Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Nikki

Nikki

19-01-2020 om 21:04

Dochter wil niet meer mee

Ik had gedacht dat dit jaar het laatste jaar zou worden waarin wij als gezin op vakantie zouden gaan.
Nu geeft 1 van mijn 2 dochters aan dit jaar niet meer mee te willen. En hoewel het niet vreemd is gezien haar leeftijd, heb ik er toch moeite mee. Ook voor haar zus, die wel mee gaat, vind ik het jammer. Zij geeft ook zelf aan dit erg jammer te vinden. Andere vakanties trokken ze altijd veel met elkaar op. Dat gaat ze nu missen.
Ik denk dat ik er ook moeite mee zal hebben dat wij op vakantie leuke en mooie dingen doen en zien en 1 van onze kinderen dat dan niet meemaakt.
Misschien maak ik er een te groot probleem van, maar het verpest wel een beetje mijn plezier in komende vakantie, wordt er zelfs wat verdrietig van.
Hoe hebben anderen die hiermee te maken hebben (gehad) dit ervaren?

Niki73

Niki73

20-01-2020 om 14:46

Kan heel leuk zijn

Ik snap dat je even aan het idee moet wennen. Tegelijkertijd kan het met wat meer exclusieve aandacht voor de andere dochter en wat meer activiteiten die op haar interesses zijn afgestemd nog een heel leuke vakantie worden.

Paasei

Paasei

20-01-2020 om 18:59

Fase

Hier 2 zoons, 5 jaar leeftijdsverschil. Dus wilde oudste op een gegeven moment niet meer mee, terwijl jongste in die 'leuke' tussen-servet-en-tafellaken leeftijd zat. Te groot voor de speeltuin, te klein voor de disco. We hebben het eerste jaar met hem alleen hetzelfde gedaan als altijd; stacaravan op camping. Maar in die leeftijd is contact maken met leeftijdsgenoten niet makkelijk. Zeker niet als je dat altijd met (achter de rug van) je oudere broer hebt gedaan.. Die vakantie is dan ook niet degene waar ik de leukste herinneringen aan heb.. met een heel chagerijnig en nukkig kind.

Wat hebben we ervan geleerd: stem de vakantie (nog meer) af op je kind. Is jullie jongste graag met leeftijdsgenoten of juist liever op zichzelf? Kies bv voor een aktieve wandelvakantie (als dat haar ding is) of juist een camping met een manege. Ik noem maar wat. Wij hebben het tweede jaar een camping gevonden waar ze surfcursus gaven. Die cursus gaf zoon de kans andere jeugd te leren kennen. Ging veel beter.. Zodra hij contact had en met die anderen ging zwemmen e.d. hadden wij de handen vrij. Ook heel fijn!

Paasei

Paasei

20-01-2020 om 19:06

Over 'niet meemaken' van de oudste..

... ik neem aan dat die zelf ook iets leuks gaat doen. Hebben wij trouwens ook wel eens gecombineerd; ouste ging met zijn verkering met interrail op reis en nam de camping waar wij met jongste stonden op in het reisschema. Wij hadden een extra bijzettentje mee in de auto. Zo waren ze er toch nog een paar dagen bij voordat ze verder trokken. Ook een idee.

Overigens; als we zouden voorstellen om op safari te gaan in Afrika of een rondreis door de VS te maken (ipv de geijkte camping-in-Frankrijk) dan gingen ze alletwee gelijk weer mee.. Dus je budget oprekken is ook nog een idee..

Nikki

Nikki

21-01-2020 om 23:00

Bedankt

Bedankt voor jullie reacties.
Het is inderdaad wel een goed idee om vakantie wat meer af te stemmen op onze dochter die wel meegaat.
Wegens herkenbaarheid kan ik niet heel goed ingaan op de reden waarom ze niet mee wil. Land waar wij naartoe willen gaan, lijkt haar juist heel leuk. Ook daarom vind ik het wel wat lastig als ze juist nu niet meegaat. Jammer dat wij de dingen wel zien die zij ook graag zou willen zien en zij niet. Ook al is het haar beslissing, voelt het toch wat dubbel.
Zij gaat inderdaad ook nog op vakantie. Maar op het moment dat wij weggaan is ze wel (alleen) thuis.
Maar ook dit hoort natuurlijk bij het loslaten. .

Arda

Arda

21-01-2020 om 23:37

Laatste keer

Het hoeft toch niet perse de laatste keer te zijn geweest dat jullie als gezin samen op vakantie zijn gegaan? Als ze dit jaar niet mee wil dan gaat ze misschien volgend jaar wel weer mee. Als ze ouder worden gaan kinderen natuurlijk vaak met vrienden op vakantie maar daarnaast kunnen ze natuurlijk ook nog wel met hun ouders op vakantie gaan.

Mijn man gaat bijna elk jaar met zijn familie op vakantie (inmiddels vaak samen met aanhang en kleinkinderen). Daarnaast gaat hij ook met mij en de kinderen & ook nog wel eens alleen of met vrienden. Het een sluit het ander niet perse uit.

Toen ik ging trouwen zei een goede vriend dat hij het zo jammer vond dat we nu niet meer samen op vakantie zouden gaan. Ik vond dat een vreemde aanname. Waarom zouden we nu niet meer samen weggaan? En inderdaad, bijna elk jaar is er wel een gelegenheid dat we weer samen op pad kunnen.

Dus dit jaar misschien niet samen maar wie weet volgend jaar wel.

En ik zou er met dochter een leuke reis van maken. Het is trouwens ook heel leuk om een keer met 1 kind op stap te zijn. Dan is de dynamiek toch weer heel anders.

'Land waar wij naartoe willen gaan, lijkt haar juist heel leuk. Ook daarom vind ik het wel wat lastig als ze juist nu niet meegaat'

Het land gaat toch niet op slot na deze zomer? Je dochter heeft nog (grofweg) 60 jaar de tijd om dat land zelf te bezoeken. Wanneer zij wil, met wie zij wil, zo lang en zo vaak als zij wil.

Nikki

Nikki

31-01-2020 om 19:35

Relativeren

Dankzij jullie reacties kan ik e.e.a. wel wat beter relativeren. Bedankt hiervoor.
We gaan er gewoon een leuke vakantie van maken en komende jaren zien we weer verder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.