Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Een vouwtent/wagen is niet voordeliger?

wij zitten nu 2x een week op een camping in Frankrijk, de ene week is een houten huisje en de andere week in een stacaravan, dit vind ik fijn want dan hebben we een eigen wc en douche.

We betalen zo'n E 600 per week voor de hele mikmak.

Nu zat ik met iemand te praten die een vouwwagen heeft gekocht voor E 700 (2e hands marktplaats), bijkomende kosten: opslag (iets van E 150 per jaar) en onderhoud (eens in de 3 jaar a E 300 per keer, banden etc). Ik neem aan dat zo'n 2e hands ding een jaar of 8 maximaal mee gaat (schatting ???) en dan ben je dus per jaar kwijt: 337.50 per jaar.

+ nog de kosten van de staplek die vast meer zijn dan E 162.50 per week.

Dan is het toch niet voordeliger om een vouwwagen te kopen ? Bovendien heb je dan zo'n ding achter je auto en kan je ook niet hard rijden. En we moeten dan een trekhaak laten monteren (geen idee wat dat kost).

Of zie ik een enorm voordeel over het hoofd buiten het financiele plaatje ?

Volgend jaar gaan we weer op een camping en dan in een huurtent (geen wc en douche etc, wel een keukentje) en bedden en dat is ook weer wat goedkoper dan een huisje of stacaravan.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

05-07-2010 om 16:54

Manda

Hier geen vouwwagen, maar een caravan en tot 8 jaar terug tenten. We hebben ook wel eens een huisje of stacaravan gehad. Wij vinden het vooral leuk om op verschillende plekken te staan, de ene keer 2 nachten, de andere keer 8 bijv. Meestal reserveren we niet (dit jaar toevallig wel een deel) en kijken waar het weer en de wind ons brengt Onze (oude) caravan kostte ons 8 jaar geleden 1000 euro (incl van alles, zoals 2 voortenten, kookgerei etc, we hadden zelf al veel, dus een deel hebben we weggedaan), opslag 200 pj en verder zo nu en dan een keuring. Maar ik betaal geen dure plekken, hoor, de plekken die in nu gereserveerd heb zijn duur vergeleken met ander jaren, maar nog geen 25 euro p.n., we staan regelmatig onder de 20 euro. Maar het is vooral de vrijheid, het feit dat het mijn eigen spullen zijn die ik zelf heb uitgekozen en die ik gewoon in de caravan achterlaat, het feit dat we 'm ook even in het weekend mee kunnen nemen, kortom, het stukje vrijheid wat een eigen caravan leuker maakt dan een gehuurde (althans voor mij). Enne, dat hard rijden, nee, dat kan niet, maar dat wil ik ook helemaal niet in de vakantie , ook onderweg vieren we vakantie, dat begint niet pas als we op een camping staan.

Annet

Annet

05-07-2010 om 19:57

Flexibiliteit en eigen plek en tentgevoel

Wij hebben ook een vouwwagen, wel een duurdere dan jij beschrijft.
Wij trekken graag rond, 5-7 plekken per 3 weken, wij willen niet van tevoren boeken. Wij houden van kamperen, een tentdoek boven je hoofd. Wij houden ook van een zelfde inrichting op elke plek, thuisgevoel, etc.
Wij willen op kleinere campings staan met niet zoveel huurtenten of stacaravans. Wij zoeken de ruimte.
Om al die redenen hebben wij een vouwwagen.
Het tempo van rijden is afhankelijk van het land waar je heen gaat. In Frankrijk mogen we 130 km per uur met vouwwagen. Dat schiet best lekker op en is ook echt verantwoorden. In andere landen is het helaas langzamer.

Annet

Annet

05-07-2010 om 19:58

Bijna vergeten

De prijs per nacht is op een kleinere camping meestal ook lager, afhankelijk van waar je bent en wat je wilt. Maar voor ons is dat niet de reden om te kiezen voor de vouwwagen. Het is meer mooi meegenomen, dat voordeel.

