Vakantie en uitjes

Jip
31-07-2010 om 15:52
Eerste keer frankrijk
Dit jaar voor het eerst naar Frankrijk geweest. En echt, volgend jaar zoeken we weer een fijne camping in Duitsland!!!!
Wat vond ik die mensen arrogant, chagerijnig en weinig behulpzaam. Aan de camping lag het niet, die was geweldig, maar verder waar je kwam.... Vreselijk.
Ik hoorde altijd iedereen over Frankrijk dit en dat, maar ik ben genezen haha.
Jip

Bastet
05-08-2010 om 10:08
Tja pleun
Ik probeerde me ook te redden in mijn beste frans in Parijs,maar nee hoor,alsof ik koreaans sprak ofzo.
Toppunt was een chinees restaurant in Parijs,waar men een mengeling van chinees en frans sprak,of zoiets.Dus aan het eind vd maaltijd maar in het engels gevraagd om de rekening: Goh,dat verstonden ze ineens wel..
Bastet

Bastet
05-08-2010 om 10:09
Maar sini
Als je zelf denigrerend over Ingrid en Henk spreekt,en het verhaal wat erachter aan komt,doe je gewoon exact hetzelfde:generaliseren!!
bastet

Bastet
05-08-2010 om 10:11
Rembrand
Ach,buitenlanders verwachten van hollanders toch ook dat ze engels spreken als ze in NL zijn??Is dat dan zo vreemd,dat je dat zelf ook eens probeert??
Mijn frans oefenen lukte nog het best in de Ardennen,daar probeert men je nog te begrijpen.
Bastet

Rosa van der Zanden
05-08-2010 om 11:21
Ander geluid
Ik vind het juist heerlijk als ik de taal van het land moet spreken, dat draagt echt bij tot mijn vakantiegevoel. Aan de éne kant opgelucht -omdat mijn frans niet zo geweldig is, en aan de andere kant wat teleurgesteld constateerde ik dat de eigenaren van Plan d'Eau (in St Privat) vloeiend engels spraken en zelfs een enkel nederlands woord. Toen ik een keer iets aan zijn moeder vroeg keek hij verbaasd op omdat ik dat in het frans deed.
Een heleboel nederlanders waren verbolgen dat niet alle werknemers engels of nederlands spraken. Ga dan naar een nederlands of engels sprekend land!
De franse kinderen op de camping spraken wel wat engels maar dat was voor zoon door het accent moeilijk te verstaan. Ik heb hem uitgelegd dat hij voor hun door zíjn accent waarschijnlijk ook moeilijk te verstaan is . Verder ben enkel aardige mensen tegen gekomen.
Rosa

Bastet
05-08-2010 om 13:20
Rosa
Oh dat ben ik best met je eens hoor,maar dan is het toch frappant dat toeristen in NL verwachten dat je hen ook begrijpt,in engels,spaans of frans....
Bastet

Ise
05-08-2010 om 15:04
Nee hoor
"dan is het toch frappant dat toeristen in NL verwachten dat je hen ook begrijpt,in engels,spaans of frans.... "
Volgens mij zijn er nog altijd minder landen waar Nederlands gegeven wordt op school dan Frans, Engels of Spaans :o).

Bastet
05-08-2010 om 15:38
Ise
Tuurlijk,weet ik,maar als wij ons best doen om hen te begrijpen,mag dat omgekeerd toch ook,al is het maar een poging.
Bastet

Manda Rijn
05-08-2010 om 17:13
Ot overigens zonde om je in vakantie
op internet te zitten vind ik, ik heb het geen seconde gemist idem de tv, lekker ontspannen en je nergens druk over maken !

Lis@
05-08-2010 om 18:26
Ot manda
Ik ben het niet met je eens. Ieder zijn meug zou ik zeggen. Zelf zit ik geregeld op internet wel of geen vakantie. En ik vind het beslist niet zonde van mijn tijd.
Zo kunnen we nog wel even doorgaan over de zin en onzin van iets

Manda Rijn
05-08-2010 om 18:31
Ja in parijs wel
Barcelona ook is mijn ervaring.
Overigens kan je in Parijs wel weer goed flirten, ik krijg er meer mannelijk aandacht dan hier in Nl, en die mannen zien er dan ook nog eens meer dan in NL gemiddels mooi uit dus dat is dan ook nog eens leuk 'sightseeiing' tot ergernis van mijn vriend die dan maar op zijn beurt wat opstandig naar Franse vrouwen gaat kijken. Ach ja..
verder, werkelijk ik snap het niet, ik ben zo'n 10 keer in Frankrijk geweest op verschillende plaatsen en steden en mij valt het dus juist op dat ik zo vriendelijk wordt geholpen in winkels, veel leuke reacties op mijn kinderen, neu ik word in Frankrijk vriendelijker en behulpzamer aangesproken dan hier. Wij komen graag in oude dorpjes, doen graag af en toe een pittige bergwandeling en staan bij voorkeur op kleinere campings. Verder probeer ik ondanks mijn belabberde Frans het toch eerst in het Frans en als dat niet werkt wat Engels, maar meestal is wat wijzen en lachen wel duidelijk.
Dus nee ik herken het totaal niet, ik heb in NL juist redelijk vaak woorden op straat, vind mensen snel irritant en respectloos, verder vloek ik zelf nogal snel en staat mijn gezicht meer dan gemiddeld op onweer dus misschien is dat op vakantie anders ??? Ik heb het overigens ook in andere landen nooit meegemaakt zoals hier omschreven wordt.

