Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

De Corona voucher (airline failliet?)


Triva

Triva

04-06-2020 om 16:37

elenah

Briljant!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-06-2020 om 16:38

Waarom ElenaH

Moet ik aan jou verantwoorden waar ik mijn geld aan weggooi?

Jesse_1

Jesse_1

04-06-2020 om 17:02

Afweging

Voor sommige mensen is het gedoe of de actie het geld niet waard. Dat kan toch? En dat zal niet voor iedereen zo zijn. Een ander zal ongeacht de inspanningen hoe dan ook zijn 'gelijk' willen krijgen - uit principe. En weer een ander maakt een andere afweging om het geld niet terug te vragen.

Wij krijgen te maken met een ander vraagstuk; wij hebben al wel aanbetaald (35%) en moeten 6 weken voor vertrekdatum de keuze maken of wij nog wel weg wìllen.
Daarbij maak ik in mijn hoofd idd de afweging: de aanbetaling is al weg, dat moet dus geen argument zijn bij de keuze of we de rest ook willen betalen. En dan misschien een voucher voor het totale bedrag krijgen of een vakantie die niet zal zijn zoals wij willen. Want die resterende 65%, die hebben we nu nog wel op onze bankrekening.

ElenaH

ElenaH

04-06-2020 om 17:16

Ginny

'Moet ik aan jou verantwoorden waar ik mijn geld aan weggooi?'

Waarom niet? Jij bepaalt voor anderen toch ook wat ze met de voucher/terugbetaling moeten doen? In ieder geval voor iedereen die het geld best kan missen ...

Dees

Dees

04-06-2020 om 17:36

Triva

Nee ik gooi die 1.000 euro niet weg maar als ik het kwijt ben is het jammer kan me er druk om maken maar kwijt is kwijt en een papiertje ter waarde van 1000 euro terwijl de vluchten qua prijs verdriedubbeld zijn is het geld niet waard want die prijs willen wij niet betalen.

Een huisje in Nederland is niet mijn gevoel van echt vakantie vieren, en een eucoparca
huisje ook niet overigens zijn die geen 1000 euro hoor voor 2 weekjes. Ik blijf niet graag lang op dezelfde plek en hotels in Nederland zijn echt belachelijk geprijsd.

Krullevaar

Krullevaar

04-06-2020 om 17:40

ElenaH

"Maar voor een voucher/vodje papier vind je het een acceptabel bedrag? Doneer het geld dan aan iets nuttigs."

Omdat ik nu de garantie heb dat ik mijn geboekte, betaalde, maar niet genoten vakantie volgend jaar alsnog kan doen: zonder bij te betalen!! De verwachting is dat vliegtickets duurder worden, dus voor ons is dit dan een interessantere keuze. Ik kan wel geld terug krijgen, maar als ik volgend jaar veel meer zou moeten betalen dan kán ik de reis misschien helemaal niet meer maken.

Ik ga er niet vanuit dat vliegtickets volgend jaar veel goedkoper worden, dus annuleren en volgend jaar opnieuw boeken zou dan veel nadeliger uitpakken.

Maar inderdaad, ik kan het missen en dat moet je natuurlijk niet doen als je je huur niet kan betalen. Dan kan je beter sowieso niet op vakantie gaan, maar goed...

ElenaH

ElenaH

04-06-2020 om 18:17

Krullevaar

'Maar inderdaad, ik kan het missen en dat moet je natuurlijk niet doen als je je huur niet kan betalen. Dan kan je beter sowieso niet op vakantie gaan, maar goed...'

Dat is niet erg empatisch. Ik denk dat maar weinig mensen rekening hebben gehouden met de financiele gevolgen van een pandemie, jij?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-06-2020 om 21:43

Ik bepaal helemaal niks

Lees anders vooral #12 maar even.

Triva

Triva

04-06-2020 om 23:41

Dees

"Een huisje in Nederland is niet mijn gevoel van echt vakantie vieren, en een eucoparca
huisje ook niet overigens zijn die geen 1000 euro hoor voor 2 weekjes. Ik blijf niet graag lang op dezelfde plek en hotels in Nederland zijn echt belachelijk geprijsd.'

