Vakantie en uitjes

MoekeBibiJI
12-06-2025 om 15:51
Een dagje weg.
lieve ouders,
Ik heb me aangemeld met een oprecht vraag/mening.
Ik werk 3 dagen en mijn man 5 dagen en we zijn op dit moment ook de kamers aan het verfen,l. Dor een incident zijn we dit iets eerder aan het doen dan gepland. Op vraag van mijn man, mag ik niet teveel puchen wanneer het af moet, dus dat doe ik ook niet. Voor deze ene keer volg ik zijn planning (wat je geen planning kan noemen) , maar dit doe ik goed, al zeg ik het zelf .
Op dit moment heb ik een weekje vrij want ik moet leren voor toetsen en mijn kinderen zijn ook een weekje vrij. Een win win zou ik zeggen.
Ik zit al de hele week in de boeken en had van te voren besloten/het advied gekregen om 1 dag iets te gaan doen met de kids. De keuze is gevallen op walibi.
Nu is mijn man boos dat ik iets ga doen zonder hem. 1. Hij houd niet van pretparken, 2 hij neemt nooit initiatief en 3. Hij gaat nooit in op de vraag om iets leuks te doen.
Is hij terecht boos dat ik naar Walibi ga?
Groetjes Moeke B

TineWinkel
12-06-2025 om 15:58
Je schrijft een heel verhaal over het schilderen van de kamers, maar dat komt verder niet terug in je vraag. Bedoel(t) je (man) eigenlijk dat je, als je een dag niet studeert, beter zou kunnen gaan schilderen?
Van de weeromstuit zou je kunnen voorstellen dat hij met de kinderen naar Walibi gaat en dat jij dan gaat schilderen... (sorry, dat was een vileine opmerking)

MoekeBibiJI
12-06-2025 om 16:11
De opmerking is niet erg hoor. Ik wil graag een eerlijke mening hebben van iedereen Nee. Over het schilderen bedoel ik dat het gedaan moet worden en dat het best druk is met kids, schilderen en studie. Hij wilt zelf graag mee, maar als het weekend is (welk weekend dan ook) heeft hij altijd excuses om niets te hoeven doen. Nu wilde ik zelf wat leuks doen met de kids. Het is ook op advies van mijn studiecoach om even te ontspannen tussen het leren door. Dit staat al een tijdje op de wensenlijst, ik heb het meermaals benoemd dat ik ga
En gister hadden we opeens ruzie dat ik ga. Hij wilt ook mee, terwijl hij eerder zij dat hij walibi niet leuk vindt.

IMI-x2
12-06-2025 om 16:31
Jij mag met jouw vrije tijd doen wat jij wilt. Ik vind het juist heel vriendelijk en handig van jou dat je iets plant wat hij (eigenlijk) niet leuk vindt in een week waarin hij normaal gezien geen vrij heeft.
Wil hij echt mee, dan regelt hij een dag verlof en gaat mee.
Maar hij kan beter een uitje voor jullie tweeën of het hele gezin regelen waar iedereen van geniet. Regelt hij niets, dan heeft hij weinig reden om te klagen.

Lotd
12-06-2025 om 16:42
nee terecht dat je dagje weggaat maar… ik zou toch graag iets met zijn alle doen dan evt iets in de avond of weekend maar tis heerlijk weer ff er tussenuit moet kunnen

Kersje
12-06-2025 om 16:49
Dan neemt je man een dag vrij en gaat mee?
2 kinderkamers verven behoeft toch geen planning en is, als je je een beetje kwaad maakt, toch binnen een paar dagen/uren gedaan, zeker nu het zo lang licht blijft?

MoekeBibiJI
12-06-2025 om 17:57
Bedankt allemaal voor jullie reacties. @LOTD. Natuurlijk doe ik ook liever iets met z'n allen. Alleen komt het nu een keer zo uit. De kids willen het ook graag (weten het nog niet), dus ik dacht alleen maar leuk te zijn. Helaas is de pret er ook een beetje vanaf.

