Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Remia

Remia

12-03-2011 om 13:39

Geen zin in vakantie, blijf liever thuis

Ik heb geen zin om op reis te gaan in de zomervakantie, ben ik raar, of herkennen meer mensen dit ? Ik blijf liever thuis, ik woon niet driehoogachter, dus als ik een zwembad in de tuin zet ben ik al tevreden.
En lekker in mijn eigen bed slapen,. Geen uren/dagen in de auto, geen 3e vakantieweek besteden aan alles weer wassen en opruimen. Geen ruzieende pubers op de achterbank. Geen last van gehorige vakantiemuren/ -buren. Gewoon lekker uitslapen, de vakantie relaxt beginnen, en niet te vergeten het geld dat je bespaart in het hoogseizoen aan benzine en verblijf/restaurantjes/veel te dure boodschappen en toeristische prullaria.
Doe ik mijn kinderen wat tekort, of zou ik het gewoon doen ?!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chippie

Chippie

12-03-2011 om 15:31

Absoluut geen herkenning

Een jaar niet op vakantie geweest is een jaar niet geleefd (niet te letterlijk nemen aub). Vakantie geeft mij zoveel energie. Samen zijn, dagelijkse sleur doorbreken, nieuwe dingen ontdekken,andere cultuur opsnuiven (ik kan dat ook in Amsterdam, Limburg of Friesland) genieten van de kleine dingen, etc.

En nee, voor je kinderen lijkt me 7 tot 9 weken rondhangen terwijl alle vrienden van een leuke vakantie genieten niet leuk. Ze gaan nu nog mee, over een paar jaar niet meer. Ik zou juist dubbelop gaan genieten.

Waassen en opruimen, ik snap dat nooit als probleem. Ik neem niet te veel mee, draai op vakantie een wasje en thuis ook een paar wasjes. Vakantiespul hoef je niet te strijken dus het gaat om 5 x op een knop drukken en een paar wasmanden was wegvouwen. Geef je pubers ieder een tas en die pakken ze zelf in en ook weer uit.
Geen zin in dagenlang reizen. NL is ook leuk of wat dacht je met trein naar Parijs of met boot naar London.
Qua boodschappen-restaurantjes-souvenirs (wat zijn dat) kun je het zelf zo gek maken als je wilt. Kook zelf iets makkelijks, eet een maaltijdsalade, ga picknicken, eet een daghap.

Ik denk dat je je vakanties tot nu toe niet goed hebt ingevuuld. Te weinig bij je eigen wensen hebt stilgestaan. Kijk naar wat je leuk vindt en wat je absoluut niet wilt. Dan moet er toch iets leuks te vinden zijn. Leuk huisje in Nederland in een regio die je nog niet kent en plan daar een aantal leuke puberproof activiteiten (zeilen, duiken, etc).

Kies een omgeving met wat leuke puberactiviteiten. Een leuke stedentrip of en actieve vakantie (bv in Ardennen, zeilen in Friesland). Eventueel installeer jij je met een stapel boekje bij een lekker huisje

Eens met chippie

Ik kan ook enorm genieten van vakantie. Ik ben dol op cultuur opsnuiven en zoek altijd iets waar man en puber ook blij mee zijn.

Dat hoeft niet eens ver weg te zijn hoor, zet me een weekendje met de caravan op een camping in Zuid Limburg en ik heb pret voor 10.
Of in Oostenrijk of Zwitserland de bergen in, verveelt nooit.

Ik vind het juist leuk om in een andere omgeving te zijn en te genieten. Lekker ergens op een terrasje, of gewoon met een boek in de zon, heerlijk!

Het is misschien wat Chippie zegt, dat je je vakanties tot nu toe niet goed hebt ingevuld. Er zijn zoveel leuke dingen te verzinnen waarbij iedereen aan zijn trekken komt.

Die wasberg bij thuiskomst neem ik voor lief en die is ook zo weg. Want dat is dan weer het voordeel als je thuiskomt; zeeen van ruimte, vaatwasser, wasmachine, droger enz.

