Vakantie en uitjes

Flora B
16-03-2012 om 17:29
Huisje denemarken ervaring...
Wie heeft er wel eens een huisje gehuurd in Denekmarken? Ik ben bij Casa Mundo aan het kijken voor de meivakantie. Heel veel keus, maar welk gebied van Denemarken is leuk, wij houden van de kust om te wandelen, maar volgens mij is dat in heel Denemarken. Maar ik zou ook wel graag een stad willen bezoeken.
Wat mij verder opvalt, dat de schoonmaakkosten belachelijk hoog zijn. Je betaald tussen de 125-150 euro per huisje ( 5 persoons huisje) Is dit normaal?
Ook zie ik bijna in elk huisje een sauna... heerlijk, maar misschien daardoor de hoge schoonmaak kosten.

Mariola
16-03-2012 om 20:06
Dansommer
Hoi Flora,
Wij zijn vorig jaar in de meivakantie ook een week naar Denemarken geweest. We hebben een huis gehuurd via Dansommer, en dat beviel prima! Een heel mooi huis met open haard, sauna en whirlpool en in de meivakantie goed betaalbaar. Het huis lag in het kustplaatsje Tisvilde, op ongeveer een uur rijafstand van Kopenhagen. We zijn lekker naar het strand geweest en hebben ook heel veel gezien. Natuurlijk Kopenhagen (een fantastische stad!), maar ook Roskilde en omgeving.
De schoonmaakkosten waren inderdaad heel erg hoog; inderdaad zo'n 100 euro. Wij hebben er toen voor gekozen om het zelf te doen, want die 100 euro vond ik iets te veel van het goede. We hebben dus flink staan boenen, de dag voor vertrek maar hoefden de schoonmaakkosten dus niet te betalen gelukkig.
Laat maar weten als je nog meer info nodig hebt.
Groet,
Mariola

Flora B
16-03-2012 om 22:18
Bomen- bos
Hoi Mariola,
Ik heb de site bekeken, maar wat een aanbod, ik zie door de bomen het bos niet meer....
Zijn jullie met de boot gegaan, zo ja waar vandaan. Ik heb jullie plaatsje proberen op te zoeken, maar de site geeft aan het niet te kennen.
Ik was tot nu toe aan het kijken op Jutland, omdat je dan niet met de boot hoeft, maar Kopenhagen lijkt mij ook fantastisch.. ooit gezien op 3 op reis..
Er is ook nog zoveel vrij, of het ligt aan de recessie, maar goed, nergens is natuurlijk een schoolvakantie.
Ben geneigd om te wachten tot vlak voor die tijd, zo zie je weersverwachting een beetje.
Hebben jullie goed weer gehad?

Mariola
16-03-2012 om 23:00
Huis(je)
Hoi Flora,
Tisvildeleje ligt ten noorden van Kopenhagen. Ik heb het huis even opgezocht op de website van Dansommer. Het is deze (hopelijk werkt de link): http://www.dansommer.nl/p/G4460?&SD=05-05-2012&ED=12-05-2012&NA=4&NC=0&wt.si_n=NormalSearchBookingFlow
Anders moet je misschien even het nummer van het huisje intypen op de website. Dit is G4460.
Ik denk dat er nog heel veel huisjes beschikbaar zijn in de meivakantie omdat die week in Denemarken helemaal geen vakantieseizoen is. Daarom zijn de prijzen van de huisjes in mei ook relatief laag zeker als je ziet wat een mooie huizen je in mei kan huren voor dat geld. Zoals al gezegd had ons huis een hele gezellige woonkamer met open haard, een whirlpool, een sauna, een compleet ingerichte keuken, een wasmachine en een droger en twee comfortabele slaapkamers en een groot buitenterras met BBQ. Het huis stond op een klein parkje, verder zonder veel faciliteiten maar met een kleine speeltuin en een tennisbaan. In de zomer was "ons" huis dan ook aanzienlijk duurder ...
Op de heenweg zijn we inderdaad met de boot gegaan (het veer Puttgarden-Rodbyhavn). Dit was prima te doen. Uiteindelijk zit je maar drie kwartier op de boot en het is een leuke onderbreking van de reis. Op de terugweg zijn we over de Grotebeltbrug (Storebaeltsbroen, wel tol betalen) naar Funen gereden en vandaar naar Jutland en dan naar Duitsland. Iets verder om, maar je hoeft dan niet met de boot, en die brug is ook wel een belevenis.
Groet,
Mariola

Mariola
16-03-2012 om 23:05
O ja, het weer
Je vroeg nog naar het weer. We hebben vorig jaar in de meivakantie heel redelijk weer gehad in Denemarken. Het was er ietsje kouder dan Nederland in diezelfde tijd, maar wel heel erg zonnig. Het was ideaal weer om veel te gaan bekijken, en dat hebben we dan ook gedaan! We hebben die week slechts één middagje minder mooi weer gehad met wat regen (toen waren we helaas net in Kopenhagen in Tivoli, dus dat was minder)

Flora B
17-03-2012 om 08:45
Ben ik weer...
Wat een leuk huis, hoe heb je dan de boot geregeld?
Hoe lang heb je over de reis gedaan in totaal? Wij wonen in Coevorden, dus al bij de duitse grens.
Wat een vragen allemaal, ik weet het, maar Denemarken ( heel Scnadinavie) is iets totaal nieuw voor mij en een boot regelen al helemaal.
Alvast bedankt hoor!
Alles is exclusief verbuikskosten, is dat dan van je borg afgehaald?

