Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Emmawee

Emmawee

14-01-2019 om 20:25

Engeland en Schotland, trein en Brexit

Dit jaar willen wij naar Engeland / Schotland op vakantie. Het idee is om met boot en trein te reizen en in elk geval naar Alnwick Castle te gaan en de Jacobite treinreis te maken. Misschien vanaf het eindpunt nog naar Isle of Skye. Het lijkt me allemaal prachtig, maar wel veel reizen.

Zijn er mensen met treinreis-ervaring in Engeland? Ik ga morgen naar de treinreiswinkel, maar misschien hebben jullie nog tips.

Verder vraag ik mij af of het nou wel zo handig is om uitgerekend dit jaar naar Groot Brittannië af te reizen. Als er nou een harde Brexit zou komen, wat zou me dan te wachten staan?
Ik denk bijvoorbeeld dat we een paspoort moeten aanschaffen, maar misschien moeten we ook rekening houden met andere dingen?

Input is welkom. Ik merk dat ik wat besluiteloos ben.

V@@s

V@@s

14-01-2019 om 21:13

als het meezit

Een lekker laag pond. Wellicht moet je rekenen op lange wachtrijen bij de paspoortcontrole.

Jan

Jan

14-01-2019 om 21:27

Treinreiservaring heb ik wel

Maar ik zou eens even 29 maart afwachten als ik jou was.

Niet alleen het paspoort

https://www.telegraph.co.uk/travel/advice/brexit-day-travel-disruption-march-2019/

Er zijn al diverse artikelen over toerisme na een harde brexit.

"This one covered transport connections and warned that, without a deal, bus and coach services to European Union countries could be suspended after March 29, and that with no agreement in place, “UK and EU licensed airlines would lose the automatic right to operate air services between the UK and the EU without seeking advance permission”. In theory, that would mean the grounding of hundreds of planes.

The Government did say that it is seeking an agreement for the EU and UK to accept each other’s aviation standards which are required for air services to operate, but the EU has not yet done so and, in the event of a hard Brexit, services will automatically be forced to stop."

Men adviseert hier om reizen vooral te boeken via reisorganisaties die verplicht zijn om je financieel schadeloos te stellen als het feest niet door mocht gaan.
Maar ja, daar zit natuurlijk ook een grens aan.

Hier gaat het over vliegtuigen maar hetzelfde zal opgaan voor ferries of de trein via het kanaal.

Bennikki

Bennikki

14-01-2019 om 22:25

Hier

Leuk, Schotland!
Wij hebben ook gewoon geboekt, met boot en losse accommodaties. De trein in Engeland is verschrikkelijk duur maar dat weet je waarschijnlijk wel.
Ik kan me niet voorstellen dat er geen toeristen meer naar Engeland vervoerd kunnen worden. Ik reken inderdaad wel op langere wachttijden.

Emmawee

Emmawee

14-01-2019 om 22:38

Oh nee

Dat wist ik niet, dat de trein verschrikkelijk duur was. Ik dacht aan interrail, zou dat ook duurder zijn? Nou ja, ik zal het morgen wel horen. Ik durf niet te rijden en mijn man kan niet rijden.
Dit is nou echt zoiets wat ik graag wil voor mijn kind (en het lijkt me zelf ook heel mooi), maar ik zie steeds meer redenen om ervan af te zien.

Biebel

Biebel

15-01-2019 om 10:45

Schotland

Over de brexit: het voordeel is dat de zomervakantie een paar maanden na welke vorm van Brexit ook is. Dus eventuele rijen bij douanes oid: daar zou je al op voorbereid kunnen zijn. Maar ook nu al controleert de britse douane je paspoort op het moment dat je het land binnenkomt want ook nu al doen ze niet helemaal mee aan het Schengen verdrag. Ofwel: dat zou zomaar weinig kunnen veranderen. De koers van de Pond daarentegen, dat is lastig te voorspellen. Als ik dat kon - was ik waarschijnlijk miljonair.

Over de reis zelf: Je zou eens kunnen kijken bij snp, die bieden een kant en klare trein + wandelreis voor gezinnen met kinderen in Schotland aan. En SNP kennende, zit je dan in de net iets leukere locaties en verblijfplekken. Maar ook zelf regelen kan prima in Schotland.