Trouwens, je zou natuurlijk ook een huisje kunnen huren waar een wasmachine en droger in zit. Heb je die berg in ieder geval niet als je thuiskomt

Tijdens vakantie vind ik juist de tijd met elkaar zo bijzonder. Alle maaltijden samen eten, geen haast, andere omgeving, leuke dingen doen.

Of je gezin tekort doet om niet te gaan, daar zou ik niet volmondig ja op durven antwoorden. Tenslotte is het wel een luxeprobleem vind ik. Maar het ligt eraan wat de rest van het gezin wil, alleen thuisblijven omdat jij dat liever wil is ietsje te kort door de bocht

Yvonne

Yvonne

12-03-2011 om 16:47

Had ik eerst ook

Hoi Chippie,

Vorig jaar had ik hetzelfde kunnen schrijven. Ik vind vakantie altijd maar zo-zo...nooit echt leuk. Altijd valt er wel iets tegen, of het weer is slecht, of de camping is helemaal niet zo leuk als in het boekje, strand blijkt een rotsparadijs te zijn, gehorig appartement zodat je 2 weken geen oog dichtdoet, of geen aansluiting voor de kinderen waardoor ze zich stierlijk vervelen. Tot ik afgelopen herfst naar een bestemming ben geweest waar ik mezelf ontzettend vermaakt heb (new york) ineens besefte ik dat ik op zich best van vakantie hou, maar niet van de dingen die ik tot nu toe gedaan had. Dus voor mij een eye opener, ik hou het voorlopig dus maar een paar vakanties bij stedentrips (ook mijn tieners vinden dit leuk) en wellicht dan dit keer gecombineerd met strand, half-half zeg maar) of ik ga het ene jaar niet en het andere jaar luxer. Dit is zo'n beetje ons plan na veel teleurstellende vakanties.

Vic

Vic

12-03-2011 om 17:58

Een week

Ik ben er gedurende de jaren achtergekomen dat ik twee weken weg te lang vind. Geen idee waar dat aan ligt, maar na 10 dagen heb ik het wel weer gezien. De kinderen gelukkig ook Voordeel als je korter gaat is dat je je voor hetzelfde geld wat meer luxe kunt veroorloven. Dit jaar heb ik dus voor zowel de heen- als de terugweg een leuk hotel geboekt, zodat ik max 600 km op een dag hoef te rijden. Ook het eten is verzorgd zodat ik me niet hoef bezig te houden met boodschappen doen of eten koken. Ik heb ook geen ruziënde kinderen op de achterbank omdat ik er eentje voorin zet.

Nou,

ik ben het wel eens met bovenstaande reacties dat je misschien een andere invulling aan je vakantie kunt geven. Of korter weg gaan. Wat denken je kinderen (en partner?) er van? Als die ook liever thuis blijven, waarom dan niet? Het is jullie vakantie tenslotte! De kinderen zouden ook nog naar een kamp kunnen als ze wel erg graag weg willen. Wij gingen vroeger toen ik klein was ook zelden op vakantie in de zomer. We gingen wel dagjes weg, en logeren. En we zijn een paar keer in de paas- en herfstvakantie weg gegaan, naar een huisje op een waddeneiland. Ik heb niet het idee dat ik daardoor veel tekort gekomen ben.

Valkyre

Valkyre

12-03-2011 om 22:24

Kamp

Inderdaad, in overleg met man en kinderen een leuk kamp voor elk kind zoeken. Heerlijk een weekje met je man alleen doorbrengen, en verder dagjes weg. Heerlijk toch?

En misschien kun je met man en kinderen brainstormen of het niet anders kan?

