Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Natnek

Natnek

27-09-2015 om 16:47

Drinken in vliegtuig


Jamie

Jamie

12-10-2015 om 08:49

en dan

hebben we het nog niet eens over alle eetwaar waar mensen met hun vingers aan kunnen zitten!

Vlindertje

Vlindertje

12-10-2015 om 08:58

Meen je dat echt?

Meen je dat echt? Water tappen uit de kranen op het vliegveld onhygiënisch omdat mensen daar hun handen hebben gewassen? Oei, dat klinkt toch wel smetvrees-achtig hoor. Ik hoop dat je je realiseert dat bacteriën echt overal zitten. En dat jouw lijf prima in staat is om zich te verdien tegen veel van die bacteriën.

Ik ben dan wel oprecht benieuwd of je wel gewoon in het vliegtuig durft te zitten. Of ga je eerst met desinfecterende doekjes de stoelleuning en het tafeltje poetsen? En als je naar het toilet gaat? Of een bagageluik open maakt?

Ik benijd je niet, als je met dit soort zorgen door het leven moet gaan....

Vlindertje

Vlindertje

12-10-2015 om 08:59

Verdien = verdedigen

Verdien = verdedigen.

Doua

Doua

12-10-2015 om 10:50

"Ik hoop dat je je realiseert dat bacteriën echt overal zitten. En dat jouw lijf prima in staat is om zich te verdien tegen veel van die bacteriën. "

Wow wat een invulling, ik heb er een diagnose op afstand bij.

Ik zeg dat ik de kraan in openbare toiletten niet hygienisch vindt en daarom mijn flesje daar niet zal vullen.
Daar is niets van gelogen, zie artikel.
Eigenlijk zou je de kraan eerst ook iets moeten laten doorlopen eer je je flesje er onder houdt. Vele bakken zijn niet eens goed geschikt om je flesje er goed onder te houden.

Je wast je handen niet voor niets na het toiletbezoek, daar is een reden voor. Net zoals je je handen wast na het aanraken van rauw vlees. Pure hygiene. Ik sta daarbij geen doodsangsten uit, ik neem hygiene in acht, net zoals ik doe bij patienten.

Ik neem water mee of ik koop water, net zoals ik dat in het buitenland doe. Wat een ander doet of daarvan vindt moet 'ie zelf weten.

Angela67

Angela67

12-10-2015 om 10:54

maar Doua

het water dat uit de kraan komt is dus volgens jou ook niet geschikt want besmet?
gr Angela

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-10-2015 om 11:03

Dan help ik je hopen

Dat die handen die net nog aan de menstruatie hebben gezeten, of erger nog, niet direct daarna linea recta naar de shop gegaan zijn, 3 verschillende flesjes water hebben vastgehouden en daarna toch maar voor de cola-light zijn gegaan....

Het is schoon water dat uit die kraan komt. En als je de fles in een knikje vouwt (en dat kan prima met die dunne flesjes van tegenwoordig) past ie in ieder wasbakje. Onder de kraan. Die je indien gewenst ook nog schoon kan maken vooraf. Hygiëne is prima, maar overdrijven is ook niet gezond....

Wat overigens niet wegneemt dat ik ook wel eens graag een gekoeld flesje water heb in plaats van lauw kraan water.

Mee zeulen

Na jaren van het dragen van flesjes en pakjes drinken van de kinderen, ben ik gestopt met het meenemen van extra gewicht. Geen volle flesjes als ik ergens iets kan kopen. Als het duur is, deel ik een flesje. Het drinken is dan wel lekker koel.

vlindertje

vlindertje

12-10-2015 om 11:23

Doua

Oh, ik geloof je direct hoor, dat er onderzoeken zijn die aantonen dat er bacteriën op de kraan zitten. Die onderzoeken zijn er ook te vinden over deurkrukken, lichtknopjes, koffieautomaten op kantoor, bureaus, bankbiljetten, muntstukken, hotelbedden, treinbanken, handen schudden en nog veel meer. En als je die allemaal heel serieus neemt onder de noemer 'ik neem gewoon hygiëne in acht', dan heb je een zwaar leven.
Maar als jij je er goed bij voelt: vooral doen joh!

