Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Dreumes in stoeltjeslift

Deze zomer gaan we met onze deumes van dan 21 maanden naar Zwitserland op vakantie. We willen dan af en toe een stoeltjeslift nemen om boven in de bergen wat te wandelen. Maar...onze dreumes is geen stil zitter en ik vraag me af hoe we hem op schoot omhoog krijgen in een stoeltjeslift. Hebben anderen daar ervaring mee?? Is dat gevaarlijk, want wat als ie gaat bewegen. Hij is best heel sterk. Houden we hem dan wel goed vast???
Hoop op reacties...

Pilar

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

06-03-2010 om 17:38

Lijkt me doodeng

Nu ben ik zelf al beslist geen held in een stoeltjeslift (vond die bij Coo al eng genoeg) maar met een beweeglijke dreumes lijkt het me helemaal niets. Maar is er niet iets van een veiligheidstuigje waarmee je hem goed vast kan maken aan het stoeltje? Dat zou ik de enige optie vinden, zelf vasthouden met een tegenstribbelende peuter in een zwaaiend gondeltje lijkt me een nachtmerrie.

Veel gedaan

..maar onze jongens waren toen 3. (geen tweeling maar verschillende vakanties ...

Het ging goed, maar ik kan me je angst wel voorstellen. Veiligheidstuigje is gevaarlijk bij uitstappen... anders moet je nog een ronde mee!

Inge M

Inge M

06-03-2010 om 20:05

Dreumes in het midden

Ik zou het met twee volwassenen zeker aandurven. Uiteraard dreumes wel vooraf instrueren. Dreumes kan denk ik niet op schoot want er gaat een buis tegen je buik aan.
Ik zou dreumes tussen twee volwassen zetten met de rug tegen de rugleuning. Dreumes moet dan tegen de rugleuning blijven zitten. Dat is goed te controleren. Jullie kunnen beiden een arm ervoor plaatsen want de gewone buis zal dreumes niet raken.

Carolien

Carolien

06-03-2010 om 20:59

Zou het niet durven met zo'n jong kind

Met jongste die nu ruim 2,5 is zijn we ook twee keer naar de bergen geweest. We zijn veel de bergen ingegaan, maar ooit een stoeltjeslift. Zou dat ook echt niet durven, omdat een kind zo onvoorspelbaar is in de bewegingen die het maakt. Wij gaan met cabineliftjes en daarmee komen we ook op heel veel plekken. Met stoeltjesliften wachten we tot kind echt groot genoeg is om niet zomaar onder de stangen door te schuiven.
Groetjes,
Carolien

mar

mar

07-03-2010 om 21:03

Geen probleem

Vanaf 9 maanden is dochter met ons in stoeltjesliften geweest, om te wandelen of te skieën. We zijn haar nooit verloren
hoe wij het deden:
1 persoonsstoeltjeslift: een ouder neemt kind op schoot, andere ouder neemt rugzak/rugdrager. Eventueel reist de rugdrager apart met een stoeltje.

2 persoonsstoeltjeslift: kind op schoot of naast je. Andere ouder neemt volgende lift in geval van veel bagage. Anders ook met zijn drieën naast elkaar.
De twee persoonsstoeltjes liften zijn in dit geval handig, want dan kan kind met zijn benen om de dwarsstang van de veiligheidsbeugel.

Als je kind op schoot neemt zit het over het algemeen zo klem dat hij er niet zo maar tussenuit kan schieten.
Vermoedelijk is kind zo onder de indruk dat hij wel stil blijft zitten. Om het uit te proberen zou je eventueel een kort liftje kunnen nemen.
Overigen gingen wij vroeger vanaf ons vierde jaar ook gewoon alleen met de lift.

Instappen is eigenlijk nooit zo'n probleem. Uitstappen is wat lastiger met kind, maar als je vaker in een stoeltjeslift bent geweest lukt dat ook wel.

In bepaalde delen van Zwitserland zijn ook boerenliftjes. Meer een soort houten bakjes aan een kabel. Dat zou ik met een peuter niet zo snel doen.

vlinder72

vlinder72

10-03-2010 om 09:24

Waar in zwitserland?

Wij zijn vorig jaar ook naar Zwitserland geweest. Wij zaten in de buurt van Interlaken. Wij hebben met onze kinderen van toen 6, 4 en 3 een paar geweldige tochten gemaakt en ook een gewandeld in de bergen. Het is wel even zoeken naar een tocht zonder steile afgronden maar uiteindelijk hebben wij toch een leuke wandeltocht gevonden van Mannlichen naar Kleine Scheidegg. Zwitserland is ideaal. Veel met de trein gedaan en nooit een stoeltjeslift genomen. Er zijn genoeg cabine liften en wij wilden het risico niet nemen. Nu wandelen wij natuurlijk ook met meer kinderen dus wij kunnen ze ook minder goed in de gaten houden.

koentje

koentje

10-03-2010 om 11:27

Doodeng

dreumes hoeft msaar een keer per ongeluk je te raken met ellebog in je oog waardoor jouw aandacht even verslapt en met een gekke manuvreu zoooooooooo naar beneden gekukeld.....ik zie het voor me

mar

mar

10-03-2010 om 13:47

Koentje

Zeker nooit in een stoeltjeslift gezeten? Je kukelt er echt niet zo maar uit hoor.