Kari1

Kari1

05-07-2010 om 20:36

Hier ook

een vouwwagen en niet voor de goedkoopte maar, zoals Annet beschrijft, wegens de door ons daarbij ervaren voordelen. Zoals: niet hoeven reserveren maar gewoon kijken waar het leuk en het weer goed is. Soms blijven we ergens een week en soms zijn we na 3 dagen uitgekeken. We gaan langer dan 2 weken, meestal 3-4 weken. Stalling kost niets want hij gaat op z'n kant in de garage. Onderhoud stelt weinig voor en gebeurt in eigen beheer. Elke 6 jaar 3 nieuwe bandjes (incl. reservewiel) kost de kop niet. Wij mijden liefst de campings met huurtenten en huurhutten maar zoeken het kleinschaliger en daardoor meestal ook goedkoper. Daar zitten vaak juweeltjes van campings bij.
Kortom het hangt er van af welke vakantie je zoekt. Wil je graag alles hebben vastgelegd, hou je van een "levendige" camping en ga je max 2 weken dan ben je heel goed af in een huuraccomodatie.
Kari

Manda Rijn

Manda Rijn

05-07-2010 om 21:09 Topicstarter

Aha

we houden niet van grote levendige campings, geloof ik, nee we gaan nu naar 2 kleinere campings met allebei 3 sterren.

Op zich sta ik er wel open voor, gezien ook dit draadje. Ik heb vanmiddag nog even vergeleken met de prijs van de sta-plekken en dan kom ik net zo duur uit als met de huuracc.

We vinden het leuk om een week op 1 en dan door te rijden naar de 2e camping. Verder zie ik mezelf niet kamperen in het voorjaar of najaar.

Ik ben wel heel benieuwd naar jullie klein schalige campings ! We gaan nu naar les Arches (ardeche) en Les Prades (Tarn).

Manda Rijn

Manda Rijn

05-07-2010 om 21:23 Topicstarter

Associatie

bij een levendige camping zie ik een beeld voor mij van schuddende en wandelende tenten.

reina

reina

05-07-2010 om 21:45

Manda

Manda, wij gaan ruim een week hier naar toe (het campingdeel dus) http://www.faranghe.eu/ en daarvoor een kleine week hier: http://www.agriturismoalba.it/, de dagen ervoor en erna bekijken we ter plekke wat we gaan doen.

Kari1

He pssst Kari, niet te hard, maar noem mij een paar van die juweeltjes? Groetjes Tarole

Kari1

Kari1

05-07-2010 om 22:24

Klein of klein

Wat je een kleine camping moemt is natuurlijk relatief. Bijna 100 resp. 180 plaatsen valt voor mij onder de grotere campings.
De campings en huuraccomodaties die jij gekozen hebt zijn toch prima? Iedereen zoekt wat bij hem past, daarom zijn er zoveel soorten campings. Van 6 plaatsen naast de boerderij tot vele honderden plaatsen met georganiseerd kermisvermaak aan het strand, overal is publiek voor. Geldt ook voor klein tentje met 1 petroleumlamp tot luxe tent tot vouwwagen tot caravans in soorten en maten tot huurtent tot bungalow.
Kari

Kari1

Kari1

05-07-2010 om 22:27

Tarole

Maar wat wij juweeltjes vinden vind jij misschien 3 x niks... Als je beschrijft wat voor jou helemaal het einde is en je stelt die vraag op het forum van camping-frankrijk.nl dan krijg je vast wel veel goede tips. Daar zijn heel veel mensen aktief die samen heel veel campings kennen.
Kari

Manda

Een vouwwagen is leuk, maar een tent is nog leuker en goedkoper. Een vouwwagen moet technisch ook in orde zijn; regelmatig banden vervangen, remmen laten nakijken.
Probeer een tent, tweedehands is er heeeel veel te koop.Geen stalling, op zolder en klaar. En ga van daaruit verder kijken. Is de voordeligste oplossing. Ik kampeer mijn hele leven al, en wil nooit anders. Ben altijd verbaasd als mensen me aankijken van ; kun je een 'gewone' vakantie dan niet betalen? De vrijheid, de natuur, de eenvoud. Ik noem het altijd het afpellen van de civilisatie.
O, en over de leukste camping? Dat is heel persoonlijk. Wij gaan dit jaar naar een camping met 12 plaatsen, een zwembad en het animatieteam is een weiland met ezeltjes en een biologische groentetuin. Héééérlijk.
Als je een goede tent zoekt Manda, dan wil ik je daar met alle liefde bij helpen. Heb laatst voor mijn dochters 11e verjaardag er een tentje bij gekocht. Was de liefste wens van haar en haar hele verjaardagsgeld ging daar aan op. Schattig toch?

