Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Vic

Vic

24-01-2011 om 09:37

Hoe ver rijden op 1 dag?

Ik heb een vakantiebestemming geboekt op ongeveer 1000 km. Omdat ik dat eigenlijk net iets teveel vind om in een dag te rijden, heb ik voor zowel de heen- als de terugreis een overnachting geregeld. De afgelopen jaren reisde ik terug wel in 1 keer, met het idee om een hotel te boeken als het niet meer ging. Dat moment kwam altijd als ik bijna in Nederland was, dus dan besloot ik die laatste drie uur ook nog maar even door te rijden. En dat viel dan altijd tegen. Nu heb ik dus voor de terugreis ook een hotel besproken. Geen snelweghotel, maar een familiehotel in een leuke omgeving met wat voorzieningen, zodat het hopelijk bijdraagt aan een ontspannen terugreis en verlenging van het vakantiegevoel.
Eigenlijk zoek ik een beetje bevestiging dat ik het goed geregeld heb Ik heb al meerdere mensen gesproken die het een beetje overdreven vinden. Mijn vriend rijdt bijvoorbeeld fluitend in 1x 1300 km, met 3 keer stoppen ofzo. Ben ik nou zo mutsig dat ik erg moe wordt van zo'n eind rijden? Hoe lang rijden jullie maximaal, als je alleen rijdt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

24-01-2011 om 10:04

Zelf weten

Dat mag je toch helemaal zelf weten?
Mijn ouders boekten ook altijd onderweg een plekje op een overnachtingsscamping. Het is toch helemaal niet veilig om door te jakkeren als je dat niet fijn vindt.

Ik rijd

Met caravan achter de auto rijd ik 700 km op een dag. Als ik verderop ga heb ik wel eerst een paar dagen rust nodig. (Tenminste dat wil ik wel, anders jakker je zo door)
1000 km vind ik om in één keer te doen te ver. Trouwens wel heel onverantwoord dat sommige mensen 1300 km in één keer rijden. Je wordt toch gaandeweg minder oplettend, en een fout zit in een klein hoekje.Maar goed, ik rij altijd als enige volwassene, misschien dat dat ook vermoeiender is.

Gr. Poezie.

Hibiscus

Hibiscus

24-01-2011 om 10:47

Zou het ook zo doen

Als je met zijn tweeen bent rij je die 1000 kilometer wel afwisselend en mijn man zou het alleen ook nog doen. Maar ik alleen zou het ook liever opbreken. Daarbij, als het een leuk hotel is, heb je toch nog een nachtje een beetje vakantie? Groot gelijk hoor!

Hibiscus

Puck

Puck

24-01-2011 om 10:59

Prima toch

Mijn mening is dat de vakantie begint zodra je in de auto stapt en eindigt als je weer voor je voordeur staat. Dus moet ook de reis leuk blijven. Met de caravan rijden we ook eigenlijk (op de heenweg) nooit meer dan 700 km en dan gaan we al heel vroeg weg zodat we om 3 uur kunnen stoppen. Zonder caravan vinden wij 1000 km per dag wel te doen, maar als je je lekkerder voelt bij een overnachting dan is dat toch heerlijk ontspannend?

Goed idee

Hoi Vic,

Ik vind het altijd zo opbreken om die terugreis in 1 keer te doen, man wil wel altijd doorrijden. Daarom gaan we komend jaar maar 600 km ver weg. Heerlijk, dat is goed te doen. O,ja we hebben ook een caravan erachter hangen. Ik vind dat je het goed hebt opgelost, vooral die laatste uren van de reis zijn zo vermoeind.

Groetjes, Pinkelot

Alleen

als ik alleen zou moeten rijden, zou ik ook niet in één keer 1000 km kunnen rijden. Een overnachting op de heen- en terugreis vind ik daarom niet meer dan logisch.
Petje af trouwens, ik geloof dat ik in mijn eentje niet eens die reis zou maken per auto.

Volg je gevoel, jij moet rijden en jij moet dus op jouw manier doen!

Fijne vakantie alvast!

groetjes van Purk

Wij

Wij gaan in de meivakantie ongeveer 1200 km rijden en we doen er heen 2 dagen over en terug 1. We rijden allebei en daarbij is het vak van mijn vriend autorijden. Op deze manier hebben we nog een dag thuis voordat de kinderen weer naar school moeten. Ook scheelt het ons de kosten van nog een overnachting.

amk

amk

24-01-2011 om 13:14

Helemaal goed

ik zou het ook zo doen.
Is voor de bewoners van de achterbank ook leuker.

