Vakantie en uitjes

Mama van Jesse
25-01-2010 om 12:17
Hoe oud waren jullie kinderen? Eerste keer mee op vakantie.
Hallo,
Wij waren gewend om elk jaar in september naar het buitenland te vliegen. Onze oudste is geboren in de zomer, dus dat jaar gingen we niet om een jaar later met een kleintje van een goed jaar te kunnen vliegen.
Nu verwachten we in maart de tweede.
Egenlijk is een vakantie in september geen optie meer, de oudste moet naar school. Maar om nou in juni/juli/aug. al met een baby te vliegen....Daar heb ik wat bedenkingen bij. (Overigens bedoel ik met naar het buitenland "gewoon" de middellandse zee, hoor!)
Nederlandse vakanties vind ik echter in verhouding erg duur in het hoogseizoen. En het lijkt me ook zo'n gesleep om met een baby op vakantie te gaan.
Vandaar de vraag hou oud waren jullie kinderen toen je ze voor het eerst meenam op vakantie? En gingen jullie gelijk vliegen, of toch eerst in Nederland?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
MamavanJesse

liora
25-01-2010 om 12:40
Hier
heb gevlogen met baby van 4,5 maand, ging prima. Ik vind het veel vervelender om te vliegen met een kind tussen 1 jaar en 2,5.
Maar nu met mijn tweede ben ik nog niet eens in de trein geweest en van de zomer gaan we een weekje naar Texel. Maar dat is vooral omdat ik inmiddels weet dat een kleine baby gewoon bij mama wil zijn, en dan is samen in een vliegtuig zitten best een dure manier om dat doel te bereiken.
En een kind van 1 tot 4 jaar ongeveer wil gewoon met mama ergens zijn waar hij kan bewegen en spelen, en dan is een vliegtuig ook een nogal dure manier om dat te bewerkstelligen.
Vandaar nu Texel.

reina
25-01-2010 om 12:57
Oud
Vliegen deden we niet toen de kinderen klein waren. Met dochter gingen we vanaf haar eerste jaar kamperen ( tent of kampeerhutje), met de auto of de trein. Toen ze 3 was ging ze voor het eerst met ons vliegen (zoon, 1, was toen bij oma). Zoon ging vanaf zijn eerste jaar ook mee met de auto kamperen, vanaf zijn 2e met de tent. Hij ging pas voor het eerst vliegen toen hij een jaar of 15 was. Wij zochten al redelijk snel warmer oorden, omdat ze dan lekker buiten konden spelen, maar bleven wel binnen Europa.

Hillary
25-01-2010 om 12:58
4 maanden en 3 maanden
maar met de auto. Dus hoe dat met vliegen gaat heb ik geen ervaring mee. Oudste is van maart en toen zijn we eind juli naar Spanje geweest. We hadden met 3 gezinnen met allemaal 1 kleintje een groot huis met eigen zwembad. Ik gaf nog wel borstvoeding, dat was met name onderweg wel zo hygienisch. We waren best nerveus dat baby ziek zou worden ofzo, maar al wie ziek werd (ik, mijn man, een van de andere volwassenen), de baby dus niet. Vond het prima te doen, alleen strand vond ik helemaal niets, een keer geprobeerd, toen maar weer bij zwembad gebleven. Baby nummer 2 is van september en toen gingen we de week voor kerst op wintersport. Toen zaten we in een hotel met kinderopvang. Baby kreeg ook borstvoeding, om 10 uur tweede voeding, baby in de kinderwagen, hup kinderopvang in gereden om 1 uur werd ze wakker en was ik terug van het skien om te voeden. Daarna gingen we lekker samen een dutje doen (was laatste week van mijn verlof).
Overigens weet ik niet hoe oud je oudste is, maar als die 4 is mag je nog gewoon buiten de vakanties nog op vakantie.

Vlieg
25-01-2010 om 15:15
4-5 maanden
was mijn dochter toen we naar Lesbos vlogen. Draagzak mee, borstvoeding - geen centje pijn! Maar ja, dat was wel in september-oktober. Ik zou zelf al niet in juli-augustus naar bv Griekenland willen, een kleine baby wel?