Dorry

Kari1

Kari1

06-07-2010 om 09:11

Haha dorry

Je enthousiasme voor tentkamperen is duidelijk en ik deel die. Wij hebben ook altijd rondgetrokken met de tent, dat we nu een vouwwagen(tje) hebben is om fysieke redenen en ik moest er erg aan wennen. Dat is overigens goed gelukt .
Toch ben ik het niet eens met je advies aan Manda: koop een tent. Omdat jij (wij) tent-fan zijn wil dat nog niet zeggen dat het voor iedereen het ultieme kampeermiddel is. Misschien gaat Manda wel veel meer lol hebben van een caravan, of blijkt huren van een tent/mobilhome/huisje toch het beste te passen bij de wensen en mogelijkheden.
Kari

Vera*

Vera*

06-07-2010 om 10:04

Hmm

Wij hebben (uiteindelijk) een heel sjieke tenttrailer omdat die het beste aan onze wensen voldoet en die keuze is voor iedereen anders. Het leuke aan de vouwwagen vind ik dat je flexibel bent, in een half uur zijn we weg als we willen. Wij reserveren ook nooit en dat bevorderd natuurlijk je flexibiliteit. Ook is ie handig voor tussendoor. Volgens mij houdt Manda van luxe/gemak en is een tent denk ik niet echt aan haar besteed, behalve de huurtent dan.

Chippie

Chippie

07-07-2010 om 12:52

Manda

Jij hebt helemaal gelijk. Ik snap al dat caravangebeuren ook niet. Zeker niet als je het uitrekent qua verzekering, onderhoud, afschrijving, extra benzine/diesel, extra tol. En de lol van erg langzaam rijden richting je eindbestemming (= extra reistijd), caravans uitsoppen (hier in de straat zijn ze er dagen van te voren mee bezig) etc. Nee, niet mijn idee van vakantie.
Zeshonderd euro is trouwens wel een spotprijsje. Laagseizoen? Voor een gehuurde tent ben je al gauw bijna honderd euro per nacht kwijt. Ook dat vind ik bizarre bedragen.

neteret mut

neteret mut

07-07-2010 om 16:07

Hangt van meer dingen af

Kosten van aanschaf, stalling en onderhoud varieren. Kosten van campings ook. Zo puur zeggen wij staan voor .. per nacht op een camping zegt niet genoeg. Verschil zit in soort camping en vooral in het aantal personen. Zo stonden wij vorig jaar voor ong 40 euro per nacht op een camping en dat kun je veel vinden totdat je weet dat het met 9 personen is. Verder houden we er niet van om vooruit iets te boeken, bedenken zelfs wel eens pas op de dag van vertrek waarheen we gaan ( Hongarije, Tsjechie of toch maar Frankrijk bv ) Ook zijn we snel vertrokken als een camping niet naar onze zin is. Dat kan met een caravan/ vouwwagen/ eigen tent makkelijk. Het is een soort vrijheid waar je voor betaald.

Manda Rijn

Manda Rijn

07-07-2010 om 19:19 Topicstarter

Chippie

nee hoor hoogseizoen, eerste camping betalen we iets van E 450, 3 sterrencamping in zuid ardeche met een riviertje door de camping hen waar een dam in is gebouwd door de eigenaar waardoor je daar kan zwemmen, kleine camping met wat speeltoestellen en verder geen animatie etc. Andere camping idem, betalen we iets van E 550. Ik heb ook andere campings gevonden voor het zelfde tarief.

Manda Rijn

Manda Rijn

07-07-2010 om 19:22 Topicstarter

En inderdaad

een gewone tent, ik moet er niet aan denken, JEUGDTRAUMA !!!

nee ik vind het idee van na een takkenrit van honderden kilometers en dan dat er al iets staat met een keukentje erin en bij voorkeur ook een wc en douche heel troostend.

Ik heb mij in 2008 zover laten overhalen dat ik na 20 jaar weer uberhaupt een camping op wou. Enige wat mijn interesse had over dat verhaal van die vouwwagen is dat daar dus ook bedden in zitten en een keukentje en dat je dat ding redelijk makkelijk in elkaar hebt.

