Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Tango

Tango

14-08-2020 om 19:19

Iemand ophalen bij Brussel Centraal Station

Even een vraag voor de Belgen en andere Brussel-kenners. Dochter loopt stage in België, maar komt volgend weekend een paar dagen naar huis, o.a. voor een rij-examen. Ze zit zuidelijk in België, in de buurt van Rochefort. Omdat ik er niet weer helemaal heen wil rijden, zal ze een deel met de trein gaan. Brussel leek ons de handigste plek om af te spreken. Mijn vraag is nu, kan je je auto ergens bij het Centraal station van Brussel neerzetten en erin blijven zitten? Of is parkeren in de buurt handiger en zo ja wat kost dat? Wie heeft een tip, graag met locatie erbij zodat ik dit in de navigatie kan zetten.
Ideeën voor andere ophaalstations die misschien makkelijker zijn zijn ook welkom. Ik wil maximaal zo'n 2 uur rijden, we wonen in Zuid Holland.

Angela67

Angela67

14-08-2020 om 19:57

centraal weet ik niet

maar meestal zijn juist kleinere stations buiten een grote stad handiger.
Wat is de halte vóór of net na Brussel?
dat is misschien slimmer?
gr Angela
ps je weet zeker dat ze niet via luik reist?

Gent?

Geen ervaring met Brussel.
Maar misschien is Gent ook een optie? Hier is een parking aan het station.
Meer info:
https://www.projectgentsintpieters.be/bereikbaarheid/auto/parkeren

Kan ze niet blijven zitten tot Gent

Dat is een stuk minder ver rijden en met de trein rijdt ze in 1 stuk door.

Corona, milieu

Check even de corona-maatregelen die gelden in Brussel en de provincie Antwerpen voor Nederlanders.

Verder weet ik dat Brussel een milieuzone heeft voor auto's. Ik weet alleen niet hoe dat werkt voor Nederlandse auto's.

Is het niet simpeler om gewoon met de trein te reizen naar Nederland?

Tango

Tango

14-08-2020 om 23:03

Reactie

Ik ga even vragen waar ze precies opstapt, want dat weet ik dus niet. Via Luik kan ook, maar is voor mij ver rijden. Ik zie dat ze evt. van daar nog door kan rijden naar Hasselt. Is misschien ook een optie. Naar Brussel is al een flink eind, dus door naar Gent doen we maar niet. Dan zit ze echt meer dan 3 uur in de trein. Door naar Nederland is al gauw 4 uur denk ik. Helemaal naar huis zou ruim 5 uur treinen zijn, vandaar dat we het een beetje willen halveren, zeker met die mondkapjes en zo...
Brussel lijkt me, na jullie reacties te hebben gelezen, lastig. Milieuzone, evt. corona-maatregelen en waarschijnlijk ook heel groot en onoverzichtelijk. We gaan toch voor een kleiner station. Bedankt in ieder geval voor zover. Tips zijn nog steeds welkom!

Triva

Triva

14-08-2020 om 23:18

Bedenk

Dat blijven zitten en doorreizen misschien wel veel prettiger is dan uitstappen en verder met auto in druk verkeer. In de trein kun je van alles doen. Ik zou zeker naar nl laten reizen.

Verschil

Wat is het verschil tussen 3 uur treinen en 2 uur autorijden of 5 uur treinen?

Uit nieuwsgierigheid even Google aangeslingerd...ze is met een uur of 4 in Rotterdam (je zei Zuid Holland) vanuit Rochelle. Overstappen in Brussel op de Thalys naar Amsterdam of de Intercity naar Den Haag.

Tango

Tango

14-08-2020 om 23:55

Druk verkeer

Daar heeft zij toch geen last van als ik rijd? Bovendien zit ze in de trein alleen en in de auto gezellig samen. En ik zie het verschil dus wel. 2 uur auto is dus 2 uur korter met mondkapje. Dat alleen al lijkt mij erg prettig.
Ze stapt inderdaad op in La Rochelle Jamelle. Thalys kan, maar kost flink extra. Als student, onder de 26, reis je met flinke korting begreep ik. Die zal voor Thalys niet gelden vrees ik. En je zit ook nog met reserveren.
Intussen zijn we uitgekomen op Leuven. Was ook goed te doen zagen we.