Sera
25-01-2010 om 17:11
6 weken
Mijn ouders wonen in een ander land en toen mijn oudste geboren is zijn we na zes weken na hun toe gegaan met het vliegtuig. Dat was echt geen enkel probleem. Juist met een hele kleine baby kan je makkelijk vliegen. Een baby kan je gewoon meedragen in een draagdoek of een wandelwagen en in het vliegtuig kan je ze op schoot houden. De vlucht is dan ook zo voorbij.
Toen mijn dochter 5 maanden was hebben we een huisje ergens gehuurd en zijn we met de auto daar heengegaan. Ongeveer 10 uur rijden. Dat was ook geen enkel probleem.
Mijn zoon was 3 maanden toen hij voor het eerst met het vliegtuig ging.
Mijn jongste dochter was bijna 4 maanden en mijn jongste zoon 9 maanden.
Het is echt geen enkel probleem om met jonge kinderen te vliegen of op vakantie te gaan.

Guinevere
25-01-2010 om 20:48
6 wk en 4 mnd
Mijn oudste was 6 weken toen we met de auto en geleende caravan een paar weken naar Frankrijk gingen. Geen centje pijn. De jongste was al veel ouder toen hij met ons mee op vakantie mocht: 4 maanden. En toen hadden we we een huisje in NL geboekt. Gelukkig maar want de baby bleek behoorlijk ziek te zijn (kinkhoest). Bovendien was (en is) hij minder reislustig dan onze oudste.
Ik zou gewoon even wachten tot de kleine er is en dan de situatie beoordelen. Met sommige kinderen kun je nu eenmaal meer ondernemen dan met andere. Die jongste van ons is meer van de 3 R-en.

Mama van Jesse
25-01-2010 om 22:08
Bedankt!
Goh! Ik ben echt verbaasd!!
Wat namen jullie ze al jong mee! Dat had ik niet verwacht, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Ik vond eigenlijk dat wij met 1 jaar al snel vlogen . Ik denk idd dat Guinevere een punt heeft en dat we wachten tot baby er is en dan maar besluiten.
Hillary, dat schijnt technisch wel te mogen, maar scholen hebben er wel een hekel aan? Jesse wordt a.s. juli 4 jaar. Ik heb het school niet gevraagd, maar het lijkt me niet helemaal de bedoeling - leerplicht of niet. Ik meende eens gehoord te hebben, dat een dagje thuis omdat ze school nog niet "trekken" oké is, maar dat het niet bedoeld is om "lekker" op vakantie te gaan.
Nou ja, dan is de herfstvakantie altijd nog een optie of zo. Qua hitte in de zomerperiode: Als je een accomodatie met airco hebt, hoeft de hitte geen probleem te zijn.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties.
Ik heb er nog eens over nagedacht, maar ik kwam toch ook niet veel "jong spul" tegen toen wij zelf nog regelmatig vlogen. Vandaar dat ik dacht dat dat niet zo gebruikelijk was.
MamavanJesse

mpronk
26-01-2010 om 09:02
Mama van jesse
Ik zou lekker buiten de schoolvakanties gaan.
Joh dat mag hoor.
Stuk goedkoper en rustiger en niet zo heet.
Zolang het kan lekker doen.
Hebben wij ook gedaan.
Zo willen dat het nog kon
marion

Guinevere
26-01-2010 om 09:50
De juf
Toen wij de kleuterjuf indertijd meedeelden dat we in februari 2 weken naar de Canarische eilanden gingen, juichte ze dat alleen maar toe. "Geniet ervan zolang het mag", was haar boodschap.

Flora B
26-01-2010 om 10:38
Een week oud!
Wij kregen ons 4e kindje (nakomertje) midden in de zomervakantie en het had alleen maar geregend, gunst wat waren de andere kinderen uit hun humeur. Ze hadden een trampo gekregen omdat we niet op vakantie konden, maar vw de regen konden ze er niet eens op. De laatste dag dat de krvzorgster er nog was kreeg ik een aanbieding binnen van een CP, midweek... de laatste schoolvakantieweek van de kinderen.
We zijn zo gegaan, ik heb alleen maar de tuin van het huisje gezien (toen ineens 30gr) op een heerlijke ligstoel en mijn man is met de overige 3 op pad geweest. ( de baby heeft alleen maar in de kinderwagen geslapen, en aan mijn borst gelegen) voor hem maakte het niets aan waar hij was. Oh, bijna vergeten, mijn moeder was ook mee om mij te verwennen en te koken.....