Het was maar een vóórbeeld dat huisje, zoals Elenah al zei: dan geef je het aan een goed doel. Ik zou niet akkoord gaan met een voucher als ik mijn geld terug kan krijgen.

Triva

Triva

04-06-2020 om 23:43

daarbij

Je had het over 'niet eens een weekje', niet over twee weekjes. Niet gaan terugkrabbelen. Het kan mij niet schelen waar jij je 1000 euro aan uitgeeft maar ga niet zitten vitten op een huisje in Nederland, dat was een voorbeeld.

Dees

Dees

05-06-2020 om 06:04

Triva

Een weekje lukt ook niet

M Lavell

M Lavell

05-06-2020 om 08:42 Topicstarter

Dat is een mooie belofte

Krullevaar “ Omdat ik nu de garantie heb dat ik mijn geboekte, betaalde, maar niet genoten vakantie volgend jaar alsnog kan doen: zonder bij te betalen!! ”
Kijk, dat is een mooie belofte.

Ik heb dat niet gekregen. Er staat zelfs expliciet op de voucher dat ie Niet gegarandeerd is.

Maar ik ben wel benieuwd of die garantie die jij voelt wel waargemaakt kan worden. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat de reisbranche zoals die was over een jaar nog bestaat, laat staan dat er dingen uitgevoerd kunnen worden zoals ze waren.

M Lavell

M Lavell

05-06-2020 om 08:44 Topicstarter

Krijg jij een voucher dan?

Jesse, ik denk niet dat jij een voucher krijgt.

Je moet het hele bedrag gaan betalen, of je wilt gaan of niet.
Pas als de reisorganisatie moet annuleren, dan kan er een voucher komen, maar die zal niet gedekt zijn door de SGR. Dat geld is al op namelijk.

M Lavell

M Lavell

05-06-2020 om 08:48 Topicstarter

Maar dat is het dus

Dees “ Een huisje in Nederland is niet mijn gevoel van echt vakantie vieren, en een eucoparca”

Dat is jouw goed recht, maar de vraag is of je volgend jaar voor 1000 euro wel iets kunt kopen dat je wél dat geld waard vindt.
Men doet alsof we allemaal ‘gewoon even onze vakantie moeten uitstellen’ en dat daarna ‘alles wordt zoals het was’.
Maar dat is natuurlijk niet de werkelijkheid.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

05-06-2020 om 09:18

hoe de werkelijkheid eruit gaat zien

dat ontdekken we vanzelf.

Deze maanden maken extra helder hoe zeer wij mensen van de dag zijn; dingen die we ons een half jaar geleden niet konden voorstellen zijn realiteit geworden, tot eenvoudige dingen als een luchtige rij voor de bakkerswinkel vanwege een feestdag, terwijl klanten daar anders op elkaar gepropt stonden. (en die afstand kan ik best waarderen).

Vakanties die zo gunstig geprijsd zijn dat je meermalen per jaar op pad kunt gaan - dat zal verdwijnen, net als de vele citytrips met vriendengroepen, met een hele club bachelorparty vieren in het buitenland en met de hele familie jubileren in een All Inclusive Resort.
En dat gaat ook weer wennen, al klinkt het nu erg vervelend. Steeds opnieuw er 'nodig even tussenuit moeten' maakt plaats voor nieuwe gewoonten die het leven te veraangenamen.

Dat er economisch enorme veranderingen aankomen, is onafwendbaar. Niks aan te doen. We moeten er doorheen. En het is mooi (onmisbaar zelfs) als wat saamhorigheid uit het begin van de Coronatijd daarin overleeft. Geen woorden, maar daden - want alleen maar applaus en kaarsjes aansteken, dat is niet genoeg.

Tot nu toe is onze vakantierondreis onzeker, het VK is een no go. Als ik Miriam hoor, is het geld sowieso weg. Annuleren kost geld en een voucher betekent niks, in de praktijk. Ik denk dat ze gelijk heeft. Er valt niks in te halen.

Tijd is nooit in te halen, Helaas.

Triva

Triva

05-06-2020 om 09:28

Dees

Gut in welke mooie luxe huisjes zat ik dan vorig jaar? Twee weken, twee verschillende huisjes, tijdens de bouwvak....? Zal wel een droom geweest zijn.

