Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Globetrotter

Globetrotter

10-10-2018 om 11:20

Jouw eerste verre reis

Ik sta op het punt om voor het eerst een verre reis te boeken (Afrika). Eerder zijn we wel eens op een verre strandvakantie geweest, maar dat was instappen, liggen aan het strand, en weer terug. Nu gaan we op rondreis met een chauffeur en ik vind het zo spannend. Sowieso het boeken al. Veel vergelijkend onderzoek gedaan en bedenken wat we wilden. Het is ook ruim twee keer zo duur als wat ik normaal uitgeef voor de zomervakantie, dus ik hoop ook dat het echt veel leuker/mooier/bijzonderder wordt.
Waarheen ging jouw eerste verre reis, en hoe oud was je toen?


6 maanden

Met de trein van Italië naar Amsterdam, daarna met de boot naar Curacao. Maar dat bedoel je waarschijnlijk niet

Vliegticket

Vliegticket

10-10-2018 om 12:06

Australie

MIjn eerste verre reis was naar Australië, ik was 22 jaar. Samen met een vriendin een jaar lang rondreizen en werken om onze reis te betalen. Geweldige herinneringen aan die tijd, prachtige dingen gezien en beleefd. Daarna kreeg ik de smaak te pakken dus nog veel en lang gereisd en ook gewerkt in landen buiten Europa. Het heeft me gevormd tot wie ik nu ben.

Dus heeft veel plezier , kijk goed om je heen en geniet van je reis.

Jackie

Jackie

10-10-2018 om 12:08

23 jaar

Met een vriendin naar Ghana, een rondreis met gids (alleen voor ons, dus geen groep er omheen) van 17 dagen. Ging allemaal prima, maar Ghana is dan ook een relatief 'veilig' Afrikaans land.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-10-2018 om 12:17

Globetrotter

Ik hoop dat je verslag gaat doen van wat je meemaakt. ik zou zo'n reis graag maken .

Ik heb als peuter al wel zo'n grote reis gemaakt, maar dat weet ik helaas niet meer. Met een groot passagierschip van Kaapstad naar Antwerpen. Zo jammer dat ik daar geen herinneringen aan heb.

mijk

mijk

10-10-2018 om 12:24

16

naar Azie met Scouting maar daar hoefde ik niets voor te regelen. 3 jaar geleden hebben we korte rondreis door de VS gemaakt met ons gezin. Zo tof! Maar inderdaad spannender dan gewoon op vakantie

Eind twintig

Veldwerk in Zuid Amerika voor mijn studie. Zelf geregeld want die regio trok me meer dan Noord Afrika waar de rest van de groep heenging.
Geweldige reis geweest en veel geleerd. Wel ook soms onveilige situaties maar ik had toch nog geen gezin en vond het allemaal wel spannend.
Nu ben ik zo'n softie geworden dat een reis door Afrika me veel te eng lijkt.
Veel plezier!

reiziger

reiziger

10-10-2018 om 12:56

17

Met 17 jaar met Scouting naar (toenmalig) Noord-Jemen en Jordanië. Een intense maar fantastische ervaring.
Daarna best veel verre reizen gemaakt: Kenia, Tanzania, Namibië, Oeganda, Egypte, Kirgizie, Marokko, Israel en 'gewoon' de VS en veel Europese landen. Ben dol op reizen!

balk

balk

10-10-2018 om 13:59

Amerika

Eerste lange en verre reis was naar Amerika toen ik 18 was: 2,5 maanden leider op een kinderkamp en daarna nog 2 weken rondtrekken. Toen ik 25 was 6 weken naar Indonesië, rondtrekken en familiebezoek van reisgenoot. Verder nog een paar keer naar Amerika, de Antillen en Japan (allemaal werk en plezier) geweest. Stuk voor stuk waardevolle ervaringen. Met de kinderen nu ook in Amerika geweest. Nog op het verlanglijstje: Canada/Amerika. Maar dat zal ook binnen afzienbare tijd wel lukken denk ik.

Ludo Holleman

Ludo Holleman

10-10-2018 om 14:06

Op mijn 19e (eerstejaars WO) met 5 vrienden in een 10e-hands bestelbusje naar de binnenlanden van Turkije.

Fantastische ervaring. Het feest begon al in Nederland. Dat busje moesten we eerst ombouwen van bestelbus naar personenbus (wanden openzagen en ramen erin zetten, extra bank inbouwen, etc.) en de achteras moest vervangen worden. Voor bank en achteras gingen we naar een sloperij aan de rand van de stad. Met een bordje bij de ingang: "Pikkers worden gemolt" (met een T). Doodeng daar. Maar reuze spannend.