Ik ga nooit meer in mijn leven met tenstokken in de weer na uren stressig in de auto gezeten te hebben, ik krijg daar echt waar koude rillingen van. En aangezien ik mijzelf en mijn stressreacties ken ga ik mijn gezin dat dus niet aan doen.

reina

reina

07-07-2010 om 19:43

Chippie

Die mensen die dagen hun caravan soppen doen dat ws ook in hun huis. Een uurtje, hoor, langer sop ik niet En zoals al gezegd , de voordelen van een caravan zijn bijv dat je niets hoeft te reserveren, dat je lekker kunt trekken etc, maar daar moet je van houde. En wat is langzaam rijden, in veel landen hoef je echt geen 80 meer te rijden met een caravan, maar als je vakantie pas begint als je ter plekke bent is het inderdaad niet leuk. Ieder z'n meug gelukkig Onze caravanvakanties zijn trouwens altijd een stuk goedkoper dan onze andere vakanties, dat ligt aan je bestemmingen, je manier van reizen, verblijven etc etc.

reina

reina

07-07-2010 om 19:46

Maar manda

Waarom zit je stressig in je auto? Wij vinden die autoritten op vakantie juist leuk! Onze kinderen vroegen vroeger regelmatig, na een paar dagen op een camping, wanneer we weer een gezellig autodagje hadden En ik verheug me nu alweer op die knusse ritten! Waarom dan geen vakantie met OV (treinreizen is echt heel leuk!) of vliegtuig?

Fraz

Fraz

07-07-2010 om 21:03

Manda

je berekening klopt niet. Jij neemt twee keer het jaar bedrag (337.50). Stel ze betalen 200 euro per week voor de staplek dat is 400 euro plus 337.50 = 737.50 per jaar als je twee weken op vakantie gaat i.p.v. de 1000 euro die jij kwijt bent. Ga je drie weken dan ben je per week nog goedkoper uit namelijk 600 euro stageld plus 337.50= 937.50 voor drie weken ipv jouw 1500 euro ( 3x 500). Maar goed wij hebben ook geen vouwtent/wagen en geen eigen tent. Tot nu toe huren we vrij voordelig op zeer kleine campings.

Margriet*

Margriet*

07-07-2010 om 23:53

Help

bij wie kom ik op een kleinschalige camping terecht? Reina we hadden bijna bij jouw op de camping gestaan, ik had die camping ook gespot. En Dorry, in welk land ligt jouw camping?
Blijkt er opeens een heel Ouders Online legioen te staan....
Ik ga dus ook zeker mijn adresjes hier niet prijsgeven. Ff googlen en je vind van alles.
Wij gaan by the way met een tent. Veel goedkoper maar goed hij is groot en ruim maar enorm log en een klus om op te zetten. Dus wij moven dit jaar maar een keer. Mijn droom is een kampeerbus, hopelijk kunnen we die volgend jaar van mijn ouders lenen. Lekker touren net als vroeger met kleine tentjes. Maar nu met kinderen is het maximaal drie keer moven en nu we naar Italie gaan hebben we het van te voren vastgelegd (niet echt mijn stijl) maar de kleine campings zijn daar schaars.

reina

reina

08-07-2010 om 07:06

Ach margriet

Je komt toch bij 19 anderen te staan en of daar nou een OOL-er tussenstaat..., jij komt er daar nooit achter dat ik Reina ben, want zo heet ik in het echt echt niet!

Manda Rijn

Manda Rijn

08-07-2010 om 11:50 Topicstarter

Stress in de auto

als ik moe word, de kinderen gaan zeuren, we de weg kwijt zijn omdat de tomtom de weg ook kwijt is (geen signaal kan vinden) en we honger krijgen dan ontstaat er van zelf heel veel stress in onze auto.

Manda Rijn

Manda Rijn

08-07-2010 om 11:53 Topicstarter

Nee hoor fraz

ik neem 700/8 jaar, 150 per jaar opslag en 100 per jaar onderhoud, is E 337.50 per jaar. Daarbij komt dan nog de staplek van circa E 200 per week, is E 400 per 2 weken en dan zit je op 737,50 per jaar

wij zijn een dikke E 1000 kwijt voor die 2 huuracc.

dan ben je met een vouwwagen 162,50 minder kwijt voor die 2 weken en dat is mi de moeite niet.

reina

reina

08-07-2010 om 13:41

Manda

Daarom moet je op tijd stoppen, als we, of de kinderen, het zat waren stopten we, ongeacht waar we waren, en gingen dan een hotelletje zoeken, soms om 3 uur in de middag, soms om 6 uur, net hoe het uitkwam. Ook zijn we de weg wel eens kwijt geweest, als het te lang duurt, zelfde remedie, 's avonds in het hotel/pension kun je uitvogelen hoe je verder moet. En honger? Tja, iets gaan eten Dit is wat ik bedoel met relaxed rijden: geen vast plan in je hoofd hebben, niet persé op een bepaalde plek moeten zijn, niet persé doorrijden als je het zat bent, maar kijken hoe het loopt, dat is echt veel ontspannender.

