Vakantie en uitjes

reina
25-01-2010 om 11:01
Istanbul
In de meivakantie wil ik een stedentrip maken en ws wordt het naar Istanbul. Wie heeft tips, (welke wijk , wat wel en wat niet doen, organisatie, hotel etc.)?

Marjoleine64
26-01-2010 om 16:14
Lang geleden
ben ik een week in Istanbul geweest (mee met man die daar cursus moest geven). Het was begin november toen en het sneeuwde... Istanbul is een prachtige stad, met heel veel bezienswaardigheden en leuke oude overdekte markten met lokale koopwaar. Het is alleen al zolang geleden dat ik je geen tips kan geven over wat waar leuk is. Veel plezier, Marjoleine

Jujube
26-01-2010 om 16:32
Ook een tijd geleden
Het is al zeker 8 jaar geleden dat man en ik een week in Istanbul zijn geweest. Wij zaten in een Best Western Hotel 5 minuten van de Blauwe Moskee (die prachtig is!), volgens mij heet deze wijk Sultanahmet. Ook de Aya Sofia moet je zeker gaan bekijken en het Topkapi paleis (ligt allemaal dicht bij elkaar). De grote bazar vond ik ook leuk. Ik vond het vooral leuk dat je, redelijk dichtbij huis, in een totaal andere wereld terecht komt. Een boottocht over de Bosporus is ook aan te raden.
Verder zijn we in diverse wijken geweest, w.o. de joodse wijk. Ik weet niet precies meer hoe alles heet.
Ik werd alleen af en toe gek van de mensen die je dingen willen verkopen. Soms werd je gewoon minutenlang achtervolgd door een verkoper. Negeren werkt dan het beste, of heel duidelijk afwijzend reageren.
Wij hebben veel gehad aan de Capitool reisgids over Istanbul. Ook heerlijk gegeten daar! Ik herinner me een heel leuk visrestaurant. Weet helaas niet meer waar....
Wij willen er zeker nog eens heen!
Groet,
Jujube

Mare
26-01-2010 om 20:03
Tip voor hotel
Bijna 2 jaar geleden geweest. Moest er voor mijn werk een week heen, manlief en ik vlogen een weekend eerder om deze bijzondere stad te verkennen.
Hadden echt geweldig hotel; hotel Sari Konak! Dat werd toen gerenoveerd, en we kregen een gratis upgrade naar een suite. Echt geweldig! Overige kamers ook prima, gerund door een zeer hartelijke familie. Ontbijt ook al zo fijn verzocht, geen moeite te veel.
Daar kregen we ook een geweldige tip voor restaurant Magna Saura (als ik me goed herinner).
Verder idd. de tips als hierboven; Aya Sofia, Blauwe Moskee, Topkapi Palace, de grote bazaar maar zeker vooral ook de kruidenbazaar! Overweldigende geuren en kleuren. En overal proeven, en geen boze gezichten als je niet koopt. In de Bazaar wel heel irritant idd die verkopers. Hoe 'onbeleefd' ook; gewoon negeren is toch het beste. Bijzonder was ookhet (naam beetje kwijt maar ik geloof) Basileum... Waterreservoir onder de stad. Zijn ook veel films opgenomen.
Vaartocht op de Bosporus schijnt idd zeer de moeite waard te zijn. Was bij ons te koud, en te veel regen.
Veel plezier Reina!
(Ik heb overigens al jaren uitgeprint liggen jouw tips voor Barcelona; is er nog steeds niet van gekomen !)
Mare

reina
26-01-2010 om 21:18
Dank
Dank voor de reacties! Ik zat vooral te dubben over een wijk waarin we (zus en ik) een hotel gaan zoeken. Die hoteltip neem ik mee! En ook de andere tips schrijf ik op. Ja, dat verkoopgeleur is lastig, maar dat hoort erbij, zullen we maar denken...

Aaf
27-01-2010 om 21:41
Hier nog een geweldig leuk guesthouse.....
Wij zijn vorig jaar naar Istanbul geweest met onze 4 9jonge) kinderen. daarom reageerde ik niet. Met kinderen ligt het tempo laag en doe je andere dingen dan dat je met 2 volwaasenen op stap bent. Natuurlijk de Aya Sophia en andere hoogtepunten bezoeken. Die ondergrondse cisternen vonden wij ook leuk. Maar buiten dat vinden wij het ook zo leuk om gewoon mensen te kijken, te zien hoe zij leven. Als je toevallig een zondag in je reisprogramma hebt moet je echt buiten de stadspoort aan de boulevard gaan kijken.(Dat is niet aan de Bosporus maar een park aangelegd langs het water van de Egiische zee) Heel Istanbul ontmoet elkaar daar, barbecue aan. Veel gezinnen, ouderen en jongeren.Wij kwamen er elke middag om te picknicken en de kinderen even "uit "te laten. Veel speeltuintjes en sporttoestellen. Dit laatste vond ik ook zo grappig; vrouwen in burka op de steps in het park in plaats van de sportschool. Door de week is het er rustig/weinig te beleven.
Ik weet niet of je van guethouses houdt? Wij sliepen in de wijk Sultanamet bij Marmara Guesthouse bij Elif. Eenvoudig, niet duur, leuk ontbijt binnen of buiten, kleinschalig en echt schoon. Heel aardig meisje, jonge vrouw die het guesthouse leidt. Ik maak graag reclame voor haar. En op korte loopafstand van de Aya Sohia, Blauwe moskee en alles. Wij zijn er bijna een week eweest. En zou zo weer terug willen. Wat een geweldig mooie, indrukwekkende stad. Wij vonden ze niet zo opdringerig. De egyptische bazaar(dacht dat het zo heette) misschien maar dat is toch ook wel logisch.

