Vakantie en uitjes Vakantie en uitjes

Vakantie en uitjes

Kamperen: luchtbed of matje en: welk kooktoestel.

Titel zegt genoeg. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening. We gaan dit jaar voor het eerst kamperen met de tent en ik twijfel over een luchtbed of een inflatable matje.

Verder ben ik op zoek de beste manier om te koken. We gaan binnenkort alle spullen aanschaffen. Wat kan ik het beste kopen? We willen graag zo basic mogelijk.

Ik ben benieuwd!!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kamperen

Een luchtbed is veel comfortabeler dan een luchtbed. Wordt het echter koud, dan kan een luchtbed ook best koud zijn, de kou trekt erin. Maar ik zou kiezen voor een luchtbed. Mijn dochter ligt altijd in een tentje en als het wat kouder is leg ik een los dekbed dubbelgevouwen erop (prinses op de erwt) en weg kou.

Ikzelf vind een inflatable matje te dun en niet comfortabel.

Je hebt bekers, borden, bestek, kampeerpannen, vergiet, gasbrandertjes (1 of 2) nodig om te koken/eten. Afwasteiltje enz.

Bij een grote dealer (bv Obelink) kun je heel veel kopen (en ook nog redelijk geprijst) en ideeen opdoen.

Je kunt via google zoeken op 'inventaris tent' en dan vind je standaard lijsten van diverse aanbieders van huurtenten, wat er in hun tenten aanwezig is.
Bijvoorbeeld: http://www.molecaten.nl/fileadmin/user_upload/pdf/country_camp/Inventarislijst_CC.pdf

Daar kun je vast wel iets mee, om een idee te hebben.

Tijgeroog

Tijgeroog

15-05-2011 om 20:10

Selfinflatable (en moppeke)

Moppeke, misschien kun je je eerste alinea nog even overdoen. Je hebt het alleen maar over luchtbedden.

Wij hebben sinds een jaar een self inflatable en zijn daar erg tevreden over. Ze zijn er in verschillende diktes, als je een goede campingzaak hebt kun je proefliggen. Met een slaapzak erop vinden zij dat ook warm genoeg. Vroeger hebben we klassieke luchtbedden gehad, maar die liepen altijd snel weer leeg en bovendien vind ik het niet lekker liggen (de bobbels vind ik niet zo fijn.) Tussendoor hebben we schuimrubber matrassen gehad en dat ging ook best goed, maar daar voel je de ondergrond meer.
Mijn ervaring (ook eigen ervaring als kind) is trouwens dat kinderen een minder dik matras nodig hebben, omdat ze veel lichter zijn. Dat scheelt weer volume om mee te nemen.
Als je simpel wilt kunnen koken zou ik voor zoiets gaan:
http://www.vrijbuiter.nl/kamperen/kampeeraccessoires/koken/kooktoestellen/kooktoestel-duo-plus-r-2245/
2 pitten is wel heel fijn om te hebben en zo'n duo ding staat behoorlijk stevig. Hij is overigens ook (zelfde winkel) te krijgen met 2 kleine gasflesjes, dat heeft ook wel voordelen.

Annet

Annet

15-05-2011 om 21:16

Wij vinden een mini skottelbraai handig

We hebben ongeveer de volgende versie, maar dan zonder vakjes. Die vakjes zijn volgens mij niet zo nuttig:

http://www.obelink.nl/kampeer-accesoires/barbecues/party-grill-r.html?category_params=category_id%3D1218

Als je zo'n ding hebt voor het grillen van vlees en groenten en aardappelen, heb je alleen nog een eenpitter nodig voor rijst, pasta, theewater etc.

Het bakken van vlees op een klein gasstel vind ik ellende omdat die dingen nooit heet genoeg worden. Ik heb wel gehoord dat een benzinebrander dan beter is, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-05-2011 om 23:16

Heel persoonlijk

Het soort 'bed' waar je op wilt liggen is heel persoonlijk. Mijn dochter is nogal hard voor zichzelf en vindt zo'n zelfopblaasbaar bedje al heel luxe, ik moet er niet aan denken.
De enige keer dat wij in een eigen tent gekampeerd hebben hebben wij onze dekbedden meegenomen. Ik was er maar wat blij mee, omdat de nachten best koud waren. De kinderen sliepen in slaapzakken.
Verder moet je aan voldoende verlichting denken. Een goede lamp waar je lekker bij kunt lezen of een spelletje bij kunt doen.
Ik zou een tweepits kooktoestel met klep meenemen.
En een rubber mat waarop je je schoenen kunt afschrapen buiten de tent.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-05-2011 om 23:47

