Vakantie en uitjes

Belle Époque
19-09-2011 om 09:56
In mijn eentje naar alanya
Joepie! Soms zitten dingen gewoon even héél erg mee... Zo kreeg ik onverwacht de kans om op korte termijn een zonvakantie te boeken en die heb ik met beide handen aangegrepen! Ik ga begin oktober in mijn eentje een week naar het Turkse Alanya (net buiten het centrum), omdat ik gewoon eens een week helemaal niks wil doen, behalve liggen, slenteren en zwemmen.
Ik heb gehoord dat het het best is om 's avonds naar het centrum te gaan om te slenteren en winkeltjes te kijken, o.a. omdat het dan minder warm is. Inmiddels heb ik al wat tips gekregen waar ik heen kan en hoe (met de bus), maar nog geen antwoord op de vraag of het verantwoord is om 's avonds als vrouw alleen met de bus van en naar het centrum te gaan. Mijn hotel staat een paar kilometer buiten het centrum, wel in een toeristische buurt (veel hotels).
Ik ben absoluut geen strak jong aantrekkelijk blond meisje meer (tegen de 50 jaar), verwacht dus geen hordes hunkerende mannen achter me aan en ik ben zéker niet bang aangelegd, maar ik weet ook dat je als vrouw-alleen soms wat voorzichtiger moet zijn. En niemand kan tot nu toe daarover informatie geven m.b.t. Alanya. Maar misschien zijn hier mensen die dat wel weten?
Weet iemand ook tot hoe laat die busjes (dolmus of zo) rijden?
Verdere tips over Alanya (winkeltjes en zo, mag zwaar kitsj en übertoeristisch zijn want ik zoek nog een neppe merk-tas) zijn welkom, ik ben totaal onbekend met dit soort vakanties
De vrijdagmarkt kan ik niet bezoeken want dat is mijn aankomst- en vertrekdag.

Asa Torell
19-09-2011 om 12:28
Geen tips
maar wel alvast fijne vakantie gewenst. Wat lijkt me dat heerlijk!!!

Pinkelot
19-09-2011 om 12:48
Geen tips
Maar wel heel veel plezier met je weekje naar de zon. Ik hoop dat je een heerlijke week hebt en lekker kunt bijtanken.
Groetjes, Pinkelot

Vic
19-09-2011 om 13:13
Hmmm
Dat verhaal een paar jaar geleden met die ontvoerde dames in dat taxibusje, was dat ook niet in Alanya? Ik zou dus bij voorkeur juist wel met het openbaar vervoer gaan, en niet instappen als ik de enige passagier was. Misschien bij het hotel vragen wat een betrouwbaar taxibedrijf is, en alleen daar je vervoer regelen.
En voor de neppe tasjes en shirtjes, even op www.douane.nl kijken hoeveel je per soort mag meenemen.

Serwe
19-09-2011 om 14:27
Veilig
Ik ben daar twee jaar geleden geweest samen met de kinderen maar zonder man. Ik heb me geen seconde onveilig gevoeld. Wij zaten in een appartement en gingen elke avond de stad in om daar wat te eten en rond te slenteren. Genoeg aandacht van mannen maar niet op een vervelende manier. Ik heb ook een auto gehuurd en we zijn de omgeving gaan bekijken. In elk geval heb ik me geen seconde zorgen gemaakt om mijn veiligheid.

Serwe
19-09-2011 om 14:28
Dolmus
De dolmus rijden volgens mij tot heel laat. ik weet niet precies hoe laat want wij zaten op loopafstand van het centrum maar ik zag ze de hele tijd rijden als wij in de stad waren en dat was altijd wel tot 0:00. Ik weet het niet helemaal zeker overigens.

Belle Époque
19-09-2011 om 15:50
Vic
Dat herinner ik me nog goed, de vrouw die was vermoord kwam uit mijn stad en was een collega van een kennis van me. Best heftig

Belle Époque
19-09-2011 om 15:52
Serwe
Dank voor je antwoord! Een auto huren sluit ik ook niet uit, dat beslis ik pas ter plekke. Ik heb de tip gekregen overdag lekker te gaan zwemmen of de bergen in te gaan (koeler) en dan 's avonds winkelen. Het lijkt me ontzettend leuk!

Terpi
19-09-2011 om 20:34
Reizen, winkelen
Ik ben dit jaar en vorig jaar in Alanya geweest. Qua winkelen is het bijzonder simpel, er zijn grofweg 3 soorten winkels: souvenirs, neptassen/nepkleding en supermarktjes. Heb je er 1 gezien dan heb je ze eigenlijk allemaal wel gezien Het enige advies over de neptas is zorg dat je een nieuwe hebt, mijn lief wilde me verrassen met een leuke adidas met bloemen tas en helaas, aan de ene kant is hij roze en aan de andere kant paars
Voor wat betreft het reizen is het vooral een kwestie van openbaar vervoer gebruiken. Taxi's zijn niet allemaal even fris, zijn overigens ook erop uit om je enorm te laten betalen terwijl de dolmus 1 of 2 euro is, afhankelijk van het aantal kilometers. Die dolmus busjes komen om de 10 a 15 minuten, geen probleem dus.

Belle Époque
19-09-2011 om 23:50
Terpi
Dat van die drie soorten winkels vermoedde ik al Mijn (Marokkaanse) thuishulp raadde me ook aan om te kijken naar zilveren blingbling, schijnt daar heel goedkoop te zijn. En dan minstens een derde er vanaf pingelen
Een Adidas met bloemen? Ben wel héél benieuwd hoe die eruit ziet! Nee, hoewel ik héél trendbewusteloos ben, heb ik wel een zwak voor Louis Vuitton-tassen. De originele bruinbeige met LV erop. Geen idee waarom, trouwens
Dat van die taxi, daar ben ik ook een beetje bang voor. Dat ze je een enorme poot uit kunnen draaien. Nou is het vanaf mijn hotel "immer gerade aus" naar het centrum, maar je staat toch met een bek vol tanden als een chauffeur besluit de toeristische route te nemen en "ikke nie begrijp" doet.
Ohhh, ik heb er zo'n zin in!!!

turkije
20-09-2011 om 08:59
Antalya
Vorig jaar zijn wij in de omgeving van Antalya geweest, een dorp iets meer naar het westen.
Omdat ik vrij regelmatig met dochter alleen op stap zou gaan, omdat mijn man dan in het dialysecentrum verbleef, hebben wij bij de verpleegkundigen daar geïnformeerd wat veilig was. Hun advies was dat je overdag gewoon veilig over straat kon ( met natuurlijk de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen), dat mensen over het algemeen vriendelijk zijn. 's Avonds was voor ons niet aan de orde, dus dat weet ik niet. Wel werd afgeraden om alleen de bergen/bossen in te gaan en niet op afgelegen strandjes te gaan zitten. Dat soort dingen hebben we dus met zijn drieën gedaan .

Belle Époque
20-09-2011 om 19:59
Dat is duidelijk!
Nou zou ik niet snel een afgelegen strand opzoeken, maar ik had in mijn achterhoofd wel het vage plan misschien een dagje een auto te huren en rond te trekken. Goed voorbereiden dus en desnoods gewoon niet doen!

Puck
21-09-2011 om 16:41
Belle
Mijn schoonmoeder en haar vriend zijn gisteren aangekomen in Alanya voor een week en ik heb haar gevraagd of ze alle leuke dingen wil opschrijven. Kun je vast nog net voor vertrek redden.