Doua

Doua

12-10-2015 om 12:16

hoe

Hoe komt je er toch bij dat ik een zwaar leven heb doordat ik (mede door mijn contact met patienten, waarbij het verplicht is) hygiene in acht neem? En waar haal je vandaan dat ik als een steriele smetvreesmiep door het leven ga?
Ik reageer op dit punt, ik vind HIERvan wat IK vind en ieder mag daar anders over denken.
Ik zal mijn collega de chirurg doorgeven dat hij bij jou naar binnen mag zonder zijn handjes te wassen. Tevreden?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-10-2015 om 13:46

Lieve Doua

Je haalt wat zaken door elkaar. Een chirurg maakt open, inwendige wonden, en vaak ook nog bij mensen die toch al niet al te fit zijn.
Goed handen wassen is dan van belang.

Je mag er echter vanuit gaan dat de bacterien die op de kraan zijn niet anders zijn dan de bacterien op inderdaad de deurklink, de lichtknopjes, een willekeurig toetsenbord en de inhoud van je portemonnee zitten. Was jij ook steeds je handen als een slok neemt van het flesje dat je betaald hebt met je pinpas die door die vieze pinautomaat gegaan is? Dan heb je een zwaar leven. En anders ben je inconsequent.

Vliegtuig

Vooral met kinderen en als je zelf een niet zo sterk immuunsysteem hebt kun je maar beter voorzichtig zijn met micro organismen die niet tot je normale routine behoren. Er zitten vaak ook micro organismen, bacteriën en virussen tegen waar je geen of te weinig immuniteit tegen opbouwt.
En vliegtuigen komen overal en worden ook tegen scherpe tarieven met minimale kosten en minimale garanties schoongemaakt.
Ik ben weleens een vlo tegengekomen die uit een deken rolde en je kunt niet echt constateren wat er nog onbedoeld achterblijft in een toilet.
Als je een royale wasbak hebt kun je nog ' schoon' werken maar die wasbakjes in het vliegtuig zijn onhandig voor flessen.

Doua

Doua

12-10-2015 om 17:09

valt mee ginny

Ik was sarcastisch door de toon die gezet was. Ik weet best wat een chirurg doet. Er zijn ook micro organismen die via verneveling/spetters de lucht inkomen. Enfin, water dat je drinkt dat besmet is geraakt met zo'n soort bacterie krijg je in je systeem bij drinken ervan. Niet aan je lijf, maar er in. Daar heb ik persoonlijk geen trek in en daarom maar IK de keuze om liefst niet in een openbaar toilet te gaan tenzij nodig, maar zeker geen flesje water daar te vullen.
Mijn keuze, that's all.

"Pseudomonas kan zich in zuurstofrijk drinkwater vermenigvuldigen. Doordat bijvoorbeeld een kraan in aanraking komt met de bacterie, kan de bacterie in het drinkwater terecht komen. De bacterie groei tot één meter terug het leidingnet in."

Water is schoon, kraan niet en met verminderde weerstand wil je met zo'n bacterie niet in aanraking komen. Zelfs bij mensen met genoeg weerstand kan deze jongen (mildere) reacties geven. Bijkomend nadeeltje is dat hij resistent is tegen de meeste antibiotica.

Eko

Eko

12-10-2015 om 18:18

Vliegtuig

Het smerigste deel van 'n vliegtuig is.. het tafeltje waarop je je eten zet, je boekje legt en zelfs je hoofd als je even wil slapen. Daarop zitten meer bacteriën dan de nummer twee: het schuifje van de toiletdeur! Andere vieze dingen: de stoelzak, de gesp van de gordel en de controller van het entertainment system.

M'n flesje vul ik overigens zonder problemen bij onder de kraan. Ik heb een Dopper die onder vrijwel elke kraan kan zonder contact te maken en ik hoef 'm niet te vullen door de drinkopening. Op heel veel vliegvelden hebben ze trouwens drinkfonteintjes en ik ben zelfs wel eens een flessenvulautomaat tegengekomen. Ik ben niet krenterig, maar ik vind het onzin om 3,50 betalen voor plastic afval gevuld met iets wat gratis uit de kraan komt (die de hele dag stroomt op een vliegveld, dus om opklimmende bacteriën maak ik me ook al geen zorgen).

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-10-2015 om 18:31

Aan je lijf wordt ook in je lijf

Want je zit ook aan je neus, je kin, wrijft eens langs je mond, neemt een koekje en een snoepje, koopt een broodje (waar zijn die handen geweest?), etc. Dat water gaat echt het verschil niet maken.

En bovendien: waar was je je handen mee? Gewone zeep doet echt niks hoor tegen bacteriën.

Maar mijn zegen heb je. Als jij idd wel 3,50 euro voor een stukje plastic afval gevuld met kraanwater wil betalen moet je dat natuurlijk helemaal zelf weten. En zoals al gezegd, ik doe dat ook wel eens maar dan om andere redenen.