Maylise
27-01-2010 om 23:21
Geen concrete tips
Het is al weer te lang geleden dat ik voor het laats in Istanbul was. Ik vind het een van de mooiste steden ter wereld en ik kom er heel graag. Alleen ik heb weinig concrete tips. Ik heb er vrienden wonen dus logeer bij hen.
Ik zou zeker een bezoek brengen aan de prinseneilanden. De rust daar is echt geweldig en het is ontzettend mooi.
Verder sowieso een boottocht maken en gewoon door de stad zwerven.
Als je meer tijd hebt dan zou je eventueel ook nog een excursie van enkele dagen kunnen maken naar de zwarte zeekust. Veel minder toeristisch en veel rustiger dan de middelandse zeekust en werkelijk fantastische natuur.
Maylise

MarV
31-01-2010 om 14:12
Istanbul, altijd leuk!
Hallo Reina,
Ik heb goede herinneringen aan verschillende korte verblijven in Istanbul.
De wijk met de grote bezienswaardigheden is Sultanahmet. De Aya Sofia, Blauwe Moskee, grote Bazaar, Topkapi Paleis, ondergronds bassin. Allemaal de moeite waard! Ik heb een aantal keer geslapen in kleine Boutique hotels in Sultanahmet, meestal met een fantastisch uitzicht vanaf het ontbijtrerras op de Blauwe Moskee. Qua overnachten zal ik zelf eerder de wijk Beyoðlu kiezen. Op loopafstand van Sultanahmet, maar meer in het 'echte' Istanbul.
Wat verder tips zijn:
- Wel toeristisch, maar heel mooi is met zonsondergang verse vis eten bij een van de restautantjes op de Galatabrug (lees nog even het boekje De Brug van Geert Mak!). Lekkere mezze, die ze op een karretje komen laten zien aan tafel, zodat je kan kiezen en Turkse wijn.
- 's avonds thee drinken op een terras vol Turkse families met veel oude Turkse opaatjes, rummikub spelen en misschien een waterpijp roken?
- In de wijk Beyoðlu liggen verschillende christelijke kerken. Deze liggen van de straat af en hebben vaak lagere torens doordat ze niet vanaf de straa zichtbaar mochten zijn. In de Lonely Planet (waarschijnlijk zijn er recentere versies) stond toen een rondwandeling langs de verborgen kerken van Istanbul.
Heel veel plezier, ik heb mijn hart verloren aan Turkije!
MarV

MarV
31-01-2010 om 14:15
Mijn meest romantische herinnering
Hallo Reina,
Ik deel nog even mijn meest romantische herinnering, die in Istanbul ligt.
Drie zomers gelden was ik met (toen nog) mijn vriend in Istanbul. Op mijn verjaardag aten we vis op de Galatabrug, een heerlijk zwoele avond, onverwacht vuurwerk boven de stad, lekkere wijn, aardige mensen in de bediening, goed gezelschap. Mooier wordt het leven niet, dacht ik. Mijn vriend dacht blijkbaar hetzelfde en besloot te vragen of ik met hem wilde trouwen (geen ring, geen voorbereiding), maar vreselijk lief en romantisch .
MarV

reina
31-01-2010 om 16:17
Leuk!
Ik krijg er steeds meer zin in! Hoop dat we nog iets kunnen vinden in de meivakantie (ga over 2 weken uitzoeken met mijn medereizigster). Romantisch zal het niet worden, want reinaman mag niet mee , maar wel een heel leuk verhaal, MarV

