Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Yvonne

Yvonne

15-06-2018 om 12:28

Fietsvakantie voorbereiding

Wie heeft ervaring met fietsvakantie. Wil het Pieterpad fietsen kan ook. Welke tent heb je gekozen? Hoe zie je paklijst eruit? Wat zijn dé aan- en afraders qua overnachting, route?

Kaaskopje

Kaaskopje

15-06-2018 om 13:17

Lang lang geleden

Ik ben twee keer echt op fietsvakantie geweest, maar zonder tent. Altijd jeugdherbergen, de Stayokay's van nu.

Man zegt dat als je met de fiets wilt gaan, je wel te maken krijgt met binnenweggetjes en zandpaadjes, dus dat het eigenlijk niet bedoeld is om te fietsen, eventueel wel met een mountainbike en dan moet alle bagage op je rug.

Man overnachtte in hotels die op de route lagen.

Wat de paklijst betreft, zou ik alles zo licht mogelijk houden. En alles staat of valt ook met de rugtas én goede schoenen. De tas moet de last goed over je rug en schouders verdelen. Ik zou kiezen voor microvezel handdoeken/sporthanddoeken (of een gewone waar je het die dagen dan mee moet doen), lichtgewicht kleding, dat droogt ook sneller als je het eens uit wilt spoelen. Als je toch met een tent wilt: een matje of dun luchtbedje (zelf opblazend) in plaats van een stevig luchtbed. Een slaaplakenzak van microvezel als de nachttemperatuur hoog wordt, anders een zeer lichte slaapzak. Ik zou ook niet voor zelf koken kiezen. Je moet het allemaal meedragen. Neem wel een bord, bestek en beker mee en eventueel een goede thermosfles mee met beker voor thee en of koffie. Als je ergens ontbijt, kun je eventueel vragen of je de thermosfles daar tegen een vergoeding kunt vullen met heet water. Maar man zegt: onderweg kun je ook volstaan met water of frisdrank.

Voor de tent heb ik geen goede ideeën .

Zeep voor lichaam en afwas in kleine flesjes doen (Xenos heeft die bijvoorbeeld).

Powerbank voor je telefoon.

Pleisters en een flesje alcohol, of tube betadine.

Lang geleden inderdaad

https://www.oppad.nl/?bestemming=het-fietserpad-praktische-informatie

Je kunt ook een abonnement op de ANWB wegenwacht voor fietsers nemen. Maar je kunt natuurlijk ook zelf je band plakken en in dorpjes onderweg zonodig op zoek naar een fietsenreparateur.

Zon beetje elke tent is tegenwoordig wel geschikt. Tenminste de lichtgewicht. Er is een enorme keuze in.

Neem in elk geval een kleine verbanddoos en een tekenpincet mee.
Goede zaklantaarn. Een waslijndraadje om even handdoeken of zoiets over heen te hangen, hoewel je soms ook genoeg hebt aan een tentdraadje, hangt van de tent af.
Ik waste in die tijd zelf. Met een beetje biotex en zo'n houten handschrobbertje. 's avonds inweken in dezelfde pan waar we eerder de tomatensoep in kookten.
Gewoon nostalgisch.

Verder grijp je niet snel mis. Je kunt altijd in een volgend dorp iets aanschaffen dat je nog zou missen.

Verder zijn alle kampeertips van belang. Wij hadden een koeltas en om de zaak koel te houden gebruikten we diepvriesgroente of vissticks in een krant. Daar bleef het wel even koel in. Vooral als je dat dezelfde of de volgende dag gebruikt.

Je hebt mooie, ook lichtgewicht kookstelletjes en pannensets.

We hadden wel altijd een luchtbed, die matjes vind ik niet liggen.

En stouw je koffieset ergens bijdehand zodat je onderweg even een kop koffie kunt zetten. Sommigen willen liefst toch filterkoffie of zoiets, maar ik had altijd oploskoffie.

bol met iets luifel

https://www.decathlon.nl/p/trekkingtent-quick-hiker-3-personen-groen/_/R-p-157672?mc=8386028&c=GROEN

Het voordeel van deze tent is dat je makkelijk even je schoenen buiten kunt laten, die wil je niet in de tent, onder de luifel. Of een pannetje dat s nachts even staat te weken met sokken of zo.

Electra

https://www.campingstekker.nl/p/camping-verdeeldoos-perel-3-m?pid=10726915136.5803&filter=10878

Je kunt zonder electra. Vaak kun je een mobiel of zoiets wel even opladen als je gaat douchen of zo. Maar ook handig is een campingstekker met een wat langer snoer. Met een paar contacten.

Bedenk dan vooraf hoe je de tent zo opzet dat je de stekkerdoos mee naar binnen kunt nemen. Je wil niet dwars door het tentdoek en 3 meter is wel wat weinig.

Er zijn stekkerdozen met een langer snoer.

rode krullenbol

rode krullenbol

15-06-2018 om 14:32

Route

Zie voor de route om het Pieterpad te fietsen en informatie over mogelijkheden tot overnachten: https://www.oppad.nl/?bestemming=het-fietserpad-praktische-informatie

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.