Famke

Famke

15-08-2020 om 07:54

Vraag het even

Ik zou zelf liever doorreizen. Net zo makkelijk. Twee uur langer een mondkapje weegt echt veel minder zwaar dan vier uur rijden voor jou. Ik heb al vaak met het OV gereisd en het belemmert je niet in je doen en laten. En zo gezellig vind ik het meestal niet in een auto, al zou ik bij mijn ouders wel blij zijn om ze te zien. Maar er moet toch op het verkeer gelet worden. Zelf zou ik het weglachen als mijn ouders dit voor zouden stellen. 'Nee, joh, ben je gek? Ik kom gewoon met de trein. Ik neem een boek mee, dan kan ik lekker lezen. Maar als jullie me bij het station op zouden pikken, zou dat wel heel fijn zijn.' Ik zou echt niet willen dat ze vier uur zouden willen reizen, zodat ik twee uur minder lang in een trein hoef te zitten en we elkaar twee uur langer in beperkte omstandigheden kunnen zien. Maar goed, ik reis graag met het OV, liever dan met de auto. Als student zou ik een compensatie van de kosten dan weer niet hebben afgeslagen.

Je dochter moet misschien zo'n formulier invullen als ze langer dan twee dagen buiten Belgie verblijft, maar dat zal ze beter weten dan ik.

Ze zal wel 'gegroeid' zijn van zo'n stage in Franstalig gebied!

Overstappen op brussel zuid

Mijn regel voor ophalen is dat ik niet meer tijd kwijt moet zijn dan degeen die ik op ga halen met het ov zou doen. Brussel heen en weer met de auto is zomaar 8 uur. Dat zou ver buiten mijn criteria passen.

Dan de reis:
Overstappen op Brussel Zuid (het internationale station) op de trein naar Nl. Je zou haar af kunnen halen bij een van de stations op de route.

Tango

Tango

15-08-2020 om 18:01

Ehm

Maar dat vraag ik toch allemaal niet? Dochter is 19 en net had ik haar aan de telefoon en zei ze dat ze het zo leuk vindt dat ze volgende week weer bij me in de auto zit. Natuurlijk moet ik op het verkeer letten, maar de vorige keer toen ik haar bracht hebben we het ook gewoon gezellig gehad. En verder is doorrijden in Nederland voor haar niet handig. Ze heeft haar OV studentenproduct stopgezet dus dan is dat ook nog eens hartstikke duur.
Inmiddels zijn we uitgekomen op Leuven. Hopelijk zit dat niet op slot volgende week en kan ik daar gewoon nog komen. Ik vroeg me af of ik daar ook een formulier voor in moet vullen, ik haal haar natuurlijk alleen maar op. Maar zal het denk ik voor de zekerheid maar doen.
En inderdaad dochter moet ook een formulier invullen als ze terug gaat. Wij allemaal dan, want we brengen haar terug en verblijven dan een paar dagen op het park waar ze stage loopt.
Vanaf hier naar Brussel/Leuven is echt geen 8 uur heen en terug. Iets meer dan 4 waarschijnlijk en dat heb ik er best voor over.
En oja, gegroeid zal ze zeker zijn! Niet vanwege het Franstalige, want het park is geheel op Nederlanders ingesteld. Maar verder moet ze alles zelfstandig doen: wassen, boodschappen etc. etc. Mijn ervaring is echter dat ze dat zo weer kwijt zijn als ze thuis zijn. Maar voor die paar dagen doen we daar niet moeilijk over en verwennen we haar gewoon lekker. Ben blij haar weer even te zien.

Belgje

Belgje

15-08-2020 om 18:07

Mechelen?

Brussel zeker niet. Mechelen is al een stukje gemakkelijker en je kunt op en onder de brug/fly-over voor het station parkeren. Wel betaald parkeren.

Maar wat een gedoe! Ik zou haar ook mooi met de trein laten gaan. Lekker wat eten en drinken meenemen, mondkapje mag af wanneer je eet en drinkt. Het is maar een mondkapje hè, daar hoef je echt niet dramatisch over te doen of uren voor om te rijden.

Jan

Jan

15-08-2020 om 20:04

Wat een gezeik

Als TO haar dochter wil ophalen is dat toch aan haar. Wat een zinloos gedram.

Tango

Tango

15-08-2020 om 21:23

Dank je Jan!

Ik word er ook moe van. Er wordt ook gewoon niet gelezen. Ik schreef dat we op Leuven uit zijn gekomen maar daar wordt niet op gereageerd. Mechelen is weer een extra overstap dus dat wordt hem niet.
Iemand nog tips voor parkeren bij station Leuven? En anders stop ik met dit draadje.

Famke

Famke

15-08-2020 om 21:39

Maar

je vroeg geen tips voor Leuven. Je schreef alleen dat je op Leuven uit was gekomen. Ik had de indruk dat je eruit was. Ik heb ook geen tips, ben nooit in Leuven geweest.