+ Brunette +

+ Brunette +

12-10-2015 om 22:45

Onsmakelijk idee

Voor sommige mensen (misschien dat Doua daar ook bij hoort, ik wel) is het niet de angst dat je ziek wordt maar het onsmakelijke idee dat je samen met het drinkwater ook urine of wat dan ook van een onbekende mee naar binnen krijgt. Vieze deurknoppen e.d. aanraken vind ik minder onsmakelijk, die eet ik niet op, dat blijft bij huidcontact. Het idee dat ik een flesje heb staan vullen in een smoezelige toiletruimte maakt ook dat ik het water bij wijze van spreken minder lekker vind maar misschien dat het bij anderen andersom werkt vanwege de bevredigende gedachte dat ze op een slimme manier geld hebben weten te besparen. Voor mij zou de reden eerder zijn dat het een stuk minder milieuvervuilend is. Het is wel weer zo dat als ik dan toch veel geld aan een drankje moet uitgeven, ik meestal geen gewoon water koop maar een mok thee ofzo.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-10-2015 om 09:09

Ja dat is ook geen fijn idee Brunette

Maar ik heb eerlijk gezegd bij smoezelige toiletruimte nu niet meteen Schiphol voor ogen.
Daar is niks wat met wat spoelen niet op te lossen is.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-10-2015 om 09:13

Wat ook scheelt

Is dat het hier meestal niet één flesje betreft maar 4 of 5. Dan loont een fles aanlengranja meeslepen al gauw de moeite. Want om nou 15 euro te gaan neerleggen voor een paar slokjes drinken, maw. Voor dat geld ga ik liever ergens op mijn gemak even zitten met een fatsoenlijk drankje.

Doua

Doua

13-10-2015 om 18:24

klopt

Ik ben niet zo bang om ziek te worden, ik kom namelijk op mijn werk al in aanraking met meer gemene bacterierakkertjes dan andere mensen. Als ik smetvrees zou hebben kan ik mijn werk niet doen. Maar ik moet daardoor wel veel meer hygiene in acht nemen dan de gemiddelde mens. Ik weet wat sommige bacterien in een lichaam kunnen aanrichten. Daarom ben ik voorzichtiger met dit soort situaties. Ik geef dan liever iets meer geld uit. Dat anderen dat niet doen, willen of kunnen of daar gewoonweg anders over denken begrijp ik ook.

Gewoon aan boord drinken

Waarom zou je in de wachtruimte drinken uit de kraan of drinken kopen? Als je even aan boord bent krijg je toch al weer iets te drinken? En anders vraag je gewoon bij de galley even als het je te lang duurt.

Moni

Moni

16-10-2015 om 22:41

Je loopt achter Dirksmama

Bij korte vluchten krijg je bij veel vliegmaatschappijen helemaal niets. Je kunt alleen drinken en een snack kopen, tegen flinke prijzen.
De vliegmaatschappijen bezuinigen flink. Voordeel is dat de vluchtprijzen binnen Europa veel goedkoper zijn geworden.

+ Brunette +

+ Brunette +

17-10-2015 om 23:34

Moni

Eindelijk iemand die niet alleen maar zeurt over de hoge prijzen maar ook de voordelen ziet. Vroeger, toen alles nog inclusief was en de service beter, betaalde je veel meer. Maar waarom zou ik moeten meebetalen aan de vele kilo's bagage van een ander? Of aan maaltijden en drankjes terwijl heus niet iedereen honger heeft (dorst vaak wel)? Of aan het loon van personeel dat tijd moet steken in inchecken terwijl je thuis ook zelf je boarding pass kunt uitprinten? De glamour is er wel af maar de prijzen zijn er dan ook naar.

+ Brunette +

+ Brunette +

17-10-2015 om 23:34

Met hoge prijzen bedoel ik...

Bijbetaling voor drinken, eten, stoel kiezen, op de luchthaven inchecken, enz.

Aha

Ik vlieg eigenlijk zelden binnen Europa, pak dan liever de trein. Maar ik vermoed dat een goedkoop ticket met fles water en broodje kopen aan boord goedkoper zal zijn dan lijndienst?

+ Brunette +

+ Brunette +

21-10-2015 om 22:28

Ja, volgens mij wel.