De reis zelf verliep voorspoedig. Al ging er natuurlijk voortdurend iets kapot aan dat busje. En werd een van de meisjes in ons gezelschap bijna verkracht door een Turkse politie-agent. Maar verder alleen maar goede herinneringen...

Globetrotter

Globetrotter

10-10-2018 om 14:43

Leuk

Leuk om te lezen, jullie zijn echte avonturiers. Op eigen houtje was me nu nog even een brug te ver, dus als het goed is worden we nu van de luchthaven afgehaald en vanaf dat moment keurig overal heengereden. We zijn ook maar met zijn tweeën (ik en kind van 14), dus dan vind ik het best riskant om alleen een vlucht te boeken en daar te zien hoe we verder gaan. Ik vind het op deze manier al zo spannend.

Tamar

Tamar

10-10-2018 om 14:50

Zwitserland

op mijn 10e! Daarvoor was het altijd kamperen in Nederland, als we al gingen, dus dat maakte wel indruk. Ik dacht dat bergen als omgekeerde ijshoorntjes op het vlakke land stonden en had ook nog nooit een waterval gezien.

bieb63

bieb63

10-10-2018 om 16:21

Begin 30 'rondje wereld'

Op de bonnefooi. Alleen ticket voor 'rondje' gekocht (in Londen), want dat is (of was 25 jaar geleden) goedkoper als je met diverse stops ofwel linksom ofwel rechtsom gaat met diverse stops. Verder niets gereserveerd, soort van backpacken dus.
Route was: Via Londen naar Istanbul. Daarna naar Thailand, Bangkok. Na een paar dagen met een bus naar Pukhet. Weer terug en via Bangkok naar Taipei, Taiwan. Vandaar naar Haiwaii, Honolou. Daarna naar LA (Holywood). En vandaar met de trein de volgende plaatsen aangedaan (via west naar oost): Albequerque (New Mexico), Kansas City, Chicago en Boston. Vandaar weer terug naar Londen. Totale duur kleine 3 maanden.

Greyhound

Greyhound

10-10-2018 om 17:47

Camp America

Net zoals iemand hiervoor: Amerikaans kinderkamp. Daarna 2 maanden met de Greyhoundbus in mijn eentje het hele land door. Grote steden, University-campussen, National Parks, the mid-west. Fantastisch, en met die bus dus ook langs de zelfkant van de samenleving.
Ik was 27 en een hoop gewend, maar altijd binnen Europa. Het was geweldig, krankzinnig land.
Daarna nooit meer Europa uit geweest. Ik ben nu 56. Misschien komt het er nog eens van

Mijn eerste buitenlandse reis

Was meteen een bijzondere: op 11-jarige leeftijd, 1976, naar Roemenië. Zonder ouders want ik ging op koorreis. Was spectaculair, voor het eerst vliegen, bergen zien en kennismaken met een land " achter het ijzeren gordijn". Veel lol gehad met vriendinnen. Nog een keer verdwaald in zo'n Roemeense stad, eigenlijk niet te geloven achteraf. De leiding was toen beboorlijk boos herinner ik me. Waarschijnlijk waren ze doodongerust natuurlijk. Ja, dat was een grote reis.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-10-2018 om 20:19

Kinderen

Mijn dochters zijn al wel verder geweest. Oudste naar Thailand, jongste naar de VS. Als gezin zijn één keer wat verderweg in het buitenland op vakantie geweest, Slovenië. Verder alleen Disneyland, net over de Belgische grens en de Ardennen 😅.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-10-2018 om 21:37

Bezinning...

Het is wel duidelijk wie al die opwarming veroorzaakt hebben

Wilgenkatje

Wilgenkatje

11-10-2018 om 21:05

Nooit een grote reis gemaakt

zullen we dat afkoelende draadje dan maar starten Ad?

Ik denk dat wij er allebei niet in voorkomen... al is mijn enige echt verre reis al 36 jaar geleden, wij blijven meestal binnen Europa, maar ja wel met vliegtuig dus ook slecht

Wilgenkatje

Wilgenkatje

11-10-2018 om 21:10

veel duurder - veel bijzonderder?

'Het is ook ruim twee keer zo duur als wat ik normaal uitgeef voor de zomervakantie, dus ik hoop ook dat het echt veel leuker/mooier/bijzonderder wordt.' schrijft TS.

Voelen jullie dat ook zo? Heeft een dure vakantie per definitie veel meerwaarde, of leg je die er zelf in omdat er zo'n stevig prijskaartje aan hangt?

Heeft iemand weleens een dure/verre vakantie geboekt die niet bracht wat je ervan verwachtte?