Leuven

Leuven is inderdaad een goede optie.
Meer info (voor het geval je het nog niet had gevonden):
https://www.leuven.be/parkings/nl/wagens/p1-parking-station

Nou dan niet

Volgens mij wil je helemaal niks horen.
Leuven is een flut optie. Voor haar om en overstappen.
Voor jou ook om.
Maar als je autorijden gezellig vindt, moet je dat gewoon doen.
Plezier

Tineke

Tineke

16-08-2020 om 20:41

Denk ook even hier aan

Brussel is tot oranje gebied gebombardeerd en dat betekent een tweeweekse quarantaine als je daar vandaan in Nederland komt.
Belgie vraagt op zijn beurt aan reizigers uit een aantal Nederlandse provincies, waaronder Zuid-Holland, om bij aankomst 2 weken in quarantaine te gaan.
Niet ideaal allemaal.

Tango

Tango

16-08-2020 om 23:47

Leuven

Waarom is Leuven nu weer een flut optie? Terwijl Anneke schrijft dat het een prima oplossing is. Bedankt voor de link trouwens. Ik had hem volgens mij wel gezien maar nog niet goed bekeken.
We waren op Leuven uitgekomen omdat ik aan haar vroeg of ze naar Hasselt kon reizen. Dat ging dus via Leuven. Toen zei ik dat Leuven dan misschien handiger is omdat dat haar een overstap scheelt. Dus ik zie het probleem echt niet.
En wat betreft quarantaine, ja dat klopt. Ik zal echter nauwelijks tijd doorbrengen in Leuven (en ik hoop dat dit niet valt onder Brussel dat inderdaad oranje is). Dochter gaat naar Zuid Holland en zal officieel in quarantaine moeten als ze terug is, wij allemaal omdat we daarna daar een paar dagen verblijven. We zitten echter op een vakantiepark waar zeker meer mensen zullen komen uit oranje gebieden in Nederland. We gaan het park af voor boodschappen en misschien een wandeling o.i.d. maar dat is het wel. We hebben totaal geen behoefte om steden in België te bezoeken etc. We komen voor dochter, om te zien hoe ze het daar heeft. En gelukkig is er op het park ook veel te doen.
Dochter heeft vanuit de werkgever toestemming om naar huis te reizen. Er zijn meerdere stagiaires die een keer naar huis gaan. Die hoeven echt niet daarna 2 weken in quarantaine, want dan kunnen ze niet werken....
En nee, ideaal is het allemaal niet. Ik had het ook liever anders gezien. Maar we hebben dit al geboekt en zien nu niet directe aanleiding om het helemaal maar af te blazen.

Hilarisch

Tango, heb je al op de kaart gekeken?

Hasselt ligt onder Eindhoven en boven Hoei. Hoei Ligt boven Rochefort. Het is ongeveer een rechte lijn.

De trein gaat in Noordwestelijke richting naar Brussel (overstappen) en vervolgens pal oost naar Leuven. Dat is een hele tijd in een trein voor een heel eind om. In diezelfde tijd rij je in een rechte lijn bijna heen en weer naar Rochefort.

Die treinreis is lood om oud ijzer.

Als het voor jou toch gunstiger is om via Breda en Antwerpen te reizen, dan is Mechelen een betere optie. Dat is ook 1 x overstappen, maar tenminste allemaal in de juiste richting.

Maar goed, dat zijn maar praktische overwegingen. Die verliezen het natuurlijk fors van romantische overwegingen.

Tijgeroog

Tijgeroog

17-08-2020 om 14:26

Kaart

"Waarom is Leuven nu weer een flut optie?"

Omdat je dochter moet overstappen in Brussel om in Leuven te komen en jij met de auto langs Brussel rijdt om in Leuven te komen...

Triva

Triva

17-08-2020 om 14:28

inderdaad

Dat zie je toch als je op een kaart kijkt???

Tango

Tango

17-08-2020 om 16:06

Klopt niet hoor

Ze reist van Rochefort via Ottignies naar Leuven. Dus helemaal niet via Brussel. Wel prettig ook omdat Brussel dus oranje gebied is. En Hasselt kan dan wel recht boven Hoei (Huy) liggen en recht boven Rochefort, maar helaas rijden treinen meestal niet in een rechte lijn. Ze zou dan via Luik moeten en dat is dus langer. Heeft ze natuurlijk al lang uitgezocht. En nu stop ik ermee hoor. Ik weet voldoende.

*zucht*

"Ze reist van Rochefort via Ottignies naar Leuven. Dus helemaal niet via Brussel."
Dat maakt voor het argument niet uit want ze moet in Ottignies overstappen én Ottignies ligt vlak bij Brussel.

De route La Rochelle Ottignies is een nodeloze u bocht.
Daar gaat het in praktische zin over.

" En Hasselt kan dan wel recht boven Hoei (Huy) liggen en recht boven Rochefort, maar helaas rijden treinen meestal niet in een rechte lijn. "
Nee
Maar de auto (bijna) wel.

Nogmaals: in de tijd die zij nodig heeft om met de trein naar Leuven te komen, ben je zelf lang en breed naar Rochefort gereden en weer terug.
Maar nogmaals, dat zal wel te praktisch zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.