Vakantie en uitjes

Judith2
14-01-2010 om 08:52
Is tsjechie leuk?
Na jarenlang Frankrijk vakanties willen we nu toch iets anders. We denken aan Tjechie. Maar weten niet hoe het weer is, hoe de sfeer is en hoe het land en de mensen zijn. Iemand ervaring? Ik/wij hou/den van zonovergoten, relaxed. Leuke stadjes, marktjes, af en toe een kasteel. Ik hoorde van iemand dat het er snel donker is in de zomer. Klopt dat? Dus als iemand ervaring heeft, hoor ik het graag!
groetjes, Judith

Puck
14-01-2010 om 09:07
Ja, wij vinden het wel
Wij zijn een keer of 3 naar Tsjechië geweest en wij vinden het erg mooi. Echt zonovergoten kun je niet garanderen, het is geen griekenland of de costa de lsol natuurlijk. Maar er zijn zat leuke steden en kleine stadjes die echt de moeite waard zijn om doorheen te slenteren. Er zijn schitterende kastelen te bezoeken en de natuur in sommige gebieden is indrukwekkend mooi (bijv. Boheems Paradijs, dat is echt geweldig). Eten: tja, geen verfijnde kost, maar er zitten zeker lekkere dingen tussen. En natuurlijk Praag, dat mag je niet missen. Wij vonden het altijd erg geslaagde relaxte vakanties. En dat het vroeg donker is daar hebben wij niets van gemerkt. Ga je kamperen of zoek je wat anders. Als je wilt kamperen dan heb ik nog wel een tip voor een geschikte camping voor je. Niet te groot, geen animatie, wel een klein zwembadje maar heel centraal gelegen: binnen een uur ben je in Praag en het ligt vlak bij het Boheems Paradijs.

Aïda
14-01-2010 om 09:24
Vaak geweest
Dit jaar slaan we een jaartje over maar volgend jaar gaan we zeker weer.
De nachten zijn vaak koud, het word inderdaad al vrij vroeg donker, ongeveer 20.00/20.30 is het donker. Het verschilt enorm per jaar hoe de avonden zijn. Het ene jaar zit je al vroeg met een dikke trui aan en het andere jaar heb je geen dikke trui nodig.
De dagen liggen zo tussen de 20 en 35 graden. Wij hebben meestal prima/warm weer.
Afgelopen jaar zijn er veel overstromingen geweest maar dat was heel plaatselijk. Wij hebben 3 zeer warme weken gehad, maar koude nachten waardoor we heerlijk konden slapen
Je heb er veel cultuur, veel mooie plaatsen, veel kastelen en erg veel mooie natuur.
Als je de mensen eerst in nederlands of engels benader dan zijn ze zeer vriendelijk en ze in het duits goed met je communiseren. Begin niet direct in het duits, want dan kunnen ze zeer nors zijn. Ze zijn nog lang niet over de koude oorlog heen.
Je kan er erg lekker eten, je heb er veel goede restaurants. Net als grote supermarkten waar je alles kan krijgen.
Wij hebben al veel mensen daar leren kennen die eerst altijd naar frankrijk gingen en tegenwoordig toch vaak naar Tsjechië gaan.
Tsjechië is ons vakantieland!

reina
14-01-2010 om 09:30
Vorig jaar meivakantie wilde ik weer eens naar Frankrijk, waren we lang niet geweest, maar de weersberichten waren slecht en daarom reden we naar Tsjechië, ik had mijn bedenkingen, had ook negatieve verhalen gehoord, maar ik vond het een heerlijk vakantieland, veel te zien, mooie natuur, vriendelijke mensen. Het is natuurlijk niet zonzeker, maar dat zijn grote delen van Frankrijk ook niet. Als de weersberichten komende zomer goed lijken rijden we denk weer die kant op, om een deel van onze vakantie in Tsjechië door te brengen ( wij reserveren niet, dus kunnen op het moment zelf bekijken wat we gaan doen).

Ilva
14-01-2010 om 21:30
Nee
Wij zijn er 1 keer geweest en mij zien ze niet meer terug. De eigenaar van het huis waar we zaten was erg aardig maar de rest van de mensen vond ik knap vervelend. Restaurants waar je je geld na moet tellen of waar ze sluiten voor je een dessert hebt kunnen bestellen. En echt bijzonder vond ik het er ook niet. Praag was prachtig maar de natuur vond ik niet mooier dan bijv. Luxemburg. En daar zijn de mensen veel aardiger. Maargoed, dat is mijn mening, de mensen hierboven vonden het blijkbaar wel leuk.

Lys Lionne
14-01-2010 om 23:21
Mwawww
Wij zijn afgelopen zomer geweest, zaten op een camping aan het Lipno meer. Niet echt super weer gehad, de avonden zijn kil en idd vrij vroeg schemerig. De Tjechen vind ik niet altijd even vriendelijk (om het aardig te zeggen) en ik werd werkelijk depressief van al die vervallen en verlaten dorpjes. Natuurlijk, Krumlov en andere steden zijn mooi, maar de rest?!? De natuurlijk is er vaak nog ongerept en ook daar moet je van houden.... We hebben best een leuke vakantie gehad, maar dit jaar gaan we toch maar ergens anders heen.

