Vakantie en uitjes

Karin
30-05-2010 om 15:28
Hoeveel vakantiegeld voor 2 weekse kampeervakantie frankrijk?
Hoi!
We gaan kamperen, voor het eerst, 2 weken in een huurtent in de Dordogne.We zijn lowbudget dit jaar en vraag me af hoeveel we ongeveer nodig hebben? We kennen de prijzen in Frankrijk niet. Tol is ongeveer 50,- enkele reis tot de Dordogne meen ik? Klopt dat? En we rijden op diesel, ongeveer 150,- enkele reis. Natuurlijk kun je het zo duur maken als je zelf wilt, maar waar kunnen we ongeveer op rekenen? Wat zijn jullie kwijt aan vakantiegeld, buiten de huur/ of plek/op de camping om dan? En niet elke dag uit eten, maar af en toe. We zijn met 4 personen, de kids zijn `10 en 12 jaar. Nemen jullie zelf veel mee qua eten etc.?
Graag meningen en tips gevraagd!
Karin

Puck
30-05-2010 om 15:57
Niets meenemen
Qua eten neem ik hooguit voor een dag of 2 mee en wat snel-klaar mixjes, je kunt in Frankrijk alles kopen. Eten in de supermarkt vind ik alles bij elkaar genomen ongeveer net zo duur als in Nederland. Sommige dingen zijn duurder, andere dingen weer goedkoper. De extraatjes zitten dan in extra kaasjes bij de wijn, luxe broodjes bij het ontbijt (reken zo'n 4 euro/dag als je op de camping brood bestelt bijv.), iedere dag een ijsje, af en toe een terrasje pakken (dat is wel vrij prijzig). Verder kun je luxe uit eten gaan voor 100 euro per persoon, maar ook voor 30 euro p.p. kun je lekker uit eten. En dan hangt het er nog van af wat je gaat doen. Wandelen etc. kost je natuurlijk weinig extra's, kastelen moet je snel 5-10 euro p.p. rekenen.

Dorry1
30-05-2010 om 17:47
Goed weer= goedkope vakantie
Ik roep altijd maar zo; een goedkope vakantie begint met goed weer. Lekker zwemmen en in de zon luieren, kost niks. (ik hoop dat je een zwembad op de camping hebt en anders naar een riviertje).
Als je elke dag boodschappen doet, ben je vaak wel wat duurder uit. Maar toch denk ik aan mijn boodschapbudget thuis en dan 20% extra. De winkels sluiten elke middag tussen 12-14 uur, ook de bakker en dergelijke. Wij hebben ons vroeger daar nog vaak in vergist en gingen dan maar in een restaurantje lunchen. Stokbrood van de plaatselijke bakker met wat erop is heel voordelig.
Probeer in restaurants te kiezen voor het menu van de dag en je niet een toeristenmenu aan te laten smeren. Scheelt je ook bakken met geld én je leert de echte franse eetcultuur kennen. Trouwens 's middags uit eten is goedkoper, omdat de franse arbeider bijna altijd buiten de deur luncht (of bij moeder de vrouw). Kies ook dan een dagmenu, of menu locale.
Ga ook boodschappen doen in van die hypermarché's , die zijn ook goedkoper dan de buurtwinkeltjes. Fruit en groente naast de weg kan ook zomaar het dubbele kosten omdat ze op toeristen mikken, goed opletten dus! Je kunt ook een voordeeltje treffen.
Wil je elke dag een uitstapje, terrasje, entree van een kasteel, een ijsje, maak da je borst maar nat!
Wandelen met een fles water en wat stokbrood in een rugzak kost je bijna niks.
O ja, als je een Cave ziet waar ze vin en vrac verkopen. Doen! Vaak kun je plastic waterflessen laten vullen met de locale wijn voor 1,50 per liter o.i.d.
Eten van thuis neem ik niet mee. Andersom wel; olijfolie, sel au citron, Spigol (safraankruidenmengsel), confit de canard, coucous uit blik, wijn, etc. etc.
Bonne sejour!
Dorry