Vic

Vic

24-01-2011 om 14:29

Mijn eigen manier

Bedankt voor de reacties. Ik ben blij dat jullie het goed vinden De negatieve reacties kwamen voornamelijk van mannen, al dan niet met niet-rijdende partner, die zo'n stuk gewoon in een dag rijden (en dan de volgende dag weer zo'n eind). De afgelopen jaren heb ik de terugweg wel in 1x gereden. Dat was te doen, ik zou ook echt wel stoppen als ik moe of slaperig word, maar ik vond er helemaal niets aan. Ik ga niet om 6.00 uur rijden, want dan ben ik niet op mijn best, dus bij vertrek om 9 uur, kwam ik 's avonds rond 23.00 uur thuis. Dan natuurlijk met twee kinderen die helemaal gaar zijn van de lange rit, en ook geen zin hebben om te slapen. Dé manier om in een keer van mijn ontspannen vakantiegevoel af te komen. Dus dit jaar gaat het anders, eens kijken hoe dat bevalt.

Rembrand

Rembrand

24-01-2011 om 18:54

Twee dagen

Hoi,
Wij rijden samen ( met de caravan erachter ) en doen over 1000 km ook twee dagen. De eerste dag rijden we meestal zo'n 700 km en gaan laat in de middag van de weg af en een camping op. Lekker op het gemakkie eten en relaxen. De tweede dag is het nog maar een kort stuk rijden, waardoor we alle tijd hebben om de caravan en tent op te zetten. Toen we de vouwwagen nog hadden reden we het in één keer ( we konden harder rijden met de vouwwagen erachter), maar dan was 1000 km echt de limiet. En eigenlijk was het toch te ver omdat je dan zo laat aankomt en alles nog moet opzetten en ook nog moet eten.
M.

Mover

Mover

24-01-2011 om 19:39

Alleen rijden, of als enige rijden

Ik vind het nogal uitmaken of je alleen rijdt of dat je een niet rijdende partner erbij/naast hebt zitten.
Twee redenen: de niet rijdende partner kan altijd helpen met borden en kaart lezen. Geeft rust.
En, vooral, de niet rijdende partner kan het gedoe op de achterbank regelen (even er vanuitgaande dat er jonge(re) kinderen op de achterbank zitten).
Fijne vakantie.
Groetjes, Mover

Jesse_1

Jesse_1

24-01-2011 om 21:44

Tja

Ik had eens een collega die in één keer van ca. Amersfoort naar Spanje reed (wel onderweg stoppen, maar zijn vrouw reed niet). Dat vind ik gewoon onverantwoord!
Jesse

Wij stoppen nog eerder

We hebben een caravannetje, en mijn man is de enigste die rijdt. Dit jaar (en toevallig ook vorig jaar) gaan we naar het Zwarte Woud, van ons uit zo'n 550 km.
We vertrekken 's ochtends op ons gemak, meestal tegen een uur of 10. Dan tuffen we naar Belgie en stoppen op een camping vlakbij de Franse grens. Deze camping vind onze dochter geweldig (zijn we een paar jaar geleden eens geweest) maar wij vinden 'm wat minder door de grote hoeveelheid Nederlanders. Dus leuk, maar wel maar voor 1 nacht. Daar zijn we dan tegen 2 uur. Ons meiske duikt dan lekker de speeltuin in, en wij drinken rustig wat en lezen een boekje. 's Avonds lekker eten, een spelletje doen en pitten. De volgende dag rustig ontbijten, en dan tegen 10 uur weer vertrekken. We rijden een stukje door Frankrijk en belanden dan tegen 2 uur op de camping waar we een week of 2 blijven. Rustig de voortent opzetten en lekker op tijd klaar. De terugweg doen we ook zo, alleen rijden we dan terug door Duitsland. We rijden tot we ongeveer halverwege zijn, en zoeken daar een camping in de buurt van een pretpark. Daar blijven we dan nog een dag of 3, en dan weer rustig naar huis. Totaal geen stress, heerlijk!
Dus Vic, wij zijn nog "erger", haha!

dc

dc

25-01-2011 om 08:44

Lekker

Je hebt vakantie, dus het is toch lekker als je niet hoeft te stressen?

Wij rijden zo'n afstand meestal in 1 keer 's nachts, maar dan rijdt mijn man, slaap ik, en doe ik de kinderen 's ochtends, terwijl hij slaapt. Als ik alleen zou zijn, zou ik het ook in 2 keer doen hoor. Inderdaad, lekker ontspannen.