Maar nogmaals: het was een vóórbeeld! Je kunt van alles doen met 1000 euro toch? Ik reageerde dus op jouw; 'Kan me.druk maken om die 1000 euro maar ik.heb dat geld al meer dan 9 maanden niet meer op mijn rekening staan dus mis het niet.' maar blijkbaar vind je het zinniger om te zeuren over te dure huisjes in Nederland terwijl je zomaar 1000 euro wil laten zitten.

M Lavell

M Lavell

05-06-2020 om 09:35 Topicstarter

Dooie mus

Alles went natuurlijk, maar daar gaat het niet over.

De kwestie is dat er nu een bepaald gedrag opgedrongen wordt die de belofte in zich draagt dat juist alles blijft zoals het is. Dat er werkelijk ook voor bedoeld is om de reisbranche zoals die is te behouden.

Vandaar die vouchers.

Maar dat is feitelijk een dooie mus. Het betalingsuitstel geeft aandeelhouders de kans om zonder schade aan hun portefeuille het zinkende schip te verlaten. Voor ons, wat de voucher ook belooft, blijft er niet zoveel over.

Dat geld zijn we kwijt, soit, maar als we daar dan een uitgeklede nieuwe reisbranche voor terug krijgen die een goedkope start kan maken met de failliete boedel van wat er was, dan hebben we er nog wat aan. Dan is het leed tenminste geleden.

Ik heb geen zin aan het meebetalen aan het bezet houden van de markt door de nu bestaande marktpartijen, die uiteindelijk op hun eigen moment toch nog de stekker eruit trekken.
Ik vind sowieso niet dat consumenten er zijn om bedrijven overeind te houden. Als dat al moet dan is dat iets voor aandeelhouders. Of overheden.

ElenaH

ElenaH

05-06-2020 om 09:36

Wilgenkatje

'Steeds opnieuw er 'nodig even tussenuit moeten' maakt plaats voor nieuwe gewoonten die het leven te veraangenamen.'

Ik heb me inderdaad voorgenomen om thuis meer rust in te bouwen, zodat ik niet drie keer per jaar met mijn tong op mijn schoenen een vakantiebestemming hoef te zoeken ...

Jesse_1

Jesse_1

05-06-2020 om 10:15

Annuleren en voucher #44

Op dit moment krijgen wij zeker geen voucher omdat de reis nog 'doorgaat'; het is nog niet bekend of het land op het moment van onze vakantie op geel staat of nog op oranje. Vermoedelijk is het dan wel geel, tenzij er een nieuwe coranagolf komt. Pas als blijkt dat de reis niet door kan gaan, zullen wij iets van compensatie (moeten) gaan krijgen van de reisorganisatie.

"Je moet het hele bedrag gaan betalen, of je wilt gaan of niet."
Je kunt altijd 6 weken van tevoren annuleren, maar dan ben je de annuleringskosten (35% reissom = aanbetaling) kwijt.

Dus 6 weken voor vertrekdatum moeten wij bepalen of we nog op vakantie willen. Zo niet, dan annuleren en aanbetaling kwijt. Zo ja, dan de rest betalen en afwachten of de reis doorgaat. Gaat het door, dan gaan (of alsnog de volledige reissom kwijt) of het gaat niet door en dan heb je wel recht op compensatie (en of en hoe je dat krijgt is dan de vraag).

Krullevaar

Krullevaar

05-06-2020 om 10:52

M Lavell

Emirates:
"Hoe u eenvoudig uw ticket voor de toekomst kunt behouden

U kunt ervoor kiezen om uw ticket te behouden en we zullen de geldigheid met 24 maanden verlengen vanaf de datum van uw originele boeking. Het betaalde tarief voor uw originele boeking wordt geaccepteerd voor elke vlucht naar dezelfde bestemming/regio* op elk moment tijdens deze periode, zonder extra kosten."

Onze reis in juli was ook nog niet geannuleerd, maar het feit dat onze overheid alle niet essentieel reizen afraadt buiten Europa was voor ons voldoende om te kunnen annuleren (in ons geval uitstellen).