Manda Rijn
05-08-2010 om 18:34
Ja maar ja maar lisa
waarom doe je dat dan ? Het is toch alleen maar stressvol om hier zoals Sini doet vanuit het vakantieadres je te gaan ergeren over dingen die op Ouders Online gezegd worden, dat gaat toch het hele jaar door hier.
Ik kijk op vakantie liever naar de bergen, mensen, gieren en andere vogels spotten etc. Als je wil internetten moet je vaak ook nog eens je laptob meenemen naar een bepaald gedeelte van de camping en dan zit je weer naar dat rechthoekige scherm te kijken wat je de rest van het jaar ook al doet.

Lis@
05-08-2010 om 18:48
Je snapt het niet
Er zijn ook mensen die bergen haten geen vogels willen spotten. Er zijn ook mensen die weken op een strand liggen of aan een zwembad.
Gelukkig kan iedereen doen wat hij of zij wilt en daar kan ook internetten bij horen.

Bastet
05-08-2010 om 19:53
Enniewee.....
Ik reis morgen zonder laptop af naar Fryslan,ik hoop maar dat ze mijn steenkolenfries begrijpen..)))
Bastet

Terpi
06-08-2010 om 00:53
Hahaha
Mensen, gieren en andere (vreemde) vogels vind je ook op internet!
Terpi (vanuit Londen op internet)

Maylise
06-08-2010 om 00:57
Ja, ook internet
Mijn laptop gaat ook mee op vakantie. Ik wil elke dag mijn mail kunnen checken. Sterker nog als een vaste klant mij vraagt om iets na te kijken of een korte opdracht te doen dan doe ik het ook als ik op vakantie ben. Ik kan me niet veroorloven om werk te missen. Na de zomer ga ik weer in loondienst dus dan hoeft dat niet meer maar gezien de aard van de werkzaamheden zal de laptop toch mee blijven gaan. En als ik toch mijn mail check kan ik ook leuk hier even kijken of er nog spannende discussies zijn
Maylise
(dit jaar niet vanuit Frankrijk maar vanuit Beirut)

Ciska22
06-08-2010 om 09:01
Bastet
Je hoeft niet perse Fries te praten hoor in Friesland....alhoewel er plaatsen zijn in Friesland waar jet het wel moet kunnen verstaan omdat ze zo gewend zijn om alleen maar Fries te praten
Groeten van een Fries..

Sharon*
07-08-2010 om 00:13
Ik lees dit draadje met verbazing?? Net terug uit Frankrijk, vorig jaar ook geweest, wil het liefst volgend jaar weer (maar helaas familie van man opzoeken in Ierland) en in het verleden vaak geweest. ik vind Fransen leuk, eigengereid en vaak heel vriendelijk en beleefd! Ik vind vaak Nederlanders wat onbeschoft in het buitenland.
Ik vergeet nooit vorig jaar, we waren de weg kwijt en hadden in zo'n schattige dorpje de auto aan de kant gezet om op de kaart te kijken. Stop er een auto en komt er een Francaise van dik in de 70 uit, vraagt waar we heen willen wijst ons de weg, volgt een heel verhaal in het Frans waar ik geen touw aan vast kon knopen want mijn Frans is ook niet echt wat. Geweldig. Vandaag op de terugreis naar huis droomden mijn man en ik er van om een oud huis te kopen daar en op te knappen.
ik vind het een leuk volk!

Heirthe
08-08-2010 om 17:54
Ach
je hebt overal vervelende mensen, in Frankrijk, in Duitsland, in Nederland...
Wie goed doet goed ontmoet (hoop ik altijd maar weer)

angelina ballerina
10-08-2010 om 20:21
Ook positieve ervaring
Wij hebben net 3 heerlijke weken Frankrijk achter de rug. De fransen vond ik erg vriendelijk zowel op de camping, als in de supermarkt, als in restaurants, als bij uitstapjes.
Wij hebben ons prima gered met een combinatie van havo-frans en engels. Het is me niet opgevallen dat ze niet bereid waren ons te helpen en bij bezienswaardigeheden werden we gewoon in het engels geholpen. Bij de krokodillenfarm hebben de werknemers zelfs naambordjes met daarop welke talen ze allemaal spreken. Frans en engels spraken ze allemaal en velen spraken zelfs nederland of duits daarbij (de meeste dasrvan waren natuurlijk nederlandse of duitse vakantiehulpen).
Overigens is het natuurlijk belachelijk om dergelijke uitspraken te doen over een heel volk. Ik ben van mening dat je overal aardige, leuke en ook chagerijnige en vervelende mensen hebt.