Primavera

Primavera

25-01-2011 om 17:04

Hangt ervan af hoe lang 1 dag rijden duurt

Hallo Vic,
Ik lees dat je over 1000 km 14 uur doet en dan kan ik me voorstelen dat, vooral als je alleen rijdt, je het liever in twee dagen doet.
Veel mensen doen er alleen minder over 1000 km. Mijn schoonouders wonen toevallig 1000 km van ons vandaan en daar doen we 8 a 9 uur over met 1 a 2 keer stoppen. We gaan dan om een uur of 11 weg en komen dan precies voor de geserveerde avondmaaltijd aan. Ik heb het ook wel eens in mijn eentje gedaan voor werk met 1 stop. Ik vond dat goed te doen en niet vermoeiend, maar ik rij ook graag.
Ik denk dus dat de reacties vooral komen van mensen die er ook een flink aantal uur korter over doen en de 1000km gelijk in hun reistijd vertalen en het hen dan overdreven lijkt om slechts iets meer dan 4 uur per dag te rijden.
En verder al deed je er een week over, je moet gewoon doen wat voor jou goed voelt. Als voor jou in één keer rijden vermoeiend voelt dan doe je er hadstikke goed aan om de reis in tweeën te hakken. Vermoeid achter het stuur kan letterlijk dodelijk zijn.
Groeten Primavera

Primavera

Primavera

25-01-2011 om 17:13

Wat ik trouwens wel mutsig vind

Wat ik trouwens wel heel erg mutsig vind is als mensen vanwege projectie van hun eigen rijervaringen anderen die wel langer rijden gelijk als onverantwoord bestempelen.
Groeten Primavera

Puck

Puck

25-01-2011 om 18:44

Nee primavera

HEt is niet vanwege projectie van je eigen rijgedrag. Er zijn zat onderzoeken die aangetoond hebben dat lang rijden onverantwoord is.

Jesse_1

Jesse_1

25-01-2011 om 21:14

Ach

Ik vroeg me al af wie er over het woord 'onverantwoord' ging vallen. Ja, ik vind het echt onverantwoord, ongeacht je rijervaring, om van midden Spanje naar midden NL te rijden, zonder tussendoor ècht rust te nemen. Ik heb even niet meer paraat hoeveel uur hij over die afstand had gedaan. Dat heeft niets met MIJN rijervaringen te maken.
Jesse

amk

amk

25-01-2011 om 21:51

Primavera

wil je dat even aan mijn neefje uitleggen die door zo'n doorrijder (doodrijder) zijn vader nooit zal kennen.

Kwam uit Frankrijk in 1 dag.
Ook voor dit gezin de rest van hun leven een 'onvergetelijke' dag.

Vic

Vic

25-01-2011 om 22:22

Primavera

Ik ben geen truttige chauffeur hoor! Ik doe 14 uur over 1000 km omdat ik om 9 uur vertrek. Dan om de 200 km, of 2 uur, ongeveer een kwartier pauzeer. Voor de lunch neem ik een langere pauze, denk wel een half uur. Als ik dan net over de grens ben in Nederland, nemen we nog een uitgebreide dinerpauze. Het is ook niet zo dat ik moe ben, maar ik ben het op een gegeven moment wel zat om achter het stuur te zitten. Dan wil ik koffie en even roken

Nou,

voor mij is de max per dag zo'n 150 a 200 km, afhankelijk van of ik met of zonder bagage fiets. Met kinderen achterop wordt het wat minder natuurlijk .
Maar goed, als man rijdt kunnen we ook met de auto, en dan doen we het lekker rustig aan want de vakantie begint zodra we weg gaan. Wij zouden er niet over piekeren om 1000 km in 1 dag te doen. We willen dit jaar misschien naar Zweden, de heenreis zal in 2 of 3 etappes gaan.

Vic

Vic

26-01-2011 om 09:32

Pelle

Ik zoek overnachtingshotels gewoon op booking.com. Eerst bepalen waar ik ongeveer wil stoppen, en dan zoeken rond die plaats.
Dit jaar heb ik voor de heenweg dit hotel in Duitsland: http://www.gasthaus-sonne.de/. Ziet er heel leuk uit, en ik betaal maar 75 euro voor een driepersoonskamer incl ontbijt. Wel iets meer dan Etap, maar dan zit je tenminste niet op een industrieterrein waar je om 16.00 uur 's middags geen broodje kunt kopen.