KLM:
"1. Omboeken
Wijzig uw reisdatum
U kunt uw reisdatum wijzigen zonder dat u de wijzigingskosten hoeft te betalen.
Is uw nieuwe reisdatum voor of op 30 november 2020? U kunt uw reisdatum wijzigen als dezelfde reisklasse (Economy Class of Business Class) als vermeld op uw oorspronkelijke ticket beschikbaar is.
Als uw nieuwe reisdatum op of na 1 december 2020 is, kunt u de datum wijzigen als dezelfde boekingsklasse als vermeld op uw oorspronkelijke ticket beschikbaar is. Als u wijzigt naar een andere boekingsklasse, moet u mogelijk het tariefverschil betalen."

Verder geldt: als TUI omvalt, is de SGR pot leeg en vallen meer touroperators om. Dan kan iedereen fluiten naar zijn geld en vakantie. Vziw krijgt TUI geen overheidssteun zoals KLM. Dat is sowieso raar natuurlijk, dat niet alle luchtvaartmaatschappijen gelijk behandeld worden. Bij sommige bedrijven wordt een loonoffer gevraagd, sommige bedrijven vragen om geen restitutie van contributie of dat je een dinercheque koopt bij een restaurant.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

05-06-2020 om 11:20

Elena

Je reactie zal ironisch bedoeld zijn. Toch meen ik het serieus

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-06-2020 om 11:23

Variant Jesse

Verzetten? Of krijg je die optie ook niet aangeboden?

Ik heb verzet naar een identieke datum volgend jaar, met de afspraak dat ik nu enkel de aanbetaling doe. Dat was ook omdat ik de vakantie nu niet zag zitten (was met Hemelvaart).

Overigens zegt ElenaH wel iets verstandigs:
“Ik heb me inderdaad voorgenomen om thuis meer rust in te bouwen, zodat ik niet drie keer per jaar met mijn tong op mijn schoenen een vakantiebestemming hoef te zoeken ...“

M Lavell

M Lavell

05-06-2020 om 12:34 Topicstarter

Ze zijn al failliet

Dat doet de KLM goed. De KLM (Nou ja, Air France) zal ook nog wel bestaan over 24 maanden vanwege die overheden die er in zitten.
Overigens zou dat nog wel invloed kunnen hebben op de uitvoerbaarheid van hun beloften, want de Europese Commissie is het niet eens met al die voordelen die zij van hun overheden krijgen.

Krullevaar “ Verder geldt: als TUI omvalt, is de SGR pot leeg”
1 Seat Only (TUI als luchtvaartmaatschappij) valt niet onder de SGR.
2 Ik denk dat TUI al failliet is.
Is dat nu nog niet het geval, dan zit dat eraan te komen. Tel het maar op je vingers na: Met maar de helft van de omzet voldoende geld verdienen om volgend jaar de helft van de activiteiten gratis uit te voeren, dat kan niet uit.

Bovendien (en nogmaals) Tui is een Duits bedrijf. Men kan zich gevaarloos terug trekken (de Nederlandse poot opblazen en die consumenten dus laten zitten) en dan met de Duitse poot de veel beperktere dienstverlening uitvoeren. Ook voor Nederlandse boekers. Zoals Tui dat voor 1995 ook deed.

Jesse_1

Jesse_1

05-06-2020 om 14:45

Ginny, wel een andere bestemming.

Toevallig kregen we net een mail, maar die geldt alleen voor het omzetten naar een andere bestemming en niet voor het boeken naar een andere periode.
Maar een andere bestemming willen we niet . Ik had juist al zo vroeg geboekt (doe ik anders nooit!) omdat we de week vast moesten leggen ivm werk van onze kinderen en omdat onze vakantie aan bepaalde 'voorwaarden' moet voldoen en deze was perfect. Maar met de aanpassingen die het ivm corona zal hebben is het niet meer perfect, wij moeten dus inschatten of het voor ons wel meerwaarde heeft om toch te gaan zeg maar. Dus hoe zal de vakantie er in de praktijk uit zien en vinden wij het zelf ook veilig genoeg. We gaan tenslotte wel om te relaxen.

