Vakantie en uitjes

Pelle
20-01-2011 om 20:50
Ja of nee (huisje in fr/zw)
Ik sta op het punt een huisje in Zwitserland en ééntje in Frankrijk te boeken. Frankrijk moet max 650 km van Utrecht liggen en in Zwitserland maakt het niet uit.
Bega ik een fout als ik in Wallis Zwitserland (Fiesch) een huisje huur of zijn er nog interessantere/mooiere delen van Zwitserland in de zomer (geen idee van, nooit geweest daar)?
Frankrijk: tussen Mulhouse en Epinal (zuidwesten van Straatsburg). Is dat wel handig of lijkt het daar teveel op Zwitserland en kunnen we beter een andere omgeving verkennen aan de Oostkant van Frankrijk?
We hebben nu vooral gezocht op gebied en of het huisje heeft wat wij willen dus als iemand echt zegt: niet doen om die of die reden zoeken we gewoon weer verder Kinderen willen wel erg graag een keer in touwen/op loopbruggen etc in bomen hangen (dat ging al twee keer niet door) maar geen idee hoe ik moet zoeken op zoiets in die landen.

Moppeke
20-01-2011 om 21:11
Fiesch
Doen! Het is er prachtig!
In Fiesch is een treinstation waar je op de trein naar Zermatt kunt stappen. Nu is Zermat (persoonlijke mening) meer een uit de kluiten gewassen Valkenburg, megatoeristisch), maar vanuit Zermatt kun je de tandradbaan nemen naar boven, 3000 meter hoog. Prachtig uitzicht over de gletschers en natuurlijk de Matterhorn. Heel indrukwekkend. Daarboven is een mooi terras waar je een broodje kunt nuttigen (gek genoeg nog betaalbaar ook). Het is het mooiste terras waar ik ooit gezeten heb. Adembenemend mooi. Je kunt ook halverwege uitstappen en een wandeling maken.
De omgeving van Fiesch is prachtig en er is ook veel te doen met kids. Zo kunt je naar Sion, prachtige oude stad met een oude ruine op de ene kant van de berg en op de andere een zeer oude kathedraal. En het uitzicht is prachtig.
Andere kant op ligt Brig, ook een groot kasteel en waar je ook aardig kunt winkelen.
Wij zijn er heen gereden gekomen door deels op de autotrein met de auto te gaan (je hebt geen keuze, bij Kantensteg heet het geloof ik). Bijzondere ervaring. Daarna kom je in het Lotschental uit, daar zaten wij in een chalet op een berg. In de zomer. Overal zijn wandelroutes, ook redelijk korte die met kids echt de moeite waard zijn om te belopen. Je komt op mooie paden met beekjes, mooie bloemen en vele vlinders.
Gut, ik kan nog wel even doorgaan, de uitzichten vervelen geen moment en we gaan er zeker nog een keer terug. We hebben er een toptijd gehad.
Zeker doen dus, Fiesch!

Moppeke
20-01-2011 om 21:18
Fiesch indruk
Pelle, kijk hier even voor een eerste indruk:
http://www.zoover.nl/zwitserland/wallis/fiesch/fotos
Krijg je een beetje beeld van de omgeving. Er staat ook een filmpje op van een para-glider die daar in de lucht zweeft. Kun je ook mooi de gletscher zien.

Moppeke
20-01-2011 om 21:20
Haha
Italie is inderdaad een mogelijkheid, maar als je daar bent zie je zoveel, wij hadden helemaal de behoefte niet meer om richting Italie te gaan. Maar dat kan geloof ik vanuit Brig, daar is een groot treinstation.
Ga je eigenlijk in de zomer?

rodebeuk
20-01-2011 om 22:20
Heel mooi en heel duur
..maar dat geldt voor heel Zwitserland. Het is een prachtig uitgangspunt voor als je met de auto de omgeving wilt verkennen. Wij gaan vaak met OV en dan wil je veel hoger in de bergen zitten, Fiesch ligt nog in het dal.
Maar mooi en het ligt tussen heel verschillende mooie gebieden, echt strategisch als je veel verschillende dingen wilt zien!

mar
21-01-2011 om 09:05
Kandersteg
Even de verbastering goedmaken: Kandersteg dus.
Ik ben zelf helemaal gek van Berner Oberland en zeer verknocht aan Kandersteg en omgeving. Qua wandelen is het daaar vaak net even wat pittiger dan bv Wallis. (is generaliserend, dus niet altijd)
Wallis is ook mooi, maar ik houdt niet van het Rhonedal. Als aanvulling op de anderen: Bettmeralp/Riederalp is het bezoeken waard (uitzicht Aletschgletscher). Bij Bellalp kun je via de Massaschlucht lopen, ook leuk.
In Wallis kun je langs de suonen wandelen, de oude wasserleitungen (waterleidingen) van vroeger. De routes zijn van gemakkelijk (bv bij Grachen) door het bos, tot langs afgronden (ik geloof ergens bij Sierre). Er is volgens mij een folder van.
Tja, en duur. Over het algemeen vindt ik het toch meevallen, maar dat hangt er ook vanaf wat je doet.
Ik krijg gelijk zin in de wintersport. Dan zitten we in de buurt van Gstaad.