Jesse_1
30-05-2010 om 19:55
Om een idee te geven:
Vorig jaar, 2,5 week vakantie, uiteindelijk in Zuid-Frankrijk (Provence) beland - 4 verschillende campings gehad. 2 volwassenen en 3 kinderen in basisschoolleeftijd.
Tol: € 90
Diesel: € 190
Totaal verder: € 875 (excl. camping)
Uit mijn hoofd: wij doen dan ruim boodschappen, 's ochtends vers brood van de camping met naar believen een croissantje, maar niet vaak uit eten, geen dure uitjes, wel een vakantiecadeautje voor ieder en ca. om de dag een ijsje naar keuze (dus reken € 10 per keer).
Jesse

Tinus_p
30-05-2010 om 21:22
Uitstapjes
Dorry:
"Ga ook boodschappen doen in van die hypermarché's , die zijn ook goedkoper dan de buurtwinkeltjes."
En -vind ik- nog steeds een belevenis op zich. Vooral zo hypermarche met 50 kassa's en een waanzinnige keus uit soorten vis, kaas, en groente.
De kosten zitten idd vooral in de uitstapjes; die zijn vaak relatief duur.

mover
30-05-2010 om 22:23
Tol berekenen
www.viamichelin.nl
Op deze website kan je de route plannen, en geeft hij de tol weer. Ook de brandstofkosten.
Qua eten neem ik meestal mee: 2 zakjes nasi en droge sate saus mee. Die zijn namelijk niet (makkelijk) te vinden in de franse winkels. En een pan nasi gaat er bij ons altijd wel in op vakantie.
Ben nogal van de olien/azijnen/ketjaps. Ik heb veel kleine flesjes die ik thuis vul, meeneem en soms in de glasbak daar achterlaat, en soms weer mee terug neem. Dan hoef ik geen liters te kopen van het een of ander, en kan ik toch heerlijke salades en marinades maken.
Maar zoals de rest ook zegt, alles is te krijgen. (oh wat ben ik jalours op die grote hyperU's met 50 kassa's en 50 verschillende soorten magere yoghurt, en 50 verschillende soorten volle yoghurt (bij wijze van spreke). Daar kan onze grootgrutter in de stad nog wel eens een voorbeeld aan nemen!
Veel plezier.

Puck
31-05-2010 om 08:26
Ook jaloers
Ik wil hier ook hypermarché's. Een standaard 2x per week vakantie"feestje" is toetjes uitzoeken bij de hypermarché. Iedereen mag dan voor 1 dag toetje uitzoeken voor het hele gezin. Oooo, het zijn er altijd zo veel en zoooo lekker.

Vera*
31-05-2010 om 08:50
Jaloers
Snik, na het mislopen van de meivakantie moet ik nu nog twee hele maanden wachten voordat ik een hypermarché van binnen zie. Zelfs de kinderen gaan dan met veel plezier boodschappen doen.

Tentje
31-05-2010 om 14:03
Lowbudget tips
Natuurlijk kun je uitjes schrappen en de hele dag op de camping blijven, maar dan kun je volgens mij beter niet gaan. Ik zou toch zeker de mooiste dingen gaan bezichtigen. Ik zou ook wat kostenr eserveren voor benzine/diesel die je verbruikt voor ritjes in de omgeving, ritjes naar de supermarkt, etc.
Rij je in één dag of in twee dagen? Anders rekening houden met overnachtingskosten. Eten onderweg kan een flinke kostenpost zijn (maar hier kun je ook op besparen door zelf spullen mee te nemen).
Ik neem altijd wel wat boodschappen mee, alleen al om niet de eerste dag naar een (vaak dure) campingwinkel te moeten voor je eerste boodschappen. Ik neem ook bv tortilla's, salsasaus, mais en kruiden mee (2x). Dan heb ik in ieder geval iets achter de hand om een goedkoop maaltje te koken. De verleiding van dat leuke restaurantje wordt dan iets minder. Rugzak met lekkere dingetjes mee als je er op uit gaat.
IJsjes horen erbij op vakantie. Minimaal toch wel 1 per dag. Wil je het een dagje rustiger aan doen, koop dan een heel pak ijsjes bij de campingwinkel.
Wij hebben wel eens op een camping gestaan waar een wasje 8 euro kostte. Dat tikt dus behoorlijk aan. Ik doe best nog veel op de hand op de camping. Hoort er een beetje bij.
We kopen altijd wel iets van speelgoed daar. Een opblaasbeest etc ofzo. Maar je kunt gewoon ook even kijken wat je thuis nog hebt en dat als verrassing op je vakantie tevoorschijn halen.

