Vakantie en uitjes

Tibby
05-06-2011 om 10:25
Dochter meegevraagd op vakantie
Dochter van 11 is gevraagd om mee te gaan met vriendin en ouders op vakantie. Ze gaan naar een huisje in Nederland. Het zou gaan om een weekje waarbij we haar dan zelf gaan op halen omdat dochter in de 2e week van hun vakantie een weekje op ponykamp gaat. Moeder heeft gezegd dat we niet hoeven mee te delen in de kosten. Maar wil toch iets bijdragen. Wat is een redelijk bedrag en hoeveel geld zou ik dochter zelf meegeven om eventueel zelf iets te kopen of een keer te trakteren op een ijsje of zo. Man zei al als ze niet willen dat we betalen dan maken we het na de vakantie wel in orde door ze een keer mee uit eten te nemen of zo.
Daarnaast is het zo dat wij voor de eerste keer in vier jaar zelf een weekje weg gaan. Ik heb niet zo’n zin om vriendin dan ook mee te vragen omdat we er als gezin echt aan toe zijn om een weekje met zijn drietjes weg te gaan, hebben moeilijke tijd achter de rug. Ik wil dit ook eerlijk aangeven aan de ouders. Of vinden jullie dat we vriendin dan ook mee moeten vragen.
Graag jullie visie en tips.

Wilgenkatje-
05-06-2011 om 10:54
Als mensen jouw dochter meevragen
verplicht dat jou zeker niet hetzelfde ook te doen! Maak je daarover gee zorgen.
Je idee van een keer met elkaar uit eten is attent. Geld meegeven om een keer te traceren is ook prima. Het gaat erom dat je op een of andere wijze je waardering laat merken.

Thursday Next
05-06-2011 om 11:21
Nou
die dochter weer een week meenemen zou echt niet hoeven hoor! Maar misschien een keer meenemen een dagje uit? Dat kan ook in de herfstvakantie bijvoorbeeld. Hen mee uit eten nemen is ook een leuk idee, dat zou ik persoonlijk leuker vinden dan geld te krijgen.

Zita
05-06-2011 om 13:34
Niet terugvragen
Wij hebben ook eens een vriendje meegenomen, een midweek. Jochie zat niet lekker in zijn vel, ik deed het om hem en zijn ouders een plezier te doen. Onze kinderen vonden het ook gezellig. Weer thuis een bos bloemen van de ouders en dat was helemaal prima zo. En ik heb geen seconde gedacht, nu moet mijn zoon ook met jullie mee. Dus geen zorgen daarover, daar is het die mensen helemáál niet om te doen!! Terugvragen komt misschien zelfs wat geforceerd over, niet doen hoor, hoeft echt niet.

Kaaskopje
05-06-2011 om 21:41
Maak het niet te duur
Ik weet niet wat de reden is waarom jullie na vier jaar weer een weekje weg kunnen met jullie drietjes, maar als dat o.a. door de kosten komt zou ik zéker geen etentje betalen als bedankje. Als jullie dat makkelijk kunnen betalen is zo'n gebaar altijd sympathiek, maar echt niet nodig. Ik denk inderdaad ook dat die mensen zo'n groot gebaar helemaal niet verwachten.
Ik zou je dochter ongeveer 20 euro meegeven om eens lekker te kunnen trakteren. Met 11 jaar is ze nog een beetje jong om dat alleen te regelen misschien. In dat geval zou je het wel bij de ouders kunnen aankondigen dat je dochter een keer gaat trakteren. Niets zo verwarrend als dat je dochter te horen krijgt 'ah joh hoeft niet!' terwijl ze dat geld op zak heeft en trakteren toch als 'opdracht' ziet.

liat
06-06-2011 om 09:05
Picknickmand is een goed idee
Of anders een boodschappentas met wat lekkere dingen. Waarschijnlijk weten die mensen wel dat jullie het niet zo breed hebben, of niet? Dan verwachten ze ook niet dat hun dochter met jullie meegaat. Misschien kun je ook aanbieden dat hun dochter een weekendje/midweekje komt logeren tijdens de zomervakantie.

Chippie
07-06-2011 om 23:08
Zelfgebakken appeltaart
Die krijg ik soms van een vriendin als bedankje voor iets. En dat vind ik altijd zo'n lief en leuk cadeau.