Inderdaad, heel persoonlijk

Nadeel van luchtbed: trekt erg koud op (ook tijdens vakanties kan het best wel eens koud worden 's nachts), en je bent veel tijd kwijt met pompen. Pakvolume is groot, en zo'n luchtbed is vaak flink zwaar. Selfinflating matjes zijn veel lichter en het kost bijna geen tijd. Handig is je gaat trekken en/of niet zo veel ruimte hebt. Je hebt ze in verschillende dikten, dus dat kan nooit het probleem zijn. Mooie tussenweg zijn de matjes van Exped: licht, klein op te rollen, comfortabeler dan de selfinflatingmatjes met datzelfde volume en uitgerust met dons aan de binnenkant. Geen kou dus van onderen. Maar je betaalt er wel flink voor...
Kooktoestel: hoe uitgebreid wil je gaan koken? Hoeveel ruimte heb je? (zowel tijdens je reis als in de tent).
Ik zou eens een middagje gaan rondneuzen bij een grote campingzaak. Succes!

Vera*

Vera*

16-05-2011 om 08:48

Marktplaats

Kijk vooral goed op marktplaats. Soms vinden mensen kamperen niets en kun je voor relatief weinig de hele (keuken)uitrusting overnemen. Door te gebruiken kom je er ook achter wat voor soort kampeerder je eigenlijk bent.

Vera

rosa

rosa

16-05-2011 om 08:53

Comfort vs warmte

Als hierboven gezegd: inflatable is er in veel diktematen en daarmee redelijk comfortabel. Jarenlang gebruikt, maar 3 jaar geleden zijn we overgestapt op luchtbedden en dat vind ik uiteindelijk echt lekkerder liggen. Maar het is inderdaad veel kouder. Niemand hier heeft er last van behalve ik, en ik moet dan ook echt iets van een extra slaapzak of zo onder me leggen om het niet de hele nacht koud te hebben (we kamperen wel altijd in de bergen).

Koken: een benzinebrander is erg handig. Twee goede pitten, benzine is overal te krijgen.

Marie

Marie

16-05-2011 om 09:28

Luchtbed

Hallo
Ook ik adviseer je een luchtbed. Met zo'n inflatable kun je net zo goed gewoon op de grond gaan liggen. Heb ze een paar keer geprobeerd, maar ik had na 1 nacht het gevoel dat mijn heupen beurs waren en had vreselijke pijn in mijn rug. Ik denk dat ik er gewoon te zwaar voor ben.
En ja je hebt ze in diktematen. En de meest luxe zijn vreselijk duur en nemen volgens mij nog meer ruimte in dan een luchtbed.
Een luchtbed met een fleecedeken en molton erover en dan je slaapzak ligt ook prima. Wij liggen trouwens in extra grote slaapzakken die aanelkaar geritst zijn tot 2-persoonsbed. En natuurlijk onze eigen kussens mee!
Luchtbedden heb je trouwens ook in verschillende diktes en maten.
Hoe groot is de tent waar je mee gaat kamperen? Want als die stahoogte heeft adviseer ik je een platte kookplaat die je op een kookkastje zet. Kun je dan gewoon staand koken en je hebt gelijk opbergruimte voor je pannen/kookgerei. En deze heb je ook in diverse uitvoeringen en prijzen.
http://www.vrijbuiter.nl/kamperen/kampeeraccessoires/camping-meubilair/kasten-opbergen/kooktafel-genua-285/
http://www.obelink.nl/kampeer-accesoires/kasten-kooktafels/campingkeuken-oslo.html?category_params=category_id%3D1228
Zelf gebruikten we bij het kamperen met de tent deze om te koken:
http://www.vrijbuiter.nl/kamperen/kampeeraccessoires/koken/kooktoestellen/3-pits-kooktoestel-laredo-7/
Zorg trouwens voor smalle, hoge pannen, deze passen beter op de kookplaat.
http://www.obelink.nl/kampeer-accesoires/kook-and-eetgerei/3-delige-pannenset-royal.html?category_params=category_id%3D1229
Een grote afwasteil met handvat is handig om de afwas mee te nemen naar het toiletgebouw.
Voor serviesgoed kun je aan zoiets denken:
http://www.obelink.nl/kampeer-accesoires/kook-and-eetgerei/melamine-servies-16-bl.html?category_params=category_id%3D1229%26page%3D2
Alhoewel wij effen blauwe borden en bekers hebben die nog goedkoper zijn en onverwoestbaar zijn - gaan vaak per 4 in een zakje.
Met een skottelbraai heb ik nog geen ervaring. Ben er nog niet uit of ik dat handig vind om buiten vlees te braden en groente en aardappels in de caravan te koken. En niet iedereen in het gezin houdt van gewokte groente (ik wel).
Groetjes en veel plezier

Puck

Puck

16-05-2011 om 12:50

Overdreven, marie

Marie: En ja je hebt ze in diktematen. En de meest luxe zijn vreselijk duur en nemen volgens mij nog meer ruimte in dan een luchtbed.

