geldautomaten dan wel een maestro-logo? Als dat logo ontbreekt, kun je wel geld opnemen, maar dan betaal je daar inderdaad voor.

Triva

Triva

17-06-2018 om 23:07

Geen idee

Soms ben je blij er eentje gevonden te hebben... Nouja, als maar duidelijk is dat je niet met een portemonnee contant geld moet gaan rondlopen

vlinder72

vlinder72

18-06-2018 om 08:19

Triva

Dat komt omdat er ook commerciële pinapparaten bestaan. Bij die van banken hoef je niet te betalen.

Bij die in winkels, bij attracties, in een restaurant soms wel. Dus pin je bij een pinapparaat die niet van een bank is dan kan het gebeuren dat je een paar euro aan kosten betaalt

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.