ElenaH

ElenaH

05-06-2020 om 15:10

Wilgenkatje

'Je reactie zal ironisch bedoeld zijn. Toch meen ik het serieus '

Ik ook!
Ik merk nu hoe fijn het is om niet van pretpark naar symposium en van raadsvergadering naar werkcollege te hollen. Ik ben 's avonds en in het weekend meer thuis en dat bevalt goed. De lijst met must-see's in het buitenland ligt even helemaal onder op de stapel.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

07-06-2020 om 17:54

Voor ons

is het gelukkig niet aan de orde want we hadden geen grote uitgave voor een vakantie gedaan. Maar ik vind dat hier in termen van je verlies nemen wel schijnbaar achteloos over grote bedragen gesproken wordt.

€1000,- (waar hier nu steeds over gesproken wordt) vind ik een serieus bedrag om als verlies te nemen.
Als ik nu echte aanwijzingen had dat niet alleen ik mijn verlies nam maar ook ieder ander en de luchtvaartmaatschappij/de reisorganisatie zou echt niet omvallen en ik zou het kunnen missen dan zou ik het het overwegen waard vinden om een voucher te accepteren. Maar die garantie heb je niet. Want lang niet iedereen heeft wat aan een voucher. En het is nog onzeker of en hoe er volgend jaar uitgebreid gevlogen kan worden. Dus lang niet iedereen zal dat (kunnen) accepteren. En dus is de garantie dat mijn bijdrage echt iets bijdraagt te onzeker.

En dan vind ik bedragen van vakanties te groot om maar te denken ‘laat maar, is toch al betaald. Ik mis het niet’. Als ik het al niet wil besteden aan vakantie in eigen land, is het nog steeds serieus geld dat ook aan andere dingen besteed kan worden.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

07-06-2020 om 18:09

Bij ons speelt wel

dat 1 van onze kinderen voor de studie en afstudeeronderzoek naar het buitenland zou gaan in Coronatijd. Vlak voor vertrek trok het betreffende land de toeristenvisa in en kon de groep niet meer vertrekken. Luchtvaartmaatschappij zou terugbetalen maar bijna 3 maanden later is daar nog niets concreets uit voortgekomen. Het gaat voor een student wel om een groot bedrag, ik geloof iets van ruim €600,- . En die reis wordt niet herhaald want het onderzoek is op een alternatieve manier gedaan en kind studeert af voor de bachelor.

Kind zou dus niets kunnen met een voucher want de kans dat er op korte termijn weer zo’n reis aan komt is klein. Zeker als het ook gebonden is aan die ene luchtvaartmaatschappij die vooral in een bepaald deel van de wereld vliegt. En die reis heeft natuurlijk nog veel meer gekost (vaccinaties enz) dus het geld voor het ticket retour is belangrijk. Een groot bedrag voor een student die nog een paar jaar te gaan heeft.

Dees

Dees

07-06-2020 om 20:46

Aagje

Ik kan me er erg druk over gaan maken maar dat helpt me ook geen steek verder. Mochten we straks de keuze krijgen om dat geld terug te krijgen gaan we daarvoor natuurlijk maar die kans is erg klein. Ik kan me dan erg druk gaan maken over die 1000 euro, maar kan ook gewoon accepteren dat we het geld kwijt zijn.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

07-06-2020 om 21:13

Dees

Nee, als het een voldongen feit is dat je geen geld terug krijgt dan helpt druk maken inderdaad niet. Dan is acceptatie het beste. Maar ik meen veel meer te lezen dat je er al op voorhand vanuit gaat, dat je geen moeite zult doen om er nog eens om te vragen enz. En dat heeft in mijn ogen iets van achteloos met geld omgaan. Mag hoor, maar dat verbaast me bij zulke bedragen.

Dees

Dees

07-06-2020 om 21:39

Gek maken

Ik ga niet zoals mijn collega dagelijks mailen en bellen voor geld terug. Ten eerste belast je een klantenservice er extra mee, frustreert je de organisatie en het heeft geen zin merken we eraan de reacties worden alleen steeds korter.

Je kunt jezelf helemaal gek gaan maken over geld dat je verliest maar daar ga je aan ten onder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.