Tja, 't is maar wat je vreselijk duur noemt, maar wij hebben selinflatables van 10 cm dik en die waren 50 euro en ze nemen opgerold nog steeds minder ruimte in dan een luchtbed.
Wat ik wel een nadeel van selfinflatable vind is dat je ze bij voorkeur met open ventiel (dus niet opgerold) moet bewaren. Dat neemt dan dus wel meer ruimte in dan een luchtbed. Ze liggen nu onder een bed, maar ideaal vind ik dat niet. Hoe doen anderen dat?
En verder dacht ik ook altijd dat een selfinflating matras minder comfortabel was dan een luchtbed, maar daar ben ik van teruggekomen: het is minstens zo comfortabel en een stuk warmer.
Ik zou dus toch voor een matras gaan.
Wat kooktoestel: Een skottelbraai met evt. een klein 1 pits brandertje erbij. Een skottel kan je met de diverse platen namelijk heel veelzijdig gebruiken.

Tijgeroog

Tijgeroog

16-05-2011 om 13:15

Basic?

Tsjonge, ik ben verbaasd over de spullen die jullie aanraden. Kastjes waar je je kooktoestel op zet, rubber matten om je schoenen af te vegen en skottelbraaien met alle verschillende kookplaten...
Ik ben heel blij met onze skottelbraai maar Nikaya vraagt om zo basic mogelijk en dan denk ik toch aan iets heel kleins en simpels.

mar

mar

16-05-2011 om 14:25

Basic

Basic is een ruim begrip .

Basic is voor mij; rugzak, lakenzak, slaapzak, matje, 1 pits brandertje, 1 pannetje, bestek, bord, beker.

Nu we met de auto gaan wordt basic wat ruimer en hebben we een twee pits gasstel van campinggaz met een grote tank. Skottelbraai e.d. komt er bij ons niet in.
Qua koken kun je zo basic gaan als je wilt en afhankelijk van je kookgewoonten. Als het even kan kun je beter een wat duurdere koekenpan nemen met een dikkere bodem. Alles bakt dan net wat minder snel aan en de pan trekt minder krom. Pannen met antiaanbak zijn ook handig. Wij hebben een set met drie pannen/deksels, maar we nemen er ook wel eens twee mee op vakantie. Op 1 pit koken kan ook, je kunt rijst e.d. warmhouden en laten garen in je slaapzak.

Matje: wij hebben thermarest matjes, exped en iets van Perry. Die van Perry is vrij dik, ik denk een cm of 5. Kun je heel goed op slapen, ook met lichamelijke klachten. Gewicht is vrij zwaar.
Het Exped matje is mijn favoriet. Licht, klein op te rollen, ligt zacht en isoleert goed. Wel prijzig.

marie

marie

16-05-2011 om 15:20

Volume luchtbed

Hallo
Ik doe blijkbaar iets verkeerd of ik zie het verkeerd.
Maar 3 netjes opgevouwen luchtbedden (1 tweepersoons en 2 eenpersoons) nemen toch echt minder ruimte in dan de opgerolde inflatable die we hebben. Oke de luchtbedden zijn wel zwaarder, maar dat maakt als je met de auto gaat niks uit vind ik.
En over het "basic". Nikaya zegt er niet bij hoe groot de tent is waarmee ze gaan kamperen. Wij gingen dus altijd met een grote tent met stahoogte. Dan vind ik het zelf prettig om niet op de grond te hoeven koken. Trouwens toen waren de skottels nog niet uitgevonden.
"Vroeger" gingen we met kleine tentjes en dan moest het wel. Maar toen hadden we ook nog geen gezin.
groetjes

Coleman

Wij hebben al jaaaaren een Coleman benzinebrander en vinden het ideaal. Zit in een koffertje, een echt fornuisje en je neemt 2 á 3 flessen speciale benzine mee als brandstof (of je koop euro loodvrij en gooit het door de filter). Vele malen beter dan een gaspit met zo'n loei van een gastank.
Je hebt er ook een bakplaat op of wat dacht je van opvouwbaar oventje wat je er op zet? Van Coleman hebben we ook de lamp; groot licht wat je ook kunt dimmen.

We hebben ook al jaaaaren 10 cm dikke SI-matten. Ook als je wat meer weegt ligt dat prima.