Puck

Puck

26-01-2011 om 09:46

Pelle

Toen wij vorig jaar naar Toscane gingen hebben we ook in Zuid-Duitsland overnacht. Maar niets van tevoren geboekt. Gewoon van de snelweg af en bijna ieder dorp in Duitsland heeft wel een "gasthof" waar je terecht kunt zonder reserveren. Wij hadden daar een 4 persoonskamer incl. uitgebreid ontbijt voor 100 euro. Waar wil je zo ongeveer overnachten?

Simone G

Simone G

26-01-2011 om 10:04

Reistijden

Enig idee hoe duur onze spullen zouden worden als vrachtwagenchauffeurs maar 400 km per dag zouden af leggen.Elke 2 uur moeten ze verplicht een kwartier rusten (en terecht) maar dan mogen ze gewoon verder hoor. Het is ook maar net welke km je af legt, hoe druk is het op de weg, praat je over haarspeldbochten in de bergen of is het een rustige snelweg etc... Wij rijden max. 1000 km per keer maar wisselen elkaar wel af. Alhoewel... vorig jaar de terugweg in 1 keer gereden, was 1200 km. Wij stoppen onderweg als de kinderen het aan geven of wij er behoefte aan hebben.

Vic

Vic

26-01-2011 om 10:11

Bergen

Oei, daar zeg je zowat. Ik moet dus dit jaar door de bergen (Tirol). Daar had ik even niet bij stil gestaan toen ik boekte, maar dat vind ik heel onprettig. Kun je dan wel 450 km in een uur of 6 rijden?

Henriette123

Henriette123

26-01-2011 om 10:34

Hangt er van af

Als je over snelwegen kunt rijden,zonder files,dan rijdt het best lekker door, en lijkt het mij prima te doen. Maar moet je ook door toltunnels;(file) of lange afstanden over 2 baans wegen dan schiet het minder op.Doordat die wegen vaak kronkelen en op en neer gaan kan je minderhard rijden dan op de nederlandse tweebaanswegen. Wij vinden dat veel langzamer gaan dan over Nederlandse 2 baanswegen.

vlinder

vlinder

26-01-2011 om 12:15

O, bergen

Vorig jaar hadden wij een camping geboekt in de Franse Pyreneeën. Wij deden er een uur over om vanaf de snelweg naar de camping te rijden. Echt een drama. Ook om ergens naar toe te gaan stonden wij steeds vast op die kleine weggetjes. Plus nog een keer twee dagen vast gezeten omdat de Tour de France twee keer langs de camping kwam zetten.

Voortaan letten wij hier beter op. Camping moet wel een beetje gunstig ten opzichte van de uitvalswegen liggen.

En verder toetsen wij de route in op de Tomtom. Weet je gelijk hoe lang er erover doet zonder pauzes en files.

Puck

Puck

26-01-2011 om 15:03

Pelle

als de jongens zich vermaken achterin de auto en je hebt geen aanhanger erachter dan is 1000 km goed te doen op een dag, zeker als je over de Duitse autobahnen rijdt.

Puck

Puck

26-01-2011 om 17:14

Lol pelle

Proest Pelle, welke open deur wil je dat ik intrap: "Ik weet nu weer waarom ik wilde overnachten, niet het hele eind maar wij kunnen gewoon niet normaal gezellig doen als we in een file staan..."
Ik zal de vriendelijkste nemen: dan doe je maar abnormaal gezellig in de file.

Maylise

Maylise

27-01-2011 om 11:56

Kan maar liever niet

Ik ben meerdere keren in 1x van Zuid Frankrijk naar Nederland gereden. Iets minder dan 1400 km. Leuk is het niet maar het is wel te doen. Als het enigszins kan dan overnacht ik liever onderweg. Veel ontspanner.

Als ik een lange afstand alleen moet rijden vertrek ik meestal vroeg en stop niet zo vaak maar als ik stop dan stop ik wel langer (dus niet 2 uur rijden en dan 1 kwartier stoppen maar 5 uur rijden en dan minstens 45 minuten stoppen, scheelt in tijd niet zo veel maar is wel veel minder vermoeiend voor mij)

Als we gewoon op vakantie gaan en alle tijd hebben dan zou ik zo'n afstand echt niet in 1x afleggen maar in elk geval 1 overnachting inplannen. Is veel relaxter en bovendien ook nog leuk. Ik probeer het altijd zo te regelen dat we de overnachting ergens plannen in de buurt van een bezienswaardigheid of iets anders wat ik zou willen bezoeken. Misschien voor de kinderen een zwembad als het kan. Dan is dat ook al echt deel van de vakantie.

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.