Nederlanders zijn vaak een beetje panisch als het om hoogte gaat. Wij hebben heel wat tochten gemaakt langs afgronden of "nur für geübte" waarbij dochter aangelijnd was. Dat was meer voor onze gemoedsrust, kinderen hebben zo jong nog geen angst en letten zelf goed op als het lastiger terrein wordt. Neemt niet weg dat een misstap zo gemaakt is, maar dat geldt ook voor mij en je zoekt wel terrein uit dat ze motorisch aan kunnen.

Inge M

Inge M

10-03-2010 om 18:43

In zwitserland vinden ze het fietsen zonder helm heel gevaarlijk

want daar zijn ze dat niet gewend. Fietszitjes aan het stuur zie je daar ook nauwelijks.
Met stoeltjesliften is het andersom. Dat is in Zwitserland weer heel gewoon.

Tihama

Tihama

10-03-2010 om 19:58

Risico

Ik vond het volgende artikel:
**************
Sticky skilift voor kids
Beveiligingsmagneet winnaar European Ski Award 2009
Wie met kleine kinderen op skivakantie gaat, stapt niet zorgeloos in een stoeltjeslift. Het risico dat je kind onder de stang doorglijd ligt immer op de loer. Met de komst van de Magnestick hoef je niet bang meer te zijn voor valpartijen.
Plakkert
De Magnestick is een magnetisch systeem dat kinderen 'vastplakt' in de stoeltjeslift. Het kind trekt een reflecterend oranje veiligheidvest aan over het ski-jack. Op het rugpand zit een sterke magneet die zich hecht aan de rugleuning van de stoeltjeslift. Deze rugleuning is ook van een Magnestick systeem voorzien.
Bij aankomst de-activeert de magneet en kan het kind het stoeltje normaal verlaten. Het vest doet ook dienst als rugbeschermer.

European Ski Award
Het systeem werkt, maar staat of valt met de bereidheid van skigebieden cq liftuitbaters om het in te voeren. Op dit moment is de Magnestick al ingevoerd bij een aantal liften in het Franse La Tania, Courchevel en Meribel – Mottaret.
Het zal ons benieuwen of we dit systeem binnenkort overal in de Alpen aantreffen. Op de ISPO heeft het systeem in ieder geval de European Ski Award gewonnen in de categorie Active Kids.
******************

Tja, als het werkelijk zo'n irreële fantasie was dan zou dit vast minder aandacht krijgen.

Ik vind overigens angst voor hoogten een heel gezonde angst. Niets panisch aan. De zwaartekracht is een zeer natuurlijke vijand. Net zoals angst voor water.

Tihama

Inge M

Inge M

10-03-2010 om 21:03

Angst voor water is ook zoiets

Ik heb ook angst voor water in combinatie met kleine kinderen. Dit gevaar neem ik absoluut serieus.
Maar toen een buitenlandse vriendin op bezoek kwam, moest ik toch glimlachen om haar overtuigingen. We waren in een park geweest dat deels kinderboerderij is. De kinderboerderij is keurig veilig afgebakend, zoals het hoort. Het park heeft open water op meerdere plekken, net zoals minstens de helft van het dorp. Vriendin vond dat toch echt overal hekken langs het water moesten komen. Tja, dan kunnen we half Nederland wel voorzien van hekken. Ik ben gewoon gewend om zelf op te letten en kleine kinderen niet los te laten lopen waar het niet veilig is.

Hillary

Hillary

11-03-2010 om 11:08

Kind gevallen

Tijdens onze laatste skivakantie is er een kind uit de stoeltjeslift gevallen. Heb het zelf niet zien gebeuren, alleen de helikopter gezien. Later stond in de rij bij de cabinelift en hoorde een jongetje vertellen wat er gebeurd was (hij zat er achter). Meisje gleed onder de stang door, skijuf greep meisje nog vast, maar dat mocht niet baten. Ik vroeg aan jongetje of het dan een klein meisje was, maar het was een meisje van een jaar of tien dacht hij. Heb er verder nooit iets over in de kranten gelezen, dus ik neem aan dat zij het goddank overleefd heeft. Maar ik schrok er wel van hoor. Onze kinderen gaan ook al vanaf 4 jaar in die lift en welke skier kent niet het verzoek bij de stoeltjeslift of hij/zij even 1 of 2 kinderen mee kan nemen voor de skileraar.
Overigens willen wij met onze hond gaan wandelen deze vakantie in Zwitserland, dus ook een interessant draadje voor mij, want die zie ik toch ook niet in een stoeltjeslift zitten. Zelfs kabinelift wordt spannend denk ik of we hem daarin krijgen. Dus interessant om ervaringen te lezen wat er ook zonder gebruik van stoeltjeslift mogelijk is.

mar

mar

11-03-2010 om 15:15

Fietshelm

Ook in Nederland is fietsen zonder helm gevaarlijk. En dus heeft mijn dochter gewoon een helm op.

Dineke69

Dineke69

12-03-2010 om 13:07

Slagharen

Ik vond het kabelbaantje in Slagharen al te spannend met onze destijds 5-jarige.
Als een kind boos wordt en zich gaat strekken zijn ze lastig vast te houden.
Ik heb het wel gedaan toen maar met het zweet in de handen.
Op mijn vraag of er wel eens kinderen uitvielen antwoordde de jongen die daar werkte dat het dan meestal om kinderen van een jaar of 12 ging ?!?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.