Dorry

Even een linkje van een coleman

Hier kun je de Coleman stove en de bijbehorende oven vinden:

http://www.qvist.nl/catalogsearch/result/?q=coleman+oven

Dorry

Kari1

Kari1

17-05-2011 om 12:35

Luchtbed en temperatuur

komt-ie weer: een luchtbed isoleert niet. Als je er op ligt dan "trekt" de lucht in het bed
je lichaamswarmte weg. Je moet behalve jezelf ook die bel lucht op zien te warmen. Dat valt, vooral voor veel vrouwen, niet mee en daarom voelt slapen op een luchtbed koud aan.
Dat probleem los je op door een isolatiematje OP het luchtbed te leggen. Zo'n alufoliegeval wat niks weegt, voor een habbekrats te koop bij Bristol en aanverwanten. Werkt beter en is minder volumineus dan dekens, opgevouwen dekbedden, dubbele slaapzakken etc. In 1 klap comfortabel EN warm.
Kari

Nikaya

Nikaya

18-05-2011 om 16:48 Topicstarter

Reactie

Wat een hoop nuttige reacties. Heel fijn.

Basic is inderdaad een ruim begrip. Wij gaan voor het eerst (ooit wel met een vouwwagen geweest) met de tent. Tent is een Eureka Tunnelvision. Ruim genoeg voor ons, een gezin van 5 personen. De 2 oudste kinderen slapen in een eigen tentje. We hebben er een grote luifel bij en daaronder wil ik koken. Zo'n kastje lijkt me ideaal. Ik wist niet dat een benzinebrander bestond, maar ik ga me zeker laten informeren.

Luchtbed of inflatable... hoop meningen. Kou is wel een probleem. Ik heb het snel koud en niet snel warm daarna. Dus daar moet ik rekening mee houden. Verder ben ik niet meer te zwaar, dus dat scheel. (net 45 kilo afgevallen)
Heup en rug wel gevoelig dus ik moet in elk geval goed slapen. Ik twijfel nog wel hoor. Ik ga maar eens uitproberen bij Obelink denk ik.

Goede tips in elk geval!! Dank daarvoor en ik sta uiteraard open voor meer.

Groetjes Nikaya.

Yep, exped!

Nikaya, als je een koukleum bent, neem dan geen luchtbed alsjeblieft. Investeer gewoon eenmalig in een donsmat van 7 of 10 cm dik van Exped, dan heb je het beste van beide werelden.

Ik heb jaren op luchtbedden geslapen omdat ik helemaal niet kan liggen op een SI-matje en sinds twee jaar heb ik dus een Exped-mat. Heel licht en superklein op te vouwen. Zalig, en het geld zeker waard.

Chris

Annet

Annet

19-05-2011 om 17:52

Toen wij nog kampeerden in een tent (tip voor slapen)

hadden wij een stretcher met daarop een selfinflating matje van 6 cm. Die combinatie was de enige dat voor mijn rug werkte.
Bijkomend voordeel: je kunt tassen,bagage schuiven onder de stretcher.
Nadeel: je hebt twee eenpersoons bedden.

Trix

Trix

19-05-2011 om 22:00

Eureka

Heeeee, zo'n tent hebben wij ook! En ook met luifel en ook een tentje erbij voor de 2 oudsten! Wij kamperen ook al weer jaren en onze uitrusting is toch wel wat uitgebreider geworden met de jaren. Zo nemen we tegenwoordig hoofdkussens mee, vroeger vouwden we gewoon een fleecetrui op... We slapen op selfinflating matjes, de kinderen op dunne versies, zij hebben nog geen brede heupen en/of schouders en mijn man en ik op dikke van Artiach, geloof ik. Dit merk wordt oa verkocht via de werkelijk geweldige Duitse website www.globetrotter.de.
Koken doet mijn man en dat doet hij op een dubbelpits benzinebrander van Coleman, zo'n groen koffertje. Ideaal, nooit gedoe dat je op zoek moet naar de juiste tankjes. Enige nadeel is wel dat je 'm alleen buiten kan gebruiken, dus als het flink regent is dat lastig. Verder gebruiken we nog steeds de lichtgewicht pannetjes die we al meehadden op fietsvakantie, alleen nu hebben we ook een echte koekepan mee en een slaschaal en een snijplank en goede messen en enz... Dit zit allemaal in 1 krat, de kookkrat.
Wat wij superhandig vinden en onmisbaar bij kamperen, is een hoofdlamp. Alle leden vh gezin hebben er 1. Het ziet er niet uit, maar ach, ik zit ook met mijn wollen sokken in mijn teva's als ik het koud heb ...

Ok, ik heb gelijk zin gekregen om de volgende vakantie te gaan plannen! Thanks!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.