Pippeltje
12-06-2025 om 17:59
OMG wat een zeurpiet!! Nou ik zou hem aanbieden de dag te verzetten als dat geen problemen geeft met de kinderen, zodat hij meekan.
Dit klinkt als iemand die altijd wat te miepen heeft; als je tenminste echt goed begrepen hebt dat hij niet van pretparken houdt. Vind hij het lastig/is hij bang dat de kinderen jou leuker vinden of zo?
Ik vond het overigens juist wel heel leuk om eens iets met kind alleen te doen. Helemaal niet áltijd met zijn allen'.

Jesse_1
12-06-2025 om 19:01
Ik weet niet helemaal hoe het gegaan is, maar als ik alleen met mijn kinderen een dagje op stap zou gaan (ook al weet ik dat mijn man niet mee kan of wil), dan zou ik dat toch van tevoren even melden. Dan hij altijd ervoor kiezen om zíjn planning om te gooien en toch mee te gaan.
Mij is niet helemaal duidelijk of jij de dag al gepland hebt en tickets gekocht zonder dat je het vooraf überhaupt bij hem hebt genoemd (dan kan ik me voorstellen dat hij daar niet zo blij mee is, dat hij er helemaal buiten is gehouden), of dat hij boos is omdat je van plan bent een dagje zonder hem weg te gaan (waarbij hij altijd nog kan aansluiten toch?).

Thy
12-06-2025 om 21:54
Je wilt de kinderen verrassen met een leuk uitje op een dag dat jij vrij bent en je man gewoon werkt en je man wordt daar boos om?
Sorry, daar zou ik me niet zoveel van aantrekken. Wat een verongelukt en dwingend gedrag, bah.
Het had hem gesierd als hij had gezegd: Wat leuk voor de kinderen en jij hebt zelf ook een verzetje verdient.

wil40
12-06-2025 om 22:39
Of had hij het gewoon leuk gevonden om een dag uit te gaan met het hele gezin? Maar Walibi is gewoon niet zijn ding. Hier gaan de mannen regelmatig bijvoorbeeld naar de bioscoop, films die mij niet boeien. Maar ik word wel meegevraagd en desnoods kiezen ze dan een andere film.
Ik zwaai ze vrolijk uit en bedank voor het aanbod.

Thy
12-06-2025 om 22:59
wil40 schreef op 12-06-2025 om 22:39:
Of had hij het gewoon leuk gevonden om een dag uit te gaan met het hele gezin? Maar Walibi is gewoon niet zijn ding. Hier gaan de mannen regelmatig bijvoorbeeld naar de bioscoop, films die mij niet boeien. Maar ik word wel meegevraagd en desnoods kiezen ze dan een andere film.
Ik zwaai ze vrolijk uit en bedank voor het aanbod.
Het één sluit het ander toch niet uit? TO kan toch op haar vrije dag wat leuks doen met de kinderen en in het weekend kunnen ze met z'n vieren iets anders leuks samen doen?
Misschien ben ik wel wat simpel, maar ik heb eerlijk gezegd nooit bedacht dat ik op mijn vrije dag mijn man moet vragen of hij een dag vrij wil nemen voor een uitje o.i.d. Of dat ik maar geen uitje met de kinderen ga doen omdat man vind dat we maar moeten wachten omdat we dat alleen in het weekend met hem samen mogen doen.
Misschien is dat toch niet zo 'gewoon' ( als ik de reacties zo lees ), maar overleggen jullie dan allemaal eerst met jullie partner en moet er sprake zijn van instemming/toestemming als jullie wat leuks willen doen met de kinderen op een vrije dag? Het komt mij wat benauwend over.
Ik deelde het altijd mee aan man en die zei meestal: 'Leuk, moet je doen.'
Daarnaast deden we regelmatig in weekenden/vrije dagen/avonden/vakanties met z'n allen iets waar we allemaal plezier in hadden.