Een drankje kost meen ik een euro of drie, vier en een broodje zit al snel boven de vijf euro. Ik vlieg wel altijd want ik moet van een eiland komen. Dus een ticket van 90 euro plus versnaperingen is nog geen 100 euro voor een route die tien of twintig jaar geleden misschien wel 150 of 200 euro kostte inclusief zware koffer, drankjes en driegangenmaaltijd. Wie wel een koffer mee wil, betaalt daar een paar tientjes voor maar dan ben je altijd nog goedkoper uit en degenen die weinig bagage hebben, hoeven niet mee te betalen aan alles wat anderen meeslepen.

Stenna

Stenna

21-10-2015 om 22:47

verschil

Ik gebruik ook een dopper of vulbaar flesje, uit anti-plastic afval overwegingen (plastic wolken in de oceanen). Niks sneu aan. En ik werk bovendien principieel niet mee aan de bedriegerij cq afzetterij van gebotteld kraanwater wat voor 100x de kraanwater prijs verkocht wordt.
Echter, ik vul 'm ook niet in wc's en zeker niet in de wc op het overdrukke Schiphol. Zelfde reden als Doua, ik vind dat onhygienisch.

"Je mag er echter vanuit gaan dat de bacterien die op de kraan zijn niet anders zijn dan de bacterien op inderdaad de deurklink, de lichtknopjes, een willekeurig toetsenbord en de inhoud van je portemonnee zitten. Was jij ook steeds je handen als een slok neemt van het flesje dat je betaald hebt met je pinpas die door die vieze pinautomaat gegaan is? Dan heb je een zwaar leven. "

Die deurklinken en toetsenborden drink je toch niet op? De hoeveelheid darmbacterien die je binnen krijgt door eventueel je toetsenbord hand langs je mond te strijken valt echt in het niet bij een heel flesje water leegdrinken dat gevuld is in een schiphol wc waar duizenden mensen per dag langs komen. Of waar de schoonmaak mevrouw een doekje over de kranen heen haalt waar ze zoeven ook de wcbrillen mee gedaan heeft (of de deurklinken). Ik heb geen smetvrees en ben ook niet bang van bacterieen op zich: als ik mijn flesje bij gewone kranen vul (geen wc) hebben daar ook mensen aangezeten. Maar vliegveld-wc's is toch een brug te ver.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-10-2015 om 22:57

Ja maar

Die Dopper kan dus juist prima onder de kraan ipv tegen de kraan.

Maar ik snap het wel. Het is een gevoelsdingetje. Op een schone kraan (dus niet een die resten toiletgebruik laat zien) zit niks dat er niet afgespoeld kan worden. Anders zou handen wassen ook averechts werken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-10-2015 om 22:58

En dat

Is dus het gevoelsding.
Zeker als het zo'n kraan is met bewegingssensor.

Krullevaar

Krullevaar

21-10-2015 om 23:05

OT prijs flessenwater

"En ik werk bovendien principieel niet mee aan de bedriegerij cq afzetterij van gebotteld kraanwater wat voor 100x de kraanwater prijs verkocht wordt."

Ik vraag mij al jaren af waarom gebotteld water in NL zo duur is. Zo betaal je hier al snel 2,50 voor een klein flesje Spa Blauw bij een kraampje langs de weg, terwijl je hiervoor in bijv. Griekenland maar 50 cent betaalt (bij zo'n zelfde kraampje).

Is dat mileubelasting op het plastic? Is het omdat het kraanwater hier van goede kwaliteit is?

Een prijsverschil snap ik best, maar zo veel??? Wie kan het uitleggen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-10-2015 om 23:39

Milieubelasting

Op het plastic is het in ieder geval niet.

Mijn beste gok is: omdat het kan. En omdat in Griekenland iedereen aan zo'n flesje lurkt omdat kraanwater drinken daar niet echt een optie is. Al geloof ik meer in argument 1....

+ Brunette +

+ Brunette +

23-10-2015 om 00:28

Krullevaar

In landen waar je het water niet uit de kraan kunt drinken, wordt veel meer flessenwater omgezet en dat drukt de prijs. In de horeca wordt ook sneller voor een klein flesje water gekozen als gezond alternatief voor frisdrank. In zuidelijke vakantielanden valt het de obers altijd op dat noorderlingen meestal water met bubbels bestellen. Ik heb weleens uitgelegd dat gewoon water er uit de kraan komt en dus niet speciaal genoeg is als versnapering op een terrasje. Overigens is in Spanje de halveliterfles de standaardmaat (rond de 1€, op luchthavens e.d. 1,50-2€).

Verder liggen de lonen in zulke landen een stuk lager en dat werkt ook door in de prijs (horecapersoneel, winkelpersoneel, bottelaars, enz.).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.