Mariola
17-03-2012 om 19:31
Geen boot geregeld
Wij hadden vorig jaar geen boot gereserveerd. In de meivakantie is het nog lang niet druk en de boten tussen Puttgarden en Rodbyhavn varen af en aan. We konden gewoon met de eerstvolgende boot mee. De overtocht duurt ongeveer drie kwartier. Als je in de zomervakantie gaat kan het echter wel handig zijn om de boot te reserveren, want dan is het een stuk drukker.
Als je in Coevorden woont, zit je al een heel eind de goede richting op! Je kan op een routeplanner kijken hoe lang je erover doet, het ligt ook een beetje aan de boot en aan je tussenstops. Je moet de sleutel van het huis afhalen in het kantoor van Dansommer in de buurt. Als je dreigt later dan zes uur ('s avonds) aan te komen dan is dat geen probleem. Dan kan je de sleutel uit het sleutelkastje bij het kantoortje halen en de volgende dag terug komen om de papieren te tekenen. Dus vrij relaxed allemaal! Elektriciteitsverbruik werd inderdaad achteraf met de borg verrekend. Het bedrag was niet zo hoog, maar als je elke dag een lange tijd in de whirlpool ronddobbert dan zou dit best eens op kunnen lopen
Groet,
Mariola

Vera*
17-03-2012 om 20:28
Boot
Wij zijn in de zomervakantie met de boot gegaan (op de heenweg). Het computersysteem werkte niet goed vandaar dat wij wel lang hebben moeten wachten. De boot was dan ook maar halfvol, zodra er een boot binnen was vertrok de vorige, dus dat was wel goed geregeld. De trein gaat ook op/in de boot en dat is wel grappig.
Op de terugweg hebben we de brug genomen en dat was wel 'saai', de boot geeft je al direct een vakantiegevoel maar is wel duur.

Flora B
18-03-2012 om 12:02
Geboekt!
Nou Mariola,
We hebben geboekt. Ik wacht dan maar af met de boot boeken, ik zag dat hij 45 keer per dag vaart, dat moet dus goed komen. Voor onze auto is het 42.50 incl. dakbagage.
Hartelijk bedankt, ik zag echt door de bomen het bos niet meer, en het huisje was nu afgeprijsd voor 336.00 dat is toch ook echt niet duur.
We gaan zeker naar Stockholm, maar als je nog meer tips hebt dan hoor ik het graag.
Via de routeplanner heb ik de reis kunnen bereken, ongeveer 4.30 tot aan de boot.
Weet jij zo tot na de boot hoelang je over hebt gereden. Ik schat ongeveer 3 uur in.
Vera ook bedankt!

Mariola
18-03-2012 om 16:20
Leuk!
Leuk Flora, dat je "ons" huis hebt geboekt. Ik hoop dat jullie het straks net zo leuk hebben als wij! Ik hoop alleen dat je vanuit dat huisje een tripje gaat maken naar Kopenhagen, en niet naar Stockholm want dat is echt nog wel een eindje verder weg
Verder heeft er in deze rubriek een paar weken geleden ook een draadje gelopen over Kopenhagen en Denemarken. Daar staan nog een hoop leuke tips in!
Groetjes
Mariola

Flora B
18-03-2012 om 22:30
Haha...
Altijd haal ik die 2 door elkaar, vroeger al tijdens mijn eigen topotoetsen en nu weer als ik mijn kinderen moet overhoren.
Hopelijk gaat het over na een bezoekje maar ik ben er bang voor op mijn 44e!
Maar we hebben er zin in, en zal eens nazoeken in het forumachrief.

Kim Groothof
23-03-2012 om 11:12
Tips
Hej Flora,
De boot hoef je zeker niet te reserveren. Als het rustig is, kun je zo doorrijden, als het druk is, mis je door de drukte je reservering want je kunt niet langs de file rijden.. met reserveren schiet je dus helemaal niets op.
Helsingør is ook zeker een bezoek waard, gezellige stad met een leuk centrum. Je hebt er Kronborg Slot, beroemd kasteel, bekend van Shakespeare's Hamlet. Voor minder goed weer is het technisch museum erg leuk met kinderen: http://www.tekniskmuseum.dk/ In Helsingør is ook een overdekt zwembad met glijbaan.
Hillerød is ook goed te doen en heeft ook een leuk centrum, gezellig stadje. Voor je boodschappen kun je terecht in Helsinge, daar is ook een Aldi.
Tip: Neem drank en frisdrank mee uit NL, want dat is flink duur in Denemarken.
Tisvildeleje is gelegen in één van de mooiste streken van Denemarken. Het weer is er gelijk aan Nederland, dus trui en t-shirts mee.
Veel plezier!

Flora B
25-03-2012 om 18:47
Kim.
Dank je Kim... we hebben er zin in, en inderdaad rekening houden met alle weertypes.
Wat maakt Tisvildeleje meer bijzonder dan andere delen van Denekmarken?

Kim Groothof
26-03-2012 om 10:14
Combinatie
Het is een gebied waar je alles in één hebt: Bos, smalle, beschutte stranden, rustig maar niet te ver van leuke steden. De natuur vind ik er gewoon prachtig. Mooie stukken om te wandelen, zeker in Tisvilde Hegn wat grenst aan Tisvildeleje.
Hier een leuke Engelstalige site: http://wikitravel.org/en/Nordsj%C3%A6lland#b
En hier een mooie foto:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Tisvildeleje2004.jpg
Hier een filmpje waar ze paddestoelen gaan zoeken in Tisvilde Hegn:
En hier krijg je een leuke indruk van Tisvildeleje, foto's in ieder jaargetijde genomen: http://www.pbase.com/tojor/my_village&page=all