IMI-x2
12-06-2025 om 23:03
Thy schreef op 12-06-2025 om 22:59:
[..]
Het één sluit het ander toch niet uit? TO kan toch op haar vrije dag wat leuks doen met de kinderen en in het weekend kunnen ze met z'n vieren iets anders leuks samen doen?
Misschien ben ik wel wat simpel, maar ik heb eerlijk gezegd nooit bedacht dat ik op mijn vrije dag mijn man moet vragen of hij een dag vrij wil nemen voor een uitje o.i.d. Of dat ik maar geen uitje met de kinderen ga doen omdat man vind dat we maar moeten wachten omdat we dat alleen in het weekend met hem samen mogen doen.
Misschien is dat toch niet zo 'gewoon' ( als ik de reacties zo lees ), maar overleggen jullie dan allemaal eerst met jullie partner en moet er sprake zijn van instemming/toestemming als jullie wat leuks willen doen met de kinderen op een vrije dag? Het komt mij wat benauwend over.
Daarnaast deden we regelmatig in weekenden/vrije dagen/avonden/vakanties met z'n allen iets waar we allemaal plezier in hadden.
Bij ons gaat het net zoals bij jou, Thy.

wil40
12-06-2025 om 23:46
Thy schreef op 12-06-2025 om 22:59:
[..]
Mee eens, hier gaat het ook zo. Maar haar man reageert misschien nu bozig omdat hij een volle werkweek heeft en daarnaast een flinke verfklus thuis. Stress, niet kunnen plannen en het niet kunnen overzien. Bij troep in huis is mijn lontje ook wat korter.

Oog
13-06-2025 om 11:36
Ik snap je wel, TO. Met mijn man ging het ook altijd zo. Dat is voor mensen met een goed, gelukkig en gelijkwaardig huwelijk niet te snappen, maar het bestaat helaas wel. En ik herken ook dat het gedoe wat je er nu van hebt, de glans er bij voorbaat al afhaalt.
Je kunt proberen om op een rustige manier te vragen hoe hij het voor zich ziet. Wat zou hij willen; rekening houdend met vrije dagen van hemzelf, jou en de kinderen en met alle taken die moeten gebeuren? Mijn man kwam dan soms zelf tot de conclusie dat het nog zo gek niet was.
Hij vond het vooral moeilijk dat wij iets zonder hem deden. Dan helpt het om iets anders te plannen in het vooruitzicht.
Misschien heb je hier allemaal niks aan. Maar in dat geval helpt het wellicht wel om te weten dat je niet de enige bent die met dit soort dingen te dealen heeft. Sterkte, het is niet leuk.

IMI-x2
13-06-2025 om 11:43
Oog schreef op 13-06-2025 om 11:36:
Ik snap je wel, TO. Met mijn man ging het ook altijd zo. Dat is voor mensen met een goed, gelukkig en gelijkwaardig huwelijk niet te snappen, maar het bestaat helaas wel. En ik herken ook dat het gedoe wat je er nu van hebt, de glans er bij voorbaat al afhaalt.
Je kunt proberen om op een rustige manier te vragen hoe hij het voor zich ziet. Wat zou hij willen; rekening houdend met vrije dagen van hemzelf, jou en de kinderen en met alle taken die moeten gebeuren? Mijn man kwam dan soms zelf tot de conclusie dat het nog zo gek niet was.
Hij vond het vooral moeilijk dat wij iets zonder hem deden. Dan helpt het om iets anders te plannen in het vooruitzicht.
Misschien heb je hier allemaal niks aan. Maar in dat geval helpt het wellicht wel om te weten dat je niet de enige bent die met dit soort dingen te dealen heeft. Sterkte, het is niet leuk.
Ik snap het heel goed hoor, vroeger had ik ook zo'n man. Als zo'n uitje dan toch doorging, belde hij zelfs meermaals dat het nu wel genoeg geweest was en dat we naar huis moesten komen. Dat haalt inderdaad de glans wel van zo'n dag af.
Nu heb ik een veel leuker exemplaar.