m@ss
31-05-2010 om 15:24
Nog 6,5 week...
En dan mogen wij de hypermachee in! Maar in Frankrijk hebben ze ook een aldi of lidl, scheelt ook een boel. Terasje, keertje uit eten gewoon doen, en doe je dit in een niet al te toeristisch plaatsje maar in een lokaal dorpje kan ook aanzienlijk schelen. verder ijsjes bij een winkeltje kopen belachelijk duur. In die mooi supermarkt doos kopen allemaal ijsje op eten en mocht je er dan nog 1 over hebben en weg gooien heb je nog steeds zker 6 euro bespaard
Heb net ff op fancequide.com gekeken naar de tol
Wij zijn 38,80 enkele reis kwijt en 80 voor gas, dan zijn ik 235,60 totaal kwijt. Wij overnachten ook nog een nachtje, al geboekt. Kost 41,- das ak 276,6. En dan nemen wij mee als zakgeld 1000,00 voor 2 weken als zakgeld. Voor uitjes, etentjes, kadootjes, boodschappen enz.
Wij gaan trouwens naar de ardeche
goetjes mascha

angel3
31-05-2010 om 18:36
Frankrijk duur
ik vond frankrijk echt duur. Is me enorm tegengevallen vorig jaar. We kookten wel vaak zelf en die dingen vallen dan wel mee.Maar ze vragen gewoon keihard 1,50 voor een raketje. Ook toegangsprijzen van dingen zijn pittig maar die maken de vakantie wel leuker. Ik weet niet meer precies wat we uitgegeven hebben. Ik heb geen eten meegenomen, dat paste ook echt niet in de auto. Hooguit voor de 1e dag wat koffie en thee e.d

Dorry1
31-05-2010 om 19:06
Ik heb er zin in!
Als ik dit zo allemaal lees, heb ik er ook al zo'n zin in. Nog een dikke 9 weken
Ijsjes; inderdaad een doos uit de supermarkt. En dan een doos met 3, dan hoef ik er geen. (is een pakje boter aan calorieën)Moet je gewoon effe weten en doen heel veel toeristen (ahum nederlanders).
Een stadje bezoeken of een marktje of een wandeling zijn onze favoriete bezigheden en die kosten bijna niks.
O, en die hypermarché's! We hebben zoiets hier in de stad, maar dat kan niet tippen aan een Eleclerc of een Auchan. En dan petit bateau ondergoed kopen. Dochter van 11 verheugd zich nu al op de topjes die net behaa-tjes lijken.
En die vitrine's met al dat lekkers. Ingelegde artichocken, visterrine en de vele, vele kazen. Ook al een uitje op zich. Moet ik nog doorgaan?
La France, j'arrive! (of zeg ik nu iets raars?)
Dorry

m@ss
31-05-2010 om 20:27
Lidl
Hoi,
lidl, ja liever de echte supermarkten , en idd l;eclarc!! Maar ja ze zitten in frankrijk, en je kunt er dus gebruik van maken, maar liever die 150 yoghurtjes
hihi en nog meer supermarkten ijsjes fan's hahahahha!
nog meer leuke tip's iemand?

jula
31-05-2010 om 20:46
Dorry - pakje boter
Dorry koop deze zomer nou lekker een pak met 4 ijsjes, want een magnum heeft maar 260 Cal. Een pakje boter heeft er wel 1840!!
Jij hebt ook vakantie toch
En om on topic te blijven. Wij nemen nooit eten mee alleen voor de eerste dag, E.Leclerc here we come!
Wij staan altijd op kleine goedkope campings, municipal bijv. Zonder zwembad of animatie, wij gaan bijv in zee, meertjes of riviertjes zwemmen. Wandelen in de omgeving is ook gratis. Voor twee weken Frankrijk zijn wij ong 850 eur. kwijt. Dat is voor de reis en de camping, gewone boodschappen tel ik niet mee, want boodschappen doe je thuis ook