Marjoleine64
26-01-2010 om 16:18
2 maanden
was jongste toen hij meeging voor een weekje strand in Israel (Eilat), in de winter. Oudste van 2 hadden we toen een week uitbesteed bij opa en oma, we wilden wel even echt vakantie. Oudste is overigens met 3 maanden oud een week meegeweest op wintersport naar een dorp op 1800 m hoog. Dat schijnt nog meer risico te hebben dan een (relatief korte) vlucht. Maar we hebben nergens problemen mee gehad.
Ik zou trouwens niet moeilijk doen over een vakantie buiten de schoolvakanties voor een 4-jarige kleuter. Al weet ik dat er scholen zijn die daar wel moeilijk over doen...
Marjoleine

vlinder72
26-01-2010 om 16:27
Hmm, even nadenken
Onze oudste is in juni geboren. In september namen wij hem toen mee naar Zuid Frankrijk. Inderdaad geen centje pijn. In eerste instantie braaf de maximale twee uur maxi cosi tijd aangehouden en dan er even uit maar dat werkte niet. Sliep kind eindelijk moest hij er weer uit. Kind twee is van april en ging voor het eerst mee naar Bretagne in juni. Van kind 3 weet ik het het niet meer. Kind 4 is vorig jaar april geboren. In de zomervakantie zijn wij in Nederland gebleven om precies te zijn, zijn wij naar Terschelling geweest. In de herfsvakantie zijn wij met het vliegtuig naar Florida gevlogen. Ging ook prima. Wij zijn nooit buiten de schoolvakanties om weggeweest. Tenminste vanaf het moment dat onze oudste 4 was. Ten eerste vind ik het niet een prettig idee dat hij dan zoveel van school zou missen en wij moeten al zoveel tijd regelen om vrij te krijgen en opvang te regelen tijdens de schoolvakanties. Vliegen met een baby gaat trouwens prima. Ik heb zowel ervaring met fles als borstvoeding. Ook daarmee nooit problemen gehad. Overal in de wereld leven baby's en baby producten zijn overal verkrijgbaar.

Vic
27-01-2010 om 12:45
3 en 5 maanden
Oudste ging voor het eerst mee toen ze 3 maanden was. Met de auto naar Luxemburg. Helaas kreeg ze daar de zesde (of vijfde) ziekte, maar toen was ik heel blij met een Nederlands sprekende huisarts. Jongste was 5 maanden toen ze voor het eerst mee ging. Toen ging ik alleen met de kinderen (oudste was 6) met het vliegtuig. Een ideale vakantie was dat. Oudste vermaakte zich de hele dag met allemaal kinderen op de camping (mét animatie), en jongste lag lekker in de kinderwagen te slapen of op een speelkleed in de caravan. Heel relaxed.

Minet
27-01-2010 om 19:29
4 maand
en bijna 9 weken te vroeg geboren, dus nog behoorlijk klein. Naar een camping in Limburg ging de reis, het was heerlijk weer, we hadden de caravan van mijn ouders tot onze beschikking. Helaas lagen de kinderen na 3 dagen in het ziekenhuis, beiden met kinkhoest
Onze vakantie heeft dus 8 dagen ziekenhuis geduurd, daarna linea recta naar huis.