Absoluut herkenning

Hoi remia,
ik heb absoluut hetzelfde! en het gaat niet om een wasje ofzo.
het gaat om het gevoel.
Wij hebben drie kinderen en de laatste 4 jaar gaan we op vakantie, elk jaar. heerlijk voor de kids. maar diep van binnen van mij hoeft het niet en gelukkig is mijn man net zo.
2 weken is net iets teveel eigenlijk,maar we doen wel 2 weken. we zijn zo blij als we weer naar huis gaan.

toen we nog geen kinderen hadden, zijn we in 11 jaar 2 keer op vakantie gegaan.
Ik ga wel graag dagjes weg van huis uit, dus daarna weer in ons eigen huis.
in de zomer elk weekend en bijna de hele vakantie erop uit naar het meer bijv. en dan heerlijk thuiskomen, iedereen douchen in onze eigen douche en met natte koppies een tosti eten.

iedereen is anders. Ik luister wel eens naar verhalen en zou graag willen dat ik anders was,maar helaas...

liora

liora

13-03-2011 om 19:13

Herkenning

Hoi,

Ik ben ook geen vakantiemens, ook als kind niet. Voel me altijd ontheemd als ik langer dan een paar dagen niet thuis ben.

Komt nog bij dat vakantie alleen met kinderen niet zo leuk is. Ik ga alleen nog maar naar familie in het buitenland, een speciale camping voor alleenstaanden (moet ik nog uitproberen), of met andere bevriende volwassenen en hun eventuele kinderen. En max tien dagen inderdaad.

Overigens is thuis blijven ook wel duur. Je hebt inderdaad geen reis- en verblijfskosten, maar je gaat dan als iedereen vrij is wel meer uitstapjes maken en buiten de deur eten en zo.

Liora

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-03-2011 om 23:09

Ik heb er ook een hekel aan

Remia, ik heb ook een hekel aan lange autoritten, ruziënde kinderen op de achterbank, belachelijk dure supermarkten, toeristische gebieden, rumoerige buren en een week bijkomen/opruimen. Ik snap je dus helemaal.
Maar wat ik niet snap... waarom kies je dan voor vakanties met deze elementen? Dat is toch helemaal niet nodig? Ik ben zelf namelijk dol op vakanties en reizen, en heb daarbij helemaal geen last van deze dingen. Kwestie van keuzes maken. Waarom zou je lang rijden? Gewoon dichterbij blijven, of met bijvoorbeeld de (slaap)trein reizen. Lekker lezen onderweg, muziekje luisteren, biertje drinken en 's nachts slapen. En je hoeft niet naar een toeristisch gebied, er zijn genoeg gebieden die veel rustiger zijn. Lawaaierige buren? Kies een rustig campinkje of een vrijstaand huisje. Dure prullaria? Die koop je toch zelf, niemand verplicht je daartoe. En een week wassen en opruimen na afloop?! Hoeveel spullen neem je dan in vredesnaam mee?

Sera

Sera

14-03-2011 om 05:09

Sommige mensen

zijn niet zulke vakantiegangers. Als kind ging ik nooit op vakantie omdat mijn ouders simpel weg geen geld hadden. Toen ik eenmaal volwassen was en mijn ouders wat meer geld hadden zijn ze samen twee keer of zo op vakantie geweest; Dat is al jaren geleden. Ze kunnen het nu best betalen maar ze hebben geen zin erin. Mijn moeder zegt altijd 'ach je weet hoe je vader is, die krijg je niet van het erf af' en mijn vader zegt altijd 'moeder is het gewoon het liefst thuis en die wil helemaal niet weg'; Ze vonden de reisjes die ze gemaakt hebben wel leuk maar ze zijn gewoon het liefst thuis.

Mijn ene broer is precies zo. Die is ook het liefst rond het huis met van alles bezig. Zijn vrouw houdt absoluut niet van dingen die haar routine verstoren dus die is ook het liefst thuis. Ik heb geen idee wanneer ze voor het laatst zijn weggeweest. jaren geleden in elk geval. Hun kinderen zijn echt niet zielig verder. Ze gaan wel op kamp sinds twee jaar. Hun jongste zoon en hun dochter vinden dat geweldig maar de oudste zoon is 1x op kamp geweest en van hem hoeft het ook niet. Die is de hele zomer in de weer met zijn zeilbootje en daar is super tevreden mee.