Aapie
17-01-2010 om 11:29
Nee
Wij zijn afgelopen jaar in oost bohemen geweest. En ons viel het erg tegen. Wij vonden de natuur prachtig, maar de dorpen en stadjes vervallen en triest. Geen gezellige terasjes o.i.d Wij waren met onze 2 kinderen (3 en 4) en voor hun was er echt niets te doen. Ik vond de mensen wel erg vriendelijk alleen in het gebied waar wij zaten spraken ze geen woord engels of duits dus dat was erg lastig. Voor ons was de lange autorit (14 uur) het niet waard, dus voor ons geen tsjechie meer.
gr Aapie

Lis@
17-01-2010 om 11:59
Dat is een hele moeilijke vraag
Voor mij is het antwoord nee. De natuur is prachtig, de meeste mensen aardig maar ik vind het ook wel armoe. Er zijn een hoop lege gebouwen. Maar het belangrijkste is dat ik het zeg maar franse/italiaanse/spaanse gevoel mis in dat land. Ik kan het niet anders omschrijven.
Voor mij ook geen Tsjechië meer, behalve Praag

Fraz
17-01-2010 om 21:45
Ook nee
inderdaad natuur is mooi maar je maakt niet snel contact met de mensen vind ik. Nu zaten we ook in een huisje en dat doen we dus ook niet meer. Maar een kleine gezellige camping in Tsjechië met goede kant en klaar tenten lijkt mij moeilijk te vinden. Praag was wel echt de moeite waard.

Caroline
20-01-2010 om 11:58
Niet leuk
Wij zijn één keer in Tsjechië geweest.
Het barste van de Nederlanders.
De Tsjechen die ik tegenkwam waren onvriendelijk, soms zelfs onbeschoft.
Het is een rot eind rijden
Het weer was maar zozo.....
Wij gaan nooit meer.

reina
20-01-2010 om 16:14
Caroline
Jammer dat je je mening over een land laat kleuren door 1 vakantie. Wij hebben in onze (mei)vakantie nauwelijks Nederlanders gezien en heel veel vriendelijke Tsjechen. We hadden 14 dagen stralend weer en ik vond het niet ver rijden ( 1 dag, met caravan). Natuurlijk hadden wij geluk dat alles meezat, maar zo kan het dus ook Mijn eerste vakantie met kinderen in Italië was 1 grote ramp (slecht weer, overstroming, kind week in het ziekenhuis waar we erg onvriendelijk behandeld werden), toch heb ik daarna nog meerdere prima vakanties gehad in bella Italia, soms moet je een land even 2 kansen geven

Annet
20-01-2010 om 22:02
Wij zijn toch wel tsjechie-fan
We hebben ruim 2 jaar in Tsjechie (Praag) gewoond, ruim 7 jaar geleden. Sindsdien zijn we vaak teruggeweest tijdens de zomervakantie of wintersport. Dit hebben we ook gecombineerd met Duitsland en Polen.
1,5 jaar geleden wilden we toch weer eens naar Frankrijk (daar gingen we voor die tijd meestal heen). Hoewel het leuk was weer eens in Frankrijk te komen, wilden wij het jaar daarna toch weer naar Tsjechie.
Tja, waarom? Het scheelt dat wij weten wat we kunnen verwachten. Inderdaad, de natuur is prachtig maar de bevolking wel eens nors. Tegen ons zijn ze nooit nors want we spreken een paar woorden Tsjechisch. Dat scheelt heel veel.
Wat ook scheelt is dat wij trekkers zijn. We blijven langer als een plek leuk is en korter als dat niet zo is. We zoeken campings uit die niet supertoeristisch zijn (zoals rond Lipno meer) maar die ook niet te Tsjechisch zijn (te sober). En zo kwamen we dit jaar uit bij een prachtig historisch plaatsje met een jaarlijks historisch festival (op z'n tsjechisch). Dit was zo heerlijk authentiek, lees jaren 50 stijl, dat wij en de kinderen genoten hebben. Het weekje Praag is altijd geweldig. En daarnaast zijn we op een camping geweest aan een groot stuwmeer met prachtig weer. Dan hebben wij die periode geen cultuur of historie nodig.
Ik denk dat het heel veel scheelt welke verwachtingen iemand heeft. Als elk land op Frankrijk moet lijken, valt elk land tegen. Als je een ander land gewend bent, valt Frankrijk tegen.
Vrienden van ons zijn altijd naar Frankrijk geweest, dit keer zijn ze samen met ons een week in Tsjechie geweest. Ook zij vonden het een erg leuke en interessante ervaring.
Zelf moet ik er niet aan denken om je alleen maar thuis te kunnen voelen in één land. Overal zijn mooie nieuwe dingen te zien en te beleven, als je er maar open voor staat.