Dorry1
31-05-2010 om 20:57
Jula
Eigenlijk vind ik een magnum niet zo lekker, ook al zijn het minder calorieën, toch nog teveel voor een niet zo lekker ijsje. Ik neem wel een klein hapje. En dan kies ik liever als toetje Illes flotant, of creme caramel of een onvervalste creme brulée.....
En inderdaad; goedkope camping scheelt veel. Of een camping waar niks te kopen viel; kon je je geld niet uitgeven. Heel simpel hahaha. Maar eigenlijk vind ik een zwembadje heel lekker, en dit jaar gaat het er van komen!
Dorry

Vera*
31-05-2010 om 22:16
Alles bij elkaar
In Polen is het ook leuk. Je kiest gewoon of je naar de Engelse Tesco of de Franse Carrefour/Intermarché/Ú wil.
Het was daar ook heel goedkoop, altijd leuk voor de portemonnee.

Flora B
31-05-2010 om 23:10
Wel lidl
Maar dan voor het water, de frisdranken, ranja, de sapjes.... wij bezoeken altijd een Lidl in de buurt (gewoon van te voren uitgezocht op internet)Kopen dan een grote hoeveelheid in, en zo kunnen wij 3 wkn met ons 5en op de camping door brengen.
Natuurlijk bezoeken wij de Hyper U voor de "andere boodschappen" en struinen wij marktjes af, maar echt ook op de markten vind ik de kaas en lekkere worsten ook erg duur, we doen het wel, maar zuinig aan... (ik heb het wel over de middenlandse zee kust... zal in de binnenlanden wel goedkoper zijn) Wij rekenen op 450-500 euro per week ( gaan 1 of 2 keer in totaal uit eten)

Karin
01-06-2010 om 10:09
Super!
Dank jullie voor je tips. Ja, ik dacht zelf aan 500,- per week maar vind dat eigenlijk best veel.. Het is best een uitdaging om het met minder te doen. Maar dan moet iedereen vh gezin wel meewerken. Het is niet makkelijk om steeds nee te zeggen als ze ijsjes en tosties enz van het camping terras willen. Daar ben ik niet goed in. En manlief vind alles zelf vooraf kopen nogal armoedig. Die is meer van de terrassen en overal ijsjes en biertjes kopen. Wat we ook willen is een paardentocht maken met zn vieren. Kano's huren, af en toe( geen idee wat dat kost?). En wat iemand al noemde, zou ik vergeten mee te tellen, zijn de extra bezine kosten bij dagjes uit!
Overnachten kan in een Forume 1, kost 32,- per kamer incl ontbijt( maar dan hebben we 2 kamers nodig dus 64,- plus de terugweg ook. Maar in 1 keer rijden lukt niet, is te ver voor mijn man die alleen rijdt.
Maar die hypermarches zijn super, kan ik me nog van vroeger herinneren. ZIjn de duur of valt dat mee?
Hoe ligt het prijslevel met de Aldi daar? Of met AH hier? Kan met voorstellen dat jullie dat als uitje op zich zien! Krijg er wel meer zin in zo.Maar als je boven je budget gaat leven, levertdan na de vakantie stress op.
Zou ik het ook met 400,- per week kunnen redden? Incl. eten, benzine voor de dagtochtjes af en toe? En 1 x paardrdrijden en af en toe kano's huren? Of gaat dit te krap worden? Uitdaging!
groetjes,
Karin

m@ss
01-06-2010 om 14:24
Karin
een aldi is zeker veel goedkopen als een hypermache. Ik vind ze geweldig maar ook prijzig, dit kan ook te maken hebben dat ik veel meer meeneem... ahhaha Mijn man neemt ook geen boodschappen mee, die kopen we daar!!! Maar bij de aldi drinken halen enz is echt veeel slimmer.
Nadeel formule 1 is geen toilet op de kamer en of douche.
Wij hebben een premierre class geboekt is 41 euro. Zijn wel voor 3 personen maar wij hebben er nog 1 in camping bed.
Ik reken ook 500 voor een week maar dan incl benzine, ijsjes boodschappen en uitjes. Maar tol en bezinen onderweg vind ik een andere kostenpost.

