Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Corona reis-regels Engeland - Nederland

Ik ben Nederlandse en woon in Engeland.  Ik ben getrouwd met een Engelsman en heb twee kinderen die een Engels paspoort hebben. Ik denk er over om in onze herfstvakantie een paar dagen naar NL te komen want ik heb mijn ouders al ruim 2 jaar niet ontmoet.  

Maar… wat zijn nu de regels?  De UK is niet meer in de EU en ook hoog-risisco gebied volgens NL.  Mag ik gewoon voor mijn ‘plezier’ reizen? En hoe zit dat met mijn gezin dat de UK nationaliteit heeft? Als ik de verschillende websites begrijp moet ik (volgens NL regels) een test doen 24 of 48 uur vantevoren.  Ik moet ook verschillende verklaringen invullen.  Ik ben volledig gevaccineerd dus hoef in NL niet in quarantaine of een test te doen?  Dan bij terugkomst in UK ( volgens UK regels) na 2 dagen weer een test. Ik zou alleen met de jongste gaan van 10 dus die valt nog buiten de regels.  Mijn oudste is (nog) niet gevaccineerd, dus die zou in quarantaine moeten?? 

Hopelijk snapt iemand het beter dan ik?  Een vriendin van mij wil naar Belgie en daar golden ongeveer dezelfde regels dacht ik maar haar schoonzus vertelde haar weer iets anders.

Hartelijk dank.

ik gebruik deze website voor informatie.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/verenigd-koninkrijk/reizen/reisadvies#anker-coronavirus

Het blijft lastig omdat de regels continu wijzigen.

Die website van Plantenbak is voor inwoners van Nederland die naar Engeland reizen. Je  hebt niks aan het begin van haar link. Dat jij de Nederlandse nationaliteit hebt doet niet ter zake. Je moet gewoon de reisregels opzoeken voor Britten (oftewel inwoners van Groot-Brittannië) die naar Nederland gaan. Ik neem aan dat zo'n website wel gemaakt is door de Britse overheid nu ze klaar zijn met ruziën over de Brexit.

In Plantenbaks link staat de info die je zoekt wat verder naar beneden:
Terugkeer naar Nederland

Als u vanuit oranje gebied in het buitenland naar Nederland reist,
bent u bijna altijd verplicht zich te laten testen op COVID-19. U moet
als u uit het Verenigd Koninkrijk komt een NAAT/PCR test
overleggen van maximaal 48 uur oud voor vertrek naar Nederland of een
antigeentest van maximaal 24 uur oud voor vertrek. Ook als u
gevaccineerd of hersteld bent. Personen tot en met 11 jaar zijn
uitgezonderd van de testplicht. Lees meer op de website van de Rijksoverheid. Hier leest u of, en zo ja, welke testen voor uw reis verplicht zijn. Ook moet u tijdens uw reis een quarantaineverklaring bij u hebben.



Na een verblijf in het Verenigd Koninkrijk moet u bij terugkeer in
Nederland 10 dagen verplicht in (thuis)quarantaine. Ook kinderen onder
de 12 jaar krijgen het dringende advies om in (thuis)quarantaine te gaan. Kijk voor informatie op de website van de Rijksoverheid over gezinsquarantaine.



Er zijn uitzonderingen op de verplichte (thuis)quarantaine. Als u volledig gevaccineerd bent hoeft u niet in (thuis)quarantaine. U moet altijd een quarantaineverklaring
bij u hebben, ook als u onder de uitzondering van de verplichte
(thuis)quarantaine valt. Op dag 5 van uw (thuis)quarantaine kunt u zich
bij de GGD laten testen. Als deze test negatief is, eindigt de
(thuis)quarantaineperiode.



De Quarantaine Reischeck
is om te zien of u in (thuis)quarantaine gaat, en zodat u weet wat u
moet regelen als u vanuit het buitenland Nederland wilt inreizen.



Ook als u een vaccinatiebewijs of een herstelbewijs heeft moet u een
negatieve testuitslag kunnen overleggen en moet u in (thuis)quarantaine
gaan.



Volg de adviezen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) op.

Poppy

Poppy

10-10-2021 om 20:49 Topicstarter

OK, bedankt - dat is ook wel wat ik had gevonden.  Ik zie maar af van de reis nu omdat Nederland Engeland nog als hoog-risico gebied ziet.  Hopelijk dat het allemaal makkelijker is volgend jaar Pasen.  

Mijn zusje ging van de week naar Engeland voor haar werk. Zij heeft Corona gehad en 1 vaccinatie. Dat telt in Nederland als volledige vaccinatie maar was niet genoeg om naar Engeland te reizen! Zo zie je inderdaad maar - lokale regels kunnen anders zijn...

Poppy

Poppy

12-10-2021 om 17:08 Topicstarter

Oh vervelend voor je zus.  Hier krijgen de 12-15 jarigen nu pas een vaccinatie.  Eentje maar.  Weet dus niet of oudste volgend jaar naar NL mag want dat zal niet als ‘volledige’ gevaccineerd’ gezien worden, en tijd voor quarantaine hebben we niet als we maar een week komen.

Poppy schreef op 12-10-2021 om 17:08:

Oh vervelend voor je zus. Hier krijgen de 12-15 jarigen nu pas een vaccinatie. Eentje maar. Weet dus niet of oudste volgend jaar naar NL mag want dat zal niet als ‘volledige’ gevaccineerd’ gezien worden, en tijd voor quarantaine hebben we niet als we maar een week komen.

Wat gek. Mijn dochter die in het VK studeert kreeg daar afgelopen zomer al twee vaccinaties, nog eerder dan ze in Nederland aan de beurt zou zijn geweest. Maar jongeren krijgen er dus maar 1? Daar heb je dan toch niets aan als je wilt reizen?

Poppy

Poppy

12-10-2021 om 19:20 Topicstarter

Ik snap het ook niet.  Het risico van Corona voor (gezonde) tieners is heel laag. Die ene vaccinatie is meer om verspreiding van het virus in toom te houden. Vanwege de risicos van het vaccin doen ze er dus maar 1. Maar inderdaad, als andere landen verwachten dat tieners gevaccineerd zijn dan zit je vast met reizen. Mijn vriendin gaat over een paar weken naar Belgie.  Ik dacht dat Belgie dezelfde regels had als Nederland mbt ongevaccineerde tieners maar zij denkt dat het daar geen probleem is. Ik hoop het maar voor hun.

Als je toch nog besluit te gaan, hou er dan rekening mee dat je laten testen in Engeland niet overal even makkelijk is. De plannen van mijn dochter om te komen zijn daarop gestrand. De scheeuwerige test advertenties bleken terug te slaan op bureau’s in en om Londen en het testbureau op Bristol airport was dicht op zaterdag.

Onderstussen wordt er volop vakantie gevierd door Britten in Europa. De soep wordt niet zo heet gegeten. Als je een test kunt laten doen ben je de man.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.