Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Gerber

Gerber

02-08-2018 om 11:51

Iemand ervaring met autorijden in Griekenland/Kreta?

Volgende week ga ik mijn mijn kinderen naar Kreta. Ik huur een auto maar vraag mij af hoe ik ooit op mijn bestemming kom... Ik gebruik als navigatie Google maps, en neem aan dat je met onze alfabet letters de bestemming in moet voeren, terwijl de adresgegevens vaak in het griekse alfabet staan. Ook krijg ik wel de coördinaten door van een bepaalde bestemming. Maar hoe voer je die in bij Google maps? Heeft iemand van jullie dit bij de hand gehad?
Ik twijfel waar ik deze vraag moet plaatsen, bij 'Vakantie en uitjes' of bij 'Alles digitaal'. Ik zie wel of dit bericht overgeplaatst wordt of niet. In ieder geval ben ik erg blij met een reactie, want ik kan mij daar nu al wel een beetje druk om maken...

Lise

Lise

02-08-2018 om 13:54

ervaring

Wel ervaring met rondrijden in Griekenland maar niet op Kreta. En volgens mij deden wij het zonder Google maps maar met een papieren kaart. Ging ook wel eens mis.

Maar dat was juist wel leuk. Ging ik het navragen bij Grieken die geen/nauwelijks Engels spraken. Uiteindelijk kwamen we er met handen en voeten wel uit. Echt leuk juist, hartverwarmend hoe ze reageerden en alle buurwinkeltjes erbij haalde (gewoon haar winkel uitliep).

Ik zou me vooral geen zorgen maken.

En lekker in hotel of appt complex hulp vragen. Komt vast goed.

Lise

Lise

02-08-2018 om 13:57

routebeschrijving

Overigens hebben wij een routebeschrijving van luchthaven naar hotel gekregen. Jullie niet? Dat lijkt me handig. zou ik navragen.

Als je het van de reisorganisatie niet krijgt kan je je hotel/complex mailen en het vragen.

En je kunt misschien alvast voor de zekerheid in Nederland met ANWB routeplanner de route alvast uitzoeken (kan ook buiten Nederland), en die printen .

Zodat je in elk geval goed bij het dorpje komt. Kan je daar evt. verder vragen.

@Emma

@Emma

02-08-2018 om 14:37

Tomtom en google

Ik heb met een tomtom door Griekenland gereden en die deed gewoon alles in het Nederlands. Madame Google spreekt Nederlands in Frankrijk dus ik denk in Griekenland ook. Je kunt de plaatsnamen gewoon in Latijnse letters invoeren, zo staan ze ook op de meeste roeristenkaarten.

Bo

Bo

02-08-2018 om 16:11

2 talig

Vaak staan de plaatsen in 2 talen, dus je hoeft het Griekse schrift niet machtig te zijn.

Tweetalig

We rijden momenteel door Kreta. De plaatsen worden in tweevoud aangegeven; in Grieks en in Latijns.
Soms worden de afslagen eerst in Grieks aangegeven en vlak daarna op een ander bord in het Latijns.
Je kunt gewoon de latijnse namen in je google map invoeren.
Bij het autoverhuurbedrijf krijg je een map van Kreta.

Het verkeer rijd hier iets anders dan in Nederland; langzaam verkeer gaat naar rechts 'uitwijken' en zo plaats maken voor snel verkeer. In principe rijdt langzamer verkeer ten dele over de brede lijn aan de rechterzijde van de rijbaan en schuiven ze meer naar het midden als de de rijbaan weer versmalt. Snel verkeer gebruikt hun knipperlicht om aan te geven dat ze willen inhalen.

Het verkeer rijdt wel gejaagd. Vanmiddag wel bijna zes keer in de prak gereden door het breed rijden door anderen op kronkelweggetjes. Dus als je niet van enge smalle stukken houdt, vermijdt dan zoveel mogelijk de tussendoorroutes. Maar aan de andere kant, ontkom je daar gewoon niet aan. En je leert ermee omgaan door ook wat 'brutaler' te rijden.

Gerber

Gerber

02-08-2018 om 22:42

Dank jullie wel voor jullie reacties!

Wat fijn om te lezen dat je gewoon het Latijnse schrift kunt gebruiken op Google maps! Ik kreeg wel de schrik van jouw reactie, Flanagan... bijna 6 keer in de prak gereden... dat klinkt beslist als mijn grootste nachtmerrie. Maar goed, de andere kant is dat mijn motto is: ‘ ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’ (Pippi Langkous), maar een zekere vrees moet ik echt wel overwinnen.
Fijne vakantie, Flsnagan! Over een week zijn we er ook, al dan niet van de weg gereden!

Ad Hombre

Ad Hombre

03-08-2018 om 04:33

Gerber

Ik was ook in Kreta dit jaar en ik herken het prak rijden van Flanagan totaal niet, de rest van de beschrijving overigens wel.

Het kan best zijn dat je wat brutaler moet rijden. Sowieso moet je op de weg in het buitenland je aanpassen aan het gedrag daar. Voor sommige mensen is dat niet makkelijk. Ik rij op plaatsen waar de meeste Nederlanders niet durven en ik ben er vrij goed in denk ik. (Knock on Wood)

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-08-2018 om 10:54

Rotterdam is erger

Ik heb al wat uitdagingen meegemaakt (Italië, Londen, haarspeldbochten in Slowenië naast 50 meter afgrond), maar Rotterdam blijft bij mij op 1 staan qua hel om te rijden.
Dus als je nog tijd hebt zou ik een rondje Rotterdam centrum doen in de spits. Daarna kun je alles aan.

B-wegen

Een navigator vertelt niet dat een route je door straatjes brengt met haakse hoeken of steile 45 graden bochten zoals op de route van Kastelli naar Elafonisi via de Tipoliakloof, helemaal in het westen van Kreta.
Hoofdroutes op zich zijn wel te doen, maar wie meer van Kreta wilt zien, moet zich niet laten verrassen. We waren in ieder geval ook blij met de 4x4 jeep en de fijne airco, ( mazzel, was een upgrade).

Ad Hombre

Ad Hombre

04-08-2018 om 10:35

Flanagan

Oh, yes. Navigatie moet je mee uitkijken. De beste weg tussen twee plaatsen gaat volgens Google via steegjes waar je auto echt niet door kan en een paar honderd meter achteruit tot je kan keren is geen pretje.

Dus kijk even op je telefoon of op de kaart of de grote wegen niet logischer zijn.

Lise

Lise

04-08-2018 om 11:24

steil

Ja sommige wegen en traatjes zijn erg steil. Wij hebben een auto met nauwelijks PK en bij een steil weggetje had de voorganger moeite om omhoog te komen. Lukte niet, dus reed achteruit een zijstraatje in. Bleken ze er met zijn zessen in te zitten.

Vervolgens wij. Omdat we natuurlijk ook vanuit stilstand gingen rijden lukte het ook niet. Met zijn drieën uitgestapt en toen reed mijn man wel omhoog tot het iets vlakker was. Ach, dat is wat mij betreft ook de charme van vakantie. Ik kan er wel om lachen.

Door smalle straatjes met bochten en geparkeerde auto's waar je nauwelijks door kunt achteruit rijden vind ik dan weer minder leuk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.