Zelf ben ik wel dol op reizen en wij gaan zo vaak mogelijk weg. Ik vind niet dat je de kinderen verder iets tekort doet door niet weg te gaan. Wij gingen ook nooit op vakantie toen ik kind was omdat we geen geld hadden. Ik heb hele goede herinneringen aan eindeloze zomers buiten spelen met de kinderen in de buurt. Natuurlijk had ik een vakantie vast heel leuk geworden maar dat zat er gewoon niet in.

Remia

Remia

14-03-2011 om 23:19

Soort van oplossing gevonden

Ik wil jullie bedanken voor de reakties. Ik vond het heel fijn om te lezen over ervaringen en de tips enz.

Uit angst voor herkenning had ik niet alles verteld. Bij nader inzien is dat nou ook weer niet zo'n ramp We hebben niet alleen pubers maar ook nog 2 kleintjes onder de 2 en half. Vorig jaar viel de vakantie op een camping daardoor ook niet mee, daar komt ook een deel tegenzin vandaan, en die berg was.. in de vakantie op een camping een trommel was doen voor 5 euro, en dan nog niet schoon, dat is ook niks. Ik dacht nu aan een huisje, maar kweenie, heb er echt geen zin in. de lijst minnen is in mijn hoofd veel langer dan de plussen.. Ik kon niet eens 1 boek lezen vorig jaar, en iedereen was oververmoeid van het slaaptekort toen we eenmaal thuis waren.

We hebben iets bedacht waar iedereen zoveel mogelijk happy mee is. We gaan van het vakantiebudget een abonnement nemen op de efteling, Kunnen de kinderen zich daar lekker uitleven. En we kopen een opzetbaar zwembad voor in de tuin, dat willen de kinderen al heel lang, en dan kan dat ook eindelijk. Een jeugd of sportkamp lijkt me echt een goed idee, maar dat wordt te duur.

Het is wel beetje sneu misschien als hun vriendjes op vakantie gaan en zij niet, maar het is niet zo dat alle vriendjes weg gaan. Ze mogen ook nog met opa en oma een paar dagen mee..om de beurt..dat vinden ze ook altijd leuk. Logeren mogen ze ook, of hier logeetjes uitnodigen.

En mocht het zo zijn dat we toch nog wat geld overhouden en er komt een superlastminute aanbieding voorbij voor een week een huisje binnen 200 km of zoiets, wie weet kunnen we dat toch nog doen.

Wokkeltje

Wokkeltje

15-03-2011 om 09:43

Beetje herkenning...

Twee jaar geleden gingen we naar een mooie camping in Toscane. Ik vind kamperen heerlijk. Handwasje, afwassen, lekker langzaam, etc. Kinderen genieten van vriendjes, zwembad en ook de uitjes. Maar in het hoogseizoen vond en vind ik het niets.

Goed gekeken naar wat we wel willen en naar wat we niet willen. Dus wel vriendjes maar het hoeft geen camping vol te zijn, rust en ruimte, zwembad, warm weer (auto rijden nemen we dus voor lief), authentieke sfeer, BBQ/en en lekker lang ontbijten. Het is dus een benedenappartement in een groot, authentiek Frans huis geworden waar nog drie andere appartementen inzitten. Enorme tuin, gezamenlijk zwembad (lekker overzichtelijk met zo weinig kinderen), leuke omgeving.
Geen zwemparadijs (vinden oudste twee wel wat jammer, maar missen zullen ze het niet echt) en geen peuterbadje voor jongste (nemen we gewoon mee).

Ik bedoel hiermee te zeggen dat er altijd wel iets te vinden is. En als de oudsten het zo leuk vinden, dan is dat toch ook prima! Misschien de jongsten een nachtje naar opa en oma en jullie met de oudsten een dagje/nachtje naar Amsterdam oid. Stoer!

En ach de was. Dan wordt het maar niet brandschoon. Ik neem nooit het nieuwste spul mee, doe tussendoor een handwasje en dan kan het wel weer aan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.