Lionne
27-01-2010 om 22:14
6 weken
6 weken oud was ons zoontje toen hij mee ging kamperen, wel in Nederland. Dat ging prima! Medecampinggasten waren wel verbaasd als ze ons zagen afwassen met zoontje in draagzak
Lionne

Damajo@
27-01-2010 om 23:26
6 wk
Ik ben 2 weken in het huis van mijn schoonzus ( die zelf elders op vakantie was) gaan zitten.Heerlijk, want ik zag mezelf nog niet op een matje liggen na de keizersnee ( nou ja, het liggen ging dan nog maar het opstaan
Supergoedkoop ( gratis) en van alle gemakken incl. internet voorzien.
Echt een aanrader: vraag iemand of je op hun huis kunt passen.Meestal zit je dan luxer dan in een vakantiehuisje.
Damajo

Tinus_p
28-01-2010 om 11:32
Niet nu beslissen
KISS -Keep It Simple; er kan veel met een pasgeborern baby, maar de vraag is altijd of het wel leuk en ontspannend is.
Verder; beslis niet nu over je vakantie, maar pas ergens in de zomer. De kans dat je moet/wil annuleren omdat het allemaal tegenvalt is best groot. Dan weet je wat je wil en aankan.

Guinevere
28-01-2010 om 11:48
Tjee minet
Dat hadden wij toen dus ook, met die vakantie. Baby van 4 maanden kreeg de dag voor de vakantie kinkhoest. Dus hup, ziekenhuis in. De volgende dag weer ontslagen en huppa, naar het huisje in Drenthe met hem. Maar de AB was dan ook erg snel aangeslagen gelukkig.

Puck
28-01-2010 om 15:34
10 weken en 6 weken
Toen de oudste geboren was zijn we met 10 weken naar een huisje in Drenthe op vakantie gegaan. Toen jongste 6 weken was zijn we in Kijkduin op vakantie gegaan, lekker luxe huisje met sauna etc. zodat we heerlijk konden cocoonen.

Mama van Jesse
28-01-2010 om 21:32
Reactie
Allereerst bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik zal nog even wat antwoorden geven.
Over die schoolvakanties: Ik weet van kennissen dat er hier in de regio heel moeilijk over gedaan wordt en dat het feit dat ze nog geen 5 jaar zijn, beslist niet mag worden geinterpreteerd als vrijblijvend naar school gaan. Ergens begrijp ik dat ook wel een beetje. Heb je een groep peuters mist er elke week wel ééntje die dan op vakantie is...
Onze schoolgids - die ik op internet kon vinden - geeft trouwens geen uitsluitsel. Wellicht, als je het vraagt is het geen probleem, maar dat weet ik dus niet.
Inderdaad houden we de optie van niet-gaan ook altijd nog open, hoor! We zijn in het voorjaar van 2009 een weekje naar Ameland geweest en ook dat beviel heel goed....
Als ik zon-garantie kon boeken was het helemaal geen probleem, en bleven we lekker in de achtertuin liggen, maar ja, dat weet je hier wel.....
Nogmaals bedankt!
MamavanJesse

Puck
29-01-2010 om 14:05
Mamma jesse
"hier in de regio heel moeilijk over gedaan wordt en dat het feit dat ze nog geen 5 jaar zijn, beslist niet mag worden geinterpreteerd als vrijblijvend naar school gaan."
Ten eerste zal dat niet regiogebonden zijn maar schoolgebonden. En natuurlijk gaat je kind niet vrijblijvend naar school. Maar als jij buiten de schoolvakanties weggaat kan dat zonder dat jij daar problemen mee krijgt. Dan kan school sputteren wat ze wil, maar ze hebben geen poot om op te staan. De directeur gooide het in ons geval op "dat ik mijn kind het recht op onderwijs ontnam". Leuk gezegd maar ik was niet onder de indruk. Ook gewoon gegaan buiten de schoolvakanties.

Guinevere
29-01-2010 om 22:57
Triest
Ja, 't is diep triest, een kind dat een week lang niet kan knippen en plakken maar dat wordt blootgesteld aan een vreemde cultuur, en alles dat ie daar kan leren...

Puck
30-01-2010 om 10:57
Ja guinevere
... je snapt ook wel dat ik me de hele vakantie schuldig heb gevoeld "omdat ik mijn kind het recht op onderwijs ontnam" LOL

dirksmama
30-01-2010 om 20:51
5 weken
Oudste was5 weken toen hij meeging in het vliegtuig. Hoe jonger, hoe makkelijker...