Ad Hombre

Ad Hombre

11-10-2018 om 21:53

Wilgenkatje

Australie, US, Azie, Afrika, Z-Amerika. Als ze ooit straffen gaan uitdelen wegens milieuzonden zetten ze mij als eerste tegen de muur.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

11-10-2018 om 22:13

Nu nog het Noorderlicht zien

Dat ontbreekt op je lijstje

Corsica

Eerste verre reis was een kampeervakantie met een paar vrienden op Corsica.
We waren rond de 19 jaar, met rugzak, geen ouders, beperkte kennis van de Franse taal, afhankelijk van OV om naar camping A in het Noorden en camping B in het Zuiden te reizen.
Bosbranden meegemaakt, vallende sterren gezien en op het strand geslapen.Veel mensen ontmoet en diverse talen toegepast. Veel stokbrood gegeten en heerlijke lokale wijn gedronken.
De verre reis, (die niet eens echt ver was ook al gingen we vliegen), stond voor vrijheid en genieten van al het moois wat die bestemming bood.
Heerlijk om niet deel te maken uit een groepsreis en volgens een vastgelegd programma op vakantie te zijn. Heerlijk om in situaties te belanden wat het weer zo bijzonder maakt.

Tamar

Tamar

12-10-2018 om 10:18

Wij

gaan altijd met de trein. Deugen we nu? Mooi, dan sla ik zometeen wat lapjes vlees in. Dat kan er dan wel af.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-10-2018 om 11:22

Komend halfjaar, ergens,

ga ik misschien dan toch weer vliegen. Het zuidwesten van Spanje. En letterlijk bijna op en neer. Dat vind ik nog eens zonde. Twee of drie nachten, voor meer dagen is er geen financiële ruimte. Dit is al een aderlating. Logeren is geen optie. Maar dat wordt dan mijn meest verre reis, als je mijn eerste buiten beschouwing laat.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-10-2018 om 12:51

Wilgenkatje

"Nu nog het Noorderlicht zien"

Da's geen werelddeel, dus eerder Antarctica....

Globetrotter

Globetrotter

12-10-2018 om 15:02

Wilgenkatje

Ik bedoelde niet dat duurder is altijd beter. Een vakantie naar een huisje in Frankrijk/Engeland/Zweden kan net zo leuk zijn, maar als je er helemaal voor naar Afrika vliegt verwacht je (ik) wel iets bijzonders. Ik zou niet zo snel in de zomer in Afrika op het strand gaan liggen, omdat je dat in Italië dan ook kunt doen.
Onze vakantie ziet er op de plaatjes fantastisch uit, maar misschien zijn we na een week in een safari-jeep wel geradbraakt. Of hebben we er maar vier van de big five gezien. Nou ja, ik hoop dus wel dat het mooier en bijzonderder wordt dan onze normale vakanties (die we ook heel leuk hebben gevonden, meestal).

Triva

Triva

12-10-2018 om 16:43

globetrotter

Mooier en bijzonderder.... ik zou eerst samen met je 14jarige bedenken wat dat dan zou zijn. Dus maak dat 'smart' want wanneer is iets nu mooier en bijzonderder? Is de kans niet groot dat je dat nooit haalt of ligt jouw drempel mbt mooi en bijzonder niet zo hoog?

Ik vind het maar vaag.... je gaat ergens heen omdat je daar naar toe wil maar als je hoge verwachtingen hebt (ik ken je niet dus wie weet ben je helemaal niet zo hoor) dan vallen die vaak tegen, daar wil ik je voor waarschuwen bedoel ik.

Globetrotter

Globetrotter

12-10-2018 om 16:58

Verwachtingen (Triva)

Ik kan je niet zo goed volgen. Ik bedoel het qua hoogtepunten of verwondermomenten. Ervaringen zoals de eerste keer op de Eiffeltoren, naast de Njupeskär staan, de eerste keer dat ik bergen zag (tijdens treinreis naar Oostenrijk). Dat soort momenten hoop ik meer te ervaren dan tijdens vakanties in Europa.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-10-2018 om 17:53

Globetrotter

Kun jij je niet meer voldoende verwonderen over wat je ziet in Europa? Ben je echt overal al geweest?

Ad Hombre

Ad Hombre

12-10-2018 om 18:12

Globetrotter

Hele horden leggen kapitalen neer om hierheen te komen op vakantie. Dus blijkbaar is het hier ook heel bijzonder.

Europa is misschien wel de rijkste toeristische regio van de wereld.

Globetrotter

Globetrotter

12-10-2018 om 18:48

Kaaskopje

In Europa zijn ook wel plekken waar we nooit geweest zijn, natuurlijk, maar nu wilden we olifanten, buffels en giraffen in het wild zien. Ik vind niet dat je pas ver weg mag als je Europa hebt gezien. Dan zou je eigenlijk ook eerst overal in Nederland geweest moeten zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.