Overigens vond ik de jacobite stoomtrein vooral een toeristen ding, en erg druk en duur. Leuker (bijzonderder) was om de wandeling te maken naar het zgn. Harry Potter viaduct in Glenfinnan te maken: de plek waar elke dag rond een uur of elf die trein heel langzaam passeert. Hij geeft dan een extra stoomwolk, fluit een keer, en het is net of je zelf in de film zit. Als je dan ook nog in het station van Glenfinnan bij terugkeer een lunch in de treinwagon besteld, of er misschien zelfs overnacht, is het helemaal feest

Tamar

Tamar

15-01-2019 om 12:40

Skye

is geweldig, je kan er eindeloos wandelen of in een tour van 1 dag het hele eiland zien. Ik denk er nog vaak aan, echt bijzonder. De jeugdherberg van Portree is fijn en heeft een fantastisch uitzicht. OV is er nauwelijks op Skye, dus een tour is handig en niet duur.

De jeugdherberg van Aviemore is ook prima en op loopafstand van een oerbos. Wij gaan altijd naar jeugdherbergen omdat we met veel zijn en dan een slaapzaal afhuren als "family room". Die mogelijkheid staat niet altijd op de website van SYHA, maar het kan meestal wel. Maar je kan in Schotland ook best goedkoop huisjes huren van zaterdag tot zaterdag. Je zit dan wel een week op 1 plek. Met het lage pond en als je met een klein gezin bent zal een hotel / B&B ook prima te doen zijn.

Mijn broer woont in Engeland en denkt dat het zelfs bij een no-deal Brexit wel mee zal vallen. Mensen gaan ook naar Thailand, dat zit ook niet in de EU.

Emmawee

Emmawee

15-01-2019 om 15:32

Thailand

"Mensen gaan ook naar Thailand, dat zit ook niet in de EU."

Wel / niet in de EU is het punt niet. Het feit dat de bestaande situatie verandert en veel zaken onduidelijk zijn en / of (nog) niet geregeld wel.

Ik ga zo naar de treinreiswinkel. Eens horen wat zij te melden hebben.

Yanea

Yanea

15-01-2019 om 18:44

Alnwick Castle

Dat is zo leuk! Edinburgh trouwens ook.

Wij gaan naar de Kanaaleilanden, ik maak me nog niet druk om de Brexit. Ponden moesten we toch al hebben ☺

mirreke

mirreke

16-01-2019 om 12:03

En Emmawee?

Wat zei de treinreiswinkel?

Ik zou wachten. De deal is net afgestemd, het is nog hoogst onduidelijk wat er nu gebeurt. Ik hoop zelf op een People's Vote, maar dan nog is het van belang waar over gestemd gaat worden.
Wat er ook gebeurt, ik reken eerlijk gezegd zelf wel op onlusten, lange wachttijden bij de douane en gedoe bij de winkels.

Lees mee

Wij hebben de overtocht en eerste overnachting al geboekt. Gaan eerst paar dagen naar Edinburgh en dan door naar Skye en via Loch Lomond weer terug. Moet de accommodaties nog zoeken en boeken.
Ben heel benieuwd hoe dit zich ontwikkeld. Ik reken sowieso op langere wachttijden bij de douane.

Lydia

Lydia

16-01-2019 om 14:31

Hier naar Thailand via Londen

Maar dat is pas komende zomer.
Paspoort is toch al nodig. En het is een transfer dus ik neem aan dat we geen gedoe krijgen met rijen voor de douane in Londen. En zo wel, is de overstaptijd lang genoeg.
Andere problemen voor deze reis ten gevolge van de Brexit kan ik me (nog) niet voorstellen.

Niki73

Niki73

16-01-2019 om 15:57

Het is heel wat ingewikkelder, Lydia

Lydia, bij een no-deal Brexit mogen Europese vliegtuigen niet eens landen in het VK en omgekeerd... Nu verwacht ik dat ze dat wel bliksemsnel willen oplossen, maar het is slechts één van de duizenden punten die bliksemsnel geregeld moeten worden.

Emmawee

Emmawee

16-01-2019 om 16:13

Nog niet geweest

Lukte even niet. Ik denk dat ik vrijdag ga.
Dat is een bijkomend ding. Ik moet geen vakantie met veel gedoe hebben. Ik heb de vakantie echt nodig om bij te tanken. Vandaar dat ik misschien wat voorzichtiger ben.

Reisbureau

Het Reisbureau heeft er ook belang bij dat jou reis via hen, ondanks een Brexit, wel doorgaat. En vraag in elk geval of er financiele compensatie volgt onder welke voorwaarden.

Het is een zure appel. Hoe meer zaken gewoon doorgaan, des te sneller er ook oplossingen voor komen. Maar in je eigen situatie kun je uiteraard geen zin hebben in het gedoe.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.