Vakantie en uitjes

Vannie
27-10-2008 om 11:40
Graag jullie mening [hoe kosten delen]
hoe jullie dit zouden aanpakken.
Kleine situatieschets: beste vrienden van ons, zonder kinderen (ongewenst kinderloos), we zien ze erg vaak zo'n 3x per week. Altijd gezellig!
Die vrienden en wij gaan 3 weken naar dezelfde camping. We gaan gezellig samen boeken, lekker met zijn allen op vakantie. Maar hoe gaan we dit doen met het geld, wij zijn een gezin met 2 kinderen, en letten niet op geld met vakantie. Eten wat, wanneer en hoevaak we willen. 1 pot maken lijkt me niet zo heel handig, misschien wel een pot voor het eten (lunche/diner) of achteraf het geld uitrekenen.
Tja de vakantie is pas in augustus, waar je je al niet druk om kan maken
Graag jullie advies hierin.
Vannie

Puck2
27-10-2008 om 12:41
Tja
Wij kunnen hier allemaal wel een mening over hebben, maar het lijkt me het belangrijkst hoe jullie vrienden hierover denken. Ik zou met hun overleggen en afspraken maken. Jij zegt dat jullie neit op geld letten tijdens de vakantie, maar doen je vrienden dat op dezelfde manier. Hebben zij eenzelfde budget te besteden? Doe je alles samen op vakantie? Dat zijn allemaal dingen die meespelen en waar je volgens mij van te voren goed over moet nadenken om te voorkomen dat de vakantie straks erg ongezellig gaat worden door conflicten over het geld en de vakantiebesteding.
Wij (gezin 2 volwassenen, 2 kinderen) nemen mijn schoonmoeder wel eens mee op vakantie. We zitten dan in 1 huisje en dan maken we wel een pot vooraf waar we alles van betalen. De kinderen rekenen we dan samen als 1 volwassenen en wij betalen dan dus 3/4 en schoonmoeder 1/4.

liora
27-10-2008 om 13:11
Tweederde
Hoi,
De pot voorziet in de behoeften van 6 mensen, dus jullie vrienden kunnen eenderde inleggen en jullie tweederde. Dat lijkt me eerlijk.
Allebei de helft betalen niet, want zij zullen minder kosten maken.
Liora

Hanne.
27-10-2008 om 15:09
Da's weer betrekkelijk
Want bijvoorbeeld een 14 of 16 jarige telt m.i. wel mee als een volledige persoon, maar een 2 of 3 jarige niet.
Dwz tav eten en drinken, maar tav bezoekjes aan activiteiten betalen ook de kleine kinderen vaak relatief veel.
Ik zou even met de vrienden overleggen.

Vannie
28-10-2008 om 11:17
Overleggen dus
We gaan het in iedergeval goed overleggen. En mijn mening is om een pot te maken waar wij meer in zullen storten. Dus het komt goed! Verder hebben hun een aparte vouwwagen, en wij onze eigen caravan. We zitten niet 3 weken met elkaar in 1 tent, ik hou wel van een beetje privacy!
Bedankt voor het reageren,
Groetjes Vannie

Puck2
28-10-2008 om 11:32
Juist, vannie
En dan niet alleen overleggen over hoeveel geld iedereen in de pot stopt, maar ook hoe je de dagindeling ziet. Jij zegt dat je van een beetje privacy houdt, ook dat moet je afspreken: wanneer ben je bij elkaar welkom, ga je samen ontbijten of doet oeder dat apart. Als je een dag niet samen op wil trekken: spreek van te voren af dat dat kan zonder dat er scheve gezichten komen. Idem dito met eten: doe je dat altijd samen of ook wel eens ieder apart. Stem dus niet alleen je financiële ideeën op elkaar af maar juist ook hoe je je vakantie wilt doorkomen. Ook al ken je elkaar goed en kun je het prima met elkaar vinden.
En alvast een hele fijne en gezellige vakantie gewenst.

Ella2007
29-10-2008 om 10:24
Ervaring
Ik vind het nogal een verschil of je met een vriendin/vriend (met zijn tweeeën dus) op vakantie gaat of met de twee gezinnen...Wij hebben het in het verleden met vrienden zo gedaan: wel op dezelfde camping, maar ook je eigen leven leiden op de camping, en af en toe spreek je eens wat af om samen te ondernemen. Het andere gezin doet er 's ochtends allemaal wat langer over en zijn wat later, ja , daar ga ik niet op zitten wachten. Meestal kwam het erop neer dat we elkaar 's middags bij het zwembad zagen en 's avonds na het eten voor de koffie met borrel. En de kids zochten elkaar toch wel steeds op, de ene keer bij ons op het plek, de andere keer bij hen. Zo hou je het voordeel van gezelschap, maar niet het nadeel van te weinig aan je eigen gezin toekomen. Maar goed, iedereen is hierin weer anders. Overleggen dus inderdaad.
@Emma: wat een rotsituatie zeg ! Ik heb dat ook wel gehad toen ik veel en veel jonger was, dat ik me dus door een ander liet leiden qua gelduitgaven etc, en dat zij altijd het duurste van de kaart bestelde omdat ze niets anders lustte, en nu herken ik dat gedrag meteen en zou ik dat ook niet meer pikken. Dan maar een Kniertje in andersmans ogen. Niet alleen qua geld maar ook de overdadigheid, daar kan ik slecht tegen. Als iemand dat voor zichzelf besluit prima, maar jouw kinderen zien dat ook en dan kan dat best moeilijk zijn. Afstand houden in zo'n geval dus!

joer
29-10-2008 om 16:36
Waarom een gezamelijke pot?
Wij zijn ook wel met vrienden op vakantie geweest maar hebben altijd gewoon alles zelf betaald. Ieder haalt toch gewoon zijn eigen boodschappen en doet zijn eigen ding.
Samen eten of samen op een terrasje dat betaalde we gewoon om en om of ieder voor zich. Uitjes/entreegeld ed. betaalden we gewoon ieder voor zich.
Verder ging het heel relaxed; onze kinderen een ijsje dan kregen de kinderen van onze vrienden ook. Onze kinderen bij hun eten geen probleem.
Ik zou persoonlijk zo'n gezamelijke pot helemaal niets vinden.
Maar inderdaad zoals iedereen al aangeeft, overleggen met elkaar en doen wat jullie het prettigst vinden.
Groeten JOER.