Ook een vouwwagen

wij hebben dit jaar een nieuwe vouwwagen gekocht. Veeeeel duurder dan EUR 700. Redenen voor ons om deze te kopen:
- je eigen dingen bij de hand (dus geen bed waar een ander al in heeft gelegen)
- snel opzetten/afbreken
- veel bagageruimte
- flexibel op vakantie kunnen. We zijn net 4 nachten weggeweest. En hoeven straks niet op zwarte zaterdag te rijden. Gaan van zondag tot dinsdag (ruim 3 weken).
- hebben 3 kids en dat beperkt de huurmogelijkheden vaak
- prima bed/kookgelegenheid

wij zijn heel blij dus met onze aankoop!

Gr. Wiggie

Fraz

Fraz

08-07-2010 om 16:19

Blijf zeuren sorry

maar een dikke 1000 minus 737.50 is toch altijd nog minimaal 262.50 voor twee weken. Daar kun je dus makkelijk nog een week van op vakantie

En ga jij dus drie weken dan is je besparing ruim 500 euro.

Ik vind dat ook niet de moeite waard omdat je ook nog eens potten/pannen/servies/bestek/stoelen/tafel etc moet aanschaffen, inpakken en meeslepen maar het is dus wel goedkoper en je bent flexibeler.

Algebra

Algebra

08-07-2010 om 16:21

Caravan juist geweldig!

het hebben van je eigen spulletjes vinden wij juist onbetaalbaar! Niet in vage tenten, smoezelige bedden, vieze keukens en krakkemikkige huisjes, maar je eigen spullen. Je niet afvragen wat er is en wat niet, maar je eigen inventaris, precies zoals je het zelf wil. IDEAAL. Nee, voor ons dus geen huurspullen, dat is duidelijk. Het zou wat mij betreft zelfs 2 keer zo duur mogen zijn....

Kari1

Kari1

09-07-2010 om 13:18

Prijs

Wat die berekeningen hier doen in dit draadje snap ik niet zo, die doen er niet toe. Kiezen voor een eigen tent, vouwwagen of caravan of kiezen voor het huren van een huisje, mobilhome of tent doe je omdat dat de vakantie is die bij je past. Wat Algebra al zegt, al was het duurder dan deed ik nog zo.
Alle varianten hebben hun eigen voor- en nadelen. Vrijheid van reisschema of het is vastgelegd, eigen bedden en keukenspullen tot hoort bij de huur en nog veel meer. En wat de een als pluspunt ervaart ziet de ander juist als een nadeel.
Met zo'n berekening kun je trouwens alle kanten op dus het zegt ook nog eens helemaal niks. De afschrijving van ons vouwwagentje zal zitten op 500 euro per jaar dus veel meer dan wat Manda aanhoudt. Onderhoud kost echt niks, er kan weinig aan kapot, de oplooprem even nasteelen als dat al nodig is kan hier zelf . Alleen om de 6 jaar nieuwe bandjes. Stalling kost niets, stageld max 20 euro per nacht en vaak minder. Voor 4 weken door Frankrijk trekken dus 125 + 140 = 265 euro per week. Spullen doen wij niet zo moeilijk over. Eigen dekbedden in de kar gooien (hebben we thuis dan toch niet nodig), paar onbreekbare kopjes en bordjes, bestek uit de bestekla thuis, pannetjes die nog van de kampeervakanties uit mijn jeugd stammen enzo. Daar huur ik geen tent voor. Maar, al kostte het meer dan deed ik nog zo. En hield ik van de vastigheid van huren en wilde ik juist geen "eigen zooi" dan ging ik huren, ook al kostte dat meer.
Kari

reina

reina

09-07-2010 om 21:04

Inderdaad kari

"Kiezen voor een eigen tent, vouwwagen of caravan of kiezen voor het huren van een huisje, mobilhome of tent doe je omdat dat de vakantie is die bij je past.' Inderdaad Kari, je viert vakantie op de manier die jij het leukst vindt. Ik hou gewoon erg van kamperen, dat heeft niks te maken met kostenh oid. Vorig jaar maakten we 3 mooie reizen, o.a. door Mexico en India, prachtig, lekker in hotels geslapen (in India in diverse Maharadja-paleizen...), maar ik heb toch mijn kleine oude caravan gemist en dit jaar gaan we daar weer 3 weken mee weg. Als ik dat ding in loop word ik al helemaal blij (morgen mag ik weer, vast een voorproefje op de 'echte' vakantie! )

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.