Libertine
01-02-2010 om 19:25
Nog meer tips
Hoi Reina,
Ik ben een paar maanden geleden naar Istanbul geweest en heb in een geweldig hotel geslapen. Weet niet of je er van houdt (modern en zeer verzorgd) maar ik vond het geweldig. Niet het goedkoopste wat je vinden kunt maar voor wat je er voor krijgt een relatief koopje. wwww.wittistanbul.com is de website. Het ligt heel centraal en in een geweldige wijk. Met veel plekjes om te eten en rond te dwalen en nog niet heel erg toeristisch.
Ik ben via via aan de het nummer van een Nederlandse vrouw gekomen. Zij is de vrouw van een expat en ze doet aan prive rondleidingen in Istanbul. Je kunt zelf kiezen voor een hele of een halve dag. Ik vond het geweldig om met haar op stap te zijn want ze liet ons delen van de stad zien waar je anders niet komt. Als je dat leuk vind kan ik wel even op zoek naar haar mailadres en telefoonnummer. Het kost meen ik 50 euro voor een halve dag.
Groet Swaen

reina
02-02-2010 om 06:56
Swaen
Swaen, klinkt goed, ik heb nog geen idee hoe lang we gaan, heb medereizigster nog niet gesproken daarover ( we zien elkaar volgende week), als we geïnteresseerd zijn meld ik me Die hoteltip print ik uit!

Iris
09-02-2010 om 22:35
Jawel hoor.
Ben nu twee keer in Istanbul geweest en de laatste keer was vorig jaar mei. Super! Ik raad je aan om een hotel in het oude centrum te nemen vandaar kun je de belangrijkste bezienswaardigheden te voet doen. Dus in de buurt van de Blauwe Moskee, Topkapi paleis en de Grand Bazaar. Die wijk heet Sultanahmet.
Zo'n arrangement met vliegreis en hotel met ontbijt.
Die drie dingen die ik hier genoemd heb moet je dus gezien hebben. ook de Agia Sofia is mooi.
De ondergrondse Cisterne (wateropslagplaats) is leuk.
Wat je zeker ook moet doen is een boottochtje op de Bosporus maken. Je kunt gewoon met een lijndienstboot, dat is heel goedkoop, je kunt overal uitstappen, kleine plaatsjes. Er zijn ook toeristische boten, maar die zijn duur en het voegt niets toe, je krijgt ook geen informatie aan boord. Zo'n boottochtje is heerlijk om even de drukte van de stad te ontvluchten.
De Bazaar is natuurlijk een must en vergeet niet af te dingen. Ben je de eerste koper van de dag, dan krijg je korting of iets gratis.
Als je op een terrasje zit en je bestelt een cappucino weten ze gelijk dat je Nederlands bent. Dus geen cappucino als je dat niet wilt. Op straat wordt je vaak aangesproken door opdringerige lieden, mannen en kooplui.Kooplui zijn soms moeilijk af te schudden en willen je meelokken naar hun winkel, ze nodigen je uit voor thee. Ik deed meestal alsof ik hun niet verstond. En kijk vooral uit voor taxichauffeurs. Daar hebben we regelmatig ruzie mee gehad. Ze proberen je te bedonderen. Let er op of ze een meter hebben. Zo niet, dan beter niet instappen. De prijs van te voren bespreken kan, maar dan gaan ze dat achteraf weer veranderen. Ze rijden om, ze denken dat je de weg toch niet weet. Regel de taxi via het hotel, dat is beter.
Maar heel veel kun je te voet doen en er zijn ook bussen dat gaat ook prima.
Wat ook leuk is, dat is niet in het centrum, je moet een bus of taxi nemen, is het Pierre Lotticafé. Er is daar ook een heilige plek, waar de voetstap van Mohammed ligt,Eyup Sultan. Die plek kent iedere taxichauffeur. laat je daar afzetten, kijk rond in het heiligdom en beklim dan de trappen langs de oude begraafpaalts naar boven naar het Pierre Lotticafé. Iedereen wilde begraven worden bij het graf van de heilige Eyup. Op het terrras van het cáfé heb je een geweldig uitzicht over de Gouden Hoorn. En er komen weinig toeristen.
Ik vind de mensen over het algemeen erg vriendelijk, behalve taxichauffeurs, het is een schone stad, maar pas wel op voor zakkenrollers, maar dat heb je overla wel in de grote steden. je kunt er best goed en niet te duur eten overal. Nou, dat was het wel! Het topkapi paleis is erg mooi, maar ga heel vroeg, dan heb je er het meeste aan en zijn er geen rijen en zo.
We zijn ook aan de overkant geweest, in de wijk Taxim, moderne winkelstraten, en wat antiekwinkeltjes.
Bij aankomst moet je wel ik geloof 15 euro betalen voor een visum. Laat je naar het hotel brengen met een taxi die het hotel voor je geregeld heeft, dit om weer gedonder te voorkomen. Neem een sjaal mee voor over hoofd en schouders in de moskeeen.
Veel plezier!

reina
10-02-2010 om 07:05
Inmiddels
Inmiddels heeft dochter ook besloten naar Istanbul te gaan, eind deze maand nog, dus zij heeft vast veel tips bij terugkeer