Puck
01-06-2010 om 16:09
Met sini eens
Ook ik vind dat de hypermarche's niet duurder hoeven te zijn dan de nederlandse supermarkt. Als je de gewone huismerken neemt dan scheelt het niets en neem je de budgetdingen (idd onder uit de schappen) dan heb je gewoon de euroshopperprijzen van de AH.
Maar de tip van een mandje neem ik niet over hoor Sini: dat maakt het nu juist leuk shoppen in de hypermarché: eindeloos je karretje volladen met allerlei leuke en lekkere dingen (bretonse boter, verse olijven, kaasjes, wijntjes, toetjes, mmmmm)

janeausten
01-06-2010 om 21:20
Reisgids als budgethulp
Dat werkte zeker goed in de studententijd. Van te voren een reisgids kopen waarin wordt aangegeven wat goedkopere restaurants zijn, uitjes etc. Ideaal. En de ultieme tip van mijn moeder: kids zelf zakgeld geven. Wij kregen vroeger een bedrag, geloof 2 gulden per dag vakantie en dat mocht je zelf beheren en was voor ijsjes, snoep etc. Eten kregen we en ook toegang tot attracties maar zagen we speelgoed of snoep dan moest je dat zelf betalen en op was op. Op die manier was het volgens mijn moeder te doen om met 4 kids op vakantie te gaan omdat ze dan beter van te voren kon plannen wat het zou gaan kosten.
En sini: wij hebben juist een koelbox die je kan aansluiten in de auto zodat ie koelt. op die manier al heel wat kilo's aan kaas maar ook yoghurt en deegwaren etc mee naar huis genomen. Laatst een bruiloft in Antwerpen en dan gaat ie ook mee. Bij de Delhaize en Carrefour naar binnen, koelbox vol en dan weer naar NL terug.
en verder ben ik het wel met Angel eens: Frankrijk is ook in de basis geen goedkoop land. Maar wel erg leuk en lekker!

Rinkie
01-06-2010 om 21:45
IJsjes! besparen...
Wij hebben het systeem dat elk kind elke dag een doos ijsjes mag kiezen bij de supermarkt. Ben je klaar voor 2-3 euro (soms nog minder). Los kosten ze al gauw 2 euro en dat keer 6!
Werkt uitstekend.

Jesse_1
01-06-2010 om 22:42
IJsjes
Hmmm, op zich zit er wel wat in de ijsjes tip (pak kopen in supermarché), zal ik zeker onthouden, maar.... bij ons vallen we dan vrijwel gelijk over een praktisch probleem dat we één kind hebben dat niet van chocola houdt en de anderen juist wel.
En meestal hebben we juist zin in een ijsje als wel 's middags even gezwommen hebben en het warm is.
Jesse

Hermiena
02-06-2010 om 12:24
Lidl
Wij gaan wel naar de Lidl en daar hebben ze hele andere dingen dan in de nederlandse Lidl. Misschien hebben ze niet 150 toetjes, maar je kunt toch al snel uit een stuk of 50 toetjes kiezen. Met een zeer kieskeurige zoon is een Lidl in de buurt wel erg handig, maar zoals altijd moet je wel een beetje de prijzen weten. Zo zijn sommige franse kaasjes bij de Lidl duurder dan bij LeClerc.

Flora B
02-06-2010 om 19:38
Sinilind
Ik vind 500 euro aan boodschappen ook erg veel!!!en dat is het ook niet, het is per week wat we besteden. We houden erg van steden bezoeken en gaan dan we regelmatig met een treintje of open bus mee. Ook kleding en andere cadeautjes mee gerekend. Wij drinken geen alcohol (vinden we niet lekker ) maar wel lekker een zak chips, nootjes etc... en maak vaak voor de lunch salades etc... Oh, ik krijg er ook al weer zin in....( nog 5 weken!!)