Luna74
21-01-2011 om 09:21
Zwitserland duur?
Als ik even mag inhaken in dit draadje: ik hoor van iedereen dat Zwitserland zo duur is. Maar wat is er precies zo duur? Uit eten? Terrasje? Of ook de supermarkten?
Prijzen van campings vallen wel mee vind ik, als je het tenminste vergelijkt met Oostenrijk (waar je ook al gauw 38 euro per nacht betaalt...)

Lis@
21-01-2011 om 10:05
Prachtig!
Pelle, het is een prachtige omgeving. Wij zijn er langs gereden toen we naar Italie gingen in 2007.
wij zaten aan de andere kant van de berg zeg maar bij Kandersteg. Met je auto op de trein is een leuke ervaring maar ook niet meer. Het erop en eraf gaan is leuk voor de rest zit je een half uur in het pikkedonker in je auto
Mocht je het toch gaan doen moet je echt naar Blausee, daar is een forellenkwekerij, echt heel leuk en prachtig.
Zwitserland duur? Ik vond het wel meevallen, de supermarkten zijn niet duurder dan in Frankrijk. Ja, je moet een vignet hebben op je auto maar in Frankrijk betaal je weer tolgeld, het is overal wel wat.
Pelle, kijk even op mijn site in 2007. Daar staat een vakantie naar Zwitserland/Italie.
Zelf zou ik de eerste week in de Vogezen blijven. Er zijn leuke campings bij het meer. Deze bv:
http://www.vosgescampings.com/bouzey/hol/index.htm#
Maar Zwitserland is 10 keer mooier Het lijkt niet op het gebied in de Vogezen.

Rieke
21-01-2011 om 13:30
Heel mooi
Wij zijn al heel vaak in Brig geweest en het verveelt niet, je rijdt over de simplon pas, leuk uitstapje, zo naar Italie. verder wandelen bij de aletschgletscher en naar zermatt met de trein naar de matterhorn. trein tochtje is duur maar echt een superuitstapje. Fiesch ken ik niet zo goed, maar het dichtbij. ook mooi is het lotschdal met de mooie maskers en prachtige wandelingen. Wil je een ruiger deel van Zwitserland zien ga je naar het Engadin, werkelijk prachtige natuur, St. mortitz als bekende plaats, maar daar is niet zoveel aan.
ja ik zou zo weer naar Wallis gaan. In Brig heb je het plaatsleijk zwembad, niet het kuuroord maar gewoon het openluchtbad, heerlijk bij warm weer. En het weer is vaak goed in het rhonedal. mooi tussen de bergen in zwemmen, heerlijk.

Lis@
21-01-2011 om 20:13
Pelle
Op deze site kun je uitrekenen wat je aan tol kwijt bent op de franse wegen.
http://www.autoroutes.fr/
Je kunt ook de tolweg mijden en route national rijden. Ik zou het zelf niet doen
Bij de ANWB koop je een vignet voor Zwitserland kosten 34 euro.
http://www.anwb.nl/webwinkel/reisdocumenten-en-vignetten/autobahnvignet-oostenrijk--zwitserland,/informatie.html
Tunnels is niks bijzonders, je rijdt er aan de ene kant in en aan de andere kant uit hahahaa.
Als je even kijkt hier:
Je ziet dan schuin links Kandersteg, hier houdt de weg op en ga je op de trein met auto. Natuurlijk kun je ook vanaf de andere kant in Fiesch komen. De weg gaat een stukje verderop weer verder, die tunneltrein rijdt door een vette hoge Alp berg

Lis@
22-01-2011 om 08:55
Ik zou
via Duitsland rijden als je eerst naar Zwitserland gaat.
Dit is de meest logische route.
Op de terugweg ga je dan bij Basel richting Mulhouse.
Ik mail je wel even mijn siten

Jujube
23-01-2011 om 21:49
Hé, wij willen ook naar wallis
Wij gaan waarschijnlijk ook richting Wallis, naar Blatten, ook in de buurt van Brig. Heb er een chalet gevonden voor 350 euro per week! We beslissen deze week of we gaan Daarna nog door naar Frankrijk.
Wat voor speciale eisen heb je voor het huren van een huisje, Pelle? Ik zie nog zoveel te huur staan...
Groet,
Jujube